اخبار محرمانه - هفت صبح / سینمای ایران در سالهای اخیر، ناکامی خود را پشت فروش گیشه کمدیها پنهان کرده است. اما بر دستاندرکاران سینما پوشیده نیست که چرخه تولید و اکران فیلم در سینمای ایران ناقص بوده و اکثر سازندگان، سود را در تولید میدانند و به توزیع نمیاندیشند.
روزنامه هفت صبح در شماره امروز خود در گزارشی با عنوان "حکایت فیلمهای کم مخاطب ارگانی" به قلم محمد کلهر مینویسد:
هادی اسماعیلی، مدیرعامل موسسه فرهنگیتبلیغاتی بهمن سبز متعلق به حوزه هنری که یکچهارم سینماهای کشور را در اختیار دارد (204 سالن از 809 سالن)، میگوید: متاسفانه شاهد جریانهای رسانهای هستیم که در شکلگیری وضعیت امروز سینما، انگشت اتهام را به سمت سینماداران بردهاند و مشکل نفروختن برخی از فیلمهای اکرانشده را در یک صورتبندی سطحی و تکخطی به شیوه سانسدهی فیلم مرتبط دانستند.
جدول فروش فیلم ها
او با طرح این پرسش که آیا فیلمسازان ما در زمان تولید به ایدههای توزیعی فیلمشان فکر میکنند یا اینکه باید فیلمی بسازند که تمام عناصر بصری و روایی مناسب اکران در پرده بزرگ سینما را رعایت کند، ادامه میدهد: من در این سالها کمتر فیلمی با چنین ویژگیهایی دیدم؛ شما را نمیدانم.
پیشمرگ
فیلم سینمایی "پیشمرگ" که برنده سیمرغ بلورین بهترین فیلم از نگاه تماشاگران شده در تقریباً 100 روز اکران خود، 240 سانس فقط در سینماهای بهمن سبز داشته که یک مخاطب داشته است.

فیلم پیشمرگ اثر تازه علی غفاری به برشی از زندگی یکی از چهرههای ملی، یعنی شهید سعید قهاری پس از دوران جنگ میپردازد. فیلمبرداری این فیلم که در ژانر دفاع مقدس تولید شده، در شهرهای مختلف کشور انجام شده که یکی از ویژگیهای قابل توجه این اثر به شمار میرود.
موسی کلیمالله
فیلم سینمایی موسی کلیمالله که از 8 اسفند 1403 روی پرده رفته است، تا روز جمعه 16 خرداد 1404 در سینماهای بهمن سبز 122 سانس فقط یک بلیت فروختهشده داشته است.

حاتمیکیا که 5 سال پیش با «خروج»، بزرگترین ناکامی خود در تمام ادوار این رویداد را تجربه کرد امسال با موسی کلیمالله برگشت. او بالاخره توانست پروژه پرسروصدای «موسی» را پس از حدود 2 دهه به سرانجام برساند و نسخه سینمایی این اثر را روانه جشنواره کرد و حالا هم به اکران رسیده اما ظاهرا با اقبال گیشه مواجه نشده است.
زیبا صدایم کن
بهترین فیلم جشنواره یعنی «زیبا صدایم کن» 47 سانس تکنفره طی دو ماه اکران داشته است.

رسول صدرعاملی تا اینجا، مهمترین دلیل برای تماشای این فیلم است. کارگردانی که پس از سالها برگشته تا دوباره جهان خود را به تصویر بکشد اما فیلم در گفتمان چندان پیشرو نیست. . فیلم اقتباسی از یک رمان موفق است که حول محور نوجوانان میگذرد و این همان دغدغهمندی همیشگی فیلمساز مولفی چون صدرعاملی است. صدرعاملی که پیشتر هم فیلم های «من ترانه پانزده سال دارم»، «دختری با کفشهای کتانی» و «دیشب باباتو دیدم آیدا» را در باره دختران نوجوان ساخته بود.
صیاد و اسفند
«صیاد» که از 20 فروردین روی پرده رفته 64 اکران با حضور فقط یک نفر را در سینماهای بهمن سبز تجربه کرده و «اسفند» دیگر فیلم دفاعمقدسی با دو ماه اکران در سالنهای بهمن سبز، 47 اکران را با فروش فقط یک بلیت تجربه کرده است.

فیلم صیاد برشی از زندگی سپهبد شهید صیاد شیرازی است که جواد افشار آن را ساخته و قرار است به شکل سریال هم از تلویزیون پخش شود تا شاید بر خلاف گیشه در تلویزیون مخاطب پیدا کند. اسفند نیز روایتی از زندگی سردار شهید علی هاشمی از سرداران دوران دفاع مقدس است که معروف به سردار هور است.
چه باید کرد؟
تعیین قیمت شناور بلیت براساس قدرت خرید مردم (امکانپذیر کردن سینمارفتن برای اقشار مختلف جامعه با قیمتهای متناسب)، اکران محدود و هدفمند فیلمهای خارجی (جذب مخاطب با فیلمهای جذاب بینالمللی بدون آسیب به سینمای داخلی)، مشارکت جدیتر بخش خصوصی در تولید و پخش (حضور سرمایهگذاران غیردولتی برای افزایش کیفیت تولید و تلاش بیشتر برای تبلیغات و بازاریابی) و تنوع ژانرهای تولیدی باکیفیت (نه فقط کمدی)، برگزاری اکرانهای مردمی و رویدادهای تبلیغاتی، افزایش سالنهای استاندارد و بهروزرسانی زیرساختها (تجربه بهتر تماشای فیلم، دسترسی آسانتر به سالنها در شهرهای کوچک) و اصلاح نظام ممیزی و تسهیل در مجوزدهی از جمله راهکارهای نجات گیشه سینمای
ایران است.
پ
-->