اخبار محرمانه

آخرين مطالب

رد پای سیمای رنج بر پرده سینما! فرهنگی اجتماعی

رد پای سیمای رنج بر پرده سینما!
  بزرگنمايي:

اخبار محرمانه - ایران / «سینمای ما چنانکه شایسته است به طبقه کارگر و زندگی کارگران نپرداخته، اما شریف‌ترین فیلم‌های ما فیلم‌هایی است که کارگر را دستمایه قصه خود قرار داده‌اند. سینمای ما همان‌طور که به کارگران نیاز دارد به کارگرانی هم محتاج است تا از طریق سینما بتوانند عدالت اجتماعی را فریاد بزنند و برای زندگی بهتر بجنگند.»
سینمای کارگری از آن دست مفاهیم مناقشه برانگیزی است که به صراحت نمی‌توان درباره آن حرف زد. به این معنا که چیزی به اسم ژانر کارگری نداریم و نمی‌توانیم داشته باشیم از این حیث که اساساً ژانر یک فرم و ساختار اجرایی است نه مضمونی و محتوایی، اما سینمای کارگری به این معنا که محور و شخصیت اصلی و قهرمانش یک کارگر یا زندگی یک کارگر می‌تواند هویت معنادار داشته باشد. با اینکه فیلم کارگری به لحاظ ظاهری نیز از برخی المان‌ها و مؤلفه‌هایی استفاده می‌کند که می‌تواند به آن هویت بصری هم ببخشد.
مثلاً چهره و ظاهر شخصیت که غالباً رنج کشیده و ساده است، صورت‌های چروک‌خورده، دست‌های پینه بسته و زندگی ساده و فقیرانه یا زبان و ادبیات کارگری و عناصری از این دست که می‌تواند به‌عنوان مؤلفه و شاخص‌های تشخیص فیلم یا سینمای کارگری شناخته شود. اما شاید مهم‌تر از همه اینها نگاه و رویکردی است که یک فیلمساز به سوژه «کارگرانه» خود دارد. در واقع نگاه کارگردان است که جایگاه کارگران را در سینما بازنمایی و صورت‌بندی می‌کند.
همواره این نقد به سینمای ایران وجود داشته که این قشر را فراموش کرده‌اند و سینما کارگران و زندگی کارگری را از بین برده است. توجه به طبقه متوسط و مسائل آن به مثابه یک مددگرایی سینمایی از جمله دلایل این موضوع ذکر شده که خاصه تحت تأثیر سینمای اصغر فرهادی بوده اما بعد از ساخت فیلم «ابد و یک روز» سعید روستایی، توجه به طبقه پایین و محروم بیشتر شده و حالا انگار فیلم‌های کارگری در حال تبدیل شدن به مد روز سینماست!
وقتی چند سال پیش فرزاد مؤتمن فیلم «یک روز طولانی» راساخت فارغ از نقد و نظرهایی که به این فیلم بود دوباره مسأله کارگر و زندگی کارگری در سینما مطرح شد و اینکه سینمای ایران سال‌هاست که کارگران را فراموش کرده است. با این حال فیلم‌هایی که با محوریت شخصیت کارگر یا زندگی کارگری ساخته شدند کم نیستند.
یکی همین «خداحافظی طولانی» با بازی خوب سعید آقاخانی در نقش یک کارگر بود که سیمرغ بهترین بازیگر جشنواره را هم برای او به ارمغان آورد. ضمن اینکه بسیاری از فیلم‌ها یا کاراکترهای کارگر در حافظه تاریخی سینما و مخاطبانش ماندگار شدند از جمله بازی فاطمه معتمد آریا در «روسری آبی» رخشان بنی‌اعتماد و در نقش نوبر که یکی از ماندگارترین شخصیت زن کارگر در سینمای ماست.
بازار
زن کارگری که به عشق کارفرمای خود بدل می‌شود. فیلم «نیاز» علیرضا داوودنژاد را می‌توان یکی از بهترین نمونه‌های سینمای کارگری دانست که به خوبی توانست موقعیت کارگری و زیست- جهان این طبقه را به ویژه درمیان کودکان و نوجوانان کار روایت کرده و به تصویر بکشد. سیروس‌الوند نیز در فیلم «یکبار برای همیشه» به قشر و طبقه کارگری پرداخت که برای بهبود و تغییر وضع خویش در سودای مهاجرت می‌سوزند.
از نمونه‌های موفق و ماندگار یک زندگی کارگری بدون شک باید به «زیر پوست شهر» رخشان بنی اعتماد اشاره کرد که مصائب و مشکلات این طبقه را در شرایط سیاسی و اجتماعی دهه 70 به خوبی روایت می‌کند و طوبی با بازی عالی گلاب آدینه نمونه‌ای از یک زن کارگر رنج کشیده‌ای است که برای تأمین مخارج زندگی به سختی در یک کارخانه مشغول کارگری است.
زندگی کارگری از حیث سینمایی قابلیت‌های دراماتیک زیادی دارد که البته با تراژدی هم پهلو می‌زند و بسیاری از فیلمسازان در دل این طبقه و جهان زیسته آن‌ها به دنبال طرح قصه خود هستند. بسیاری از فیلم‌های مسعود کیمیایی را می‌توان مشمول این قاعده دانست. از نمونه‌های موفق دیگر که زندگی کارگری را با قدرت به تصویر کشیده باید از «آواز گنجشک‌ها» مجید مجیدی نام برد که رضا ناجی در نقش کارگری که برای رهایی از این جایگاه و سرنوشت مختوم به آب و آتش می‌زند و بین شرافت و وسوسه در نهایت ترجیح می‌دهد با وجود فقر و زندگی سخت کارگری شرافتمندانه زندگی کند.
اساساً یکی از چالش‌های مهم اخلاقی در سینمای کارگری جدال بین شریف زیستن و وسوسه‌های اقتصادی است و در نهایت آنچه که سینمای ما از بازنمایی طبقه کارگر به تصویر می‌کشد و برجسته می‌کند زندگی شرافتمندانه این قشر است. اینکه زندگی کارگری زندگی سختی است اما لزوماً زندگی بدی نیست و به قول آن شعر معروف «در خانه ما رونق اگر نیست صفا هست!» زندگی کارگری از حیث سینمایی قابلیت‌های دراماتیک زیادی دارد که البته با تراژدی هم پهلو می‌زند و بسیاری از فیلمسازان در دل این طبقه و جهان زیسته آن‌ها به دنبال طرح قصه خود هستند. بسیاری از فیلم‌های مسعود کیمیایی را می‌توان مشمول این قاعده دانست. با این حال زندگی کارگری سویه کمیک هم دارد و دردل آن می‌توان طنز را هم بیرون کشید.
فیلم «آتشکار» امیر یوسفی به نوعی درهمین راستاست که روایت دیگری از زندگی کارگری و مسائل آن را شاهد هستیم. «اینجا بدون من» بهرام توکلی نیز یکی از بهترین و موفق‌ترین نمونه‌های سینمایی است که لایه‌های درونی‌تر زندگی کارگری را از طریق چالش‌های درون خانوادگی به تصویرکشیده است و روانشناسی این طبقه را مورد واکاوی تصویری قرار داده است. رضا کاهانی هم در اغلب فیلم‌های خود به سراغ این طبقه رفته که «هیچ» و «بیست» دو نمونه و مصداق بارز این مدعاست.
فیلم‌هایی که از زاویه متفاوت‌تری به مسائل و چالش‌های طبقه کارگر نگاه می‌کند که کمدی و تراژدی را در کنار هم دارد. سه فیلم «قهرمان» اصغر فرهادی و «جنگ جهانی سوم» هومن سیدی و «برادران لیلا» سعید روستایی از جمله فیلم‌های قابل تأمل است که تلاش کرده تا به لایه‌های درونی‌تر از زیست یک کارگر بپردازد. 
سینمای ما چنانکه شایسته است به طبقه کارگر و زندگی کارگران نپرداخته اما شریف‌ترین فیلم‌های ما فیلم‌هایی است که کارگر را دستمایه قصه خود قرار داده‌اند. سینمای ما همان‌طور که به کارگران نیاز دارد به کارگرانی هم محتاج است تا از طریق سینما بتوانند عدالت اجتماعی را فریاد بزنند و برای زندگی بهتر بجنگند.

لینک کوتاه:
https://www.akhbaremahramaneh.ir/Fa/News/1357681/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

مقدار واقعی پول‌های بلوکه‌شده ایران چقدر است؟

به بهانه روز جهانی کارگر

چهره ها/ قاب صمیمی و جذاب دو بازیگر زن سینمای ایران

سام درخشانی: ما در سینما به تماشاگر فقط یک آدامس می‌دهیم!

«تک‌تیرانداز آمریکایی» راز خود را فاش کرد

عراقچی دلیل تعویق مذاکرات با آمریکا را اعلام کرد

ظرفیت اروپا در مذاکرات؛ سازنده یا تخریبی؟!

تحلیلگر ارشد آمریکایی: برچیدن برنامه غنی‌سازی ایران غیرممکن است

دلایل و زمینه‌های خودکشی دانش‌آموزان

برآورد یگ پژوهش؛ آتش 4 میلیارد دلاری «بندر»

عدم تمایل ویتکاف به پذیرش سمت «مشاور امنیت ملی آمریکا»

پُست جدید «مایک والتز» بعد از برکناری توسط ترامپ

یورش بیش از 500 شهرک‌نشین صهیونیست به مسجدالأقصی

چرا تنش‌ میان هند و پاکستان خطرناک است؟

چهره ها/ سلفی نازنین بیاتی و سمیرا حسن‌ پور در حافظیه شیراز

بررسی روند تعویق مذاکرات از نگاه تهران تایمز

جهان دیوانه‏‌وار تسلیحات می‏‌خرد

روایت زیدآبادی از مناظره با حسین الله‌کرم

قیمت گوشت قرمز امروز 11 اردیبهشت 1404

کارگر نمی‌تواند یک اتاق 20 متری اجاره کند

چهره ها/ عکس متفاوت از هومن سیدی در پشت صحنه «وحشی»

دفترخانه ناصر فروخته می‌شود

انگشت اتهام به سمت «اتابک» در انفجار اسکله شهید رجایی

چهر ه ها/ عرفان طهماسبی در بیمارستان بستری شد

ماجراهای علی صادقی و نورالدین شروع شد!

جان مرشایمر: ادعای ضعیف شدن ایران احمقانه است

اشغالگران ناگهان در آتش؛ علت: نمی‌دانند

«توبه» بابک زنجانی

کاهش 25 هزار تومانی دلار در یک ماه؛ شکاف ارز 20 هزار تومان کم شد

زلنسکی: منتظر دیگر نتایج گفت‌وگو با ترامپ در واتیکان هستیم

کشته شدن دست‌کم 101 نفر در درگیری‌های مناطق دروزنشین سوریه

پخش فیلم «خسته نباشید» با بازی مرحوم حسام محمودی

برشی از قسمت جدید سریال «تاسیان» که فردا خواهید دید

«پینوکیو» چطور تبدیل به یک کارخانه‌دار کارآفرین شد؟

نفرین میانکاله

دارندگان چک بانکی بخوانند؛ بخشنامه مهم بانک مرکزی درباره رفع سوءاثر چک

هند حریم هوایی خود را بر روی تمام هواپیماهای پاکستانی بست

انفجار در شمال آلمان 11 زخمی بر جای گذاشت

موضع‌گیری «ترامپ» علیه ایران

مذاکره‌‏کننده جدید آمریکا کیست و چه می‌‏خواهد؟

کارگران چه می‌خواهند؟ نگاهی به مطالبات معیشتی در روز کارگر

10 فیلم «وس اندرسون» از بد‌ترین تا بهترین

اعزام نماینده ویژه رهبر انقلاب به هرمزگان

از اصفهان تا تهران پیامک برای زنان

مهرۀ CFT را قبل از توافق نسوزانیم

پاسخ معاون پیشین وزیر به حل مشکل تورم

آخرین برآورد از ثروت رمزارزی دونالد ترامپ

حمله توپخانه‌ای سعودی به منطقه‌ای در یمن

نماهنگ سریال «بچه مهندس» با صدای روزبه حصاری

بیشترین بازدهی صندوق های سرمایه‌گذاری بورس در هفته دوم اردیبهشت 1404

© - www.akhbaremahramaneh.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی