اخبار محرمانه

آخرين مطالب

تهیه‌کننده باسابقه: این جنس نظارت بر سریال‌های خانگی در آینده ممکن نیست فرهنگی اجتماعی

تهیه‌کننده باسابقه: این جنس نظارت بر سریال‌های خانگی در آینده ممکن نیست
  بزرگنمايي:

اخبار محرمانه - اسماعیل عفیفه از تفاوت کیفیت و وضعیت تولیدات سریال‌های نمایش‌خانگی نسبت به مجموعه‌های نمایشی سیما گفت و انتقادهایی را درخصوص روش نظارت بر تولیدات پلتفرم‌ها مطرح کرد.
این تهیه‌کننده باسابقه تلویزیون که مجموعه‌های موفقی چون «میوه ممنوعه»، «زمانه»، «آنام»، «خانه‌ای در تاریکی» و «پس از باران» را در کارنامه دارد، در گفت‌وگویی با ایسنا درباره فضای تلویزیون در حوزه تولیداتی که این روزها دارد، در مقایسه با نمایش خانگی بیان کرد: از آنجا که شبکه نمایش خانگی در اختیار بخش خصوصی است و بر اساس میزان جذب مخاطب، پروژه‌های خود را تعریف می‌کنند، شرایط متفاوتی نسبت به صداوسیما دارند. صداوسیما به‌خصوص در یک دهه اخیر، بیشتر سراغ تولید یک‌سری کارهای خاص رفته که معمولا جنبه سیاسی و تبلیغاتی در آن‌ها غالب است. این رویکرد باعث شده است که محبوبیت سریال‌های تلویزیونی در این سال‌ها کاهش داشته باشد. معدود تجربه‌هایی مانند «پایتخت 7» هم که با استقبال مواجه می‌شود، به دلیل سابقه تولید آن‌ است که مخاطبان به‌عنوان یک برند با آن ارتباط برقرار کرده و آن را دنبال می‌کنند.
تهیه‌کننده‌ سریال‌های «جیران» و «جنگل آسفالت» با تأکید بر اینکه شبکه نمایش خانگی ناچار است که بر اساس جذب مخاطب حرکت کند، افزود: کارهای مختلفی هم در این سال‌ها در این بستر تولید شده که برخی از آن‌ها خوب، برخی متوسط و برخی هم بد بوده است. طبیعتا هرچقدر زمان می‌گذرد، تجربه بخش خصوصی هم در این حوزه افزایش پیدا می‌کند و احتمالا به نقطه تعادل بهتری در مدیریت تولیدات خود خواهند رسید. فکر می‌کنم شبکه نمایش خانگی در آینده، تولیدات بهتری نسبت به آنچه امروز ارائه می‌کند، خواهد داشت.
وجود فضای تعاملی در حوزه نمایش خانگی هم موضوع دیگری بود که عفیفه با اشاره به آن گفت: امروز در همه جای دنیا پلتفرم‌ها به‌نوعی کارکرد تلویزیون‌های خصوصی را پیدا کرده‌اند اما در واقع این بستر یک بستر و مدیای تازه است که مانند سایر نقاط جهان، در ایران هم شکل گرفته است. پلتفرم‌هایی که رویکرد تعاملی با مخاطب خود دارند، دیگر مانند تلویزیون‌ها، ارتباط‌شان با مخاطب یک‌جانبه نیست. امروز مخاطب می‌تواند به‌واسطه ابراز دیدگاه‌های خود، روی تولیدات شبکه خانگی تأثیر بگذارد و این وجه تمایز این بستر جدید با تلویزیون‌های خصوصی در گذشته است.
او در ادامه با پیش‌بینی افزایش کیفیت تولیدات در این بستر تازه، عنوان کرد: از آنجا که در این حوزه بخش خصوصی تعیین‌کننده است، احتمالا روند تولیدات هم به سمت و سویی خواهد رفت که شاهد افزایش کیفیت در این آثار هم باشیم. سریال‌سازی عقبه‌ای طولانی در تلویزیون دارد و به‌طور شاخص از دهه 70 شاهد شکل‌گیری جریان سریال‌سازی به‌صورت جدی در تلویزیون بودیم اما شبکه خانگی عمر کوتاهی دارد و به همین دلیل قیاس میان تولیدات این دو، کار ساده‌ای نیست. تلویزیون طی چهار دهه گذشته کارهای زیادی تولید کرده که در میان آن‌ها تولیدات شاخص و بسیار خوب هم زیاد است؛ در عین اینکه کارهای معمولی و ساخته‌های بسیار ضعیف هم داشته است. در نمایش خانگی هم با همین نسبت، هم شاهد کارهای خوب بوده‌ایم و هم آثار ضعیف؛ البته با نگاهی بدبینانه می‌توان بگویم تعداد آثار متوسط و ضعیف در شبکه خانگی، کمی بیشتر است و تولیدات برجسته تا به امروز در شبکه خانگی انگشت‌شمار بوده‌اند. در عین حال شخصا به آینده این مسیر خوش‌بین هستم و با افزایش تجربه مدیران پلتفرم‌ها، سیاست‌گذاری‌ها به سمت و سویی می‌رود که کیفیت تولیدات هم افزایش پیدا کند.
این تهیه‌کننده همچنین درباره سپردن سکان نظارت بر شبکه خانگی به صداوسیما و حواشی مربوط به فعالیت ساترا، گفت: به نظرم روشی که امروز برای نظارت بر تولیدات شبکه خانگی وجود دارد، روش درستی نیست. علاوه بر اینکه این روشی نیست که در درازمدت انتظار پاسخ مثبت از آن داشته باشیم. باید مسئولیت تولید محتوا را برعهده مدیران پلتفرم‌ها بگذاریم. در نهایت وزارت ارشاد یا تلویزیون می‌تواند شورایی را برای سیاست‌گذاری تشکیل دهند که اعضای مختلفی از نهادهای بالادستی در کنار نماینده پلتفرم‌ها در آن حضور داشته باشد. این شورا می‌تواند سیاست‌های بسیار کلی و جامع را معین کرده و به پلتفرم‌ها ابلاغ کنند، ولی مسئولیت اجرا و جزییات مربوط به تولید و محتوای آثار باید برعهده مدیران پلتفرم‌ها باشد. در این شرایط اگر تخلفی هم صورت گرفت، مدیر پلتفرم برای اصلاح می‌تواند اقدام کند.
بازار
لزوم افزایش تولیدات و از سوی دیگر تغییر شیوه نظارت به این تولیدات در نمایش خانگی هم، نکته دیگری بود که عفیفه در پایان، پیرامون آن خاطرنشان کرد: در آینده اگر پلتفرم‌های داخلی به فکر توسعه فعالیت‌های خود و رقابت با پلتفرم‌های خارجی هستند، باید تولیدات بیشتری داشته‌ باشند و واقعیت این است که کنترل تک‌تک این تولیدات امکان‌پذیر نیست. از سوی دیگر، نهاد کنترل‌کننده چقدر در این زمینه می‌تواند مشروعیت داشته باشد؟ مثلا ساترا، افرادی را متولی خواندن فیلمنامه‌ها کرده و افراد دیگری هم آثار را تماشا می‌کنند؛ مشروعیت این افراد چگونه احراز می‌شود؟ آن کسی که می‌خواهد متن فیلمنامه‌ای را مطالعه کند، چه کسی می‌تواند به‌طور قطع او را فردی موجه و خبره برای این مسئولیت بداند؟ کسی که هم فضای سینما و نمایش خانگی را بشناسد و هم با فنون فیلمنامه‌نویسی آشنا باشد و نسبت به شرایط تولید هم اشراف داشته باشد؛ به همین دلیل این جنس از نظارت در آینده دیگر امکان‌پذیر نخواهد بود و این شوراها هم تبدیل به جمع‌هایی برای ابراز سلیقه می‌شوند.

لینک کوتاه:
https://www.akhbaremahramaneh.ir/Fa/News/1357221/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

روایتی از پشت پرده حمله عراقچی به دولت بایدن و نتانیاهو

چرا اسرائیل از عادی شدن روابط ایران و آمریکا نگران است؟

بازخوانی تاریخی مهم ترین فجایع رخ داده در بنادر دنیا

خطای خانم وزیر

اطلاعات: محموله خطرناک را چه کسی به بندر آورد؟

ادعای ترامپ: موفق‌ترین 100 روز در تاریخ آمریکا را سپری کرده‌ایم

تیغ تا حالا سُریده روی پوستت؟!

نان و ملیت؛ درباره پیشنهاد برداشتن یارانه مهاجران افغانستانی

تنش جدید در اسرائیل؛ آتش‌سوزی‌ها عمدی هستند؟

حمله پهپادی یمن علیه ناو هواپیمابر وینسون آمریکا

خاطره جالب منتقد سینما از نقدی که نوشت و فراستی رد کرد!

آیا قیمت بیت کوین به 100 هزار دلار می‌رسد؟

روبیو: تصمیماتی در حوزه سیاست خارجی می‌گیریم که برای آمریکا خوب باشد

رژیم صهیونیستی 800 کودک را از حق تحصیل محروم خواهد کرد

وقتی دنبال شوهر عمه میگردی!

گشایش دفتر یادبود جان‌باختگان انفجار بندر شهید رجایی در نیویورک

کدام کشورها به مردم ایران تسلیت نگفتند؟

کودکان غزه در مرز مرگ از گرسنگی

معامله گران بازار سهام و ارز دست به عصا شدند

صدور تمامی بیمه‌ها مشروط به استعلام از سامانه املاک و اسکان شد

وزیر خارجه پاکستان: به اقدامات تنش‌آمیز هند شدیداً پاسخ می‌دهیم

من هر روز نقش زنی رو بازی می‌کنم که...

دیوید فینچر و خبر جذابی که دروغ نبود

روسیه: هرگونه بیانیه ستیزه‌جویانه علیه ایران غیرقابل قبول است

ایرلاین هفت دست؛ هواپیما هیچی!

پاس گل ناخواسته ترامپ به لیبرال‌های کانادا

شهباز شریف هند را به اقدامات تحریک آمیز متهم کرد

حمله هکرها به سامانه پرداخت الکترونیکی رژیم صهیونیستی

به یاد زنده یاد آتیلا پسیانی

9 فیلم پروانه نمایش گرفتند؛ از «سالن چهار» تا «آنتیک» و «آقای زالو»

توییت وزیر خزانه داری آمریکا درباره توسعه تهاجمی ایران در زمینه موشک‌ها و سایر قابلیت‌های تسلیحاتی

مناظره‌‌ی بی‌سابقه دو مقام سابق ایران و اسراییل بر سر برنامه هسته‌ای ایران

دستور صریح استاندار مازندران برای پیگیری بحث مسکن ایثارگران

رشد 42 هزار واحدی شاخص بازار سرمایه؛ عبور ارزش بورس تهران از 10 هزار همت

اوکراین: آتش‌بس 30 روزه می‌خواهیم

ترامپ: چین وضعیت بسیار بدی دارد

حبیب وسط خواستگاری چت میکنه!

حاشیه‌نگاری خبرنگار صداوسیما از روز بارانی حیاط دولت

عون: در سفر محمود عباس، مسئله سلاح فلسطینی‌ها در لبنان بررسی می‌شود

فرار دختر بی گناه از چنگال مرد دیو صفت

المانیتور به نقل از منابع اسرائیلی: بهترین گزینه ترامپ برای کسب صلح نوبل، پرونده ایران است

اعترافات جاسوس ارشد موساد که امروز اعدام شد

محسن مهدوی دانشجوی فعال حامی فلسطین در دانشگاه کلمبیا آزاد شد

درگذشت نایب رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران

34 درصد واردات کشور با نرخ ارز 28500 تومان صورت گرفته است

باید بین زن و بچش یک نفر رو انتخاب کنه

بهارستانی‌ها چه وعده‌هایی برای بهبود معیشت کارگران دادند؟

بادامچیان: آمریکا متوجه شده نمی‌‎تواند ایران را تحت فشار بگذارد

از مطالبات کارگران تا قول رئیس‌جمهور به آن‌ها در حاشیه مراسم روز کارگر

چاقویی در چمدان؛ ماجرای قتل‏‌های خانگی زنان مهاجر ایرانی

© - www.akhbaremahramaneh.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی