اخبار محرمانه

آخرين مطالب

سرمقاله وطن امروز/ دومین پیروزی تحلیل ویژه

سرمقاله وطن امروز/ دومین پیروزی
  بزرگنمايي:

اخبار محرمانه - وطن امروز / « دومین پیروزی » عنوان یادداشت روزنامه وطن امروز به قلم محمدعلی صمدی است که می‌توانید آن را در ادامه بخوانید:
«ملی شدن صنعت نفت» بدون تردید یکی از بزرگ‌ترین دستاوردهای ملت ایران طی رویارویی با ابرقدرت‌ها در تاریخ معاصر است اما به 3 علت، این تجربه تاریخی کمتر مورد توجه قرار دارد. اول اینکه فاصله زمانی ما با این اتفاق روزبه‌روز بیشتر می‌شود. دوم سالگشت حادثه مزبور، در آخرین روز هر سال قرار دارد و آیین‌های پاسداشت و نمادخوانی، در سایه سنگین سال جدید، غیرعامدانه مورد غفلت قرار می‌گیرد. سومین و شاید مهم‌ترین علت را باید در رقابت کهنه و ناجوانمردانه میان طیف‌های مذهبی ایران و قشری از سیاسیون که خود را ملی‌گرا معرفی می‌کنند جست‌وجو کرد. ملی‌گرایان طی ربع قرن پس از ملی شدن صنعت نفت، با نفی هر تاثیری از سوی فعالان مذهبی در این پرونده، خود را تنها میدان‌داران «نهضت نفت» جا زدند و برای از میدان به در کردن مذهبی‌ها، از تبلیغات انحرافی و حتی غلط نیز دریغ نکردند. از آن سو، اکثریت مذهبی ایرانی که با پیروزی انقلاب اسلامی، بر قله رفیعی از مبارزات ضداستعماری در تاریخ کشور ایستادند، ناخواسته نسبت به نمادهایی که ملی‌گرایان و غیرمذهبی‌ها پرچم آن را در دست داشتند، عنایت کمتری نشان دادند. بنا دارم در هفتادودومین سالگشت به سرانجام رسیدن نهضت نفت، مروری گذرا داشته باشم بر سرفصل‌های آن.
سال 1280 خورشیدی، «ویلیام ناکس دارسی» طی قراردادی با دولت ایران، به مدت 60 سال حق انحصاری برای جست‌وجو و بهره‌برداری از منابع نفت و گاز طبیعی را در مساحتی معادل سه‌چهارم کل کشور دریافت کرد. نحوه محاسبه سهم ایران از منابع کشف شده توسط انگلیسی‌ها به شکل حیرت‌انگیزی غیرعادلانه و حتی احمقانه بود. مثلا سال 1310، انگلیسی‌ها حدود 3 میلیون لیره سود خالص را اعلام کردند که با فرض صحت ادعا، سهم ایران 336 هزار لیره می‌شد. این مبلغ حتی از مالیاتی که شرکت انگلیسی بابت این درآمد به دولت خود پرداخت می‌کرد هم کمتر بود!
سال 1311، «پهلوی اول» اقدام به لغو یکجانبه «قرارداد دارسی» کرد. انگلیسی‌ها که بنا نداشتند با نیروی وفادار خود معارضه داشته باشند و از سویی نگرانی‌های جدی‌تری در اروپای درگیر با «بحران اقتصادی 1930» و «آلمان برخاسته از خاکسترهای جنگ نخست جهانی» داشتند، پس از کشمکش کوتاهی، اقدام به تنظیم قرارداد جدیدی کردند(معاهده 1933). جالب اینکه در قرارداد جدید هم سهم ایران مبلغ چشمگیری نبود، ضمن آنکه تعهداتی از قبیل فروش نفت ارزان به نیروی دریایی انگلستان بر نارضایتی ایرانیان می‌افزود. در سایه دیکتاتوری رضاخان، مجلس و دولت درست‌ودرمانی هم در کار نبود که مطالبات ملی ایرانیان را به صورت کامل دنبال کنند. 
شهریور 1320، «پهلوی اول» با هجوم متفقین به خاک ایران ساقط شد و از کشور گریخت. حالا کشور نه فقط حوزه استحفاظی انگلستان که منطقه تحت نفوذ آمریکا و شوروی هم بود و طبیعی است شرکای جدید، سهم خود را ‌طلب کنند.
بازار

اخبار محرمانه

نیمه دوم سال 1322، نمایندگان شرکت‌های نفتی آمریکا برای مذاکره درباره حوزه‌های نفتی خارج از محدوده شرکت نفت انگلیس وارد ایران شدند. یک سال بعد هم نماینده شوروی به ایران آمد و درخواست امتیاز نفت شمال را کرد.
در این مقطع مجلس ایران، پس از 7 دوره خفقان کامل و حاکمیت اکثریت انتصابی از سوی پهلوی، نخستین انتخابات نسبتا آزاد را تجربه کرد و اقلیتی از مجلس چهاردهم (که دکتر محمد مصدق نیز در میان آنان بود)، 11 آذر 1323 طرح منع واگذاری امتیاز نفت ایران به بیگانگان را تسلیم مجلس کرد که در همان روز تصویب شد. ضمنا همین مجلس، قانونی را تصویب کرد که دوره بعد انتخابات (مجلس پانزدهم)، پس از خروج نیروهای اشغالگر خارجی از ایران برگزار شود. این قانون باعث شد میان دوره‌های چهاردهم و پانزدهم، کشور به مدت 16 ماه فاقد مجلس شود (اسفند 24 تا تیر 25). 
«احمد قوام» (که با رایی ضعیف در آخرین روزهای مجلس چهاردهم نخست‌وزیر شد) در این 16 ماه، بدون مزاحمت مجلس، به مانورهای عجیب و غریب سیاسی دست زد و تمام تلاش خود را به کار برد تا با تاسیس حزب خود و زد و بندهای محیرالعقول، حاکمیت خود بر مجلس بعد را ضمانت کند. او که با حمایت آمریکا و شوروی به قدرت رسیده بود، قول استخراج نفت بلوچستان را به آمریکایی‌ها و وعده توافق نفتی را به شوروی‌ها داد (به این ترتیب زیرکانه، بزرگ‌ترین حزب سیاسی موجود در ایران، یعنی حزب توده را که حافظ منافع رسمی شوروی بود، به سوی خود کشید).
سرانجام، انگلیسی‌ها و آمریکایی‌ها زمستان 24 ایران را تخلیه کردند و شوروی اگر چه با طرح بهانه‌هایی ماندگار شد اما در نهایت، به خاطر مشکلات ناشی از رقابت با آمریکا و انگلیس، همچنین با اطمینان از ماندگاری قوام و تسلط او بر مجلس بعد (که باید درباره قول نفتی قوام به شوروی تصمیم می‌گرفت) نیروهایش را از ایران عقب کشید. 
در انتخابات دوره پانزدهم مجلس (تیر 1326) با دخالت قوام و قیقاج‌های حزبش، بخش قابل توجهی از اقلیت فعال در مجلس قبل (از جمله مصدق) از راهیابی به مجلس بازماندند. قوام تصور می‌کرد با رهایی از مزاحمت‌های این اقلیت و تسلط حزبش بر اکثریت مجلس، می‌تواند طرح‌های سیاسی خود را پیش ببرد اما معادلات مطابق محاسبات او پیش نرفت. علاوه بر گروه‌های سیاسی که توسط قوام و حزبش قلع و قمع شده بودند، دربار پهلوی دوم هم برای ناکام ماندن قوام هزینه زیادی کرد و در نهایت مجلس پانزدهم با رد توافق نفتی که قوام قول آن را به شوروی داده بود (مذاکرات قوام - سادچیکف)، باعث شد دولت قوام ‌در 18 آذر 1326 نتواند از مجلسی که خود اکثریت آن را مهندسی کرده بود، رای اعتماد کسب کرده و سقوط کند.
با خروج کامل اشغالگران از ایران، آزادی آذربایجان (که تحت حاکمیت نیروهای وفادار به شوروی قرار گرفته بود) و سقوط قوام، دربار و در راس آن پهلوی دوم که خود را فاتح اصلی میدان فرض می‌کرد، اعتماد به نفس پیدا کرده و تلاش خود برای افزایش ضریب نفوذش در صحنه سیاسی کشور را بیشتر کرد اما جریانات سیاسی مستقل و نیمه‌مستقل کشور که تجربه 6 ساله شیرینی از فقدان دیکتاتوری شاهانه را پشت سر گذاشته بودند، اقبال زیادی به دربار نشان نمی‌دادند.
سوءقصد به شاه در 15 بهمن 1327 توسط حزب توده (حافظ منافع شوروی در ایران)، صحنه سیاسی را به نفع دربار تغییر داد. با تشدید فضای امنیتی، فعالان سیاسی وابسته به دربار میدان‌دار شدند و طی 2 ماه با تشکیل «مجلس موسسان» (مجلسی برای ایجاد تغییرات در قانون اساسی)، اختیارات بی‌سابقه‌ای به شاه اعطا شد. به این ترتیب، سال 1328 به کام شاه شد. تیرماه همان سال، مذاکرات میان شرکت نفت انگلستان (که آن روزها به نام شرکت نفت ایران و انگلستان شناخته می‌شد) و دولت ایران برای انعقاد قراردادی جدید، به نتیجه رسید. قراردادی موسوم به «گس -گلشاییان» تنظیم شد و تنها به رای مثبت اکثریت مجلس نیاز داشت.
پهلوی دوم که ترکتازی‌های سال 28 به دهانش مزه کرده بود، عزم خود را برای تداوم فضای موجود جزم کرد. طبعا دولت انگلستان هم برای اجرایی شدن قرارداد «گس-گلشاییان» در کنار دربار قرار گرفت و تلاش خود را به اعمال نفود فعال در انتخابات مجلس شانزدهم با هدف خالی کردن مجلس از نمایندگان مخالف معطوف کرد و دیکتاتوری دربار، آغاز شد. هدایت این تلاش بر عهده هژیر (محرم اسرار شاه و خانواده‌اش و سفارت انگلستان) بود. فعالیت‌ها برای تقلب در انتخابات به قدری واضح و رسوا بود که صدای سیاستمداران غیروابسته به دربار را درآورد.
22 مهر، حین انتخابات مجلس شانزدهم، تحصن اعتراضی دکتر مصدق و جمعی از فعالان ملی و مذهبی به انتخابات، در صحن کاخ شاه شروع شد. هسته اولیه جبهه ملی، از همین متحصنان بودند. متحصنان از مذاکره با شاه و حتی تهدید هژیر از سوی اعضای فداییان اسلام (تشکیلات سیاسی خوشنام و صاحب‌نفوذی به رهبری حجت‌الاسلام نواب صفوی) به نتیجه نرسیدند و دست‌درازی به صندوق‌های رای ادامه پیدا کرد. 
13 آبان 1328، «هژیر» توسط یکی از اعضای فداییان اسلام به ضرب گلوله کشته شد. با حذف او، انتخابات در حوزه تهران، از اعمال تقلب دربار رها شد و نمایندگان منتخب تهران، اقلیتی فعال و قدرتمند را در مجلس تشکیل دادند. 
دربار که دستش از مجلسی بدون مخالف جدی خالی شده بود، در ائتلاف با تلاش‌های سفارت انگلستان و شرکت نفت ایران و انگلیس، تیرماه 1329 به عنوان آخرین تیر در ترکش، ژنرال حاجیعلی رزم‌آرا رئیس وقت ستاد ارتش را برای نخست‌وزیری به مجلس معرفی کرد؛ مردی که امید می‌رفت با اقتدار نظامی‌اش و وفاداری آشکارش به دربار، بتواند هم نفوذ شاه را افزایش دهد، هم قرارداد «گس-گلشاییان» را به تصویب برساند و هزینه‌های آن را هم به دوش بکشد. رزم‌آرا از مجلسی که اکثریت آن با اعمال نفوذ دربار انتخاب شده بود، رای اعتماد گرفت اما اقلیت فعالی که با ترور «هژیر» پای‌شان به مجلس باز شده بود، موی دماغ بودند که او را بشدت عصبی می‌کردند. آنها کار را تا جایی پیش بردند که جملاتی فضاحت‌بار از او صادر شود، مانند این جمله که «ایران نمی‌تواند لولهنگ بسازد، آن وقت چطور می‌خواهد صنعت نفت را اداره کند». 
تلاش‌های رزم‌آرا (با تکیه بر اکثریت مجلس، دربار و حمایت انگلستان) برای بی‌نتیجه کردن مبارزات اقلیت مجلس، با سختی زیادی پیشرفت‌هایی به دست آورد اما سرانجام، تلاش اقلیت با تکیه بر تظاهرات توده‌های مردم مسلمان که با تشویق روحانیون و در راس آنان، مرحوم آیت‌الله کاشانی به صحنه آمده بودند، نتیجه داد و آذر 1329، لایحه قرارداد «گس - گلشاییان» در کمیسیون مربوط مجلس رد شد و بلافاصله جبهه ملی (جریان اقلیت در مجلس) پیشنهاد ملی شدن صنعت نفت را به مجلس ارائه کرد و البته این پیشنهاد هم توسط مجلس، به یک دلیل مشخص رد شد: اکثریت مجلس شانزدهم، به دربار و نخست‌وزیر وفادار بودند.
به این ترتیب، اقلیت مجلس دیگر امید و راهی به سوی نتیجه دادن «نهضت نفت» نداشت.
16 اسفند 1329، ژنرال رزم‌آرا با شلیک گلوله‌ای از طرف استاد نجار «خلیل طهماسبی» به قتل رسید. او که یکی از اعضای شناخته شده فداییان اسلام بود، ناگهان به چهره و قهرمانی ملی تبدیل شد. قتل رزم‌آرا، هیجانی بی‌سابقه در میان مردم مسلمان ایجاد کرد. حمایت افکار عمومی از قتل او و افزایش تظاهرات در حمایت از ملی شدن صنعت نفت، وحشتی عجیب در میان درباریان و سیاستمداران وابسته به شاه ایجاد کرد. حالا مخالفت با درخواست اقلیت مجلس یعنی «ملی شدن صنعت نفت» برای نمایندگان، در حکم قرار گرفتن در کنار «رزم‌آرا» بود و در میان نمایندگان اکثریت مجلس شانزدهم، کسی جسارت معامله بر سر جان خود را نداشت. کمتر از 2 هفته پس از قتل رزم‌آرا، 29 اسفند 1329، اصل ملی شدن صنعت نفت به تصویب مجلس رسید. به این ترتیب، ملت مسلمان ایران، پس از 60 سال، به دومین پیروزی بر استعمارگران سرزمین خود (پس از «نهضت تنباکو») دست یافت.
آنچه در ماه‌های بعد واقع شد و حوادث مجلس هفدهم، نخست وزیری مصدق و تیرماه 1331 خارج از موضوع این مقاله مختصر است و ان‌شاءالله در فرصتی دیگر به آنها خواهم پرداخت.

لینک کوتاه:
https://www.akhbaremahramaneh.ir/Fa/News/892896/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

با اصلاح اطلاعات حساب بانکی خود سود سهام عدالت را دریافت کنید

گسترش خیزش دانشجویی در آمریکا و درگیری پلیس با دانشجویان

ادامه واکنش‌ها به سخنان جنجالی مدیر «نماوا»

«تشریفات ساده»، تلفیقی از تئاتر و سینما

واکنش آمریکا به ادعاهای گروسی درباره برنامه هسته‌‌ای ایران

سرمقاله آفرینش/ از دست رفتن سرمایه های مردم در طرح های بی بازده

بازیگر زیاده‌طلب منطقه

تعرض بیش از 430 شهرک‌نشین صهیونیست به مسجدالاقصی

اعتراف جالب خانم مجری جنجالی صداوسیما جلوی مردم

انتقاد پزشکیان به سکوت مجامع بین‌المللی درخصوص جنایات اسرائیل: چرا ککتان نمی‌گزد؟

مسیر طلای جهانی عوض می‌شود؟

دانشجویان، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا را «هو» کردند

چهره ها/ نجم الدین شریعتی در چایخانه حرم امام رضا(ع)

آیت‌الله دوزدوزانی: آقایی که می‌خواهی روحانی باشی و جهنمی نباشی، مواظب باش کار عکس نشود

ویدئو مهسا جاور به مناسبت صعود تیم دو نفره روئینگ زنان ایران

غزه‌ای‌ها زیر آوار گرسنگی

فرهاد قائمیان: تبعات منفی فرسودگی جمعیت برای جامعه مخرب است

مهاجری خطاب به ذوالنور: از دولت و شخص رئیس‌جمهور حساب‌کشی کنید

گفت و گوی دو خواهر کول بر در سریال نون خ 5

اختلافی که پس از سال‌ها فیتیله‌اش روشن شد!

کیهان مطرح کرد: اصلاح‌طلبان در کنار دلالان و رانت جویان

گوشت آفریقایی و تانزانیایی در راه است

ادامه خیزش دانشجویان آمریکایی؛ این بار در تگزاس

یورش ارتش رژیم صهیونیستی به منطقه‌های مختلف کرانه باختری

نقوی حسینی: پایداری‌ها از اصطلاح «پشم» خیلی ناراحت شدند

حضور مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان گلستان در برنامه زنده صبح عالی

ادب از که آموختی؟... از روزنامه اعتماد!

آنچه امام علی (ع) به عقیل آموخت

علی لاریجانی پیام داد

اختلافی که پس از سال ها فیتیله اش روشن شد!

برخورد خشن با دانشجویان آمریکایی معترض به نسل‌کشی اسرائیل در غزه

حمله پهپادی رژیم صهیونیستی علیه فلسطینیان در شمال رفح

چهره ها/ واکنش همسر مهدی قایدی به شایعات

ایران دفعه بعد، 3 هزار موشک و پهپاد به اسرائیل می‌زند یا 30 هزار؟

تکریم و سپاسگزاری استاندار و مدیرکل بنیاد مازندران از والدین معزز شهیدان والامقام سروی

بنیاد باید به نهاد راهبردی و مطالبه‌گر تبدیل شود

پوستر جدید فیلم سینمایی سال گربه منتش شد

واکنش سردار فدوی درخصوص احتمال ورود سپاه به صنعت خودروسازی: هرجا معظم له صلاح بدانند، ورود پیدا می‌کنیم

بازجویی هایی که به مرگ رئیس دانشگاه تهران ختم شد

پیش‌بینی جدید یک کارشناس درباره قیمت خودرو

تاکید روسیه و چین برآتش‌بس کامل و ارسال فوری کمک‌های انسانی به غزه

سرگشتگی و یاس یک فضانورد

پاکستان: سفر رئیسی به اسلام‌آباد موفقیت‌آمیز بود؛ مخالفت‌های خارجی اهمیتی ندارد

سقوط ین رکورد 34 ساله را شکست

واکنش تند نتانیاهو به اعتراضات ضد اسرائیلی دانشجویان در آمریکا

روسیه: توافقنامه‌های امنیتی با ایران و 3 کشور دیگر در سال جاری اجرایی می‌ شوند

سرمقاله اعتماد/ پدیده‌های اجتماعی و جبر مستقیم

سرمقاله ایران/ تجویز اصولی در برابر آدرس غلطِ «ان‌شاءالله خیرخواهان» چیست؟

سرمقاله دنیای اقتصاد/ انتخابات آمریکا؛ روشنی‌ها و ابهام‌ها

سرمقاله تعادل/ تصویرسازی مطالبات کارگران

© - www.akhbaremahramaneh.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی