اخبار محرمانه

آخرين مطالب

سرمقاله وطن امروز/ عواقب اعتراضات و اعتصابات گسترده در اروپا مقاله

سرمقاله وطن امروز/ عواقب اعتراضات و اعتصابات گسترده در اروپا
  بزرگنمايي:

اخبار محرمانه - وطن امروز / « عواقب اعتراضات و اعتصابات گسترده در اروپا » عنوان یادداشت روزنامه وطن امروز به قلم مهدی گرگانی است که می‌توانید آن را در ادامه بخوانید:
نتایج سیاست‌ها و تصمیمات رهبران اتحادیه اروپایی در قبال مسائل مهم بین‌المللی آرام آرام در حال پدیدار شدن است و کشورهای اروپایی تحت تاثیر این تصمیمات دستخوش ناآرامی و بحران‌های متعدد شده‌اند. 
حمایت بدون چون و چرای کشورهای اروپایی از سیاست‌های آمریکا در قبال بحران اوکراین اکنون آنها را وارد باتلاقی کرده است که فرار از آن غیرممکن به نظر می‌رسد. بعد از اعتراضات پراکنده در برخی مناطق اروپا از جمله در دانمارک، اتریش، آلمان و... حالا فرانسه کانون اعتصابات و اعتراضات قرار گرفته است. در حالی ‌که جریان صادرات گاز ارزان روسیه به اتحادیه اروپایی به دلیل جنگ اوکراین و ترکش‌های ناشی از این بحران بسیار کم شده است، اعتصاب بخش انرژی در فرانسه، به بحران ناشی از کمبود گاز در این کشور دامن ‌زده و بسیاری از رآکتورهای اتمی این کشور را نیز از کار انداخته است. در نبود گاز و انرژی اتمی برای تولید برق، اقتصاد این کشور در معرض فلج کامل قرار گرفته است. این در شرایطی است که میزان مصرف انرژی طی هفته‌های آینده که به زمستان نزدیک می‌شویم روز به روز افزایش خواهد یافت. 
1- جنگ اوکراین، بحرانی بود که واشنگتن برای منافع استراتژیک خود در دامان کشورهای اروپایی انداخت و به‌رغم هشدارهای مکرر روسیه و بسیاری از کارشناسان، بروکسل با پیروی کورکورانه، خود را وارد یک جنگ تمام‌عیار با مسکو کرد. بسیاری از ناظران سیاسی، جنگ اوکراین را معدن طلای غول‌های تسلیحاتی آمریکا می‌دانند. علاوه بر آن کاهش واردات نفت و گاز از روسیه توسط کشورهای اروپایی، باعث افزایش صادرات گاز «ال‌ان‌جی» از آمریکا به اروپا به قیمتی گزاف شده است. طی همین مدت از زمان شروع جنگ اوکراین، آمریکا تبدیل به بزرگ‌ترین صادرکننده گاز ال‌ان‌جی در جهان شده است. علاوه بر این، آمریکایی‌ها با جنگ اوکراین موفق شدند اتحاد ناتو را که پیش از این تا مرز بحران پیش رفته بود دوباره مستحکم کنند و از سوی دیگر کشورهای اروپایی را از نظر امنیتی و همین‌طور انرژی وابسته کنند. انفجار خط لوله گاز «نورد استریم 1»، در واقع ضربه نهایی واشنگتن به اروپا برای قطع امید از گاز روسیه بود. 
آنچه اکنون در فرانسه و دیگر کشورهای اروپایی مشاهده می‌کنیم نتیجه دنباله‌روی بدون پیش‌شرط اروپا از سیاست‌های واشنگتن است. می‌توان اینطور نتیجه‌گیری کرد که واشنگتن اوکراین و اروپا را قربانی منافع استراتژیک خود در نظام بین‌الملل کرده است. 
2- اقتصاد فرانسه و دیگر کشورهای اروپایی تحت تاثیر متغیرهای حاکم بر جنگ اوکراین وارد بحران شده است. در حالی ‌که بسیاری از کشورهای غربی مساله تورم را برای دهه‌ها حل‌و‌فصل کرده بودند طی ماه‌های گذشته افزایش نرخ تورم در برخی کشورهای اروپایی رکورد چند دهه‌ای را شکسته است. به عنوان مثال بر اساس آمارهای یورواستات، نرخ تورم در فرانسه رکورد 37 ساله را شکسته و در آلمان از سال 1990 تاکنون بی‌سابقه است. 
افزایش نرخ تورم که معلول افزایش قیمت انرژی، قیمت مواد اولیه مانند غلات، قیمت مواد معدنی و کودهای شیمیایی بعد از آغاز جنگ اوکراین است، اقتصادهای اروپایی را با مشکلات عدیده‌ای مواجه کرده است اما اعتصاب در بخش‌های انرژی و کارگری که اکنون در فرانسه شاهد هستیم می‌تواند اقتصاد رو به بحران فرانسه را وارد یک رکود گسترده‌تر و عمیق‌تر کند. طبق گزارش رسانه‌های غربی، اعتصابات 20 درصد رآکتورهای اتمی فرانسه را عملا تعطیل کرده و 17 رآکتور دیگر نیز به دلیل نیاز به تعمیرات از مدار فعالیت خارج است. از سوی دیگر کاهش سطح آب رودخانه‌ها در نتیجه خشکسالی تاثیر مضاعفی بر کاهش تولید برق در فرانسه گذاشته که می‌تواند عواقب سنگینی برای مردم و اقتصاد این کشور داشته باشد. طی روزهای گذشته تعطیلی بسیاری از نانوایی‌ها و قنادی‌ها در فرانسه به دلیل کمبود گاز و در اعتراض به 3 برابر شدن نرخ قبض‌های برق مشکلات زیادی را برای شهروندان به وجود آورده است. صف‌های طولانی در پمپ بنزین‌های فرانسه از دیگر معضلاتی است که فرانسوی‌ها طی هفته‌های گذشته با آن روبه‌رو بوده‌اند. 
فرانسه یکی از 3 کشور تروئیکای اروپا و در کنار آلمان موتور محرک اقتصادی اتحادیه اروپایی است. کاهش تولید برق عملا فعالیت‌های صنعتی و تجاری فرانسه را مختل می‌کند و به دلیل درهم تنیدگی اقتصادهای اروپایی، بر کل پیکره اقتصاد اتحادیه اروپایی اثرات منفی خواهد داشت. 
3- تضعیف و حتی احتمال فروپاشی اتحادیه اروپایی و ناتو می‌تواند یکی دیگر از عواقب اعتراضات و اعتصابات گسترده کنونی در اروپا باشد. گسترش اعتراضات در فرانسه در هفته‌های اخیر موجب شده همزمان بسیاری از تشکل‌ها در سایر کشورهای اروپایی بویژه اروپای غربی برای دفاع از منافع و معیشت خود فراخوان اعتراضی صادر کنند. معترضان در اعتراض به تصمیمات اتحادیه اروپایی خواستار لغو تحریم‌های روسیه برای دسترسی دوباره به نفت و گاز ارزان مسکو هستند. شهروندان اروپایی شرایط دشوار کنونی را نتیجه سیاست‌های اتحادیه اروپایی در تبعیت کورکورانه از سیاست‌های آمریکا می‌دانند و از همین رو خواستار خروج کشورهای خود از ناتو و اتحادیه اروپایی هستند. فرانسوی‌ها در تظاهرات خود ضمن اعتراض به سیاست‌های «امانوئل مکرون» خواستار خروج پاریس از سازمان ناتو شده‌اند. آنها خطاب به رهبران این کشور می‌گویند: «بیایید از ناتو خارج شویم». 
چگونگی تقابل با روسیه اعضای اتحادیه اروپایی را نیز دچار شکاف و دودستگی کرده است، تا جایی که مجارستان به دلیل مخالفت با تحریم نفت و گاز روسیه ساز جدایی از این اتحادیه را کوک کرده و برخی احزاب دست چپی اسپانیا نیز درخواست‌های مشابهی دارند. اگر رهبران اروپایی نتوانند مشکلات درخواست معترضان برای افزایش دستمزدها، کاهش نرخ تورم و بحران افزایش قیمت سوخت و کمبود گاز را مدیریت کنند، هویت وجودی ناتو و اتحادیه اروپایی در معرض خطر قرار خواهد گرفت و حتی ممکن است منجر به فروپاشی آن شود. 
اروپا در حال حاضر در یک مخمصه بزرگ گرفتار آمده است؛ می‌تواند با لغو تحریم‌ها علیه روسیه بسیاری از مشکلات کنونی را حل کند اما لغو تحریم‌ها یعنی پشت کردن به آمریکا و پذیرفتن شکست و تعظیم در برابر روسیه. ادامه مسیر فعلی هم یعنی پشت کردن به مردم خود و فرورفتن در منجلاب خودساخته. 
باید دید رهبران اروپا کدام یک را ترجیح می‌دهند.

لینک کوتاه:
https://www.akhbaremahramaneh.ir/Fa/News/734291/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

مردمی که تلویزیون نمی‌بینند و سریال هایی که دیده نمی‌شود

فریادهای اعتراض دانشجویان دانشگاه کلمبیا علیه رئیس کنگره آمریکا

اینا داماد نیستن بلا هستن!

درخواست وزیر خارجه آمریکا از چین در رابطه با ایران و کره شمالی

حمله روزنامه زاکانی به آرایش سحر دولت‌شاهی

هاآرتس مطرح کرد: اسرائیل در تله‌ای استراتژیک

رئیسی: ایران در تعامل با کشورهای آفریقایی تامین منافع متقابل را دنبال می‌کند

خانه‌ دار کردن مردم به سبک دولت سیزدهم

ترکیه روابط تجاری خود را با اسرائیل قطع کرد

اظهارات جدید معاون پارلمانی رئیسی: تعطیلی پنجشنبه‌ یا شنبه در صحن مجلس مشخص می‌شود

پولیتیکو: اتحادیه اروپا تحریم گاز طبیعی مایع روسیه را بررسی می‌کند

وقتی عمو کاووس خوش سفر کلافه میشه!

صدام و هیتلر؛ از میل به ویرانگری تا قهرمان پرستی

صادرات 500 میلیون دلار اقلام نساجی در سال گذشته

طالبان سه کشور همسایه افغانستان را به حمایت از داعش متهم کرد

کاخ معروف خاطرات هاشمی رفسنجانی!

این رنگ هارو باهم بپوش

کدام دانشگاه‌های آمریکا شاهد برگزاری اعتراضات دانشجویی در حمایت از غزه است؟

مار در آستین بود این دختر!

سخنگوی بورل: گنجاندن نام سپاه در فهرست سازمان‌های تروریستی ممکن نیست

واردات قهوه 75 درصد افزایش یافت

کودک فلسطینی: آرزو داشتم بازیکن فوتبال شوم اما اشغالگران صهیونیست پاهایم را از من گرفتند

بلاروس: ناتو باعث سلطه آمریکا بر اروپا شده و گسترش آن را نمی‌پذیریم

برنامه امسال دولت سیزدهم برای عبور موفق از اوج بار تابستان

بابا بهت گفتم طلاقمو از شوهرم بگیر

پسربچه گمشده به آغوش مادرش بازگردانده شد

انتقاد برنی سندرز از اظهارات نتانیاهو در محکوم کردن اعتراضات دانشگاهی در آمریکا

تو که عاشق نیستی آویزونی

دست ردِ پاکستان به سینه آمریکا در ارتباط با ایران

جریان گاز در مناطق سیل‌زده خراسان جنوبی و کرمان پایدار است/ اعزام تیم‌های امداد برای خدمت‌رسانی

9 روش موثر برای از بین بردن بوی عرق در تابستان

تفسیر عجیب امیرعلی نبویان از والیبال و بدنسازی

من چیم از اون دختر خل‌وچل کمتره؟!

سعید آقاخانی از کوه افتاد و در بیمارستان بستری شد

توصیه محسن رضایی به دولتمردان غربی: دست از حماقت بردارید

رئیسی: نگاه ایران به آفریقا راهبردی و مبتنی بر منافع جمعی است

اظهارات سخنگوی وزارت خارجه پاکستان درباره سفر رئیس جمهور ایران

یورش شهرک‌نشینان به آرامگاه حضرت یوسف (ع)

صدور حکم بمب گذار میدان تقسیم استانبول

طرح احتمال سرقت اعضای بدن قربانیان توسط رژیم اسرائیل با کشف گورهای دسته‌جمعی

ماجرای خواستگاری بازیگر معروف «نون خ» از دختر ترامپ

وعده خودرو و وام به نمایندگان در عوض رأی دادن به ریاست قالیباف صحت دارد؟

تسلیحات، واجب تر از نان شب

عکس سحر دولتشاهی و پیمان معادی وایرال شد

طلای جهانی جهش کرد

تجمع ضد صهیونیستی نزدیک کالج امرسون

تیپ و استایل ویژه افسر مین جانگو در 52 سالگی

نظر رهبر انقلاب درباره اهمیت تاریخی و راهبردی عملیات وعده صادق

اعتراض ایرلند به قانون ضد مهاجرتی انگلیس

حمله جنگنده‌های اسرائیلی به مقر صلیب سرخ در غزه

© - www.akhbaremahramaneh.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی