اخبار محرمانه

آخرين مطالب

سرمقاله ایران/ سیکا؛ مرکزی برای رفاه و امنیت جهانی مقاله

سرمقاله ایران/ سیکا؛ مرکزی برای رفاه و امنیت جهانی
  بزرگنمايي:

اخبار محرمانه - ایران / « سیکا؛ مرکزی برای رفاه و امنیت جهانی » عنوان یادداشت روزنامه ایران به قلم حسین امیرعبداللهیان(وزیر امور خارجه) است که می‌توانید آن را در ادامه بخوانید:
سفر جناب آقای دکتر رئیسی به آستانه قزاقستان به دعوت رسمی جناب آقای قاسم ژورمات توکایف همتای قزاقستانی برای دیدار رسمی دوجانبه و همچنین شرکت در ششمین نشست سران «کنفرانس تعامل و اعتمادسازی در آسیا» (سیکا) انجام می‌گیرد. برگزاری نشست سران سیکا با توجه به شرایط منطقه و وجود طیف گوناگونی از موضوعات، فرصت‌ها، چالش‌ها و تهدیدات مشترک، فرصت مغتنمی برای رایزنی و تبادل نظر مقامات عالیرتبه کشورهای عضو خواهد بود. تأسیس «سیکا» به عنوان سازکار و بستری متشکل از کشورهای آسیایی در اکتبر 1992 در چهل و هفتمین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد به‌منظور ارتقای روابط دوجانبه، همگرایی و همکاری منطقه‌ای و ایجاد صلح، ثبات و امنیت در قاره کهن آسیا به پیشنهاد رئیس‌جمهور پیشین قزاقستان به تصویب رسید. 
با توجه به شرایط ژئوپلیتیک و امنیتی آسیا و تمرکز و شکل‌گیری تدریجی قطب‌های مهم قدرت سیاسی و اقتصادی در این قاره، پیش‌بینی می‌شود که مرکز ثقل جهانی ژئوپلیتیک و ژئواکونومی جهان بتدریج به سمت این قاره تمایل یابد. همچنین نظر به افزایش قدرت اقتصادی کشورهای این منطقه، قرن حاضر را «قرن شکوفایی آسیا» تعبیر و نامگذاری کرده‌اند. جمهوری اسلامی ایران نیز در راستای افزایش نقش قاره آسیا در موضوعات جهانی و تقویت امنیت منطقه‌ای، از روز نخست عضو فعال و مؤثر این سازکار منطقه‌ای (سیکا) بوده است. جمهوری اسلامی ایران به عنوان کشور مهم و کلیدی منطقه و پرچمدار مبارزه با تروریسم، افراط‌‌گرایی و یکجانبه‌گرایی، همواره همکاری، هم‌افزایی و یافتن راه‌های دستیابی به منافع مشترک را در منطقه و جهان پیگیری کرده و در همین راستا، دست دوستی و آغوش برادری خود را به سوی همسایگان و در حقیقت تمام کشورهای این منطقه گشوده است.
 جناب آقای دکتر رئیسی، رئیس‌جمهور، دکترین مبتنی بر سیاست خارجی متوازن، دیپلماسی پویا و هوشمند را در دستور کار خویش قرار داده و در این رویکرد، روابط با همسایگان و کشورهای آسیایی در اولویت سیاست خارجی دولت جمهوری اسلامی ایران قرار دارد. تقویت روابط سیاسی و اقتصادی در منطقه با تکیه بر پیوندهای مشترک تاریخی، تمدنی، فرهنگی، دینی بخشی از محورهای تحرک و ارتباطات جدید خواهند بود. چنین نگاه و رویکردی گویای این باور عمیق است که اشتراکات ما در این منطقه به مراتب بزرگ‌تر و مستحکم‌تر و مهم‌تر از تفاوت دیدگاه‌ها است. 
صلح و امنیت پایدار و رفاه اقتصادی مردم منطقه و عدم دخالت قدرت‌های فرامنطقه‌ای، از جمله ارکان اصلی سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران است. از سوی دیگر، امروزه کشورهای منطقه به درستی به این شناخت مشترک رسیده‌اند که امنیت، رفاه و توسعه پایدار با هم‌افزایی منطقه‌ای و همکاری جمعی و بومی حاصل می‌گردد و ضمن افزایش فرصت‌ها، تهدیدات را نیز کاهش می‌دهد. بر این مبنا، جمهوری اسلامی ایران اعتقاد راسخ دارد که آسیا به عنوان گهواره تمدن بشری و مکاتب اعتقادی جهانشمول باید سرزمینی عاری از خشونت‌ و افراط بوده و با تفکرات تروریستی و داعش‌گونه مقابله کرده و فرهنگ عدالت‌محوری، اعتدال، مدارا و گفت‌وگو را ترویج و تبیین کند. جمهوری اسلامی ایران بر ارتقای همکاری بین‌المللی، چندجانبه‌گرایی، مقابله با یکجانبه‌گرایی و همچنین رفع تحریم‌های ظالمانه یکجانبه که مانعی جدی در مسیر توسعه و پیشرفت کشورها به شمار می‌رود، تأکید جدی دارد. جمهوری اسلامی ایران خواهان جهان عاری از سلاح‌های هسته‌ای بوده اما استفاده صلح‌آمیز از فناوری هسته‌ای را بخشی از حقوق اولیه و بدیهی همه کشورها می‌داند. در اتخاذ سیاست‌های دوگانه، واضح است که ایجاد نا‌امنی و استفاده ابزاری از گروه‌های تروریستی می‌تواند به بی‌ثباتی گسترده‌ای منجر گردد که بدون شک برای همه کشورهای جهان جز رنج و بدبختی چیزی به همراه نخواهد داشت. جمهوری اسلامی ایران بر همکاری‌های منطقه‌ای در جهت تأمین رفاه عمومی برای مردم منطقه و افزایش همکاری‌های پزشکی، بهداشتی، بهره‌برداری از ظرفیت ترانزیت، حفظ محیط زیست و ... تأکید می‌کند. بر این اساس، تلاش برای حل بحران‌های منطقه‌ای نیز اولویت‌ سیاست جمهوری اسلامی ایران است که تحقق آن زمینه اولیه همکاری‌های منطقه‌ای را فراهم خواهد آورد. در چهارچوب عدالت‌محوری نیز ضروری است تا بحران فلسطین و حقوق از دست‌رفته مردم این سرزمین استیفا گردیده و بحران دیرینه غرب آسیا خاتمه یابد. در این میان کشتار هدفمند و سیستماتیک مردم بی‌گناه فلسطین و غصب سرزمین و خانه‌های آنان، ناکارآمدی نهادهای بین‌المللی حقوق بشر را در جلوگیری از این ظلم و بی‌عدالتی آشکار و نقض فاحش حقوق بشر در معرض دید افکار عمومی جهانیان قرار داده است. جمهوری اسلامی ایران مخالف توسل به جنگ در یمن، سوریه، اوکراین و ... است.
نزدیکی بیشتر و تعامل مؤثرتر میان جمهوری اسلامی ایران و کشورهای همسایه و همچنین گسترش ارتباطات میان سیکا و اکو، زمینه‌های مناسبی را برای تعاملات سیاسی و اقتصادی ایجاد خواهد کرد. تحکیم پیوندهای اقتصادی و سرمایه‌گذاری‌های مشترک میان اعضای مهم و علاقه‌مند سیکا نیز ازجمله مؤثرترین راهکارها برای ارتقای همگرایی منطقه‌ای در اقتصاد جهانی خواهد بود؛ زیرا انجام پروژه‌های مشترک اقتصادی و سرمایه‌گذاری‌های مشترک می‌تواند به تحکیم بیشتر همگرایی آسیایی منجر شود. گسترش ترانزیت و کریدورهای حمل و نقل، همکاری در حوزه انرژی، همکاری مستقیم بانکی، مدیریت منابع آبی و دیگر اشکال همکاری‌های اقتصادی باید در اولویت همکاری‌های دولت‌های عضو سیکا قرار گیرد.
 در نشست اخیر سیکا پیشنهاد ارتقای آن به یک سازمان بین‌المللی منطقه‌ای با جمعیتی بالای سه میلیارد نفر مطرح شده که می‌تواند ترتیبات منطقه‌ای را از مرحله تعامل ایستا به سوی همکاری‌های سازنده و اجرایی رهنمون کند. این مسأله می‌تواند منجر به همگرایی هرچه بیشتر همکاری‌های سیاسی و اقتصادی میان کشورهای آسیایی شده و در عرصه بین‌المللی نیز نقش مهمی را برای حل بحران‌ها برعهده گیرد. اگر چه شفافیت، گام‌به‌گام بودن و اجماع همه کشورها در این روند مهم و ضروری تلقی می‌شود. امیدواریم سیکا در مسیر ارتقای گفت‌وگو، تفاهم و همکاری میان اعضا به منظور تحقق اهداف کنفرانس گام مهمی برداشته و نقش و جایگاه خود را در زمینه صلح، ثبات و امنیت منطقه‌ای و جهانی تقویت نماید. 

لینک کوتاه:
https://www.akhbaremahramaneh.ir/Fa/News/732322/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

درخواست حماس برای اعزام تیم‌های پزشکی قانونی جهت شناسایی اجساد گورهای دسته‌جمعی

پیام رئیسی در پی درگذشت عروس امام خمینی

گشاده دستی دولت در تخصیص بودجه به رسانه‌های همسو

تعطیلی پنج‌شنبه یا شنبه؛ در این یک فقره حق با بهروز افخمی بود!

پالس‌های چراغ خاموش آمریکا

سرنوشت دلارهای نفتی کشورهای عربی حوزه خلیج فارس

انگلیس درصدد راه‌اندازی گنبد آهنین

تصاویر جدید از سردار قاآنی با پوشش غیرنظامی

خطر از بین رفتن بینایی یک بازداشتی

آقای ذوالنوری ممنون

فروش 9 میلیاردی «مست عشق» در دو روز

دیگر خط لوله صلح بی‌معناست

بودجه شفاف و مجلس رأس امور

مهران مدیری با «پدر قهوه» به شبکه خانگی می آید

توئیت مهدی فضائلی درباره سردار بلندپایه سپاه

سیگنال مثبت به بورس تهران

کاخ سفید: خواستار انجام‌ تحقیقات درخصوص گورهای دسته‌جمعی غزه هستیم

منابع عبری: اسرائیل با آتش‌بس چند هفته‌ای موافقت خواهد کرد

بازسازی سکانس مشهور ترانه علیدوستی توسط صهبا شرافتی

پیانو هم قیمت یک آپارتمان شد

حمله پهپادی حزب الله به یک پایگاه توپخانه‌ای رژیم صهیونیستی

واقعیت آمریکا بدون روتوش؛ ادامه سرکوب اعتراضات دانشجویی

صفحه مجازی همسر سابق «مهدی قائدی» بسته شد

پخش برنامه «هفت» با اجرای بهروز افخمی از فردا

ائتلاف غرب علیه نفت روسی

دو تا کلیه محکم و پرکار، در عین حال ترد و کرانچی!

دردسر تیک‌تاک

سرقت عجیب سهمیه بنزین؛ مواظب کارت سوخت خود باشید!

آرنولد از رقابت با استالونه می‌گوید

تهدید خانواده آرمان عبدالعالی به شکایت از فیلم «بی بدن»

هلاکت 2 تروریست با عملیات پهپادی نیروهای امنیتی در اطراف زاهدان

سردار فدوی: نقش شهید حجازی در توانمندسازی مقاومت موثر است

غریب‌ آبادی: آمریکا صلاحیت ورود به عرصه حقوق بشر را ندارد

جبهه پایداری معامله‌گر است

اسراییل‌ ضربه راهبردی خورده است

واکنش همتی به سخنان قالیباف؛ زندگی را برای مردم سخت و پیچیده نکنید

العربیه: مصر به اسرائیل پیشنهاد ازسرگیری مذاکرات در مقابل تعلیق عملیات رفح را داد

هشدار چین به آمریکا: بین تقابل و همکاری یکی را انتخاب کنید

طوفان نمک کوهنوردیه!

هلاکت دو تروریست در اطراف زاهدان با عملیات پهپادی نیروهای امنیتی

سردار اشتری: شهید حجازی دارای سبک فرماندهی بود

نمایندگانی که از رئیسی دعوت کردند باید در برابر ناکارآمدی دولتش پاسخگو باشند

اتفاق جدید در بازار مسکن؛ خریداران مسکن و مستاجران منتظر تغییر باشند

آخرین وضعیت از گورهای دسته جمعی بیمارستان ناصر

انتقاد فلاحت پیشه به ادعای کریمی قدوسی درباره بمب اتم

ایران: تحریم‌های یکجانبه علیه سوریه باید لغو شود

گل‌درشت‌گویی ماورایی سریال ده‌نمکی

بازی جالب حدس چهره با سیدجواد هاشمی

مدیر شرایط اضطراری و بحران پتروشیمی‌های منطقه ویژه پارس منصوب شد

موی چتری به چه صورت هایی می آید؟

© - www.akhbaremahramaneh.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی