اخبار محرمانه

آخرين مطالب

نگرانی کارشناسان از تبعات حذف یک‌باره ارز 4200 تحلیل ویژه

نگرانی کارشناسان از تبعات حذف یک‌باره ارز 4200
  بزرگنمايي:

اخبار محرمانه - فرهیختگان / متن پیش رو در فرهیختگان منتشر شده و بازنشر آن در آخرین خبر به معنای تاییدش نیست
در مورد اختلاف‌نظر‌های بین دولت و مجلس بر سر اصلاح قیمت ارز گفت‌وگویی با غلامرضا مرحبا، سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی داشته‌ایم که در ادامه متن آن را می‌خوانید.
راهکار اینکه اختلاف‌نظر بین مجلس و دولت بر سر اصلاح قیمت ارز تبدیل به چالش و دعوا بین 2 قوه نشود، چیست؟
این‌گونه اختلاف‌نظرها میان مجلس و دولت طبیعی است. مجموعه ما یک مجموعه قانون‌گذار است و دولت مجری است. ممکن است این اختلاف دیدگاه‌ها پیش بیاید. درخصوص ارز ترجیحی باید گفت به‌طور کلی میان متخصصان، کارشناسان، مسئولان و کنشگران در این حوزه، اختلاف‌نظر زیاد است. از طرفی تقریبا همه معتقد هستند که این نوع قیمت‌گذاری ارز و این نوع مدیریت آن، فسادزاست و منابع کشور را به اتلاف می‌کشاند، از طرف دیگر بازهم اکثریت افرادی که با این موضوع درگیر هستند، اعتقاد دارند به‌هر‌حال ممکن است حذف یکباره آن، تبعاتی در جامعه داشته باشد و به بخشی از دهک‌های حساس جامعه آسیب برساند و به معیشت آنان فشار وارد کند. ما درحال حاضر داریم تورم بالایی را تجربه می‌کنیم و حذف این نوع ارز در بعضی‌ از کالاها به صورت مستقیم و در برخی دیگر، به دلیل تاثیرپذیر بودن و تورم انتظاری، موجب ایجاد تورم مضاعف خواهد شد. این احتمال وجود دارد اما به‌هر‌حال آنچه که اتفاق افتاده، آن است که در سال 1401، تخصیص ارز ترجیحی به کالاهای اساسی پیش‌بینی نشده است و مجلس هم کلیات این بودجه را تصویب کرده است. اما همان‌طور که در مجلس همکاران موافق با تصویب کلیات بودجه از آن صحبت کردند و خود رئیس مجلس نیز دراین‌باره سخنانی مطرح کردند، تصویب کلیات، به معنای پذیرش بدون قیدوشرط آن نیست و ما در بسیاری از موارد، نقطه‌نظرات و دیدگاه‌هایی داریم که معتقد هستیم باید به آنها توجه شود. ازجمله آنها، بحث ارز ترجیحی است که معتقدیم دراین‌باره باید راه‌حل‌های جایگزین را به مردم ارائه کنیم. یا پرداخت مستقیم است یا بحث کارت‌های اعتباری است یا هر روش دیگری که قرار است درنظر گرفته شود. ما باید کاری کنیم که فشاری به مردم وارد نشود. درباره یارانه هم دولت تصمیم ندارد یارانه را به مردم پرداخت نکند. بحث بر سر این بود که درحال‌حاضر و با این روش صحیح نیست و درست هم هست، این روش صحیح نیست. مجلس کلیات بودجه را تصویب کرده است. این‌طور نیست که مجلس و دولت بخواهند در مسائلی همدیگر را مقصر جلوه دهند، برخی تصمیم‌ها به هر حال تبعاتی دارد و نگرانی‌هایی درباره آن تبعات وجود دارد. کلیات لایحه ارسالی از سوی دولت توسط مجلس تصویب شده است، اما در جزئیات، در بحث‌هایی که در کمیسیون‌ها و در صحن مجلس اتفاق خواهد افتاد بنده شخصا امیدوار هستم راه‌حل‌های جایگزین ارائه شود. درحال حاضر، حذف ‌یک‌باره ارز ترجیحی بدون راه‌حل‌های جایگزین را، علی‌رغم تمام مفاسد و مضراتی که داشته است به مصلحت نمی‌بینیم.
اگر این چالش بین قوا بالاخره حل نشد آیا بهتر نیست مجلس به دولت که مجری است کمک کند و از موضع خود کوتاه بیاید یا اینکه قاطعانه بر تصمیم خود بایستد؟
مجلس طبق آن چیزی که مصلحت است عمل می‌کند ولو اینکه دیگران با آن موافق نباشند. مجلس اجتهادی دارد که طبق اجتهادش عمل می‌کند، اما بحث تعامل هم اولویت دارد. ما کار کشور را متوقف نمی‌کنیم. با همراهی و مشورت به یک راه‌حلی می‌رسیم که بتوانیم مشکلات را حل کنیم و از آن مرحله عبور کنیم. این‌طور نیست که صرفا با دولت رئیسی به جهت همسویی سیاسی بیشتر تعامل وجود داشته باشد. در برابر دولت‌ قبل هم که با مجلس همسو نبود این‌طور برخورد نمی‌شد که ما به خاطر همسو نبودن دولت با مجلس کار کشور را متوقف کنیم. آن تفاهم هم به‌موقع و برای اینکه مردم آسیب نبینند ایجاد می‌شود. منافع ملی کشور بالاتر از همه اینهاست.
رئیسی با اشاره به «لایحه اصلاح ارز ترجیحی» که فوریت آن حذف شد، گفت معنی رای به عدم فوریت لایحه اصلاح ارز و تعیین‌تکلیف نکردن در مورد اینکه ارز حذف شود یا نه این است که مجلس با حذف ارز ترجیحی موافق است. چقدر این گزاره را درست می‌دانید؟
به این ترتیب نیست. مجلس که با لایحه مخالفتی نکرد، با دوفوریت آن مخالفت کرد. مجلس معتقد بود یک چنین کار مهم و حساسی باید با مطالعات بیشتری انجام گیرد. باتوجه به اینکه دیگر زمان نداشتیم، با زمان ارائه لایحه همزمان شد. دولت هم آن را در لایحه بودجه پیش‌بینی کرد و الآن دارد مسیرش را طی می‌کند. زمان محدود بود و دولت به‌تازگی مستقر شده بود. شاید اگر دولتی بود که از چند سال قبل استقرار داشت یا ما در ماه‌های پایانی سال نبودیم، این مشکل به این صورت پیش نمی‌آمد. اما باتوجه به اینکه ما در ماه‌‌های پایانی سال بودیم و از طرف دیگر اعتباری که در بودجه 1400 برای ارز ترجیحی پیش‌بینی شده بود به اتمام رسیده بود، در این شرایط و در سال 1400، خیلی نمی‌شد این کار را انجام داد. ان‌شاءالله در سال 1401 باتوجه به اینکه سال هم به پایان رسیده است، برنامه‌ریزی می‌شود. امیدواریم که در سال 1401 تصمیم درست و نهایی گرفته شود. ما آن چیزی که صحیح، منطقی و به مصلحت مردم و کشور است انتخاب خواهیم کرد. اگر جایی به این نتیجه برسیم که تصمیم ما اشتباه بوده است، قطعا باید برای جبران آن اقدام کنیم. این‌گونه نیست و هیچ‌گاه این‌طور نبوده است که بر تصمیم اشتباه پافشاری کنیم. عقل جمعی برای این است که اشتباهات به حداقل برسد اما اگر جایی متوجه شویم تصمیم قبلی اشتباه بوده است طبیعتا با شجاعت برای جبران اشتباه و پیمودن راه صحیح اقدام خواهیم کرد.

لینک کوتاه:
https://www.akhbaremahramaneh.ir/Fa/News/672351/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تاریخ‎نگاری یک‌طرفه

حماس: هیچ پیشنهادی جز آتش‌بس در غزه را نمی پذیریم

آلزایمر ارزی دولتمردان

روند بازیابی پیکر شهدا از گورهای دسته جمعی در بیمارستان ناصر همچنان ادامه دارد

چهره ها/ تصویر نچرال آزاده صمدی در کنار ناخدا علی

واکنش سخنگوی وزارت خارجه به رفتار خشونت‌آمیز پلیس آمریکا علیه دانشجویان

نکات مهم برای خرید لوازم آرایشی

نوه امام خمینی در خارج از کشور چه کاره است؟

هشدار درباره نفت 100 دلاری و تورم جهانی

حمله به 102 کشتی اسرائیلی آمریکایی و انگلیسی در 202 روز

«اشکان خطیبی» پس از مهاجرت: در ایران همه چیز داشتم و مدیر بودم!

مردمی که تلویزیون نمی‌بینند و سریال هایی که دیده نمی‌شود

فریادهای اعتراض دانشجویان دانشگاه کلمبیا علیه رئیس کنگره آمریکا

اینا داماد نیستن بلا هستن!

درخواست وزیر خارجه آمریکا از چین در رابطه با ایران و کره شمالی

حمله روزنامه زاکانی به آرایش سحر دولت‌شاهی

هاآرتس مطرح کرد: اسرائیل در تله‌ای استراتژیک

رئیسی: ایران در تعامل با کشورهای آفریقایی تامین منافع متقابل را دنبال می‌کند

خانه‌ دار کردن مردم به سبک دولت سیزدهم

ترکیه روابط تجاری خود را با اسرائیل قطع کرد

اظهارات جدید معاون پارلمانی رئیسی: تعطیلی پنجشنبه‌ یا شنبه در صحن مجلس مشخص می‌شود

پولیتیکو: اتحادیه اروپا تحریم گاز طبیعی مایع روسیه را بررسی می‌کند

وقتی عمو کاووس خوش سفر کلافه میشه!

صدام و هیتلر؛ از میل به ویرانگری تا قهرمان پرستی

صادرات 500 میلیون دلار اقلام نساجی در سال گذشته

طالبان سه کشور همسایه افغانستان را به حمایت از داعش متهم کرد

کاخ معروف خاطرات هاشمی رفسنجانی!

این رنگ هارو باهم بپوش

کدام دانشگاه‌های آمریکا شاهد برگزاری اعتراضات دانشجویی در حمایت از غزه است؟

مار در آستین بود این دختر!

سخنگوی بورل: گنجاندن نام سپاه در فهرست سازمان‌های تروریستی ممکن نیست

واردات قهوه 75 درصد افزایش یافت

کودک فلسطینی: آرزو داشتم بازیکن فوتبال شوم اما اشغالگران صهیونیست پاهایم را از من گرفتند

بلاروس: ناتو باعث سلطه آمریکا بر اروپا شده و گسترش آن را نمی‌پذیریم

برنامه امسال دولت سیزدهم برای عبور موفق از اوج بار تابستان

بابا بهت گفتم طلاقمو از شوهرم بگیر

پسربچه گمشده به آغوش مادرش بازگردانده شد

انتقاد برنی سندرز از اظهارات نتانیاهو در محکوم کردن اعتراضات دانشگاهی در آمریکا

تو که عاشق نیستی آویزونی

دست ردِ پاکستان به سینه آمریکا در ارتباط با ایران

جریان گاز در مناطق سیل‌زده خراسان جنوبی و کرمان پایدار است/ اعزام تیم‌های امداد برای خدمت‌رسانی

9 روش موثر برای از بین بردن بوی عرق در تابستان

تفسیر عجیب امیرعلی نبویان از والیبال و بدنسازی

من چیم از اون دختر خل‌وچل کمتره؟!

سعید آقاخانی از کوه افتاد و در بیمارستان بستری شد

توصیه محسن رضایی به دولتمردان غربی: دست از حماقت بردارید

رئیسی: نگاه ایران به آفریقا راهبردی و مبتنی بر منافع جمعی است

اظهارات سخنگوی وزارت خارجه پاکستان درباره سفر رئیس جمهور ایران

یورش شهرک‌نشینان به آرامگاه حضرت یوسف (ع)

صدور حکم بمب گذار میدان تقسیم استانبول

© - www.akhbaremahramaneh.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی