چهارشنبه ۱۹ شهريور ۱۴۰۴
اقتصادی

تابستان سخت برای گردشگری ترکیه

تابستان سخت برای گردشگری ترکیه
اخبار محرمانه - دنیای اقتصاد / صنعت گردشگری ترکیه در پایان تابستان با چالش‌های جدی مواجه است. برای پنجمین سال پیاپی، مناطق وسیعی از کشور در آتش‌سوزی‌های جنگلی از بین رفته‌اند. ...
  بزرگنمايي:

اخبار محرمانه - دنیای اقتصاد / صنعت گردشگری ترکیه در پایان تابستان با چالش‌های جدی مواجه است. برای پنجمین سال پیاپی، مناطق وسیعی از کشور در آتش‌سوزی‌های جنگلی از بین رفته‌اند. مناطقی که بیشترین آسیب را دیده‌اند، سواحل مدیترانه و اژه هستند؛ همان مناطقی که مرکز اصلی کسب‌وکار گردشگری کشور به شمار می‌آیند.
آتش‌سوزی‌های امسال تنها مصیبت برای این صنعت نبوده است؛ در سال 2020 شیوع کرونا و محدودیت‌های شدید سفر باعث شد تعداد بازدیدکنندگان 90 درصد کاهش یابد. امسال نیز صدها زلزله در منطقه اژه رخ داده و نگرانی‌ها درباره احتمال وقوع زمین‌لرزه‌ای شدید افزایش یافته است.
علاوه بر همه اینها، تورم 33.5 درصدی در تیرماه، ترکیه را از جایگاه مقصد ارزان برای گردشگران دور کرده است.
بازار
افزایش تورم و نوسانات اقتصادی باعث شده بسیاری از گردشگران، داخلی و خارجی، هتل‌های «همه‌چیز شامل» را به اقامتگاه‌های کوچک و مستقل ترجیح دهند. این مدل که قیمت‌ها را ماه‌ها قبل تعیین می‌کند و با اپراتورهای تور همکاری می‌کند، به بهره‌وری مقیاس کمک می‌کند و اقامت در هتل‌های کوچک و مستقل را دشوار کرده است.
به گفته معاون شهردار منطقه مارماریس، حتی گردشگران طولانی‌مدت که معمولا در آپارتمان‌های خودگردان اقامت می‌کردند، اکنون هتل‌های همه‌چیز شامل را انتخاب می‌کنند.
ترکیه البته در این زمینه یک مزیت دارد؛ مدل هتل‌های همه‌چیز شامل، اساس گردشگری مبتنی بر آفتاب، دریا و ساحل این کشور است. سال گذشته بیش از 62 میلیون نفر از ترکیه بازدید کردند و درآمدهای گردشگری 12 درصد از تولید ناخالص داخلی را تشکیل می‌دهد.
با این حال، این مدل برای رستوران‌داران، راهنمایان مستقل تور، فروشگاه‌ها و هتل‌های کوچک مستقل خبر خوبی نیست، چرا که مجبورند برای رقابت قیمت‌های پایین‌تری ارائه دهند.
گرچه ارزش لیر کاهش یافته و نرخ تبدیل برای گردشگران خارجی جذاب است، تورم بالا باعث می‌شود هزینه‌ها در عمل بیشتر به نظر برسند. مصطفی دلیولی، مالک یکی از هتل‌های مارماریس می‌گوید: «قیمت‌ها خارج از هتل‌ها به سرعت افزایش یافته است و مهمانان زمان بیشتری را داخل هتل می‌گذرانند.»
حتی آنتالیا، بزرگ‌ترین مرکز هتل‌های همه‌چیز شامل و شهری که سال گذشته بیش از یک‌چهارم ورود گردشگران خارجی را به خود اختصاص داده بود، کاهش بازدیدکنندگان را تجربه کرده است.
در سه‌ماهه اول 2025، تعداد بازدیدکنندگان 30 درصد نسبت به سال قبل کاهش یافت و بیشترین افت مربوط به گردشگران خارجی بود. شهروندان ترک نیز که با بحران هزینه زندگی مواجه هستند، سفرهای داخلی خود را کاهش داده‌اند و برخی ترجیح می‌دهند به جزایر اژه در یونان سفر کنند، جایی که برنامه صدور ویزای ورود در سال گذشته اجرایی شده است.
در مارماریس، نرخ اشغال هتل‌ها در ژوئن بین 60 تا 80 درصد بوده و برای ادامه فصل، هتل‌ها به رزروهای دقیقه نودی وابسته خواهند بود. شهرداری در تلاش است گردشگری خارج از فصل را توسعه دهد و با برگزاری رویدادهایی مانند مسابقات قایقرانی، جشنواره غذاهای دریایی و حتی نسخه محلی جشن اکتبر آلمان، درآمد سالانه گردشگری را افزایش دهد. با این حال، ادامه روندهای اقلیمی ممکن است سواحل مدیترانه را در آینده نزدیک برای سفرهای تابستانی بیش از حد داغ و حتی خطرناک کند.


نظرات شما