اخبار محرمانه - ایسنا /دولت آمریکا محدودیتهای جدیدی را بر پروازهای مکزیک اعمال و تهدید کرد در واکنش به محدودیتهایی که دولت مکزیک چند سال پیش بر پروازها به مکزیکوسیتی اعمال کرده بود، به همکاری دیرینه بین خطوط هوایی دلتا و آئرومکزیکو پایان خواهد داد.
«شان دافی» وزیر حمل و نقل آمریکا با اعلام این خبر گفت که اقدامات مکزیک برای اجبار خطوط هوایی به انتقال از فرودگاه بینالمللی اصلی بنیتو خوآرز به فرودگاه جدیدتر فیلیپه آنجلس که بیش از 48.28 کیلومتر (30 مایل) دورتر است، نقض توافق تجاری بین دو کشور است و به خطوط هوایی داخلی مزیت ناعادلانهای میدهد.
مکزیک مقصد اصلی خارجی برای آمریکاییها است که سال گذشته بیش از 40 میلیون مسافر به آنجا پرواز کردند.
بازار 
دافی با اشاره به رئیسجمهور پیشین آمریکا و وزیر حمل و نقل او گفت: جو بایدن و پیت بوتیجیج عمداً به مکزیک اجازه دادند تا توافقنامه هوانوردی دوجانبه ما را نقض کند. این [وضعیت] امروز به پایان میرسد. بگذارید این اقدامات هشداری باشد برای هر کشوری که فکر میکند، میتواند از ایالات متحده، شرکتهای هواپیمایی ما و بازار ما سوءاستفاده کند. شعار «اول آمریکا» به معنای مبارزه برای اصل اساسی انصاف است.
بنابر گزارش آسوشیتدپرس، اکنون تمام شرکتهای هواپیمایی مسافربری، باری و چارتر مکزیکی موظفند برنامههای خود را به وزارت حمل و نقل ایالات متحده ارائه دهند و تا زمانی که دافی از نحوه برخورد مکزیک با شرکتهای هواپیمایی آمریکایی راضی نباشد، از دولت برای پروازهای خود تأییدیه بگیرند.
هنوز مشخص نیست که اقدامات دافی چگونه ممکن است بر جنگ تجاری گستردهتر با مکزیک و مذاکرات بر سر تعرفهها تأثیر بگذارد. سخنگوی «کلودیا شینباوم» رئیس جمهور مکزیک بلافاصله به درخواست اظهار نظر پاسخ نداد. خود شینباوم نیز در هیچ یک از دو سخنرانی خود در روز شنبه به محدودیتهای جدید اشارهای نکرد.
آسوشیتدپرس افزود: دلتا و آئرومکزیکو از اوایل سال گذشته با تلاشهای وزارت حمل و نقل آمریکا برای پایان دادن به همکاری خود که از سال 2016 آغاز شده بود، مبارزه میکنند. این خطوط هوایی استدلال کردهاند که مجازات آنها به خاطر اقدامات دولت مکزیک منصفانه نیست و گفتند که پایان دادن به توافقشان، نزدیک به دهها مسیر و 800 میلیون دلار سود حاصل از هزینههای گردشگری و مشاغل برای اقتصاد هر دو کشور را به خطر میاندازد.
بنابر این گزارش، دستور لغو توافقنامه بین این خطوط هوایی تا ماه اکتبر اجرایی نخواهد شد و احتمالاً این شرکتها به مبارزه با این تصمیم ادامه خواهند داد.
این خطوط هوایی در دادخواست قبلی خود علیه این دستور اعلام کردند که معتقدند از دست دادن پروازهای مستقیم باعث میشود بیش از 140 هزار گردشگر آمریکایی و نزدیک به 90 هزار گردشگر مکزیکی از آن کشور دیگر بازدید نکنند و با از دست دادن هزینههایشان به اقتصاد هر دو کشور آسیب برسد.