اخبار محرمانه - مهر / جدیدترین قسمت از برنامه سینمایی «هفت» روز جمعه 6 تیر با گفتگوی ویژه رئیس سازمان سینمایی، گفتگوی لیلی عاج و یک پرونده ویژه از شبکه نمایش پخش شد.
جدیدترین قسمت از برنامه سینمایی «هفت» روز جمعه 6 تیرماه از شبکه نمایش پخش شد.
بازار

در ابتدای این برنامه محمدرضا ورزی کارگردان سینما و تلویزیون در تماس تلفنی بیان کرد: احساسات همه ما در این روزها شبیه به هم است و تمام اقشار جامعه وفاق و همدلی به خصوصی در راستای عرق ملی دارند. جنگ آسیبهایی دارد اما مهمترین دستاورد آن تشدید وفاق و اتحاد قلبی در جامعه است که یک سرمایه بزرگ است.
وی درباره نقش سینما را در این روزها گفت: اگر کمی به چند 10 سال پیش برگردیم و دوره ای که جنگ های ایران با روسیه تزاری رخ داد و منجر به عهدنامه ننگین ترکمنچای شد بررسی و معاهده پاریس را مطالعه کنیم، متوجه میشویم که ما چنانچه اقتدار نظامی داشته باشیم درون آن جامعه استقلال، وفاق ملی، شکوفایی و اقتدار وجود دارد و اگر اقتدار نظامی وجود نداشته باشد یعنی هیچچیز نیست. کار نمایشی نیز میتواند این رویکرد را تقویت کند.
ورزی عنوان کرد: طبق وعده خداوند در قرآن کریم حق همیشه بر باطل پیروز خواهد بود و وعده خدا خلف نمیشود. ما نیز در این روزها به وعده خداوند پناه میبریم. همچنین یادی میکنم از افشین یدالهی که برای 2 سریال بنده ترانهسرایی کردند. شعر «وطنم ای شکوه پابرجا» سروده ایشان امروزه بسیار ملموس و قابل درک است.
در بخش دیگر این برنامه، گفتگوی ویژه بهروز افخمی با رائد فریدزاده رئیس سازمان سینمایی پیرامون سینما پخش شد.
برای عظمت و بزرگی ملت سر تعظیم فرود میآورم
رائد فریدزاده در ابتدای این بخش خطاب به افخمی گفت: سازمان سینمایی خانه سینماگران است و من اینجا مستاجر هستم. شما به خانه خودتان خوش آمدید. سر تعظیم فرود میآورم برای این همه عظمت و بزرگی ملت. فکر میکنم اکنون دیگر جایی در جهان نباشد که سخن از ایران و ایرانی در آن نباشد و همه اذعان میکنند که هر بار ملت و این مردم چگونه شگفتی میآفرینند. همواره در این موقعیتهای مرزی و موقعیتهای پر خطر وجوهی از یک ملت به نمایش در میآید که حتی برای خود آن کشور هم شاید شگفت انگیز باشد. امروزه شرایط کمی متفاوت است نسبت به دوران جنگ و زمان آقای بهشتی و باید ببینیم که در چنین وضعیتی میتوان چه برنامههایی داشت. در کنار برنامههای راهبردی سازمان سینمایی که تدوین شده بود باید امروزه دید که در کنار پیشبرد این راهبردها براساس مقتضیات جدید باید چه کرد. جلسات متعددی در این ایام با همکاران خود داشتیم و مجموعهای از اقدامات تدوین و در دست انجام است. مسلما اگر وضعیت کمی باثباتتر شود نتیجه این اقدامات مشخصتر میشود.
کارکرد سینما در دوران بحرانی خود را نشان میدهد
وی درباره اولویت باز نگه داشتن سینماها و فروش فیلمها گفت: با کمک و همت صنوف و صاحبان آثار سینماها در اینروزها تعطیل نشدند زیرا این افراد شرایط را خوب متوجه شدند و کمک کردند که فضای ایمنی ایجاد شود. سینما در چنین شرایطی جزو امنترین جاها است. از طرفی فضای سینما نیز حس آرامش دارد و در تجربهای که من روز گذشته در بازدید از پردیس سینمایی باغ کتاب داشتم، سینماها تقریبا پر بودند. سینما در شرایط حمله هرگز تعطیل نشد و فقط در روزهای اولیه اکران فیلمهای کمدی محدود شد. فارغ از چرخه اقتصادی فعالیت سینماها نشان میدهد که زندگی همچنان ادامه دارد. در دوران دفاع مقدس نیز سینماها همواره باز بودند و رویدادهای سینمایی مانند جشنواره فجر هرگز تعطیل نشدند. اتفاقا کارکرد سینما در دوران بحرانی خودش را نشان میدهد و در چنین شرایطی اشتیاق مردم به تماشای فیلم بیشتر هم میشود و میتوان با اکران آثار متکثر و متنوع مخصوصا برای قشر کودک و نوجوان برنامههای خوبی تدوین کرد تا این آثار مخاطبان را به سالنهای سینما بیاورند.
بستههای حمایتی برای خانوادههای بالای 4 نفر
فریدزاده بیان کرد: پیش از رخ دادن این وقایع برنامهای وجود داشت تا برای خانوادههای بالای 4-5 نفر بستههای حمایتی درنظر گرفته شود مخصوصا در فصل تابستان. این برنامه تدوین شده و زیرساخت های آن توسط دوستانمان در سینماشهر مهیا شده بود. خود صداوسیما نیز میتواند کمک زیادی کند تا تیزر فیلمها دیده شود و همچنین تبلیغات شهری میتوانند در معرفی آثار و ترغیب مخاطبان برای حضور در سینما موثر واقع شوند. ازطرفی سینماسیار امکان بسیار خوبی است برای معرفی فیلمها در مناطق کمبرخوردار.
![]()
جشنواره فیلم کودک و نوجوان و همکاری با بزرگان سینما
وی در پاسخ به اینکه زمان کمی تا برگزاری جشنواره فیلمهای کودک و نوجوان باقی مانده و ممکن است آثار زیادی به جشنواره نرسند، توضیح داد: در حوزه تنظیمگیری در نظام تولید ما یک تقویم تولید را در ابتدای سال منتشر کردیم و فراخوان دادیم که آثاری که می خواهند توسط مراکز سازمان سینمایی حمایت شوند تا زمان مشخصی ارائه شوند اما وقفهای که ایجاد شده است، کمی کار را دشوار کرد. این طرح ها با اولویت آثار کودک و نوجوان ارائه شده است و امیدوارم با بازگشت به شرایط معمول کار تولید این طرحها زودتر انجام شود. من فکر میکنم و امیدوارم شاهد حضور چند فیلم در جشنواره فیلمهای کودک و نوجوان باشیم. اگر فیلمها برای جشنواره به حدنصاب نرسید ما باید برنامه جایگزین هم داشته باشیم. جشنواره طبق روال معمول در اوایل مهر برگزار میشود. این جشنواره امسال باید به گستره خود
ایران باشد و از شرایط به وجود آمده استفاده کنیم تا به بررسی شرایط کودکان و نوجوانان بپردازیم و جشنواره هم کارکرد آموزشی و هم کارکرد تفریحی و سرگرمی خودش را داشته باشد. دوستان من در بنیاد فارابی با جشنواره های معتبر بینالمللی نیز ارتباط گرفته اند.
وی در پاسخ به اینکه آیا سراغ برخی فیلمسازان بزرگ حوزه کودک و نوجوان مانند ایرج طهماسب و مرضیه برومند رفته اند، گفت: قطعا باید سراغ این افراد برویم و بخشی از این اقدام نیز صورت گرفته است. آقای طهماسب در بررسی طرحها خیلی به ما کمک کردند. امسال تا پیش از حمله رژیم صهیونیستی تنوع و تکثر چهرههای سینمایی را شاهد بودیم و این اتفاق در پروانه نمایشها نیز مشهود است. به همین دلیل امسال امیدوارم که شاهد جشنوارهای پررونق و متفاوت باشیم.
مراکز سینمایی نیاز به بازتعریف دارند
فریدزاده درباره نقش بنیاد فارابی گفت: سرفصلهای اجرایی را متناسب با برنامه های راهبردی سازمان سینمایی ارائه کردهایم و نقش بنیاد فارابی به عنوان یک نهاد ملی سینما به عنوان تسهیلگر و نهاد پشیبان سینما دیده شده است. فارابی باید پشتیبان سینما باشد و صرفا به ساخت چند فیلم خودش را محدود نکند. این نهاد باید در حوزه فناوریهای نوین، هوش مصنوعی، مرکز رشد و شتابدهی سینما، حضور بین الملی، برگزاری هفته های فیلم در
ایران و سایر کشورها، پژوهش و تحقیق نیز موثر واقع شود. بنیاد فارابی یکی از بازوهای اجرایی وزارت فرهنگ است و نیاز به بازتعریف دارد. انجمن سینمای جوان و مرکز گسترش نیز همینطور نیاز به بازتعریف دارند.
تشکیل شورای سینما در استانها
وی درباره جشنواره فیلم فجر و حمایت مالی از فیلمها گفت: ظرفیتی به نام شورای سینما وجود دارد که میتوان از آن استفاده کرد. شورای سینما زیرنظر معاون اول رئیس جمهور برگزار میشود و تشکیل شورای سینما در استان ها در دستور کار قرار گرفت. اگر شورا به ریاست استاندار برگزار شود مسئولان آن استان متوجه اهمیت سینما می شوند. سینما میتواند به حل مسائل بومی آن منطقه کمک کند. از طرفی تمرکززدایی می شود و ما تنوع و تکثر قومی را شاهد خواهیم بود. میتوان از همین کارکرد برای همراهی نهادهای اقتصادی استفاده کرد تا کمک کنند و بودجه اندک سینما وسیعتر شود. اگر نهادهای اجتماعی در راستای مسئولیت اجتماعی خودشان به تولید فیلم کمک کنند هم به نفع خودشان میشود و هم به اعتلای فرهنگ و هنر کمک میکنند. شکر خدا این درک وجود دارد. دریافت وام و تسهیلات از بانکها نیز در دستور کار است و امیدوارم همافزایی در این زمینه برای حمایت از فیلمسازان صورت بگیرد.
احتمال پخش نسخه مرمت شده آثار قدیمی
وی عنوان کرد: تجربه یگانه تماشای یک فیلم روی پرده سینما کاملا متفاوت از تماشای فیلم در موبایل و لپتاب و تلویزیون است. چند روز پیش برای بازدید از فیلمخانه ملی رفته بودم و نسخه های یگانه ای از فیلمهای کلاسیک وجود دارد مانند فیلم «جنگ ستارگان». زیرساخت های فنی ما باید بهروز شود ما باید تصویر خوب ارائه کنیم و صدای خوب بشنویم تا مخاطب کیفیت مناسبی از فیلم را تماشا کند. اینکه ما یک فیلم را در سینما نگاه نکنیم بلکه چند روز بعد در پلتفرم نمایش خانگی آن را تماشا کنیم، درست نیست زیرا سینما رفتن خودش یک آداب است.
فریدزاده گفت: احتمالا با همکاری دوستان فیلمخانه ملی دوباره نسخه مرمت شده فیلمهایی مانند «کلوز آپ» و «رنگ خدا» و ... را در سینما ببینید. در بنیاد فارابی رایزنی با دوستان تهیهکننده و ارگان ها و صاحبان آثار انجام میشود.
وی افزود: برای دهکهای پایین جامعه برنامه ای در سینماشهر تدوین شده است و سوبسیدی قرار است ارائه شود تا خانواده ها بتوانند در سینما حضور داشته باشند و آثار را ببینند.

از بهسازی سالن ها تا افتتاح چند سالن در استان های مختلف
رئیس سازمان سینمایی درباره رویکرد سالنسازی گفت: سالن سازی از دولت قبل هم آغاز شده بود. در شورای عالی سینما برای ساخت سینما در شهرهای بالای 100 هزار نفر تاکید شده بود. دوستان سینماشهر همت کردند و استان به استان و شهر به شهر بازدید میکنند. در قدم اول بهسازی سالنها را در دستور کار دارند و پس از آن ترغیب بخش خصوصی که به کمک شهرداری ها و استانداری ها سالن سینما بسازند و تجهیز آن توسط سینماشهر انجام شود. قابلیت سینماسیار نیز اتفاق خوبی است و دوستان ما در انجمن سینمای جوان خیلی مشتاق این اتفاق هستند و به امید خدا شاید چند دستگاه جدید نیز اضافه شود. در استانهای مختلف مانند خراسان رضوی، استان فارس، خوزستان، تهران و ... سالن آماده افتتاح داریم.
درها روی کسانی که برای
ایران فیلم بسازند، باز است
فریدزاده تاکید کرد: سینما کارکرد یادآوری و آینهگردانی دارد. تقریبا تمامی سینماگران و هنرمندانی که به این خاک عرق دارند در این مقطع حمایت خودشان را از کشور اعلام کردند که اتفاق مبارکی است. ممکن است این هنرمندان گله مند و دلخور باشند اما میدانند در جایی که باید باشند، همه حضور دارند. من سر تعظیم فرود می آورم برای قشر فرهیخته ای که در بزنگاه های مهم تاریخی حضور دارند. هر کسی که در
ایران و برای
ایران و با قاعده این کشور فیلم بسازد درها به رویش باز است و ما کاری نداریم جز اینکه زمینه را برای فعالیت همه دوستان فراهم کنیم.
ردهبندی سنی سینما یک هشدار است
فریدزاده درباره اکران فیلم ترسناک و خشن گفت: بخش زیاد سینما سرگرمی است و تنوع ژانرها و گونههای مختلف میتواند به گسترش مخاطبان کمک کند. رده بندی سنی که در همه جای دنیا مرسوم است و شیوهنامه آن نیز ابلاغ شده است، به نوعی یک هشدار برای آگاهی خانوادهها است. برخی نیز دچار سوتفاهم شدند که در رده بندی فیلم هر آن چیزی که ممنوع است، قرار است پخش شود درحالی که چنین چیزی نیست و فقط یک هشدار است. این ردهبندی سنی کارکرد آموزشی و مراقبت از قشر کودک و نوجوان را دارد. قطعا باید سبد کالای سینما را متنوع کنیم. چندوقتی است که در انجمن سینمای جوانان تاکید بر ساخت ژانرهای مختلف وجود دارد. یکی از راه های مهم برای متنوع کردن فیلمها نیز اقتباس است. در بنیاد سینمایی فارابی امتیاز برخی از کتاب ها خریداری شده است و خیلی از آثار کلاسیک ادبیات ما در این چندسال قابلیت ساخت سینمایی را دارند. فیلمنامه 2 کتاب اسماعیل فصیح نیز نوشته شده بود.
دبیر جشنواره فجر به زودی اعلام می شود
فریدزاده در پایان درباره معرفی دبیران جشنواره ملی و بینالمللی فیلم فجر گفت: صحبت هایی با دوستان داشته ایم و قرار بود در همین ایام به شکل رسمی اعلام شود اما این 12 روز همه چیز را به تاخیر انداخت و در روزهای آینده حتما دبیران اعلام میشوند.
فیلم «خانم یامامورا» در پیشتولید است
در بخش دیگر لیلی عاج نویسنده و کارگردان سینما با بهروز افخمی به بحث و گفتگو پیرامون سینما پرداخت.
لیلی عاج درباره ساخت فیلم «سرهنگ ثریا» گفت: مدتها درباره «سرهنگ ثریا» صحبت کردم اما چیزی که امروزه درباره این فیلم اهمیت دارد مساله سفیدشویی است. در برهههای مختلف زمانی یکسری واژه متولد میشوند و یکسری واژه هم میمیرند مثلا در این روزها واژه صلح تحمیلی متولد شده است. گاهی آسمان و ریسمان را به هم میبافیم تا مسائل را عقلایی جلوه دهیم درباره «سرهنگ ثریا» نیز مساله من این بود که برخی پدیدهها قابل توجیه نیستند و این تجاوز هیچ گونه توجیهی ندارد. درباره «سرهنگ ثریا» نیز سفیدشویی سازمان منافقین نیز برای من جایگاهی نداشت.
درباره ساخت فیلم «خانم یامامورا» توضیح داد: یک کتاب بسیار خواندنی به نام «مهاجر سرزمین آفتاب» وجود دارد که این فیلم اقتباسی از این کتاب است. فیلم «خانم یامامورا» پروژه 2 ساله من است و این روزها در پیشتولید جدی بودیم و امیدوارم چرخه همه تولیدات ما ادامه داشته باشد زیرا شهری از جنگ نمیترسد که زنده است. آدمهای کمی خانم یامامورا را میشناسند و این مساله بار روی دوش من را سنگینتر میکند. این خانواده در جنگ جهانی اول خدمات زیادی برای کشور ما داشتند. رویکرد من در فیلمنامه این اثر تاکید بر بلوغ از دست دادن است. چطور میشود که زنی از ژاپن به
ایران بیاید و هویت جدیدی پیدا کند. این از دست دادن میتواند ازدست دادن مسائل مالی باشد تا ازدست دادن فرزند در جبهه.
لیلی عاج تصریح کرد: خیلی دوست دارم برای فلسطین یک نمایش کار کنم زیرا رژیم صهیونیستی در غزه جنایات بسیار زیادی انجام داده که بسیار ناراحتکننده است. صحنه تئاتر ما هنوز درباره چنین اتفاق مهمی خالی است.

همچنین پرونده ویژه این قسمت از برنامه با حضور محمد آقاسی و رضا صدیق با عنوان «نقش تخیل در سینمای ملی» برگزار شد.
آقاسی بیان کرد: در دنیای امروز این فهم وجود دارد که قصهها سرنوشت ملتها را تعیین میکنند. همان قصه سادهای که مادران روزی برای بچهها تعریف میکردند و در دنیای امروز سینما این قصهها را روایت میکند. این قصه برآمده از یک جامعه است که ابعاد مختلفی دارد. قصهای میتواند ادامه داشته باشند که اتصال بین حال، آینده و گذشته باشد. ملتهایی که توانستند قصههای خوبی تعریف کنند مقابل خیلی از خطرات نیز مقاومتر بودند. امروزه سینما شعر دنیای مدرن است و باید به سینما اینگونه نگاه کنیم نه صرفا یک ابزار فرهنگی. سینمای بزرگ
ایران در دهه 60 به خوبی توانست این کار را انجام دهد مانند فیلم «مهاجر» آقای حاتمیکیا. من سن کمی داشتم که جنگ را تجربه کردم و آقای حاتمی کیا در آن زمان برای ما ایرانیان یک رویا میسازد. در دهههای بعد سینمای
ایران به هر دلیلی نتوانست این رویا را برای ما بسازد. سیاستهای فرهنگی نیز اجازه نداد که این رویای
ایران گسترش پیدا کند و اتصالی میان رویای هنرمند و ناخودآگاه جمعی برقرار نشد.
ساخت رویا نقطه مغفول امروز سینمای
ایران است
رضا صدیق گفت: ساخت رویا نقطه مغفول امروز سینمای
ایران است. در دهه شصت در سینمای ما رویایی ساخته شد که ما امروزه از دل آن رویا واقعیت و حقیقتی را مشاهده میکنیم. در سمت مقابل سینمای
آمریکا براساس تخیل و رویاپردازی بنا شده است. چیزی به نام حکمرانی تروما وجود دارد و اگر سینمای غرب را در 3-4 دهه گذشته بررسی کنید مدام یک دشمن بیرونی درحال حمله به مردم است که در کنارش ترس و امیدی ایجاد میکند. این حکمرانی ترس از طریق سینما در
آمریکا ایجاد شده است و حمله به تاسیسات هستهای
ایران و ترور سرداران بارها در سینمای غرب تخیل شده است. حلقه مفقوده در سینمای ما همین نکته است و جامعه را نسبت به واقعیتی که در 20 سال گذشته با آن مواجه بودیم، استیلیزه کردیم. ما امروز وارد جنگ نشدیم بلکه 40 سال ازطرف آمریکا، رژیم صهیونیستی، عراق و ... تحت هجمه قرار داریم. سینمای دفاع مقدس ما نتوانست به سینمای مقاومت مقدس برسد زیرا جامعه را مدام نسبت از امر خشونت بیرونی جدا کردیم و به جامعه گفتیم که همهچیز امن و امان است. مدیران فرهنگی هنری ذهنیتشان نسبت به فیلم ملی کلیشهای است و ازطرفی فیلمسازان ما نیز سراغ فیلمهای اجتماعی طبقه متوسط میروند. در جشنواره فیلم فجر آینده باید به سینماگران اجازه دهیم که تخیل کنند و از طرفی باید یک «پیر پسر» و «قاتل و وحشی» ساخته شود تا ما درباره اکران این فیلمها بحث کنیم. ما نتوانستیم این جنگ پست مدرن را در سینمای امروز تخیل کنیم و نشان دهیم.