اخبار محرمانه - نرخهای لحظهای برای نفتکشهای بسیار بزرگ (VLCC) که از خلیج فارس به آسیا حرکت میکنند، در روزهای اخیر، با فروکش کردن تنشهای نظامی در نزدیکی تنگه هرمز، به شدت کاهش یافته و جریان کشتیرانی الگوی پایدارتری را از سر گرفته است.
اجارهکنندگانی که در اواسط ژوئن به دلیل نگرانی از تحولات منطقه، رزرو یا تغییر مسیر کشتیها را متوقف کرده بودند، دوباره وارد بازار شدهاند و فشار بر حمل و نقل را کاهش دادهاند.
به گفته کارگزاران نفتکش، نرخ کرایه نفتکشهای بسیار بزرگ برای مسیرهای خلیج فارس به چین از حدود 100 هزار دلار در دو هفته پیش، به حدود 63 هزار دلار در روز کاهش یافته است. این کاهش، نشان دهنده بهبود دسترس پذیری کشتی و کاهش جزئی نرخ اضافی مربوط به ریسک جنگ است که در اوج جنگ میان ایران و رژیم صهیونیستی، افزایش یافته بود.
دادههای سیستم AIS نشان میدهد که فعالیت نفتکشها در نزدیکی هرمز به حالت عادی بازگشته است، و تعداد کمتری از نفتکشها در عمان پرسه میزنند یا مسیرهای جایگزین را انتخاب میکنند.
شرکتهای بیمه هنوز اضافه بهای ریسک جنگ را بهطور کامل حذف نکردهاند، اما به نظر میرسد بازار با کاهش نگرانیهای فوری در مورد درگیری، در حال بازتنظیم است.
تنگه هرمز که مسیر عبور تقریبا یک پنجم از تجارت جهانی نفت است، یک نقطه استراتژیک به شمار میرود، اما از اواخر هفته گذشته، هیچ اختلال جدیدی گزارش نشده است.
این تغییر در تضاد با بازارهای گاز طبیعی مایع (الانجی) است که نرخ حمل و نقل به دلیل تغییر مسیر طولانیتر در اطراف دماغه امید نیک و تقاضای قوی تابستانی، همچنان بالا است. هزینههای حمل و نقل الانجی در اوج قبلی ریسک منطقهای، به بالاترین حد خود در هشت ماه گذشته صعود کرده بود.
بازار ![]()
بر اساس گزارش اویل پرایس، با این حال، به نظر میرسد حق بیمه ریسک کوتاه مدت برای کشتیهای حمل نفت خام، در حال کاهش است. فعالان بازار اکنون در صورت تداوم ثبات شرایط ژئوپلیتیکی و افزایش تناژ موجود، شاهد کاهش بیشتر نرخهای لحظهای خواهند بود.