اخبار محرمانه

آخرين مطالب

سرمقاله سیاست روز/ نگاهی بر یک میراث ماندگار مقاله

سرمقاله سیاست روز/ نگاهی بر یک میراث ماندگار
  بزرگنمايي:

اخبار محرمانه - سیاست روز / « نگاهی بر یک میراث ماندگار » عنوان سرمقاله روزنامه سیاست روز به قلم قاسم غفوری است که می‌توانید آن را در ادامه بخوانید:
نشست وزیران امور خارجه بریکس و همچنین نشست وزیران امور خارجه بریکس و کشورهای در حال توسعه با حضور وزیران امور خارجه 10 کشور عضو بریکس از دیروز در شهر نیژنی نووگورود روسیه آغاز شده و علی باقری سرپرست وزارت امور خارجه کشورمان در این نشست حضور یافته است. پیش از هر چیز بیان این مسئله امری ضروری است که عضویت جمهوری اسلامی ایران در بریکس، میراثی ماندگار و پر اهمیت از رئیس جمهور و وزیر امور خارجه شهید کشورمان می‌باشد که با تکیه بر دیپلماسی موثر، عملگرا و نتیجه محور دولت سیزدهم رقم زده شد و پس از عضویت در شانگهای اقدامی بسیار موثر در نقش آفرینی جهانی ایران می باشد و حفظ این دستاورد امری ضروری برای کشور از جمله در حوزه اقتصادی است.
 نگاهی بر نشست اخیر بریکس از دو جنبه دارای اهمیت می‌باشد. نخست ساختار و ماهیت بریکس است. بریکس که زمانی با گردهمایی کشورهای چین، روسیه، هند، برزیل و آفریقای جنوبی شکل گرفت و پس از آن با عضویت کشورهایی همچون ایران، عربستان، مصر، آرژانتین، امارات متحده عربی و درخواست‌های دهها کشور برای پیوستن به این جمع، از ظرفیت‌های عظیمی برای نقش آفرینی در معادلات جهانی برخوردار است و می‌تواند به عنوان رقیبی بزرگ در برابر یک جانبه گرایی سرمایه‌داری غرب ایفای نقش داشته باشد. بریکس بیشترین جمعیت، بزرگترین اقتصاد و پهناورترین قلمرو کره زمین را دراختیار دارد لذا می‌تواند صدای اکثریت مردم جهان باشد که خواهان دستیابی به جایگاه شایسته خود هستند و جهانی عادلانه‌تر، دموکراتیک‌تر و چندجانبه را بر جهان پر هرج‌ومرج کنونی ترجیح می‌دهند. ساختار نوینی برگرفته از چند جانبه گرایی عادلانه که هر کشوری بتواند نقشی موثر در آن داشته و از ظرفیت‌ها و تعاملات جهانی برخوردار شود. بریکس، هم‌اکنون به یک نماد جدید و الگوی موفقی از همکاری‌های نوین و ائتلاف اقتصادهای پرشتاب تبدیل و نشان داده که دارای طرح، ابتکار و برنامه‌های چند وجهی برای اصلاح حکمرانی جهانی و نقش‌آفرینی هرچه بیشتر در صحنه‌های بین‌المللی است که ریشه در تاریخ کهن بسیاری از کشورهای عضو نظیر ایران، روسیه، چین و... دارد. به عبارتی دقیق‌تر می‌توان گفت که ادعای غرب که سعی دارد تا از واژه کشورهای جنوب و یا نوظهور برای بریکس استفاده کند، نوعی ادعای واهی برای اهمیت زدایی از تاریخ کهن اعضای این اتحادیه و تحقیر‌سازی برای توجیه سلطه خویش بر سایر کشورهاست.
نکته مهم آن است که امروزه یکجانبه‌گرایی، برتری‌جویی‌های ملی‌گرایانه، نسل‌کشی، اعمال تحریم‌ها، محاصره‌ها و دیگر اقدامات قهرآمیز یکجانبه و کاملاً غیرقانونی، اهمیت ایجاد و تقویت نهادها و ساختارهای نوینی را در کنار نظامات ناکارآمد موجود ضروری ساخته است که بریکس می‌تواند در آن ایفای نقش داشته باشد که توجه به مسائلی همچون انجام مبادلات با ارزهای ملی، استفاده از ارزهای دیجیتال، راه‌اندازی پلتفرم‌ها و پیام‌رسان‌های بانکی مشترک، بیمه اتکایی، تأسیس ساختارهای مالی بانکی جدید و غیره در کنار نقش آفرینی در معادلات اصلی جهان نظیر تلاش برای پایان دادن به نسل کشی در غزه در این زمینه قابل تامل است.
خنثی‌سازی تحریم‌های غیرقانونی، یکجانبه و ظالمانه علیه کشورهای عضو برای برپایی امنیت بین‌المللی پایدار، نیازمند همکاری اعضای بریکس در زمینه‌های مختلف بویژه حوزه مالی، تجاری، سرمایه‌گذاری، حمل و نقل، انرژی، فناوری و نوآوری است. مولفه‌هایی که جمهوری اسلامی ایران با تکیه بر دانش مهندسی و علمی‌اش، ظرفیت‌های اقتصادی بویژه در حوزه انرژی، موقعیت ژئوپولتیک و برتری جغرافیایی برای ترانزیت میان اعضای بریکس، ظرفیت‌های عظیمی که در حوزه امنیت زمینی، دریایی و هوایی برخودار است که مولفه‌ای مهم در تحقق اهداف اقتصادی، سیاسی و امنیتی بریکس می‌باشد، از آنها برخوردار است و می‌تواند در اختیار تحقق اهداف بریکس قرار دهد. جمهوری اسلامی ایران بویژه در دولت سیزدهم ظرفیت‌ سازی‌های بسیار خوبی در نقش آفرینی منطقه‌ای و جهانی بویژه در حوزه ترانزیت ایجاد ساخته که همگرایی اعضای بریکس در جهت طرح‌ها و ابتکارات عمل ایران جهت عملی ساختن طرح‌های این پیمان جهانی می‌تواند بالفعل در آمدن این ظرفیت‌ها را محقق سازد. در این میان برخی اعضای بریکس همچون چین نیز باید در نظر داشته باشند که توجه به حساسیت‌های ایران در باب تمامیت ارضی غیر قابل مذاکره‌اش و وارد نشدن به برخی شیطنت‌ها و توهمات علیه این تمامیت ارضی می‌تواند تاثیرات موثری در نقش آفرینی ایران در تحقق اهداف بریکس به همراه داشته باشد. ظرفیت‌هایی که قطعا برای طرح‌هایی همچون یک کمربند یک جاده چین دارای اهمیت بسیار می‌باشد.

لینک کوتاه:
https://www.akhbaremahramaneh.ir/Fa/News/1241317/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

صرفه جویی 1000 مگاواتی با تعطیلی ادارات

بورس فردا تعطیل است

خودکشی یک نظامی دیگر ارتش رژیم اسرائیل

10 سریال کره‌ای «ماورائی» که نباید از دست بدهید

بند‌بازی دام‌‌ها در بازار گوشت

آیت‌الله نوری همدانی خطاب به دولت آلمان: در تصمیم اشتباه خود تجدید نظر کنید

6 نکته از زندگی زنده یاد «سعید راد»

پیام رأی مردم در انتخابات هشتم تیر از نگاه زاکانی

جزئیاتی از حضور مهمانان خارجی در مراسم تحلیف پزشکیان

تاکید چین بر تسریع مذاکرات آتش بس در غزه

اخراج اتباع لبنان از آمریکا تا 18 ماه به تعویق افتاد

فروش ‌‌صنایع دستی در نانوایی‌ها بلامانع شد

بوی دعوا میاد!

زیدآبادی: زمین خوردن دولت پزشکیان به نفع هیچ کس نیست

جلسه حراج سکه در هفته جاری لغو شد

ترکمنستان دیپلمات طالبان را پذیرفت

معرفی فیلم‌های سارایوو 2024

کاهش بیش از 14 هزار واحدی شاخص کل بورس

بلومبرگ: عربستان در تلاش است از جنگ مجدد با یمن جلوگیری کند

جزئیاتی از نشست‌های کمیسیون امنیت ملی در مشهد

آسیب بیشتر محتواهای غیراخلاقی به مغز نسبت به قمار و بازی‌های‌ رایانه ای

آغاز پروازهای ویژه اربعین در روزهای آینده

توضیح شرکت دخانیات درباره مالیات و قاچاق سیگار

عادل فردوسی پور به مراسم «مهران مدیری» رفت

مستند اقتصادی «سرطان اجتماع» روی آنتن تلویزیون

توصیه مازنی به پزشکیان: دولت وفاق ملی تشکیل دهید

62 درصد صهیونیست‌ها خواهان پایان جنگ علیه غزه هستند

نخست وزیر ایتالیا وارد پکن شد

طالبان: به‌زودی کنترل حریم هوایی افغانستان را بدست می‌گیریم

آغاز پخش مسابقه «قهرمان» از شبکه سه

تصمیم رئیس‌جمهور درخصوص ارائه کابینۀ پیشنهادی از زبان قالیباف

بازار سرد قیمت‌ها در گرم‌ترین روزهای سال؛ سکه بدون تغییر ماند

پخش زنده مراسم «تنفیذ حکم ریاست جمهوری» از شبکه یک

آزادی‌خواه، نماینده مجلس: آقای پزشکیان در هماهنگی کامل با مجلس و شخص آقای قالیباف است

واکنش ابطحی به تاکید افراطیون اصولگرا برای استفاده پزشکیان از همه جناح‌ها

ارتش رژیم‌ صهیونیستی عملیات در خان یونس را گسترش می‌دهد

هشدار سازمان بازرسی به جهاد کشاورزی برای تنظیم بازار کالاها

اختلال در خطوط ریلی فرانسه احتمالا 3 روز دیگر ادامه خواهد یافت!

فروش یک هفته سینما به بیش از 34 میلیارد رسید

چرا برخی کودکان در دوست پیدا کردن ناتوان هستند؟

سرخوردگی بی‌بی در واشنگتن

ترامپ بار دیگر به هریس حمله کرد

ترکیب هیئت‌‎رئیسه سه کمیسیون مجلس خبرگان مشخص شد

نماینده مجلس: آقای پزشکیان در هماهنگی کامل با مجلس و شخص آقای قالیباف است

عضو شورای راهبری: فهرست وزرا تا 3 روز آینده تقدیم رئیس‌جمهور منتخب می‌شود

فلاحت‌پیشه: پزشکیان بداند هرگونه گران‌سازی، پوست خربزه زیر پای دولت است

توزیع 40 میلیون لیتر سوخت کشاورزی در منطقه ارومیه

رژیم صهیونیستی مدعی رهگیری یک پهپاد بر فراز میدان گازی کاریش شد

جنایات رژیم صهیونیستی، صدای نماینده انگلیس در شورای امنیت را درآورد!

«مهران مدیری» برنده هم نباشد، برند هست!

© - www.akhbaremahramaneh.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی