اخبار محرمانه

آخرين مطالب

مذاکرات مسقط ادامه دارد؟ تحلیل ویژه

مذاکرات مسقط ادامه دارد؟
  بزرگنمايي:

اخبار محرمانه - فرهیختگان /متن پیش رو در فرهیختگان منتشر شده و بازنشرش در آخرین خبر به معنای تاییدش نیست
بعد از انتشار خبر مذاکره ایران و آمریکا در عمان حالا بایدن با لحنی تحقیرآمیز از توان دفاعی صهیونیست‌ها در عملیات وعده صادق سخن گفت.
علی ملکی| «اگر دفاع ما نبود، حمله ایران به اسرائیل ویرانگر می‌شد.» این جمله را جو بایدن روز گذشته در خصوص حمله موشکی ایران به اسرائیل گفت. بسیاری از کاربران در شبکه‌های اجتماعی، لحن تمسخرآمیز رئیس‌جمهور آمریکا در قبال دولت نتانیاهو را مورد توجه قرار دادند. هفته گذشته در گزارشی با عنوان «انتخابات؛ اهرم تنش‌زدا در مذاکرات ایران و آمریکا» به بررسی روند مذاکرات پنهان ایران با آمریکا در عمان پرداختیم. در همان مقطع کارشناسان مسائل بین‌الملل از روند این مذاکرات ابراز امیدواری کرده بودند. این مذاکرات درحالی به نتیجه مثبت نزدیک می‌شد که سانحه سقوط هلی‌کوپتر حامل رئیس‌جمهور اتفاق افتاد و روند پیشروی مذاکرات را تحت‌تاثیر قرار داد. در گزارشی که هفته‌ گذشته پایگاه خبری آکسیوس منتشر کرد، محتوای مذاکرات حول محور مسائل هسته‌ای عنوان شده بود. حالا اما رسانه‌ بلومبرگ در گزارش متفاوتی پایه و اساس مذاکرات ایران و آمریکا را کاهش ‌تنش‌های منطقه و پایین‌کشیدن دولت نتانیاهو عنوان کرده است. این گزارش یکی از سرفصل‌های مذاکرات میان برت مک‌گرک، نماینده آمریکا و علی باقری، مذاکره‌کننده ارشد ایران را پایان دادن به جنگ می‌داند. همچنین سرنگونی دولت نتانیاهو، تغییر دولت در اسرائیل، پایان دادن به جنگ غزه و غیرفعال کردن جبهه‌های مقاومت نیز ازجمله مواردی بودند که در این گزارش به‌عنوان محور مذاکرات معرفی شدند. حالا و پس از شهادت سیدابراهیم رئیسی و حسین امیرعبداللهیان و لزوم بازگشت کشور به روال عادی، معادلات منطقه‌ای بار دیگر تحت نظر قرار گرفته است. 
فرجی‌راد: آمریکا به این نتیجه رسیده که بدون تعامل با ایران نمی‌تواند کاری کند
عبدالرضا فرجی‌راد، کارشناس مسائل ژئوپلیتیک با تاکید بر اینکه مذاکرات صورت گرفته مذاکرات خوبی بوده گفت: «من همیشه می‌گفتم ایران و آمریکا باید به‌صورت محرمانه با یکدیگر مذاکره داشته باشند. آمریکا چه بخواهیم و چه نخواهیم در منطقه منافعی دارد و ایران هم یک قدرت منطقه‌ای است. بنابراین دو کشور باید با هم تعامل داشته باشند که اولا تنش و درگیری در منطقه افزایش نیابد. زیرا هر دو کشور تنش و درگیری را به ضرر خودشان می‌دانند. دوم اینکه بالاخره امتیازاتی تبادل می‌شود که در دیپلماسی مرسوم است و براساس این تبادل امتیازات منافع ملی و سیاسی دو کشور در حد توان‌شان تامین می‌شود. الان آمریکا یک انتخاب پرماجرایی در پیش دارد که شاید در تاریخش بی‌سابقه باشد و آن رقابت بین بایدن و ترامپ است. بالاخره هر کدام سعی می‌کنند امتیاز بیشتری کسب کنند. بایدن به دنبال این است که با توجه به جنگ اوکراین و رقیب نامطلوبی مثل ترامپ، امتیازی از خاورمیانه داشته باشد. یعنی تا زمان انتخابات تنش‌ها در خاورمیانه تمام شود یا به حدی کاهش یابد که تاثیر زیادی بر انتخابات نگذارد. از آن طرف هم ایران قدرت منطقه‌ای است و از حماس حمایت می‌کند و در منطقه از عراق تا باب‌المندب و دریا‌های سرخ و مدیترانه نفوذ دارد. آمریکا بالاخره به این نتیجه رسیده که بدون تعامل با ایران نمی‌تواند کاری کند. بنابراین الان می‌داند که مذاکرات هسته‌ای و برجام تا انتخابات آمریکا به نتیجه‌ای نمی‌رسد و باید گفت‌وگوهای برجامی و هسته‌ای را به بعد از انتخابات موکول کند که یک نتیجه قطعی و نهایی بگیرد؛ البته اگر بایدن پیروز شود. ایران و آمریکا به فاز بعدی مذاکرات که کاهش تنش است وارد شده‌اند و هر دو کشور راه درستی را انتخاب کرده‌اند که مذاکرات محرمانه پیش برود. حالا یا باواسطه در مسقط و شاید بی‌واسطه در نیویورک؛ الان به این نتیجه رسیده‌اند که چطور این تنش را کم کنند تا منافعی برای هر دو داشته باشد.

مذاکرات داشت به نتیجه می‌رسید که این سانحه رخ داد
فرجی‌راد ضمن اشاره به نارضایتی آمریکا از نتانیاهو و دولتش علت آن را توضیح داد و گفت: «این نارضایتی به دلیل این است که آنها از جنایاتی که در غزه صورت گرفت حمایت کردند اما الان متوجه هستند که افراط کرده‌اند. این افراط در داخل آمریکا در سطح اروپا و در سطح نظام بین‌الملل به ضررشان تمام می‌شود. این ضرر، ضرر انتخاباتی هم هست و حتی موجی را در دانشگاه‌های آمریکا و اروپا بلند کرد. ایران هم نمی‌خواهد درگیری بین حزب‌ا‌لله و اسرائیل پیش بیاید. منظورم از درگیری جنگ است. این درگیری منطقه‌ای که وجود دارد، مقطعی است اما جنگی که بین حزب‌الله و اسرائیل مثل جنگ 33 روزه رخ دهد مورد قبول‌شان نیست. طبیعتا باید با هم تبادل امتیاز بکنند. آمریکا این نظر را دارد که دولت نتانیاهو نباید روی کار باشد. ایران هم این نظر را دارد که دولت نتانیاهو باید سقوط کند و اگر این اتفاق بیفتد جنگ غزه احتمالا با دولت بعدی پایان می‌یابد. لذا در این مورد مواضع مشترک است. ایران هم الان نیاز به امتیازات اقتصادی دارد، یعنی اگر آمریکا می‌خواهد تنش در منطقه بالا نگیرد باید یک‌سری تحریم‌ها را مثل فروش نفت نادیده بگیرد. در مذاکرات روی این مسائل صحبت می‌شده و به نظر من پیشرفت هم داشتند، درواقع مذاکرات داشته به نتیجه می‌رسیده که این سانحه هلی‌کوپتر در ایران رخ داد و مذاکرات متوقف شد.»
مذاکرات را تا قبل از انتخابات ادامه دهید
فرجی‌راد معتقد است با توجه به اینکه در سطح بالای نظام نسبت به این مذاکرات آگاهی کاملی وجود دارد، تصریح کرد: «اکنون هم معاون وزیر خارجه ما که در واقع مذاکره‌کننده بوده مسئولیت وزارت خارجه را به عهده گرفته است. ضمن اینکه در داخل هم مسائل عزاداری هست و باید مدیریت کنند و اگر زمان اجازه دهد تا قبل از انتخابات ریاست‌جمهوری و مثلا تا یک یا دوهفته آینده این مذاکرات دوباره دنبال شود؛ چراکه این برای هر دو منفعت دارد. آمریکا در حال از دست دادن زمان است و بالاخره می‌خواهد که این مذاکرات به نتیجه برسد لذا مانعی نمی‌بینم که تا انتخابات ریاست‌جمهوری مذاکرات متوقف باشد. می‌تواند در روزها و هفته‌های آینده ادامه پیدا کند و از آن طرف می‌تواند به بعد از انتخابات ریاست‌جمهوری هم موکول شود اما مستقر شدن دولت بعد زمان می‌برد و می‌تواند ضررمند باشد، یعنی آمریکایی‌ها به این نتیجه برسند که از این استراتژی و راهبرد دیگر نمی‌توانند نتیجه بگیرند و انتخابات نزدیک شده و‌ انگیزه‌شان را در ادامه دادن به مذاکرات از دست بدهند. نظر من است که چقدر خوب است این مذاکرات قبل از انتخابات ریاست‌جمهوری پیگیری شود که طرف ایرانی هم بتواند منفعتش را ببرد. مسئولانی که الان گرفتار سانحه هلی‌کوپتر هستند باید به این فکر باشند که مذاکرات نکته مثبتی است و نباید فراموش و رها شود. مراسم‌ها باید انجام شود و در کنارش مذاکره‌کننده هم مذاکراتش را انجام دهد. یک‌سری که پشت صحنه هستند نباید فراموش کنند وظایف‌شان از جمله تغذیه مذاکره‌کننده اصلی‌شان ادامه پیدا کند تا در آن وقفه ایجاد نشود و مذاکره‌کننده اصلی وقتی پای میز مذاکره می‌رود طبیعتا منتظر تغذیه پشت صحنه نباشد و آماده باشد تا بتواند کارش را ادامه دهد و دنباله مذاکرات گرفته شود. نظر من این است که این مذاکرات می‌تواند به نتیجه برسد و خوب است که تا قبل از انتخابات ریاست‌جمهوری انجام شود.»
آمریکا به دنبال براندازی دولت نتانیاهو است
این کارشناس حوزه ژئوپلیتیک گفت که آمریکایی‌ها تصمیم گرفته بودند با همان دولت آقای رئیسی گفت‌وگو کنند. وی ادامه داد: «آنها خوب می‌دانند که مسائل کلان سیاست خارجی و جمهوری اسلامی خیلی به دولت‌ها ارتباط ندارد، یعنی دولت‌ها نقش مجری را دارند. درواقع در سطح شورای عالی امنیت ملی و تصمیم مقام رهبری این کار انجام می‌شود و دولت‌ها به‌عنوان واسطه عمل می‌کنند. در برجام هم همین‌طور بود و قبلش هم به همین شکل بود و قانون اساسی هم همین‌طور است. بنابراین آمریکایی‌ها این را می‌دانند که وقتی می‌خواهند مذاکره ‌کنند چه فرد و چه نهادی باید این را تایید کند، بنابراین خیلی نمی‌شود گفت که آمریکا به‌خاطر حضور گروه‌ها و جناح‌های مختلف در انتخابات آمریکا مذاکرات را ساده یا سخت بگیرد. آنها کار خودشان را می‌کنند و با دولت قبلی داشتند کار می‌کردند و فرقی برایشان نمی‌کند.آنها می‌خواهند نتیجه‌ای بگیرند و نتیجه دلخواه‌شان این است که تنش‌ها در منطقه کاهش بیابد و دولت نتانیاهو برود؛ چراکه برای آمریکا سربار است. هر دولتی در آمریکا به‌خاطر شرایط داخلی آمریکا نمی‌تواند نسبت به اسرائیل و امنیتش بی‌تفاوت باشد. اما دولت بایدن باید این را بپذیرد که هر دولتی در آمریکا متعهد به امنیت اسرائیل است و الا تضعیف می‌شود. اما ما دیدیم که در برابر حملات پهپادی و موشکی ایران با حدود 320 پرتابه آمریکایی‌ها موضع دفاعی داشتند و موضع تهاجمی نداشتند این نشان می‌دهد که نگرش آمریکا به اسرائیل و ایران یک نگرش صفر و صد نیست. وقتی با برخی تحلیلگران در داخل و خارج صحبت می‌کنیم تعجب می‌کنیم که چطور آمریکا پای کار نیامد. برای دولت بایدن هم واکنش‌ها و نگاه‌های بالا به پایین تندروهای حامی اسرائیل در آمریکا نشان می‌دهد که قدرت در آمریکا چقدر از این برخورد بایدن ناراحت است. موشک‌ها و پهپادهای ایران را هدف قرار داده و دفع کردند که صدمه بیشتری به اسرائیل نخورد. اما به ایران حمله نکردند آنها به دفاع از اسرائیل متعهدند. پس دولت آمریکا و حتی دولت آقای اوباما و کلینتون هیچ کدام از اینها با نتانیاهو روابط درستی ندارند. آقای کلینتون با قهر جدا شد. آقای اوباما هم دیگر هیچ رابطه‌ای با دولت نتانیاهو نداشت. نتانیاهو بدون اجازه در کنگره علیه رئیس‌جمهور آمریکا سخنرانی کرد و آن حرکات را از خودش نشان داد. دولت بایدن هم به‌طور قطع به دنبال براندازی نتانیاهو است و حتی این اعتقاد را دارند که یک تفاهم نسبی با اروپایی‌ها در رابطه با رای دادگاه علیه نتانیاهو دارد. آمریکا اما براساس چیدمان قدرت در این کشور نمی‌تواند مستقیما همان حرکاتی که جوزف بورل رئیس‌جمهور فرانسه، مقامات آلمانی و دیگر مقامات اروپایی در رابطه با دستگیری نتانیاهو مطرح کردند انجام دهد. این امکان برایش وجود ندارد اما وقتی اروپایی‌ها به‌صورت جدی می‌گویند که ما علیه نتانیاهو دستگیری می‌کنیم مطمئن هستند که متحدشان، یعنی آمریکا به این معترض نیست. لذا در جاهای دیگر هم نقل شده بود که اگر آمریکایی‌ها با ایران گفت‌وگو داشتند که هر دو رضایت دارند که راهی پیدا شود تا دولت نتانیاهو هم برود، دور از واقعیت نیست.

لینک کوتاه:
https://www.akhbaremahramaneh.ir/Fa/News/1235843/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

شوخی دور از انتظار هادی کاظمی با احسان علیخانی

درد دل بی واسطه خانم بازیگر با مردم

آغاز مناظره 6 کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری؛ اولین بخش از مناظره با موضوع تورم و رشد تولید

نماهنگ ویژه شهادت آیت‌الله رئیسی در شروع مناظرات انتخاباتی

نحوه برگزاری مناظره نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری

آغاز مناظره 6 کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری؛ پخش نماهنگ ویژه شهادت آیت‌الله رئیسی

بازی تلگرامی جایگزین معامله دلاری!

تاکید ولیعهد سعودی بر ضرورت آتش‌بس در غزه و تشکیل کشور فلسطین

آغاز مناظره 6 کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری؛ پخش سرود ملی

مشارکت" تنها راه توسعه جزیره کیش است

ربیعی: توجه به پزشکیان در افکار عمومی رو به افزایش است

واکنش زیدآبادی به سخنان نیکزاد درباره تشبیه رقابت انتخاباتی به «تنگۀ احد»

تأخیر در شروع اولین مناظره انتخابات ریاست‌جمهوری

آیا «مامور 488» سیا به نازیسم سمپاتی داشت؟

توئیت معنادار وزیر روحانی قبل از اولین مناظره؛ مردم منتظر باطل السحر کاندیداها

تصویری از رئیسی در مناظرات انتخابات 1400

عکسی از شبنم مقدمی و احمد مهران‌فر در محیط روستایی

تذکر قاضی‌زاده به مجری قرعه‌کشی مناظرات انتخابات ریاست‌جمهوری

قالیباف با نوه‌اش به محل مناظره آمد؟

زاکانی: تاکسی برقی کرایه کردم و به محل مناظره رفتم

اقامه نماز جماعت نامزدهای ریاست‌جمهوری قبل از مناظره

قیمت انواع میوه و سبزی امروز 28 خرداد 1403

برنده جایزه اول فستیوال های جهانی، سفیر طبیعت و محیط زیست کیش شد.

امضای نامزدهای انتخابات چه شکلی است؟

حمله هوایی ترکیه به شمال عراق

هنر محسن کیایی که باعث تعجب داوران شد

هم‌نشینی پورمحمدی و پزشکیان پیش از مناظره اول

رپرتاژ صداوسیما برای خودروی حامل زاکانی؟

کیا موقع شستن ظرف این اشتباهو انجام میدن؟

قرعه‌کشی و تعیین صندلی نامزدهای انتخابات در مناظره مشخص شد

جبلی: در 5 مناظره پیش‌رو، 3 مناظره مختص مسائل اقتصادی و سرفصل‌های برنامه هفتم است

مردم چه انتظاراتی از نامزدهای ریاست جمهوری دارند؟

حفظ ارزش پول و راهکارهای کارآمد برای محافظت از سرمایه

کرملین: توافقنامه روسیه و کره‌شمالی علیه کشورهای ثالث نخواهد بود

مسیر بازیگری جواد عزتی از کارت پخش کنی تا مسافر کشی

ورود سعید جلیلی با تیبا به صداوسیما

استقبال رئیس صداوسیما از نامزدهای ریاست جمهوری

زاکانی با تاکسی برقی به صداوسیما آمد

رئیس صداوسیما: پس از شهادت رئیس‌جمهور شاهد افزایش 12 درصدی مشارکت مردم بودیم

رئیس ستاد قالیباف: باید در جبهه انقلاب قبل از هشت تیر به نامزد واحد برسیم

همتی درباره مناظره انتخاباتی: بازیگران اصلی به «⁧پوششی⁩‌ها» توجه نکنند

پوتین فردا به کره شمالی سفر خواهد کرد

دلاوری: دستگاه‌های ناظر، آرزویشان این است که وضعیت حجاب به دوره قبل از مهسا امینی برگردد

ورود سعید جلیلی به صداوسیما برای شرکت در اولین مناظره انتخاباتی

محدودیت در ارتباطات جهانی، مهم‌ترین چالش امروز ایران است

قیمت روز تخم‌مرغ 28 خرداد 1403

تمدید تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه روسیه در رابطه با الحاق کریمه

ویدئویی جدید از دو مجری محبوب دهه شصت

قالیباف برای حضور در مناظره اول انتخاباتی وارد صداوسیما شد

ورود قاضی‌زاده هاشمی به استودیوی صداوسیما

© - www.akhbaremahramaneh.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی