اخبار محرمانه

آخرين مطالب

سرمقاله دنیای اقتصاد/ اصلاح قانون تجارت و نگرانی‌های اساسی مقاله

سرمقاله دنیای اقتصاد/ اصلاح قانون تجارت و نگرانی‌های اساسی
  بزرگنمايي:

اخبار محرمانه - دنیای اقتصاد / « اصلاح قانون تجارت و نگرانی‌های اساسی » عنوان سرمقاله روزنامه دنیای اقتصاد به قلم حسن خوشپور است که می‌توانید آن را در ادامه بخوانید:
اصلاح (و ارتقای مفاد) قانون متناسب و در پاسخ به تحولات و خصوصا توسعه دانش فنی و ابزارهای عملیاتی و فنی ضرورتی تعیین‌کننده و بدیهی است. هر قانون متکی بر باورها و وقوفی است که روح و محتوای اصلی آن را شکل می‌دهد و عموما در طول زمان بلندمدت تقریبا ثابت است و شامل ابزارها، احکام، مجوزها و توصیه‌هایی است که در روند زمان و توسعه و ارتقای دانش فنی باید بهنگام شوند و ضرورت اصلاح قانون هم به‌طور عمده لزوم همین بهنگام کردن است. تجربه اصلاح قوانین مادر طی دهه‌های اخیر (نظیر قانون محاسبات عمومی مصوب سال1366 که تاکنون گرفتاری‌های بسیاری را در بخش‌های اقتصادی، مالی، بودجه ای و تجاری کشور پدید آورده و به‌گونه‌ای قانون تجارت را هم تحت تاثیر منفی قرار داده است)، حاکی از صرفا تغییر ابزارها و احکام و تکالیف اجرایی قانون اصلاح‌شده نبوده و باورها و روح کلی حاکم بر محتوای آن تغییر کرده که عموما موضوعات و کارکردهای مشمول قانون مذکور را به اختلال کشانده است.
 قانون تجارت مصوب سال1311 که اصلاحیه‌ای بر قانون تجارت مصوب دلو (بهمن) سال1303است، در پاسخ به نیاز ناشی از شکل‌گیری دولت مدرن و معنا یافتن اقتصاد ایران و حضور تعیین‌کننده دولت برای ایجاد زیربناها و زیرساخت‌های مورد نیاز توسعه و فراهم کردن بسترهای لازم برای شکل‌گیری بازارهای مختلف کسب‌وکار به تصویب رسیده است. در آن سال‌ها اشخاص حقوقی خصوصی و بنگاه‌های اقتصادی به صورتی که در دهه‌های بعد در ایران ایجاد و فعال شدند و توسعه یافتند، وجود نداشت. در آن دوره اصلاح قانون تجارت در همراهی با انجام اقدامات و اجرای برنامه‌ها و تصویب قوانین دیگر در مجموعه‌ای از اصلاحات و سامان‌دهی ساختاری ضرورت یافت و توجیه شد.
 در دهه منحصر به‌فرد1340 تحولاتی اساسی در اقتصاد ایران شکل گرفت که زیربناهای مورد نیاز آنها در دهه‌های قبل ایجاد شده بود. تاسیس واحدها و فرآیندهای متنوع تولیدی، رشد و نمو بخش خصوصی کارآفرین و فن‌سالار و سرمایه‌گذاران صنعتی در فضای به‌وجودآمده ناشی از بستر‌سازی دولت، اصلاح قانون تجارت را برای حضور و فعالیت اشخاص حقوقی و بنگاه‌های اقتصادی توجیه و ضروری ساخت. اصلاح قانون تجارت در دهه1340 تنها یکی (و شاید اساسی‌ترین اقدام) از مجموعه اقدامات صورت‌گرفته در این دهه است. در سال1347 متن اصلاحی قانون تجارت با هدف تدوین منشور مشارکت سرمایه‌گذاران و کارگزاران اقتصادی در چارچوب بنگاه‌های تجاری و ساخت نظام حاکمیت شرکتی به تصویب رسید. درهمین دهه نهادهای تکمیل‌کننده، بسترساز و مورد نیاز فعالیت‌ها و کسب‌وکارهای تجاری و صنعتی ایجاد شدند. بورس اوراق بهادار برای ایجاد بازار سرمایه و تامین مالی مورد نیاز بنگاه‌ها، سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران برای سرمایه‌گذاری دولت در ایجاد و راه‌اندازی واحدهای تولیدی و تجاری جدید و سپس انتقال به بخش خصوصی و بانک توسعه صنعتی به‌عنوان مکانیزم تامین مالی بخش صنعت کشور نمونه‌ای از آنهاست. در آن دوره بسیاری از فرآیندهای تولید و واحدهای صنعتی توسط سرمایه‌گذاران بخش خصوصی شروع به فعالیت کردند که اصلاحیه قانون تجارت مصوب سال1347 با 300ماده منشور حقوقی کارکرد اشخاص حقیقی و حقوقی در فضاهای کسب‌وکار شد.

توسعه رشته حسابداری و تاسیس موسسه عالی حسابداری که به تقویت و توسعه مبانی فنی تدوین استانداردهای حسابداری و حسابرسی انجامید از اقدامات اساسی در همین سال‌هاست. بدون تردید یکی از اسناد اصلی بالادست استانداردهای مزبور قانون تجارت مصوب سال1347 است. به‌دلیل آنکه قانون تجارت مصوب1347 دارای مبانی مستحکم، منطقی و علمی (و مهم‌تر از همه دموکراتیک) برای سهامداری، مدیریت، بنگاه‌داری، بازارهای کسب‌وکار و فضای فعالیت آنها بوده، به‌رغم تحولات اساسی‌ای که در ابزارها، روش‌ها و دانش فنی تولید، مدیریت، بنگاه‌داری و فعالیت‌های بازرگانی و اقتصادی رخ داده، تاکنون از کارکردی مناسب برخوردار بوده است.
 قانون تجارت مصوب سال1311 (و اصلاحیه مصوب سال1347) یکی از آخرین متون قانونی منطقی، سنجیده، کارآمد و دموکراتیک به یادگار مانده از گذشته است. سهولت اخذ مجوزهای قانونی سرمایه‌گذاری و تاسیس شرکت، احترام کامل به حق مالکیت و سرمایه‌گذاری، دربرداشتن انواع مشارکت‌ها در سرمایه‌گذاری، متناسب بودن تعهدات و اختیارات ارکان صلاحیتدار در بنگاه‌های اقتصادی، روش‌های سنجیده و دقیق بهره‌مندی سهامداران و صاحبان سرمایه از منافع و مواهب کارکرد بنگاه، تاکید و توصیه بر توسعه بنگاه و مهم‌تر از همه اعطای نقش نظارت‌کننده بر عملکردهای بنگاه‌ها صرفا و تنها با هدف حفظ حقوق عمومی و سهامداران و امنیت سرمایه‌گذاری به نهاد دولت، تنها برخی از نقاط قوت قانون تجارت مصوب سال1347 است. لکن تحولات و تغییر و ارتقای دانش فنی و فضای بازارهای کسب‌وکار و تعاملات اقتصادی، مالی و تجاری و ابزارهای تعاملات تجاری لزوم اصلاح و بهنگام کردن آن را ضروری کرده است.
 در متن اولیه لایحه اصلاح قانون تجارت که سال‌ها قبل تقدیم مجلس شد، به‌روزرسانی ابزارها، روش‌ها و تکالیف و احکام مندرج در قانون در تناسب با تحولات و ارتقای دانش فنی و شیوه‌های مدیریت و نظارت حرفه‌ای بر بنگاه‌ها در اولویت قرار نداشت و دخالت دولت در سرمایه‌گذاری و مالکیت سرمایه‌ها و سرمایه‌گذاران بخش خصوصی مورد توجه بود. تنظیم‌کنندگان لایحه دیدگاهی شبه‌دولتی (و در لفظ عامیانه، خصولتی) که در شکل‌گیری بخش بی‌هویت فعلی در فضای اقتصادی و بازارهای کسب‌وکار موثر است، داشته‌اند و به نظر می‌رسد آنچه تاکنون به تصویب رسیده است، متاثر از همان دیدگاه باشد.
 قانون تجارت، قانون اساسی سرمایه‌گذاری و کسب‌وکار بخش خصوصی واقعی بوده است که متاسفانه طی دهه‌های اخیر نفوذ بخش شبه دولتی، فلسفه وجودی بسیاری از احکام آن را (نظیر تعیین اعضای هیات‌مدیره) بی‌معنا کرده است. در ماده300 اصلاحیه قانون تجارت مصوب 1347 نکته‌ای اساسی درباره شرکت‌های دولتی درج شده که نشان‌دهنده اصالت سرمایه و مالکیت بخش خصوصی و بهره‌مندی بنگاه‌های بخش دولتی از کارکردهای آن است. در اصلاح قانون تجارت اگر مبانی ارزشی حاکم بر قانون نظیر اصالت بخش خصوصی واقعی، آزادی ‌سازوکارهای انگیزشی و کنترل و حاکمیت سرمایه‌ها و مالکیت خصوصی (به‌عنوان روح کلی حاکم بر قانون تجارت)، تعامل و ارتباط متقابل منطقی و صحیح و کارآی مدیریت و مالکیت و عدم دخالت نهاد دولت در بنگاه‌داری حرفه‌ای و کسب‌وکار محور مختل شود، فعالیت‌های مولد و رسمی و شفاف اقتصادی و تجاری صدمه جدی می‌بیند.
 اصلاح قانون تجارت صرفا باید در حد بهنگام کردن سازوکارهای عملیاتی آن متناسب با تحولات تکنولوژیک مدیریتی و فعالیت‌ها و تعاملات در بازارهای کسب‌وکار صورت گیرد. نقش تعیین‌کننده بازار سرمایه و بورس اوراق بهادار و متنوع شدن ابزارهای سرمایه‌گذاری، تجارت الکترونیک.حقوق سهامداران متناسب با سرمایه آنها با مدنظر قراردادن امکانات و تجهیزات جدید و... در اصلاح قانون تجارت جدید باید مورد توجه جدی باشد و از حاکمیت دیدگاه‌ها و نظارت‌های امنیتی در مفاد قانون به‌شدت پرهیز شود. امید است در تصمیم نهایی برای اصلاح قانون تجارت، تجربه ناموفق بسیاری از اصلاحات قوانین مادر در گذشته، نظیر قانون محاسبات عمومی مد نظر قرار گیرد.

لینک کوتاه:
https://www.akhbaremahramaneh.ir/Fa/News/1235760/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

امضای نامزدهای انتخابات چه شکلی است؟

حمله هوایی ترکیه به شمال عراق

هنر محسن کیایی که باعث تعجب داوران شد

هم‌نشینی پورمحمدی و پزشکیان پیش از مناظره اول

رپرتاژ صداوسیما برای خودروی حامل زاکانی؟

کیا موقع شستن ظرف این اشتباهو انجام میدن؟

قرعه‌کشی و تعیین صندلی نامزدهای انتخابات در مناظره مشخص شد

جبلی: در 5 مناظره پیش‌رو، 3 مناظره مختص مسائل اقتصادی و سرفصل‌های برنامه هفتم است

مردم چه انتظاراتی از نامزدهای ریاست جمهوری دارند؟

حفظ ارزش پول و راهکارهای کارآمد برای محافظت از سرمایه

کرملین: توافقنامه روسیه و کره‌شمالی علیه کشورهای ثالث نخواهد بود

مسیر بازیگری جواد عزتی از کارت پخش کنی تا مسافر کشی

ورود سعید جلیلی با تیبا به صداوسیما

استقبال رئیس صداوسیما از نامزدهای ریاست جمهوری

زاکانی با تاکسی برقی به صداوسیما آمد

رئیس صداوسیما: پس از شهادت رئیس‌جمهور شاهد افزایش 12 درصدی مشارکت مردم بودیم

رئیس ستاد قالیباف: باید در جبهه انقلاب قبل از هشت تیر به نامزد واحد برسیم

همتی درباره مناظره انتخاباتی: بازیگران اصلی به «⁧پوششی⁩‌ها» توجه نکنند

پوتین فردا به کره شمالی سفر خواهد کرد

دلاوری: دستگاه‌های ناظر، آرزویشان این است که وضعیت حجاب به دوره قبل از مهسا امینی برگردد

ورود سعید جلیلی به صداوسیما برای شرکت در اولین مناظره انتخاباتی

محدودیت در ارتباطات جهانی، مهم‌ترین چالش امروز ایران است

قیمت روز تخم‌مرغ 28 خرداد 1403

تمدید تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه روسیه در رابطه با الحاق کریمه

ویدئویی جدید از دو مجری محبوب دهه شصت

قالیباف برای حضور در مناظره اول انتخاباتی وارد صداوسیما شد

ورود قاضی‌زاده هاشمی به استودیوی صداوسیما

مجری صداوسیما: همهٔ تشریفات مناظره از ورود تا پایان، با قرعه‌کشی اتفاق افتاده است

ورود پزشکیان به صداوسیما برای شرکت در مناظره

رئیس صداوسیما: به دلیل زنده بودن مناظرات ممکن است بگو‌ مگوهایی بین نامزدها اتفاق بیافتد

چه کنیم با حسرت های زندگی مان؟!

اولین نامزد ریاست‌جمهوری وارد صداوسیما شد

آذر منصوری: باید به آن‌ها که از صندوق رأی ناامیدند، وعده سراب و امید کاذب نداد

فعالیت و حضور ظریف در ستاد انتخاباتی پزشکیان تکذیب شد

5 زخمی در حمله با سلاح سرد در شهر «متز» فرانسه

خجالت نکشیدین از این فیلم؟

نماینده مجلس: نامزدها در مناظرات آمار واقعی و دقیق بدهند

درخواست انجمن تهیه‌کنندگان مستقل سینما از نامزدهای انتخاباتی

دهن کجی رژیم صهیونیستی به کشورهای اروپایی

روند کاهشی نرخ اخزا ادامه دارد

ویدیویی از پشت صحنه فیلم پرمخاطب هزارپا

30 پاسخ «عصر ایران» به 30 دلیل مخالفان شرکت در انتخابات

خطر سقوط در کمین محافظه کاران انگلیس

نظر عرب سرخی درباره بیانیه رئیس دولت اصلاحات

وسایلی که برای پیک نیک و سفر در تابستان لازمه

جزئیات اولین مناظره تلویزیونی با چند تفاوت و یک تذکر

پسر نتانیاهو ارتش صهیونیستی و شین‌بت را به خیانت متهم کرد

تصاویر بازیگران مشهور سینمای هند که ایرانی‌تبار هستند

فاضلی: اگر اکثریت مردم طرفدار گشت ارشاد هستند پس نامزدهای اصولگرا چرا از آن دفاع نمی‌کنند؟

جزئیات اولین مناظره تلویزیونی با چند تفاوت

© - www.akhbaremahramaneh.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی