اخبار محرمانه

آخرين مطالب

برترین و اولین معیار حضور در انتخابات ریاست‌جمهوری از نگاه آخوندی سیاسی

برترین و اولین معیار حضور در انتخابات ریاست‌جمهوری از نگاه آخوندی
  بزرگنمايي:

اخبار محرمانه - اعتماد / عباس آخوندی نوشت: برترین و نخستین معیار حضور در انتخابات ریاست‌جمهوری پیشِ‌ رو حاکمیت قانون است. چنانچه نشانه‌های قابل اعتماد از تعهد به قانون و پذیرش و تن‌دادن به اراده ملت در مجریان و ناظران انتخابات مشاهده شود، اصل بر مشارکت در انتخابات است.
عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی دولت یازدهم طی یادداشتی برای روزنامه اعتماد نوشت: برترین و نخستین معیار حضور در انتخابات ریاست‌جمهوری پیشِ‌ رو حاکمیت قانون است. چنانچه نشانه‌های قابل اعتماد از تعهد به قانون و پذیرش و تن‌دادن به اراده ملت در مجریان و ناظران انتخابات مشاهده شود، اصل بر مشارکت در انتخابات است. وگرنه، تنها در حالتی مشارکت در انتخابات با معنی است ‌که ضرورت دوم به‌اندازه کافی اهمیت حیاتی برای کشور داشته باشد و وجدان ملی بر آن صحه بگذارد. حادثه تلخ سقوط هواپیمای رییس‌جمهور فقید رییسی سبب شد که ملت عزیز ایران از جمله سیاست‌ورزان ملی، احزاب، جمعیت‌ها و انجمن‌های سیاسی و اجتماعی در موقعیتی قرارگیرند که به‌اضطرار باید تصمیمی استراتژیک در مدت زمانی کوتاه بگیرند.
تصمیمی که در شرایط عادی می‌بایست در فرآیندی یک‌ساله اتخاذ می‌شد، اگر نگوییم پنج‌ساله. آن هم در دوره‌ای تاریخی از کشور که به حسب شرایط طبیعی بیشترین احتمال تغییر قدرت در سطحی بالاتر و مساله جانشینی محتمل است. واقعیت این است که رفتار گروه‌های سیاسی در انتخابات همزمان ساختار‌ حاکمیت ملی و رفتارهای سیاسی حاکمان و ملت را برای یک مدت طولانی شکل می‌دهد.

البته این انتخابات، به‌طور خاص، با توجه به حساسیتی که دربر دارد، از جمله شکل‌دهی به فضای سیاسی پس از جانشینی از اهمیت چندچندان برخوردار است. بنابراین، هم‌چنان‌که این انتخابات برای کسانی که درصدد حفظ قدرت هستند از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است، در ترسیم و تثبیت سرنوشت ملی و چشم‌انداز فضای سیاسی آینده ایران و منطقه و حتی جهان اسلام برای مدتی طولانی نیز دارای اهمیت است. به هر صورت پنجره‌ای ناخواسته به روی ملت گشوده شده است و خِرد ایجاب می‌کند که از آن حد‌اکثر بهره‌برداری به نفع ملت صورت گیرد. فرض نخست در رویارویی با پدیده انتخابات مشارکت فعال در آن است. مگر آنکه خلاف آن ثابت گردد. و گرنه، فرض بر عدم مشارکت نیست. 
پیش از ادامه بحث، ابتدا باید بر این نکته تاکید شود که نظر نویسنده به هیچ‌وجه و در هیچ شرایطی به سمت و سوی براندازی میل نمی‌کند. چون هم تجربه‌های تاریخی نشان داده است که زیان آن بر سود آن می‌چربد، به ویژه در شرایط ناپایداری که منطقه در آن گرفتار آمده است و گرگ‌های خون‌خواری که آماده دریدن ملت ایران و ملت‌های منطقه هستند.
در کنار نقاط قوت برتری نظامی ایران پس از انقلاب، چالش شکل‌گیری دولت مدرن در ایران، گسترش شکاف دولت-ملت، دستِ زیرینِ ایران در توان رقابت‌پذیری اقتصادی، اختلال کلی در مبادلات تجاری و مالی بین‌المللی، عقب‌ماندگی فناورانه، توسعه فقر، تورم مزمن و کاهش درآمد ناخالص سرانه و عدم قطعیت حاکم بر محیط اقتصادی ایران در مقایسه با کشورهای هم‌تراز خود قابل چشم‌پوشی نیستند.
بر اینها سقوط اخلاقی و فرهنگی و دوپارگی و شاید چندپارگی اجتماعی را نیز باید افزود. در چنین شرایطی، براندازی آتشی بر خرمن منافع ملی ایران خواهد بود. و راهی برای تسلط اجانب و مزدوران آنان بر تاراج کیان و جان و ثروت ایرانیان فراهم خواهد آورد.
عقل جز مراقبت از مام ایران و بهبود تدریجی، تحول و اصلاح گام‌به‌گام را حکم نمی‌کند، هرچند بسیار کند و افتان و خیزان. البته توسعه و تثبیت حاکمیت اندیشه‌ای مشابه خوارج یا اخوان شیعی نیز آینده تاریکی را فراروی ملت ایران قرار خواهد داد. 
حال با توجه به شرایط پیش‌گفته، دو راهبرد پیشِ روی نیروهای اصلاح‌طلب و تحول‌خواه وجود دارد. 
تقدم حاکمیت قانون بر هر مصلحت دیگری از جمله شرکت در انتخابات. 
مراقبت از نهاد انتخابات در هر شرایطی حتی در فرضی که تنها نامی از آن باقی‌مانده باشد به امید آن‌که روزی امکان اصلاح آن فراهم خواهد آمد.
اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس به دو دسته تقسیم شدند. کم‌وبیش مبنای دوپاره‌شدن آنان همین دو استراتژی پیش‌گفته بود. هرچند با این عنوان‌ها و به این آشکاری بیان نشد. به نظر این قلم، تبیین آشکار مواضع برای برقراری ارتباط سالم سیاسی و از موضع صداقت و اصالت با ملت ضروری است.
گروه‌های سیاسی باید به یک سری اصول اخلاق عمومی و جمعی، فرای اخلاق فردی پایبند باشند تا آحاد ملت بتوانند بدان‌ها تکیه کنند. وگرنه، رفتارهای زیگزاگی، موجب بدگمانی ملت و سردرگمی افراد در ارزیابی و تحلیل مواضع گروه‌ها و شخصیت‌های سیاسی خواهد شد. رفتار جناب آقای سید محمد خاتمی در اتخاذ استراتژی نخست، نه تنها مایه بازآفرینی موقعیت ایشان در جامعه گردید که موجب جلب‌توجه بسیاری از جوانان و دغدغه‌مندان ملی به مواضع اصلاح‌طلبان متعهد به اصول اخلاقی معین شد.
بر اساس دو استراتژی پیش گفته دو دسته تصمیم صددرصد مختلف فراروی نیروهای منتقد وضع موجود قرار می‌گیرد. در استراتژی تقدم حاکمیت قانون بر انتخابات، نیروی سیاسی باید نامزد یا حداکثر سه نامزد مورد قبول خود در شرایط عادی و نه در شرایط اضطرار را معرفی کند. بر این باور باشد که نامزدهای معرفی‌شده واجد شرایط قانونی هستند. بنابراین، زیرِ بار تصمیم ردِّ صلاحیت از سوی شورای نگهبان نرود و در صورت عدم امکان استیفای حقوق قانونی خود، باز به معنی ترک صحنه نیست. در آن صورت به عنوان نیروی منتقد بسته به شرایط، با تشخیص ضرورت دوم متناسب با منافع حیاتی ملت ایران و نه مصلحت گروهی و مقطعی اتخاذ تصمیم کند. 
در استراتژی دوم، البته می‌توان برنامه‌های اقدام متفاوتی نوشت. با این وجود؛ به صورت کلی، قاعدتا نیروهای منتقد باید از تمام کسانی که در خود ظرفیت و شایستگی می‌بینند درخواست کنند تا ثبت‌نام کنند. آن‌گاه منتظر تقدیر بمانند تا ببینند نتیجه بررسی شورای نگهبان چه خواهد شد.
پیروِ آن، از میان تایید صلاحیت‌شدگان، از یکی جانبداری کنند. در این استراتژی استفاده حداکثر از کمترین فرصت ممکن و پاسداری از نهاد انتخابات به هر قیمت اصل است. مهم گشوده‌ نگه‌داشتن راهی به درون حاکمیت، محدودسازی توان تحرک تندروان و اثر‌گذاری مثبت به مقدار ممکن است.
استراتژی پیشنهادی این قلم آشکارا استراتژی نخست است. سیالیت استراتژی دوم آنقدر زیاد است که هیچ منفعت مشخص ملی و هیچ برنامه عمل مشخصی بر بنیان آن نه قابل تعریف است و نه شکل خواهد گرفت.
هرچند ممکن است که آثار مثبتی در کوتاه‌مدت داشته باشد، آثار بلندمدت آن بسیار تباه‌کننده است. مرز میان آن و بی‌اخلاقی روشن نیست. فراتر آن‌که هیچگاه حاکمیت قانون که مبنای توسعه ملی و تامین حقوق شهروندان است محقق نخواهد شد. کشسانی این استراتژی نهایتا کار را بدانجا می‌کشد که اگر شورای نگهبان به عنوان مثال، افراد را مخیر به انتخاب بین پایداری و شانا و مانا کند، باید برای نگاهداری از نهاد انتخابات یکی را انتخاب کنند. 
و مراد از قانون چیست؟ قانون وجدان جمعی یک ملت است. وقتی اکثریت ملت رفتار دستگاه برگزاری انتخابات را نمی‌پسندد به نحوی‌که با تمام تبلیغات شبانه‌روزی و صدور احکام شرعی و دیگر، حدود شصت درصد از ملت انتخابات را منصفانه نمی‌داند و در آن شرکت نمی‌کند، یعنی آنان به قانونی بودن آن اعتراض دارند. قانون الفاظ بی‌روح و جامد نیست. قانون وجدان جامعه است.
وقتی تصمیم شورای نگهبان به نحوی است که حتی رهبری را نیز قانع نمی‌کند و می‌گویند: «در جریان عدم احراز صلاحیت به برخی کسانی که احراز صلاحیت نشدند جفا و ظلم شد »، تکیه بر الفاظ و بیان اینکه آنان مطابق اختیارات قانونی خود عمل کرده‌اند چه دردی را دوا می‌کند؟ تمام این فرآیندها برای حصول اطمینان از رعایت حقوق قانونی ملت است و نه نگهبانی از اراده‌های خاص. اساسا، قانون برای مشروط ساختن اراده‌های خاص وضع می‌شود و نه بر عکس آن. این تفسیری که از قانون در ایران اخیرا توسط هسته قدرت جاری است، دقیقا بر خلاف ماهیت و معنای قانون است. 
نکته آخر، توجه به ویژگی نامزدانی است که از سوی نیروهای تحول‌خواه و اصلاح‌طلب معرفی می‌شوند. به گمان نویسنده، برترین ویژگی افزون بر صلاحیت‌های مذکور در قانون اساسی، توان و اقتدار فردی بر پایبندی و پایمردی تا سرحد جان بر عهدی است که با ملت می‌بندد. به ویژه در این روزگاران.
اخیرا به عنوان مثال، رییس‌جمهور پیشین، نامه‌ای از سرِ درد، درباره جفایی که به وی در ردِّ صلاحیتش در انتخابات مجلس خبرگان شده است، انتشار داد. همه می‌دانیم، در سه انتخابات غیرقابل دفاع اخیر در سال‌های 1398 و 1400 که به صورت گسترده و فلّه‌ای صلاحیت نامزدهای انتخابات مجلس شورای اسلامی، شوراهای اسلامی شهرها و ریاست‌جمهوری رد شد، هم او مجری قانون اساسی بود و سوگند یاد کرده بود که از حقوق ملت دفاع کند. با این وجود، او در استیفای حقوق شهروندان تلاش درخوری نکرد تا خود گرفتار همین تله شد و در آسیاب دوران نوبت خودش فرا رسید. از این‌رو، در این دوره، افزون بر قدرت راهبری دستگاه اجرایی و هماهنگی با سایر نهادهای قانونی، می‌بایست به ویژگی شجاعت نامزدان انتخابات ریاست‌جمهوری توجه ویژه شود.

لینک کوتاه:
https://www.akhbaremahramaneh.ir/Fa/News/1235118/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

دلیل ورشکستگی هپکو بعد از خصوصی سازی به روایت جلیلی و دانش جعفری

دیالوگ جالب میان دانش‌جعفری و جلیلی در خصوص چاپ پول

دژاووی «رئیس» مائو در دوره زمامداری «عمو شی»

قحطی شدید در شمال غزه؛ جان ده‌ها هزار کودک در خطر است

آخرین اظهار نظر درباره‌ی زمان واریز معوقات فروردین بازنشستگان کارگری

جلیلی: برنامه خود را بر اساس مطالعات 11 ساله و کتاب‌های زیادی که در اقتصاد خوانده‌ام، ارائه کردم

رونمایی دختر پزشکیان از علاقه‌های پدرش

سیاست خارجی مطلوب دولت بعد: تعامل با غرب؛ تنش‌زدایی با همسایگان

چگونه به نوجوانان‌مان بگوییم از صحبت‌هایشان ناراحت هستیم؟

اظهارات دختر پزشکیان نامزد ریاست جمهوری پیش از شروع گفتگوی ویژه خبری

انتخابات 76؛ پیروزی در اوج ناامیدی

پیشنهاد معنادار رضا رشیدپور به رئیس صداوسیما

پزشکیان: آنها که می‌گویند ما خودمان کارشناس هستیم مردم را فریب می‌دهند

مبارزه با اژدهای هفت سر نیاز به رئیس‌جمهور پاکدست دارد

قاپ باباشون رو دزدیدن

عصر ایران: خدا می‌داند مترجم جلیلی چگونه سخنان او را در مذاکرات می‌فهمیده و ترجمه می‌کرده

چند سوال از دکتر پزشکیان

آیا شورای نگهبان به اصلاح طلبان «رودست» زد؟!

شهادت 9 فلسطینی در بمباران اردوگاه «البریج» در مرکز غزه

خیلی کنجکاو هستین!

خودزنی به سبک اصولگرایان

مناظره‌ی انتخاباتی سه نماینده نامزدهای ریاست جمهوری

پزشکیان: من اگر قومیت گرا بودم نمیگفتم ایران برای همه

چطوری در سس را باز کنیم؟!

افرادی دور پزشکیان حضور دارند که از مبانی انقلاب عبور کرده اند

هزینه‌‌های گزاف در کمین رانندگان متخلف؛ جریمه‌های رانندگی بازدارنده می‌شوند؟

فعال شدن جایگاه‌های عرضه دام در پایتخت

بایدن دوباره خشکش زد!

تداوم حملات جنایتکارانه رژیم صهیونیستی به نوار غزه همزمان با «عید قربان»

خبری ناگوار برای "سروش"

نقد دولت فراموش نشود

حادثه امنیتی در نوار غزه؛ یک نظامی صهیونیست کشته شد

روزنامه اصولگرا: اصلاح طلبان میخواهند پزشکیان را رادیکال کنند

داریوش فرهنگ در سریالی درباره پژوهشگاه رویان

سید حسن خمینی: هرکس دلش برای مملکت می‌سوزد، نسبت به حضور در انتخابات مسئول است

از غذارسانی به سگ‌ها دست بردارید، سگ‌ها فرشته نیستند!

خبر جدید از مالیات طلا

آتش‌بس 3 روزه طالبان پاکستانی به مناسبت عید قربان

آقا جون هم "جهان" رو دست میندازه!

پزشکیان: حتما کارهایی که در گذشته انجام دادم اشتباهاتی داشته است

فتح پاستور با وعده‌های خیالی

پزشکیان لیست دارایی‌اش را رو کرد

زاکانی: من همیشه از مسئولیت گرفتن استنکاف داشتم، دوستان می‌توانند روی این ویژگی بنده حساب باز کنند

رگ خواب نوجوانان چیست؟

افزایش 37 درصدی قیمت دام در آستانه عید قربان

فوری : فروش همستر کمبت در صرافی تبدیل با بهترین قیمت

حملات خمپاره‌ای مقاومت فلسطین به نظامیان صهیونیست

مناظره‌ ها از چه شبکه‌هایی‌ پخش می‌شود؟

بازگشت «آقا رشید» به تلویزیون

قاضی‌زاده: کم‌کردن شکاف درآمد و هزینه از اهداف دولت خانواده است

© - www.akhbaremahramaneh.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی