اخبار محرمانه

آخرين مطالب

تکرار در تأخیر پرداخت مطالبات گندم‌کاران اقتصادی

تکرار در تأخیر پرداخت مطالبات گندم‌کاران
  بزرگنمايي:

اخبار محرمانه - مهر / در حالی که بر اساس سخنان رییس بنیاد ملی گندم کاران پول گندم‌های خریداری شده از 10 فروردین هنوز پرداخت نشده خوشبختانه مطالبات کلزا کاران تا 50 درصد واریز شده است.
وضعیت بارش امسال مناسب است؛ اما عنوان می‌شود بارندگی و در ادامه دمای بالا فضا را برای رشد آفات گیاهی مناسب می‌کند. مدیرعامل بنیاد ملی گندم کاران توصیه کرد، با توجه به بارندگی در برخی مناطق و دمای بالا، فضا برای آفات گندم از جمله زنگ زرد، لکه سفید، سن زدگی و.... به وجود آمده که ضروری می‌کند کشاورزان رصد دائمی از مزارع داشته باشند.
چه خبر از تولید گندم؟
به گفته علینقی ایمانی، در برخی مناطق با وجود اطلاع رسانی کشاورزان غفلت کردند و خسارت‌هایی به مزارع گندم وارد شد. اما بیشتر گندم کاران اگر چه سموم به اندازه کافی وجود نداشت به هر ترتیبی سمپاشی را انجام داده و از خسارت‌های سنگین‌تر جلوگیری کردند.
همچنین پیش بینی می‌شود با وضعیت بارش تولید و برداشت گندم به بیش از 13 میلیون تن برسد و خرید تضمینی حدود 11 میلیون تن باشد. عطا الله هاشمی، رئیس بنیاد ملی گندم‌کاران درباره آمار خرید گندم تا چهارشنبه 19 اردیبهشت گفت، از 10 فروردین تا امروز حدود یک میلیون و 350 هزار تن گندم به ارزش ریالی حدود 22 هزار میلیارد تومان (همت) از گندم‌کاران خریداری شده؛ اما ریالی پرداخت نشده است.
گفتنی است؛ قیمت خرید تضمینی گندم 17 هزار و 500 تومان بوده که تأخیر در پرداخت پول کشاورزان منجر به دلسردی آنها می‌شود.
دانه‌های روغنی و پیش‌بینی برداشت کلزا
ایران در تولید روغن‌های خوراکی 95 درصد وابستگی دارد که این امر بیشتر در تأمین 3 تا 3.5 میلیون تن دانه‌های روغنی است. بخش اعظم واردات مربوط به سویا بوده زیرا کنجاله آن برای خوراک دام نیز استفاده می‌شود.
به گفته یکی از فعالان بخش دانه‌های روغنی نرخ خرید تضمینی کلزا دو برابر قیمت خرید تضمینی گندم بوده و امسال هر کیلو گرم کلزا 35 هزار تومان تعیین قیمت شده است.
به گفته وی بر اساس پیش بینی وزارت جهاد کشاورزی، در سال زراعی 1402-1403 حدود 320 هزار تن کلزا از سطح استان‌های کشور برداشت خواهد شد.
برداشت محصول در استان‌های گرمسیر از جمله ایلام، خوزستان، جنوب کرمان، هرمزگان و بوشهر از 14 فروردین آغاز شده و همچنین برداشت کلزا استان‌های کرمانشاه و مازندران از هفته جاری آغاز شد.
تا کنون 76 هزار تن کلزا برداشت شده که 55 هزار تن آن مربوط به استان خوزستان، 20 هزار تن ایلام و باقی مربوط به سایر استان‌ها است. پیش بینی‌ها می‌شود بیشترین برداشت کلزا با رقم 120 هزار تن مربوط به استان گلستان باشد. این عدد برای استان خوزستان نیز 60 هزار تن برآورد شده است.
در حالی که بر اساس سخنان رئیس بنیاد ملی گندم کاران پول گندم‌های خریداری شده از 10 فروردین هنوز پرداخت نشده خوشبختانه مطالبات کلزا کاران تا 50 درصد واریز شده است.
به گفته کیوان فرهنگ آسا، بر اساس الزام وزارت جهاد کشاورزی پرداخت مطالبات باید یک ماهه باشد و تا کنون 1,100 میلیارد تومان معادل 50 درصد مطالبات پرداخت شده است.
تخصیص ارز به برنج و روغن
تخصیص ارز به برنج و روغن از دیگر خبرهای این هفته در حوزه کشاورزی بود. بر اساس اصلاحیه مصوبه هیأت وزیران برنج و روغن خام به لیست کالاهای مشمول دریافت ارز 28.500 تومانی اضافه شد.
در فهرست قبلی دانه‌های روغنی مشمول ارز 28.500 تومانی بود اما روغن خام در این لیست قرار نداشت که با اصلاحیه صورت گرفته به همراه برنج به این لیست اضافه شد.
اما و اگرهای سلامت محصولات کشاورزی
امروز کشاورزی جهان در راستای تأمین امنیت غذایی و تضمین سلامت جامعه انسانی و غیرانسانی از تولید محصولات ارگانیک عبور کرده و تولیدات بر اساس استانداردهای گلوبال گپ انجام می‌شود که بیش از 200 شاخص دارد.
رئیس هیأت مدیره انجمن صنفی تولیدکنندگان فرآورده‌های آلی و زیستی کشاورزی معتقد است، هنگامی که گواهی‌های ارگانیک در کشور صادر می‌شود بر اساس روالی که در سایر کشورها برای تولید محصولات ارگانیک طی می‌شود صورت نمی‌گیرد. این در حالی است که نهاده‌های بیولوژیک عامل اصلی حاصلخیزی خاک‌ها بوده و مواد شیمیایی مصرفی طیف تکنوفلور خاک را از بین می‌برند. با از بین رفتن مواد آلی حاصلخیزی خاک نیز از دست می‌رود و نهایتاً کشاورزی ما به یک کشاورزی ناسالم تبدیل می‌شود.
محمدحسین محمدی عنوان می‌کند، در مقطعی سازمان میادین میوه و تره بار تهران، پایشی روی محصولات ورودی تهران گذاشت. نتایج حاکی از این بود که بخش زیادی از محصولاتی که وارد میادین تهران می‌شوند آلوده به باقی مانده سموم و عناصر سنگین هستند. به عنوان مثال هندوانه سموم باقی مانده نداشت اما فلزات سنگین بالایی داشت.
این فعال حوزه کشاورزی با بیان اینکه متأسفانه آماری درباره امنیت غذایی در جایی درج نمی‌شود، ادامه داد، اگر واحدی ایجاد شود که بتواند محصولات کشاورزی را پایش و ردگیری کند مثل بقیه کشورها، حتی مانند کشورهای عربی در حاشیه خلیج فارس، اینکه کشاورز در مزرعه ملزم شود محصولی که تولید می‌کند و به مصرف مردم می‌رساند محصول سالم باشد رسالت را در حوزه امنیت غذایی به سرانجام رسانیده‌ایم.
لازم به بیان است که چنین توانمندی در کشور وجود دارد و مصداق آن محصولاتی است که در کشور برای بازار اتحادیه اروپا، کانادا و آمریکا بر پایه استانداردهای گلوبال گپ تولید و صادر می‌کند. این محصولات شامل خرما، کیوی، زعفران، گیاهان دارویی، عسل و.... بوده و مصرف داخل نداشته و فقط برای صادرات تولید می‌شوند.
بازار کالاهای اساسی
رصد هفتگی بازار کالاهای اساسی در حوزه گوشت قرمز نشان از نوسان قیمتی بسیار این کالا دارد. تفاوت قیمت گوشت گوسفندی از 450 تا 880 در فروشگاه‌ها و پروتئین فروشی‌های سطح شهر در مناطق مرکزی و رو به پایین که در پایان هفته در برخی قصابی‌ها از 900 هزار تومان هم عبور کرد، ضروری می‌کند تا به این بخش از بازار رسیدگی بیشتری شود.
البته وضعیت در بازار گوشت مرغ مناسب است و امید است مدیریت تثبیت قیمت آن ادامه داشته باشد.

در روزهای پایانی هفته با بالا گرفتن صادرات تخم مرغ تغییراتی را در قیمت این کالای پروتئینی به وجود آورد و هر شانه تخم مرغ 30 عددی بر اساس وزن آن بین 90 تا 130 هزار تومان متغیر است؛ در حالی که حدود 10 روز قبل هر شانه تخم مرغ به 69 هزار تومان هم رسید. ‌

لینک کوتاه:
https://www.akhbaremahramaneh.ir/Fa/News/1228298/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

آخرین دیدار و حضور خاطره انگیز رییس جمهور مردمی با خانواده شهدا و ایثارگران در دور دوم سفر به استان مازندران، 3 روز قبل از آسمانی شدن

سرمقاله جوان/ روز‌های سخت ولی امیدوار مقاومت

بی‌بی‌سی: دولت و ارتش اسرائیل مسئولیت شکست را گردن هم می‌اندازند

مدیر سامانه یکپارچه: خرید خودروهای برقی هیچ محدودیت و شرایطی ندارد

دیگه ماشینتو کارواش نبر ... اونم با 198 تومن

دلیل استقبال از «مست عشق» در گیشه

مِنَ الْمُؤْمِنِینَ رِجالٌ صَدَقُوا ما عاهَدُوا اللَّهَ عَلَیْهِ فَمِنْهُمْ مَنْ قَضى‌ نَحْبَهُ وَ مِنْهُمْ مَنْ یَنْتَظِرُ وَ ما بَدَّلُوا تَبْدِیلًا

کشور‌های عربی نمی‌خواهند سپر بلای اسرائیل در مقابل ایران باشند

طلای جهانی رکورد زد

بیت‌کوین افزایش قیمت غیرمنتظره را تجربه کرد

چند قاب از دیدار شهید ابراهیم رئیسی با اهالی فرهنگ و هنر

من در مواجهه با مشکلات زندگیم!

واکنش نخست وزیر هند به شهادت رئیس جمهور: عمیقاً متأسفم

صحبت های شهیدآیت الله رئیسی در مورد ارادت قلبی اش به امام رضا

پیام روحانی در پی شهادت رئیس‌جمهور و هیات همراه: صفحه تلخی در کتاب انقلاب اسلامی ورق خورد

محمدجواد آذری جهرمی: فکر نمی‌کردم روزی بخواهم اینطوری درباره آیت الله رئیسی صحبت کنم

عراقچی: در شوک خبر شهادت رئیس‌جمهور و وزیر خارجه هستم

لحظه‌ اعلام رسمی شهادت رئیس جمهور در حرم مطهر حضرت معصومه(س)

نیمه تمام ماندن آیین تعویض پوشش ضریح حرم رضوی با اعلام خبر شهادت رییس جمهور

شهادت رئیس جمهور خبر اول رسانه‌های جهان/ تصاویر

سرمقاله رسالت/ عاقبت نبرد غزه

اظهارات یک کوهنورد از وضعیت منطقه سانحه

واریز 532 میلیارد تومان سود به حساب سهامداران از طریق سجام

سربازان آمریکا تا 15 سپتامبر کاملا نیجر را ترک می‌کنند

لحظه اعلام خبر شهادت رئیس جمهور توسط المیرا شریفی مقدم

واکنش صفحه رسمی برنامه محفل به شهادت رئیس‌جمهور

پیام مادورو درپی شهادت رئیسی: برادرم ابراهیم یک شخص خاص و دوست بی قید و شرط ونزوئلا بود

لحظه دریافت حکم و نشان خادمی امام رضا(ع) به سردار دلها توسط شهید رئیسی

حال و هوای زائران حرم رضوی هنگام شنیدن خبر شهادت رئیس‌جمهور

پاکستان عزای عمومی اعلام کرد

گریه وزیر ارشاد پس از شنیدن خبر شهادت‌ رئیس جمهور

تصاویر دیده نشده از شهید خدمت آیت‌الله رئیسی به‌عنوان ریاست سازمان بازرسی

پیام نخست وزیر عراق درپی شهادت رئیس جمهور و هیات همراه

توضیحات سخنگوی شورای نگهبان درباره روند قانونی اداره کشور در پی شهادت رئیس‌جمهور

- سرمقاله جوان/ روز‌های سخت ولی امیدوار مقاومت

زمان واریز سهمیه بنزین خردادماه اعلام شد

تخریب خانه شهروندان فلسطینی توسط اشغالگران

نتانیاهو پیشنهاد ارتش برای از سرگیری مذاکرات تبادل اسرا را رد کرد

اختتامیه جشنواره امام رضا (ع) برگزار نمی شود

نباید از زخم ها فرار کرد

توییت دختر شهید رکن آبادی درباره شهید حسین امیرعبداللهیان

آخرین دیدار رئیسی با تعدادی از خانواده معظم شهدای قم

آذری جهرمی شهادت رئیس‌جمهور و هیات همراه را تسلیت گفت

رئیس سازمان هلال احمر: پیکر شهدا در حال انتقال به آمبولانس‌ها هستند

واکنش سفیر یمن در ایران به شهادت امیرعبداللهیان: خداحافظ رفیق

آخرین صحبت‌های رئیس‌جمهور برای «مردم»

پیام جهانگیری درپی شهادت رئیس جمهور: خداوند حافظ و ناصر این ملک و ملت باد

روح بلند خادم ملت، خادم الرضا، رئیس جمهور محبوب و مردمی آسمانی شد

ویژگی افراد صادق و راستگو که در هر کسی دیده نمیشود

بورس تعطیل شد

© - www.akhbaremahramaneh.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی