اخبار محرمانه

آخرين مطالب

سرمقاله اعتماد/ فساد را جدی بگیریم تحلیل ویژه

سرمقاله اعتماد/ فساد را جدی بگیریم
  بزرگنمايي:

اخبار محرمانه - اعتماد / « فساد را جدی بگیریم » عنوان سرمقاله روزنامه اعتماد نوشته زهرا نژاد بهرام است که می‌توانید آن را در ادامه بخوانید:
 افشای تخلفات سریالی با روغن خوراکی فاسد شده و نگرانی از اعتماد عمومی
خبر ترخیص و توزیع حدود 44 هزار تنی روغن فاسد شده بیانگر کم توجهی برخی نهادهای مرتبط با سلامت شهروندان در کنار نهادهای نظارتی است، اما آنچه بیشتر این خبر را نگران‌کننده می‌کند، نبود نشانه‌هایی از بررسی‌های اختصاصی و معرفی متخلفین است. پس از افشا شدن تخلفاتی نظیر چای دبش و زمین‌های ازگل طی ماه‌های اخیر مساله روغن‌های فاسد تصویر نگران‌کننده‌ای را ایجاد کرده که بی‌توجهی به آن یقینا به صلاح مردم و ساختار نظارتی نخواهد بود. این مهم از دو سو قابل تامل است؛ نخست آنکه بخشی از این تخلفات در راستای به خطر انداختن سلامت مردم است . و دوم آنکه سیستم نظارتی و اجرایی نیازمند بازآرایی مجدد و تعیین تکلیف متخلفین است . چراکه نشانه گرفتن متخلفین قادر خواهد بود بخشی از نگرانی برای سلامت شهروندان را مرتفع کند. اما این به تنهایی کافی نیست، بلکه نیازمند اتخاذ رویکردی پیشگیرانه و سختگیرانه نسبت به این امور در برابر وقوع چنین اتفاقاتی است . در واقع موضوع عدم ترخیص و طولانی شدن روند گمرکی بخشی از این مساله است، اما موضوعی که بیشتر نگرانی را تشدید کرده، ترخیص آن بعد از گذشت زمان مصرف است. در سال گذشته مشابه این مهم در سفر رییس قوه قضاییه به شمال کشور در خصوص 70 هزار تن روغن که در صورت عدم ترخیص در کوتاه‌مدت فاسد می‌شدند، قابل توجه است . این مهم به معنی داستانی تکراری است که اقدامات لازم در خصوص مواد خوراکی وارداتی در کشور که تاریخ مصرف‌شان می‌گذرد و مورد توجه مسوولان واردات و نهادهای مرتبط با گمرک نیست، صورت نمی‌پذیرد . تاکید مسوول قوه قضاییه بر توجه به این مهم نه تنها موجب جلوگیری از ترخیص این روغن‌ها از گمرکات جنوب نشد، بلکه با ترخیص پس از تاریخ مصرف موجبات نگرانی برای سلامت شهروندان را در پی داشت . این مهم در خصوص گوشت‌های وارداتی برزیلی در سال گذشته نیز قابل تامل است . اعتراضات نمایندگان تجار به روند طولانی ترخیص در خصوص موادغذایی فاسد شدنی و تاریخ گذشته که از گذشته تا امروز وجود داشته تاکنون منجر به اقدامی موثر نشده و هر از چند گاهی با خبرهای نگران‌کننده، شاهد از دست رفتن سرمایه‌های کشور در خصوص مواد مورد نیاز مردم هستیم . از همه نگران‌کننده‌تر ترخیص برخی از آنها و توزیع میان شهروندان است . امری که یقینا سلامت را در معرض خطر قرار می‌دهد .. خبر امحای 50 تن مواد غذایی فاسد شده، به دستور دادستان در سال گذشته در گمرک مهرآباد و معدوم شدن 500 تن تخم‌مرغ وارداتی تاریخ گذشته نیز درهمین راستا قابل تامل است که جملگی بیانگر هدر رفتن سرمایه‌های ملی است. این مهم به دلیل بی‌توجهی مسوولان گمرکی و سازمان‌های نظارت‌کننده بر ترخیص کالاهای ذکر شده صورت گرفته است که امری نیست که بتوان آن را نادیده گرفت . اما بخش خوب خبر امحای آنهاست که موجبات حفظ سلامت شهروندان شده است .
از این رو اگر به این مساله از نگاه خوشبینانه بنگریم روند طولانی ترخیص بدون توجه به ماهیت مواد وارداتی یا صادراتی را از جدی‌ترین مسائل امروز گمرکات کشور در نظر بگیریم .ضرورت رویکردی متفاوت و دستورالعملی خاص را جدی می‌کند، هر چند که ظاهرا این دستورکارها موجود است، اما نتوانسته مانع هدر رفتن این مواد غذایی شود. این مهم در اختیار سازمان گمرک و مسوولان مربوطه است. ایجاد مکانیسم فعال و پویا برای حفظ سرمایه‌های ملی و حفاظت از سلامت شهروندان ضرورتی انکارناپذیر است.

در کنار این مهم، شاید اگر سازمان‌های وارد‌کننده نظیر وزارت صنعت و معدن و اداره بازرگانی دولتی و... با نگاهی متفاوت به مسائل غذایی شهروندان توجه می‌کردند، امروز شاهد از میان رفتن بخشی از سرمایه‌های کشور و نگرانی برای توزیع این نوع محصولات تاریخ گذشته نبودیم. ماندگاری بیش از یک‌سال از محصولات خوراکی که فاسد شدنی هستند در گمرک‌های کشور بی‌توجهی به سرمایه‌ها و نیاز غذایی کشور است. هر چند که این مهم در بستر نظارت بر واردات نیز قابل تامل است. نظارت بر محصولاتی که امکان از میان رفتن آنها وجود دارد یا تاریخ مصرف آنها محدود و کوتاه است امری نیست که بتوان آن را نادیده گرفت. وقوع چنین اتفاقاتی دو اثر فوری و یک اثر بلندمدت بر ساختار اعتماد کشور وارد می‌کند؛ نخست آنکه مساله پیشگیری و ابتلا به بیماری‌های ناشی از مصرف این نوع محصولات هزینه‌های جدی را به ساختار بهداشت و درمان کشور وارد می‌کند. که بی‌توجهی به آن در شرایط کنونی دور از انتظار است. دوم اینکه عدم‌التفات به میزان هزینه یا سرمایه‌گذاری صورت گرفته بر‌ای واردات این نوع محصولات برای کشور یعنی سوخت شدن آنها که یقینا نه به صلاح مردم است و نه کشور . اما اثر بلندمدت آنکه شاید جدی‌تر از همه باشد. یعنی کاهش اعتمادی به محصولاتی که با نظارت دولتی در حال توزیع و تولید است. این یعنی نظام توزیع و تولید مواد غذایی که تاکنون با آرم استاندارد یا مجوزهای سازمان غذا و دارو برای شهروندان نوعی اطمینان از مصرف را فراهم می‌کرد دچار خدشه شود. اطمینانی که شهروندان با تلاش این دو سازمان برای کنترل محصولات و تضمین سلامت آنها ایجاد کرده‌اند، با این نوع اقدامات به چالش کشیده می‌شود که یقینا اعتماد‌سازی مجدد؛ کاری بسیار دشوار و سخت است . این مهم در بلندمدت ازنظر اجتماعی نتایج نامطلوبی را در پی خواهد داشت که بخش بزرگی از آن عدم اطمینان به محصولات است. و بخشی دیگر نگرانی از کاهش اعتماد عمومی به نهادهای مسوول برای نظارت بر سلامت و تغذیه مردم است . بازسازی این اعتماد نیازمند تلاش جدی است از این رو شاید بتوان با نظارت موثر از کاهش این اعتماد جلوگیری کرد .حضور موثر قوه قضاییه برای رسیدگی به این نوع تخلفات و شناسایی متخلفان در کنار عزم دولت برای برکناری آنها در جهت ایجاد سازوکارهای تسهیل شده برای عدم ایجاد شرایط مشابه در گمرک‌ها امری جدی است.

لینک کوتاه:
https://www.akhbaremahramaneh.ir/Fa/News/1227886/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

سیل یا آب‌گرفتگی کوچک؛ تغییر نام به سبک نیاکان!

پیراهن باکلاس «سلنا گومز» در جشنواره کن 2024

چرا واشنگتن به توافق چابهار روی خوش نشان نداد؟

ارمنستان در مدار غرب؟

212 کیلوگرم شمش طلا معامله شد

اسرائیل از خروج بیماران از غزه برای درمان خودداری می‌کند

زن مقید نمیخواد!

خبرنگار صدا و سیما: تیم‌هایی که از محل حادثه برگشته‌اند، هیچ خبری از بالگرد ندارند

وزیر کشور: بعد از این حادثه همه گروه‌ها امدادی بسیج شده‌اند

گزارش صداوسیما از دیدار و گفت‌وگوهای امروز رئیس‌جمهور تا سانحه ناگوار هوایی

خبرنگار حاضر در محل حادثه: حدس زده می‌شود بالگرد رئیس‌جمهور در نزدیکی معدن مس دچار سانحه شده باشد

آماده‌باش کامل تمام بیمارستان‌ها و تیم‌های امدادی

آذری جهرمی: همه با هم دعا کنیم

حادثه بالگرد به خبر اول رسانه‌های دنیا تبدیل شد

جلسه هیأت دولت برگزار شد

رئیس سازمان امداد و نجات: سه نقطه‌ احتمالی که مدنظر داشتیم را بررسی کردیم اما چیزی یافت نکردیم

قرائت دعای توسل برای رئیس‌جمهور در کلاس درس سیدحسن خمینی

شیدا خلیق: تصمیم به ازدواج با کیوان مربوط به قبل از زودیاک است

برنامه‌های روتین شبکه‌های اصلی تلویزیون تغییر کرد

مذاکره در مسقط

فرصت 20 روزه مودیان مالیاتی برای ارسال فهرست حقوق بگیران

آنروا: نیمی از مردم غزه مجبورند آواره شوند

سریال‌های طنز آی‌فیلم تا اطلاع ثانوی پخش نمی‌شود

علی لاریجانی: در این لحظات، برای سلامتی جناب آقای رئیسی و همراهان همه دست به دعا برداریم...

رئیس هلال احمر آذربایجان شرقی: تا این لحظه توفیقی حاصل نشده است

تذکر دادستانی تهران به برخی افراد رسانه‌ای درخصوص انتشار اخبار کذب از حادثه بالگرد رییس‌جمهور

آرزوی سلامتی «حماس» برای آیت‌الله رئیسی و همراهان وی

هلال احمر: مفقود شدن تیم عملیاتی کذب است

مقامات مصر: برای سلامتی رئیس‌جمهور ایران و هیات همراهش دعا می‌کنیم

ارتباط صداوسیما با محل حادثه: میدان نشان می‌دهد تا 2 یا 3 ساعت آینده به خبر قطعی می‌رسیم

پاکستان: برای رئیس‌ جمهور ایران آرزوی سلامتی داریم

ویدیویی از غبارروبی مضجع مطهر حرم امام رضا(ع) توسط سیدابراهیم رئیسی

کاخ سفید: بایدن در جریان سانحه بالگرد رئیس‌ جمهور ایران قرار گرفت

پیام تسلیت رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی درگذشت مادر شهیدان والامقام «پرورش»

گفت وگو با مشهورترین سیاستمدار حامی فلسطین در اسپانیا

رونمایی از کاندیدای دولت برای ریاست مجلس!

بشنو باورنکن

افزایش اجساد ثبت نشده در کانادا به دلیل هزینه‌های بالای خاکسپاری

تشویق طولانی «سلنا گومز» در جشنواره کن

وزیر نفت عازم محل حادثه بالگرد رئیس‌جمهور شد

1000 هزار میلیارد تومان هزینه پنهان در بودجه

معاون سازمان تامین اجتماعی: بیمه راهکاری برای مشارکت مردم در تولید است

معاون نخست‌وزیر اسلواکی: جان «رابرت فیکو» دیگر در خطر نیست

انصارالله یمن: حمایت‌های آمریکا عامل تداوم جنایت‌های اسرائیل است

آفریقای جنوبی: پرونده شکایت علیه اسرائیل را در دیوان لاهه پیش می‌بریم

واشنگتن‌پست میلیاردهای آمریکایی حامی رژیم صهیونیستی را رسوا کرد

عکسی جذاب از بازیگر زیبای سریال «عشق ممنوع»

صداوسیما هم از بابت پخش این سریال شرمنده شد!

دانشجو: تیم‌های اعزامی حداکثر تا نیم ساعت آینده به محل مختصات احتمالی سانحه بالگرد رئیس‌جمهور می‌رسند

اتحادیه اروپا: وضعیت سانحه بالگرد رییس‌جمهور ایران را رصد می‌کنیم

© - www.akhbaremahramaneh.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی