اخبار محرمانه

آخرين مطالب

معمای قدیمی‌ترین خالکوبی جهان؛ مرد 5300 ساله چگونه تتو کرد؟ خواندنی ها

معمای قدیمی‌ترین خالکوبی جهان؛ مرد 5300 ساله چگونه تتو کرد؟
  بزرگنمايي:

اخبار محرمانه - یک مطالعه جدید نشان داده که 61 علامت روی بدن مرد یخی 5300 ساله که قدیمی‌ترین نمونه‌های شناخته شده از انجام «تتو» یا خالکوبی در جهان به حساب می‌آیند، احتمالاً با یک ابزار نوک‌تیز مانند یک تکه استخوان حیوان یا مس روی بدن او حک شده‌اند.

باستان‌شناسان چیزهای زیادی درباره اوتسی یا مرد یخی می‌دانند؛ مردی که 5300 سال پیش در کوه‌های آلپ تیرولی بین ایتالیا و اتریش درگذشت. حالا با بررسی جسد حفظ‌شده‌ی او که سال 1991 توسط کوهنوردان کشف شد، محققان توانستند قد، وزن، آخرین وعده غذایی و چگونگی مرگ او را تشخیص دهند که احتمالاً بر اثر برخورد یک تیر از پشت بوده است. محققان حتی این را نیز می‌دانند که او در حال کچل شدن بوده است. 
اما یک راز بزرگ باقی مانده است: مرد یخی چگونه این همه خالکوبی کرده است؟ بدن اوتسی با 61 خالکوبی پوشیده شده که بیشتر آن‌ها به شکل صلیب و خطوط موازی مشکی هستند و در قسمت پایین کمر، پایین ساق پا و مچ دست چپ با مرکب کشیده شده‌اند. اما، تاکنون، محققان نتوانسته بودند راز این خالکوبی‌ها و چگونگی شکل گرفتن آن‌ها را بفهمند.

اخبار محرمانه

نمونه‌ای از تتو روی بدن اوتسی
یک نظریه این بود که شخصی بریدگی‌های کوچکی روی پوست اوتسی ایجاد کرده و سپس نوعی رنگدانه که احتمالاً زغال چوب پودرشده بوده را روی بریدگی‌ها مالیده است. 
اما حالا، نتایج یک آزمایش غیرمتعارف نشان داده که فرضیه برش ممکن است اشتباه باشد. محققان می‌گویند به جای بریدگی، فردی از یک تکه استخوان تیزشده حیوان یا یک سوراخ‌کن مسی برای ایجاد سوراخ‌های ریز روی پوست او استفاده کرده است. 
محققان برای رسیدن به این نتیجه که ماه گذشته در مجله اروپایی باستان‌شناسی شرح داده شد، با هنرمندان حرفه‌ای خالکوبی متخصص در تکنیک‌های سنتی و غیرالکتریکی، همکاری کردند. 
آرون دیتر-ولف، از نویسندگان این مطالعه و باستان‌شناس ماقبل‌تاریخ می‌گوید: «در طول سال‌ها، من گفتگوهای متعددی با هنرمندان خالکوبی حرفه‌ای داشتم و وقتی در مورد این موضوع با آن‌ها صحبت می‌کردم و عکس‌ها را نشان آن‌ها می‌دادم، می‌گفتند نه، اینها اصلاً بریدگی نیستند. اما این موضوع در یک محیط علمی معتبر اثبات نشده بود».
دَنی رایدِی، هنرمند خالکوبی بدون ماشین در نیوزیلند پذیرفت با استفاده از ابزار و تکنیک‌های مختلف یکی از پاهای خودش را برای آزمایش خالکوبی کند. این بوم انسانی فرصتی شد تا باستان‌شناسان آن را با پوست اوتسی مقایسه کنند. 

اخبار محرمانه


محققان خالکوبی‌های رایدِی (A-F) را با خالکوبیهای اوتسی (G) مقایسه کردند
رایدِی از ابزارهایی از جنس استخوان حیوانات، آبسیدین، مس و عاج گراز و همچنین یک سوزن فولادی مدرن برای خالکوبی استفاده کرد. او چندین تکنیک از جمله ایجاد برش، ضربه زدن با دست و ضربه زدن به پوست با ابزار را آزمایش کرد. او هم از جوهر خالکوبی سیاه تجاری و هم از جوهر طبیعی مبتنی بر دوده استفاده کرد. 
طی شش ماه بعد، محققان با استفاده از یک میکروسکوپ دیجیتالی، خالکوبی‌ها را بررسی کردند. آن‌ها ثبت کردند زخم‌ها هنگام بهبودی چگونه به نظر می‌رسند و همچنین نحوه ظاهر شدن پوست پس از بهبودی کامل چگونه است. 
دتر-وولف می‌گوید: «هر بار که یک ابزار خالکوبی پوست را خراش می‌دهد، زخم کوچکی ایجاد می‌شود و همه زخم‌ها ویژگی‌های متمایزی دارند که به نحوه ایجاد آن‌ها بستگی دارد.» 
تیم باستان‌شناسان با مقایسه این داده‌ها با تصاویر دیجیتالی فرابنفش و وضوح بالا از خالکوبی‌های اوتسی، نتیجه گرفتند سوراخ کردن محتمل‌ترین روش مورداستفاده درباره مرد یخی است. برخی از ویژگی‌های خالکوبی‌های او، از جمله عرض یک تا سه میلی‌متری، لبه‌های گرد و نوک انگشتی، نشان داد آن‌ها با یک تکه استخوان یا مس تیز شکل گرفته‌اند. 

اخبار محرمانه


محققان نمی‌توانند این ایده را به طور قطعی اثبات کنند. مارکو سامادلی، محقق مؤسسه مطالعات مومیایی که در این پروژه شرکت نداشته اما به طور گسترده روی بقایای اوتسی کار کرده، می‌گوید که مطالعه این باستان‌شناسان توضیحات گسترده و قابل‌قبولی ارائه کرده مبنی بر اینکه خالکوبی‌های اوتزی با دست انجام شده‌اند. 
میان وسایل اوتسی یک استخوان نوک‌تیز، یک تیر و کمان و همچنین گیاهانی که احتمالاً کاربرد دارویی داشتند، پیدا شد. در آینده، محققان می‌توانند این استخوان نوک‌تیز را برای علائم رنگدانه یا ساییدگی مرتبط با خالکوبی آزمایش کنند. 
در این بین، محققان هنوز در تلاشند تا به اهمیت یا هدف خالکوبی‌های اوتسی ببرند. نکته گیج‌کننده این است که خالکوبی‌های او جاهایی هستند که عمدتاً با لباس پوشیده می‌شوند، بنابراین این سؤال ایجاد می‌شود که دلیل وجودی آن‌ها برای زینت بخشیدن بوده یا صرفاً یک نمایش خلاقانه! 
احتمال دیگر این است که شاید این خالکوبی‌ها مزایای درمانی داشتند، چیزی شبیه طب سوزنی، چون همانطور که آوریل هالوُوِی از Ancient Origins سال 2017 نوشت: «آن‌ها روی نواحی فعال بدن حک شده‌اند.» 
محققان گمان می‌کنند اوتسی از بیماری‌های مختلفی رنج می‌برده، از جمله سنگ کیسه صفرا، انگل و بیماری لثه، بنابراین خالکوبی به عنوان نوعی تسکین درد یا درمان یک راهکار منطقی به نظر می‌رسد. اما این امکان نیز وجود دارد که خالکوبی‌ها همزمان چندین هدف داشته باشند. 
دتر-وولف می‌گوید: «ما با این ایده که خالکوبی‌ها احتمالاً هدف درمانی داشتند مخالف نیستیم. همه این حدس‌ها ممکن است درست باشند. فقط به این دلیل که چیزی هدف درمانی داشته به این معنا نیست که از نظر فرهنگی ارزش نمادین نداشته است.»

لینک کوتاه:
https://www.akhbaremahramaneh.ir/Fa/News/1222475/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

سال گذشته چقدر پول خرج واردات بنزین کردیم؟

سی‌ان‌ان: سرکوب اعتراضات و حمایت از صهیونیست‌ها آرای بایدن را می‌خورد

چاپ 7.5 میلیون تعرفه برای مرحله دوم انتخابات

سیگنال نگران‌کننده واشنگتن برای تل‌آویو

تائید کشته شدن نظامی صهیونیست در حمله مقاومت فلسطین

هشدار رسانه اصلاح طلب به دولت رئیسی درباره 2 خطر در کمین ایران

موشک‌های ایرانی، امارات را بر سر عقل آورد؟

فیش های حقوقی جدید بازنشستگان کارگری صادر شد

آخرین قیمت مدل‌های مختلف پیکان

روسیه تمام تخم‌مرغ‌هایش را در سبد ایران نمی‌گذارد

شکست جاسوسی آمریکا و رژیم صهیونیستی در یمن

دخل و خرج نابرابر

پایان دور کنونی مذاکرات برای آتش بس در غزه؛ هیئت حماس امشب قاهره را ترک می‌کند

اشتیاقی که گم شد؛ گذری بر 34 دوره نمایشگاه کتاب تهران

بازگشت احتمالی ترامپ و ضرورت آرایش تازه

دعوا در جلسه کابینه رژیم صهیونیستی

طالبان به دنبال گسترش همکاری‌های اقتصادی با ترکیه

روایت دردناکِ «شیرینِ» سریال نون‌خ از فاصله یک قدمی تا مرگ!

مهم‌ترین دستاورد پیمان معادی در حضور در پروژه‌های بین المللی

یکی از نیازهای اصلی نوجوان برقراری ارتباط خوب است

مهدی نصیری و شتاب منحصر به فردش

انتخابات داخلی حزب بعث؛ گام نخست سوریه برای ورود به دوره پساجنگ

روایتی دردناک از وضعیت مردم غزه

آمار کیف زن باباش رو هم داره

رهبر انقلاب: مشکل آن وقتی حل می‌شود که فلسطین برگردد به صاحبان خودش، یعنی مردم فلسطین

نظام درمانی را به کجا می‌برند؟

گسترش ماموریت سپاه به نیمکره جنوب

درخت‌کُشی در تهران

پیش بینی بورس هفته سوم اردیبهشت 1403

نتانیاهو از رفتن به زندان جان به در برد

دستمزد نجومی سعید آقاخانی واقعیت دارد؟

حضور تاپ پلیرها در فینال فینالیست‌های «شب‌های مافیا؛ زودیاک»

جایزه منتقدین جشنواره مونودرامای تونس به «آلاء» رسید

فهرست «ایران متحد» برای دور دوم انتخابات مجلس منتشر شد

کتاب‌های تازه رهبر انقلاب در نمایشگاه کتاب

صادرات نفت ونزوئلا کاهش یافت

گزارش اوجی از سوددهی خیره‌کننده پالایشگاه آبادان و افزایش تولید مجتمع‌های پتروشیمی

پالایشگاهی که قرار بود در دولت قبل به‌دلیل زیان‌ده‌بودن، رایگان واگذار شود، سال پیش به سوددهی 12 هزار میلیارد تومانی رسید

پیش‌ بینی قیمت دلار 17 اردیبهشت 1403

زخمی‌شدن 10 یمنی در حملات ساعات گذشته ارتش عربستان

حماس: به فرمول یک توافق مشخص دست یافته‌ایم

تصاویری از حمله قسام به پایگاه اسرائیلی در شرق رفح

وقوع انفجار در کابل

خبرهای امیدبخشی که ندا قاسمی بازیگر «نون خ» آرزو دارد بگوید

افشاگری پورمحمدی درباره دوران مسئولیتش در صداوسیما: با فردوسی‌پور، فرزاد حسنی و علیخانی مشکل داشتم

خبرهای جدید وزیر کشور از تقسیم تهران به استان‌های شرقی و غربی

راهکار رفع ناترازی سوخت، اصلاح زیرساخت‌ها به‌منظور مصرف بهینه است/ لزوم حمایت از احداث صنایع پالایشی کوچک

پیش‌ بینی بازار اجاره در نیمه اول سال؛ تهران جهنم مستاجران

ترکیه: اگر از جنگ کنونی غزه درس نگیریم، تکرار خواهد شد

ویدئو تامل برانگیز عموپورنگ

© - www.akhbaremahramaneh.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی