اخبار محرمانه

آخرين مطالب

سرمقاله فرهیختگان/ مثبت و منفی وضعیت ارزی کشور مقاله

سرمقاله فرهیختگان/ مثبت و منفی وضعیت ارزی کشور
  بزرگنمايي:

اخبار محرمانه - فرهیختگان / « مثبت و منفی وضعیت ارزی کشور » عنوان یادداشت روزنامه فرهیختگان است که می‌توانید آن را در ادامه بخوانید:
جزئیات گردش حساب غیر ریالی بانک مرکزی در 1402
تلاطم روزهای اخیر در بازار ارز و به تبع آن بازار طلا، نگرانی‌هایی را در جامعه برانگیخته است. روند رو به رشد قیمت ارز، در کف بازار منجر به محدود شدن و در مواقعی توقف فروش برخی محصولاتی که ارتباط مستقیم و در برخی موارد غیرمستقیم به قیمت دلار دارند، شده است. مشخص نیست این نابسامانی تا چه زمانی ادامه خواهد داشت اما واقعیت اقتصاد ایران نشان می‌دهد روند صعودی قیمت ارز، بیش از آنکه متاثر از شرایط اقتصادی باشد، به تحولات سیاسی و امنیتی گره خورده است. پیش از پایان سال، برخی گروه‌ها، کانال‌های تلگرامی و شبکه‌های ضدایرانی خارج کشور آماده تشنج در بازار ارز بودند که با مدیریت بانک مرکزی در این زمینه ناکام ماندند. تحولات سیاسی و امنیتی پس از عید، ازجمله حمله رژیم‌صهیونیستی به ساختمان کنسولگری ایران و حمله تروریستی گروهک موسوم به «جیش العدل»، فضا را برای این کانال‌ها و رسانه‌ها فراهم کرد تا با ایجاد اضطراب، به رشد غیر‌طبیعی قیمت دلار دامن بزنند. کارشناسان اقتصادی معتقدند نوسانات ارزی اخیر فاقد توجیه و دلیل منطقی اقتصادی است و از این رو نیز به بانک مرکزی توصیه کرده‌اند با توجه به درآمدهای حاصل از فروش نفت و صادرات غیرنفتی، بازار را مدیریت و کنترل کند.
بر اساس داده‌هایی که گمرک ایران منتشر کرده است، حجم تجارت خارجی کشور در سال گذشته، 153 میلیارد دلار بوده است که این رقم نسبت به سال 1400، با رشدی 2.6 درصدی همراه بوده است. براساس آمارها در سال گذشته کل واردات ایران 69 میلیارد دلار بوده است که نسبت به سال 1401، چهار میلیارد رشد را نشان می‌دهد. صادرات ایران نیز مشابه میزان واردات (69 میلیارد دلار) بوده است. این میزان صادرات و به تبع آن بازگشت ارز، منجر به ایجاد تعادل نسبی در بازار ارز کشور شد. اگر‌چه به‌دلایل مشخص، ایران در حوزه صادرات نفت احتمالا آمار دقیق صادراتش را اعلام نمی‌کند اما با توجه به اظهارات آبان‌ماه جواد اوجی وزیرنفت مبنی‌بر تولید 3.4 میلیون بشکه نفت و توجه به نیاز 1.9 میلیون بشکه‌ای نفت در داخل، ایران در سال گذشته توانسته روزانه 1.3 تا 1.4 میلیون بشکه نفت صادر کند. صادرات این مقدار نفت در‌حالی است که پس از اعمال تحریم‌های ایران در سال 90، روند صادرات نفت کشورمان از بیش از 2 میلیون بشکه به یک میلیون و 110 هزار بشکه در سال 1393 کاهش پیدا کرد. با امضای برجام، روند صادرات نفت مجددا افزایشی شد و در سال 1396 به رقم 2 میلیون و 100 هزار بشکه رسیده است، اما بازگشت تحریم‌ها و پس از آن شیوع ویروس کرونا، صادرات نفت ایران را به رقم ناچیز 404 هزار بشکه در روز رساند. با در‌نظر گرفتن اینکه میزان مصرف داخلی نفت کشورمان حدود 1.9 میلیون بشکه در روز است، می‌توان با توجه به آمار تولید 3.4 میلیون بشکه نفت روزانه گفت که صادرات نفت ایران هم اکنون عددی بین 1.3 تا 1.4 میلیون بشکه در روز می‌شود. این میزان صادرات نفت در 12 ماهه 1402، 35.9 میلیارد دلار برای کشور درآمد به همراه داشته که نسبت به سال 1401 رشدی 8.6 درصدی را نشان می‌دهد. افزایش صادرات نفت ایران و کالاهای غیرنفتی، افق امیدوارکننده‌ای را برای اقتصاد ایران رقم زده است. اواخر سال گذشته میلادی بانک جهانی در گزارشی از وضعیت کلان اقتصاد ایران از رشد اقتصاد ایران برای چهارمین سال متوالی، افزایش صادرات نفت به بالاترین رقم از زمان خروج آمریکا از برجام و موفقیت دولت در کاهش انتظارات تورمی و ثبات نرخ ارز خبر داد.
به‌جز درآمدهای ارزی، دولت برای کاهش تورم، تمرکز ویژه‌ای بر کنترل و مدیریت نقدینگی که به اعتقاد صاحب‌نظران اثر به‌شدت معنی‌داری بر تورم دارد، اعمال کرد و موفق شد نرخ رشد نقدینگی را به رقم .78808 9هزار میلیارد ریال برساند که نسبت به پایان اسفندماه 1401 (42.8درصد) به 24.3 درصد کاهش دهد. دستیابی به رشد نقدینگی کمتر از 25 درصدی از آن جهت دارای اهمیت است که بدانیم آخرین‌بار رقم رشد نقدینگی سالانه زیر 25 درصد در سال 1397 محقق شده بود. بررسی روند 50 ساله کشور نیز نشان می‌دهد رشد نقدینگی در این 5 دهه به طور متوسط 28 درصد بوده است. اما با وجود این آمارهای امیدوارکننده، متاسفانه تخصیص ارز آن‌گونه که باید اثری در سفره مردم نداشته است و گاهی این اثر معکوس هم بوده است. به‌عنوان نمونه در سال گذشته حبوبات از دریافت ارز ترجیحی (ارز 28 هزار و 500 تومانی) خارج و در فهرست کالاهای با ارز نیمایی قرار گرفت اما به‌دلیل رشد چالش در بازار (رشد حدود 20 درصدی) مجددا حبوبات با ارز ترجیحی وارد کشور شد اما نه‌تنها با تخصیص ارز ترجیحی، حبوبات به قیمت پیشین بازنگشت که قیمت آن در بازار به نحوی است که گویا با دلار بیش از 65 هزار تومانی وارد کشور می‌شود. در دولت سابق نیز با وجود ارز 4 هزار و 200 تومانی به برخی اقلام ضروری، کالای وارداتی گاهی چند برابر قیمت ارز بازار آزاد به‌دست مردم می‌رسید.

لینک کوتاه:
https://www.akhbaremahramaneh.ir/Fa/News/1218327/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

اولین هنرپیشه زن سینما و یک سرگذشت تلخ پرتکرار

حمله موشکی به «نواتیم» ترمز بی‌بی را کشید

پشت پرده بازی قدرت در کرملین

نگرانی از صادرات نفت اقلیم کردستان عراق به اسرائیل

چرا پسرها از دانشگاه گریزان شده‌اند؟

رسانه بریتانیایی: حملات ایران و اسرائیل خاورمیانه را تغییر داد؟

احداث پایگاه جدید بالگردهای روسی در نزدیکی مرز اوکراین

تلاش ترکیه برای دور‌زدن ایران

آثار و نتایج راهبردی جنگ غزه

پزشکان افسرده

سایه سنگین جنگ غزه بر ضیافت سالانه رئیس جمهور آمریکا با خبرنگاران

حمله به نمازگزاران در هرات افغانستان؛ 7 نفر شهید شدند

نتیجه جالب نظرسنجی کانال 13 اسرائیل درباره میزان اعتماد به نتانیاهو

رسانه صهیونیست هدف اصلی سفر بلینکن به ریاض را فاش کرد

ماجرای آسیب‌دیدگی سعید آقاخانی در پشت صحنه سریال «نون‌ خ»

ادای احترام خاص نوید محمدزاده به بازیگر پیشکسوت

پیش‌ بینی قیمت طلا و سکه 11 اردیبهشت 1403

چشم دلار بازار به مصوبه جدید 28500

وال استریت ژورنال: شمار کشته‌ها در غزه از دست مقامات در رفته است

چهره‌ها/ تصویر یادگاری مهران غفوریان جلوی لامبورگینی چند میلیاردی!

نعیمه نظام‌دوست: دوست دارم با «مهران مدیری» ازدواج کنم

سردار حاجی زاده: سوخت موشک ها و پهپادهای ایران در حمله به اسرائیل، «اراده مردم» بود

تلخ‌ترین غذاها در آمار تورم

چهره‌ها/ تیپ جذاب بازیگر فاصله‌ها و همسرش در بلژیک

مروری بر کارنامه پربار زنده‌یاد آتیلا پسیانی به بهانه سالروز تولدش

تاکید وزیر کشور بر برگزاری مطلوب مرحله دوم انتخابات مجلس

نشست سرپرست اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان البرز با مجموعه حراست

پارچه دیواری برای خانواده‌هایی که فرزند کوچک دارند

ائتلاف‌سازی عربی؛ یک سیاست غربی

بلینکن: ناتو طرحی برای حمله به روسیه ندارد

ارزآوری 6.2 میلیارد دلاری بخش کشاورزی در سال 1402

سخنگوی سازمان ملل: امیدواریم توافق آتش بس در غزه ایجاد شود

حمله به یک کشتی در بندر «المخا» یمن

تحلیل ها از چشم انداز سرمایه گذاری در بورس

پدافند هوایی ارتش: امروز ارتش و به‌ویژه پدافند هوایی در اوج آمادگی است

پیش‌ بینی قیمت دلار 11 اردیبهشت 1403

گزارش اختصاصی به افق فلسطین از غزه

من شوهر نصفه و نیمه نمی خوام

نقشه فریبکارانه برای انتقام دختر جوان

14 لباس شیک و مجلسی زیباترین زن کره‌ای

پیش بینی بورس سه شنبه 11 اردیبهشت 1403

امیردریادار ایرانی: کشتی‌های ایرانی را در خلیج عدن و اقیانوس اطلس اسکورت می‌کنیم

شهادت 34 فلسطینی در حملات امروز اشغالگران به نوار غزه

نظر اندیشمند روس‌تبار درباره آرمان نادر طالب زاده و موجودیت اسرائیل

تحریف صهیونیستی نام خلیج فارس

استاد روابط بین‌الملل: عده‌ای از شبهه روشنفکران در ایران آمریکا را بهشت دنیا تلقی می‌کنند

مرضیه حدیدچی روی تفکرات سنتی درباره زنان خط بطلان‏ کشید

چرا تورم در سال 1402 کاهش پیدا نکرد؟

دستگیری اعضای یک باند وابسته به داعش در ترکیه

ارسطو بچه‌کُش!

© - www.akhbaremahramaneh.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی