اخبار محرمانه

آخرين مطالب

سرمقاله کیهان/ نقشی که بر آب شد مقاله

سرمقاله کیهان/ نقشی که بر آب شد
  بزرگنمايي:

اخبار محرمانه - کیهان / « نقشی که بر آب شد » عنوان یادداشت روز در روزنامه کیهان به قلم سید محمدعماد اعرابی است که می‌توانید آن را در ادامه بخوانید:
 اندکی پس از عملیات طوفان‌الاقصی در 7 اکتبر 2023 «ولودیمیر زلنسکی» در محکومیت عملیات مقاومت فلسطین و برای حمایت از رژیم صهیونیستی گفت: «این عملیات مرا به یاد روزهای اولیه جنگ تمام عیار مسکو علیه کی‌یف می‌اندازد.» چنین تشبیه‌سازی احمقانه‌ای میان اوکراین و اسرائیل فقط از رئیس‌جمهور نادان اوکراین برمی‌آمد. مسلما اگر امروز در مورد شباهت اوکراین و اسرائیل از زلنسکی سؤال شود، او ترجیح می‌دهد این سؤال را بی‌پاسخ بگذارد و در مورد موضوع دیگری صحبت کند. چون هیچ‌کس دوست ندارد به رژیم جنایتکاری که مشغول نسل‌کشی در غزه است تشبیه شود.
احمقانه‌تر از این اقدام زلنسکی، تکرار همین تشبیه در سخنرانی ماه اکتبر «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا برای دریافت بودجه از کنگره در حمایت از اسرائیل بود. حالا کار به جایی رسیده که «فیونا هیل»، مسئول سابق وزارت امور خارجه آمریکا و کارشناس امور روسیه، سیاستی که بایدن در سخنرانی خود با تشبیه شرایط رژیم صهیونیستی به شرایط اوکراین در پیش گرفته بود را تصمیمی نادرست ارزیابی کند.
اما شاید این تشبیه در همان روزهای اولیه این‌قدر احمقانه به نظر نمی‌رسید. در واقع پشت این تشبیه محاسبه‌ای ساده وجود داشت؛ آمریکا پیش‌بینی می‌کرد می‌تواند با آن یک اجماع همگانی در حمایت از رژیم صهیونیستی علیه مقاومت فلسطین شکل دهد؛ درست شبیه کاری که در موضوع اوکراین علیه روسیه انجام دادند. آمریکا مغرور از اجماع‌سازی علیه روسیه، فکر می‌کرد در احیای نظم آمریکایی جهان تا حدودی موفق شده است. آنها توانسته بودند 140 کشور را در مجمع عمومی سازمان ملل برای محکومیت حمله روسیه به اوکراین با خود همراه کنند؛ و همین تصور را برای حمایت از اسرائیل در فکر خود می‌پروراندند.
این فقط صبر بی‌نظیر و استقامت مثال‌زدنی مردم مظلوم غزه بود که ورق را برگرداند و محاسبات ایالات متحده را به هم ریخت. 13 دسامبر 2023 (22 آذر 1402) در مجمع عمومی سازمان ملل، آمریکا فقط توانست 8 کشور را با خود در حمایت از اسرائیل همراه کند؛ کشورهایی مثل میکرونزی، نائورو و پاپوآ! زمانی «مادلین آلبرایت» وزیر خارجه سابق آمریکا در دولت کلینتون می‌گفت، نمی‌توان از نقش آمریکا در تصمیمات بین‌المللی چشم پوشید اما رأی‌گیری 13 دسامبر 2023 مجمع عمومی سازمان ملل ثابت کرد آن دوران تقریبا به پایان رسیده است.

تشبیه اسرائیل به اوکراین یک ضربه سخت دیگر هم برای آمریکا و متحدانش به همراه داشت. ضربه‌ای که ناشی از افشای استانداردهای دوگانه آنها در مواجهه با موضوعات واحد بود. درحالی که آمریکا و متحدانش قصد داشتند تا با این تشبیه و یادآوری شرایط اوکراین در برابر تهاجم روسیه، سایر کشورهای جهان را به همدردی و حمایت از اسرائیل تشویق کنند اما همه چیز برخلاف خواست آنها رقم خورد و مردم جهان به همدردی با فلسطین پرداختند. نشریه انگلیسی تایم با انتقاد از قیاس اشتباه مقامات آمریکایی نوشت: «روسیه به اوکراین حمله و آن را اشغال کرد؛ اما در عملیات 7 اکتبر حماس، این فلسطینی‌ها هستند که برای دهه‌ها تحت اشغال اسرائیل زندگی می‌کنند.» حالا با تبدیل فلسطین به موضوع اصلی اخبار جهان و پیوند آن به جنگ اوکراین توسط مقامات واشنگتن، آنها برخلاف انتظارشان و علی‌رغم میل باطنی‌شان باید به این سؤال پاسخ می‌دادند که چرا آمریکا و متحدانش مانند اوکراین از حق فلسطینیان در برابر اشغالگری اسرائیل دفاع نمی‌کنند؟
«پاتریک وینتور» سردبیر دیپلماتیک «گاردین» با اشاره به عواقب استانداردهای دوگانه آمریکا در مواجهه با قضیه فلسطین نوشت: «ریاکاری آشکار آمریکا در مورد اسرائیل و روسیه می‌تواند به قیمت از دست رفتن اعتبار جهانی این کشور تمام شود.» علاوه‌ بر این روزنامه‌نگار انگلیسی، دیپلمات‌های غربی نیز به فایننشال‌تایمز گفتند: «واکنش غربی‌ها به عملیات هفتم اکتبر [طوفان‌الاقصی] ماه‌ها تلاش غرب برای ترسیم کردن روسیه به عنوان یک کشور مطرود در سطح جهان با ادعای نقض قوانین بین‌المللی را خنثی کرده و حالا خود آمریکا، اتحادیه اروپا و متحدان‌شان [به دلیل مواضعی که در حمایت از اسرائیل اتخاذ کردند] متهم به ریاکاری شده‌اند.»
برای نشان دادن ریاکاری آشکار آمریکا و متحدانش در موضوع فلسطین می‌توان مصادیق بسیاری را فهرست کرد. تازه‌ترین نمونه آن نامه اخیر نمایندگان مجلس آمریکا برای توقف ارسال سلاح به اسرائیل است. 40 نماینده دموکرات مجلس آمریکا در نامه‌ای به بایدن و بلینکن در واکنش به کشته‌شدن 7 امدادگر خارجی توسط رژیم صهیونیستی، خواستار توقف انتقال سلاح به اسرائیل شدند. این در حالی است که نزدیک به 33 هزار نفر غیرنظامی فلسطینی از ابتدای حمله رژیم صهیونیستی به نوار غزه، به شهادت رسیده‌اند. کشتاری که با حمایت کامل آمریکا و با تسلیحات عمدتا آمریکایی انجام شده اما در تمام این مدت هیچ خبری از چنین نامه‌ای برای متوقف کردن ارسال سلاح به اسرائیل نبود. ظاهرا در منطق مضحک آمریکایی، امدادگران نباید کشته شوند اما مانعی برای مرگ هزاران امدادجو نیست. البته که اگر امدادگران هم شهروند کشورهای غربی نبودند، هرگز چنین نامه‌ای نوشته نمی‌شد.
طبق گزارش واشنگتن‌پست از زمان حمله رژیم صهیونیستی به نوار غزه بیش از 100 محموله نظامی بی‌سروصدا از آمریکا به اسرائیل ارسال شده است. این محموله‌ها شامل مهمات‌تانک، گلوله‌های توپخانه 155 میلی‌متری، بمب‌های هوا به زمین «سقوط آزاد»(غیر هدایت‌شونده)، مهمات هدایت‌شونده و موشک‌ برای نفوذ به پناهگاه‌های زیرزمینی و... بود. به گفته کارشناسان اسرائیل در غزه اغلب از بمب‌های 900 کیلوگرمیMK84 استفاده می‌کند که به قدرت تخریب بالا معروف است. آمریکا بسیاری از این تسلیحات را از زرادخانه‌های خود در اروپا به اسرائیل می‌رساند. طبق اعلام رسانه‌های اسرائیلی از 7 اکتبر تاکنون حدود 35 هزار تن سلاح و مهمات توسط بیش از 300 هواپیما و حدود 50 کشتی به اسرائیل منتقل شده است. بنا بر گزارشی، آمریکا علاوه ‌بر فروش جنگنده‌های F35 و قطعات آن، 1800 فروند بمب MK84 و 500 فروند بمب MK82 را به اسرائیل تحویل داده است. ارزش این تسلیحات چیزی حدود 18 میلیارد دلار عنوان شده است. بمب MK84 همان بمبی است که بیمارستان المعمدانی در نوار غزه با آن هدف قرار داده شد. جرمی کونیندیک، یکی از مقامات ارشد سابق در دولت بایدن و رئیس فعلی سازمان بین‌المللی پناهندگان درباره تسلیحات ارسالی واشنگتن به تل‌آویو، به واشنگتن‌پست گفت: «این میزان فروش فوق‌العاده [تسلیحات] در مدت زمانی بسیار کوتاه، کاملا نشان می‌دهد که عملیات اسرائیل بدون این سطح از حمایت ایالات متحده دوام نخواهد آورد.»
علی‌رغم این حجم از کشتار و جنایت توسط رژیم صهیونیستی اما وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد نیازی به آغاز هیچ‌گونه بررسی رسمی در مورد اینکه آیا رژیم صهیونیستی مرتکب جنایات جنگی شده است یا خیر، نمی‌بیند. آمریکا نه تنها با وجود کشته‌شدن حدود 33 هزار غیرنظامی در غزه ارسال تسلیحات به اسرائیل را متوقف نکرد بلکه قطعنامه‌های «آتش‌بس» و یا حتی «وقفه بشردوستانه» در شورای امنیت سازمان ملل را نیز وتو می‌کرد. موضوعی که باعث خشم کشورهای جنوب جهان (کشورهای در حال توسعه و کمتر توسعه یافته) شد. یک دیپلمات آفریقایی درباره این اقدامات آمریکا به رویترز گفت: «آنها اعتبار خود را با این وتو از دست دادند. چون چیزی که برای اوکراین خوب است برای فلسطین خوب نیست. این وتو به ما گفت که زندگی اوکراینی‌ها ارزشمندتر از زندگی فلسطینی‌ها است.»
خون شهدای غزه و صبر مردم مظلوم آن، از این زاویه کاملا به ثمر نشسته است. آمریکا و متحدانش امروز در موضوع فلسطین منزوی‌تر از همیشه هستند و با یک رسوایی آشکار در به کارگیری استانداردهای دوگانه مواجه‌اند. وضعیتی که حتی «دانیل لوی»، مدیر برنامه خاورمیانه و شمال آفریقای شورای روابط خارجی اتحادیه اروپا و مشاور سابق دفتر نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی نیز به آن اعتراف کرد: «فضای جامعه در بسیاری از کشورهای جنوب (کشورهای در حال توسعه و کمتر توسعه یافته) و یا حتی کشورهای غربی به طور نمادین به یک فضای شورش علیه ریاکاری غرب، نظم غیرقابل قبول جهانی و نظم پسااستعماری تبدیل شده است.»
شکستی که آمریکا و متحدانش در جبهه سیاسی و بین‌المللی از طوفان‌الاقصی خورده‌اند به اندازه درماندگی نظامی رژیم صهیونیستی در باتلاق غزه مهم است. تا پیش از 7 اکتبر 2023 آنها می‌خواستند نظم جدیدی با حفظ نقش محوری خود در جهان ایجاد کنند؛ پس از 7 اکتبر همه چیز تغییر کرد. البته آمریکا و متحدانش اکنون نیز در حال ایجاد نظمی جدید در جهان هستند با این تفاوت که به ازای هر روز ادامه جنگ غزه و حمایت از اسرائیل نقش خود را در جهان آینده کمرنگ و کمرنگ‌تر می‌کنند. یک دیپلمات ارشد از اعضای گروه هفت (هفت کشور صنعتی جهان،G7) با اشاره به حمله رژیم صهیونیستی به نوار غزه و رویکرد دوگانه غرب در حمایت از اوکراین و عدم حمایت از فلسطین، به فایننشال‌تایمز گفت: «ما قطعا نبرد در حوزه جهان جنوب (کشورهای در حال توسعه و کمتر توسعه یافته) را باخته‌ایم. تمامی تعاملاتی که بر سر اوکراین با بلوک جهان جنوب انجام داده بودیم نقش بر آب شد. دیگر قوانین و نظم جهانی را فراموش کنید. آن‌ها دیگر حتی حاضر نیستند به حرف ما گوش دهند.»

لینک کوتاه:
https://www.akhbaremahramaneh.ir/Fa/News/1218324/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

پیام خون شهدا به‌ویژه معلمان شهید، پیروزی حق بر باطل و ظهور وعده صادق الهی است

چرا خودروسازان دولتی عرضه جدید ندارند؟

انتقاد تند رسانه دولت از نماینده مجلس و مرکز پژوهش های مجلس

زلنسکی: روسیه از سرعت پایین انتقال تسلیحات به ما بهره می‌برد

پلیس اسرائیل عضو کنست را مضروب کرد

استفاده از گازهای اشک آور در محوطه دانشگاه آمریکایی

بچه با معرفت که اینقدر به باباش نارو نمیزنه!

مراحل آماده‌سازی عملیات وعده صادق و نوشته‌های روی موشک‌ها

شناسایی پیکر شهید جاوید الأثر ایلامی پس از 41 سال

کیهان: همه دنیا جنایات اسرائیل را محکوم کردند، اپوزیسیون همچنان لال است

متفرق‌کردن معترضان اسرائیلی با ماشین آب‌پاش

جمعیت دانشجویان دانشگاه کلمبیا از محل تحصن حامیان فلسطین محافظت می‌کنند

برخورد وحشیانه پلیس فرانسه با دانشجویان معترض ضدصهیونیستی

فرار اسماعیل از دست "آصف میرزا"

اظهارات رئیس مجلس درخصوص قوانین مهمی که در حوزه حمایت از تولید و اشتغال تصویب شد

نوری قزلجه: فراکسیون مستقلین احتمالا برای ریاست مجلس و دیگر پُست ها کاندیدا دارد

جزئیات بدعهدی آمریکایی‌ها در توافق 3‌ مرحله‌ای به روایت فرهیختگان

پسرم دنبال طلاق است چون خانمش زیبا نیست

وضعیت متشنج در خیابان‌های تل‌آویو

4 عضو طالبان پاکستان در ارتباط با حمله به اتباع چینی بازداشت شدند

«نوبت لیلی» نامزد جشنواره سریال آلمان شد

ژرار دوپاردیو سرانجام بازداشت شد؛ بازجویی برای اتهامات جنسی

روایت وزیر اقتصاد از دستور رئیس جمهور درپی تذکر رهبر انقلاب

روایت رئیس مجلس درخصوص قوانین مهمی که در حوزه حمایت از تولید و اشتغال تصویب شد

ترمز طلای جهانی در مسیر صعود و پیش‌بینی صعود فلزات گرانبها

تولید خودرو سوژه خبرنگار صداوسیما شد

حجم بالای دانشجویان معترض در دانشگاه ورجینیای آمریکا

فلسطین، پرتکرار ترین نام جهان

چین رزمایش دریایی 9 روزه برگزار می‌کند

بازداشت وحشیانه دانشجویان تگزاس توسط یگان ضد شورش

درگیری شدید پلیس رژیم صهیونیستی با معترضان در تل‌آویو

حمله پلیس به حلقه اتحاد دانشجویان دانشگاه آستین تگزاس

شکار ریزپرنده اوکراینی با کیسه سیب زمینی!

چهره‌ها/ استایل سنتی بازیگر گاندو در ترکیه

اولین نشست ستاد شاهد دانشگاه سمنان در سال جاری با حضور مدیر کل بنیاد استان برگزار شد

پیشنهاد 5 ساله شدن سقف قراردادهای موقت به دولت رفت

کاهش 830 میلیون دلاری ارزبری برنج طی یکسال گذشته

ادامه بررسی بخش دوم لایحه بودجه دستورکار بهارستان

ماجرای تعطیلی بازار ارز و طلا و اعتصاب طلافروشان چه بود؟

آمریکا روادیدِ نماینده روسیه را صادر نکرد

دوره کردن دانشجویان معترض به جنگ در دانشگاه تگزاس

همتی: دولت از مردم عذرخواهی کند

سرمقاله دنیای اقتصاد/ نقدی بر محدودیت دامنه نوسان

سرمقاله همدلی/ ...در بزرگداشت کارگر و معلم

سرمقاله جهان صنعت/ استراتژی بهینه رشد تولید

سرمقاله قدس/ از مرداد 1358 تا آوریل 2024

اکتشافات جهانی نفت و گاز سقوط کرد

آغاز بیست‌ودومین حراج شمش طلا از ساعت 12 امروز

کوچ نقدینگی از بازار طلا و ارز به بازار سرمایه

مادورو: سرکوب جوانان دانشجو در آمریکا را محکوم می‌کنیم

© - www.akhbaremahramaneh.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی