اخبار محرمانه

آخرين مطالب

تاریخچه تله عسل

از گل ایتالیایی مهربان تا رقصنده هلندی؛ عشوه‌گرترین جاسوسان جهان و سوژه‌های فریب خورده آنان خواندنی ها

از گل ایتالیایی مهربان تا رقصنده هلندی؛ عشوه‌گرترین جاسوسان جهان و سوژه‌های فریب خورده آنان
  بزرگنمايي:

اخبار محرمانه - در سال 2019 میلادی اسناد نشان دادند که "باربارا کاسل" وزیر کار بریتانیا توسط "رناتو پرونی" ایتالیایی عامل چکسلواکی در تله عسل افتاده بود. این اتفاق در زمان ریاست "کلمنت ریچارد اتلی" بر حزب کارگر در دهه 1950 میلادی رخ داده بود و کاسل در آن حزب به عنوان چهره‌ای نوظهور حضور داشت.

با یک پیام عشوه‌گرانه شروع شد: "خیلی وقت است صحبتی بین مان نبوده است! دلتنگ تو در وست مینستر". سپس پس از آن که ادعا کرد که گیرنده را اخیرا در مراسمی ملاقات کرده خبرنگار مرموز که خود را "چارلی" می‌خواند دست به کار شد: "من دوباره سینگل هستم" پس از چند شوخی دیگر "چارلی" یک عکس صریح و بی پرده فرستاد.
در ظاهر به نظر می‌رسد این متن یک چت باشد که ممکن است در یک برنامه دوستیابی بین دو نفر رد و بدل شود، اما این پیام و چندین پیام دیگر حاوی عبارات مشابه، در پلتفرم واتس‌اپ برای دست کم دوازده مرد از جمله نمایندگان مجلس عوام بریتانیا ارسال شد که در فاصله اکتبر 2023 تا فوریه سال جاری در داخل و یا در نهاد‌های وابسته به پارلمان کار می‌کردند.
برای برخی فرستنده خود را "شارلوت" یا "اَبی" معرفی می‌کرد. "لینزی هاروی هویل" رئیس مجلس عوام بریتانیا اظهار داشت که این پیام بخشی از تمرین فیشینگ یا تله گذاری برای کسب اطلاعات بسیار شخصی از سوی فرد ارسال کننده پیام بوده است. او اشاره کرد که این اقدام احتمالا از سوی یک دولت خارجی صورت گرفته است.
شاید واتس آپ پلتفرمی مدرن باشد. با این وجود، تله عسل تاریخ طولانی و رنگارنگی دارد. در ادامه به مواردی تاریخی از آن خواهیم پرداخت شاید برای جاسوسان امروزی نیز الهام بخش باشد!

اخبار محرمانه


ماتا هاری
این رقصنده هلندی - آلمانی با نام واقعی "گرترود مارگارت زله" متهم به جاسوسی در جریان جنگ جهانی اول در خاک فرانسه برای آلمانی‌ها بود. او پس از اجرا برای پسر ارشد قیصر ویلهلم دوم در سال 1916 توسط فرانسوی‌ها استخدام شد تا ولیعهد را اغوا کند و اسرار نظامی را به دست آورد. او با یک عامل آلمانی در مادرید ملاقات کرد تا با ویلهلم جونیور ملاقاتی داشته باشد، اما در عوض پیشنهاد داد اسرار فرانسه را با آلمانی‌ها در میان بگذارد.
سپس فرانسوی‌ها ارتباطاتی را که ظاهرا خیانت او را تایید می‌کرد رهگیری کردند. این که انگیزه ماتا هاری چه بود و این که نیت واقعی فرانسوی‌ها و آلمانی‌ها چه بوده کماکان بخشی نامشخص مانده‌ای در تاریخ است. مشخص نیست که آیا او جاسوسی دوجانبه و حتی سه جانبه بوده و یا صرفا یک قربانی بیگناه بود. او در نهایت توسط فرانسوی‌ها در اکتبر 1917 اعدام شد.

اخبار محرمانه


جان پروفومو و کریستین کیلر
ارباب تمام رسوایی‌های سیاسی بریتانیا "جان پروفومو" وزیر جنگ وقت بریتانیا بود چرا که در سال 1963 میلادی به دلیل داشتن رابطه با "کریستین کیلر" مجبور به استعفا شد. کیلر که یک مدل بود در جریان رسیدگی به این پرونده رسوایی پروفومو ادعا کرد که همزمان علاوه بر او با یک دیپلمات روس نیز در سفارت روسیه ارتباط داشته است. آن وابسته نیروی دریایی اتحاد جماهیر شوروی یوگنی ایوانوف نام داشت.
افشای این موضوع در زمان "جنگ سرد" اتفاق خوبی برای دولت محافظه کار مک میلان نخست وزیر وقت بریتانیا نبود. پروفومو که در آن زمان 46 سال سن داشت مجبور شد به خاطر دروغ گفتن درباره رابطه اش با کیلر در پارلمان از وزارت استعفا کند. ایوانوف، اما بعدا ادعا کرد که کیلر هرگز نتوانسته بود از طریق رابطه عاطفی با پروفومو اطلاعات حساسی را برای روس‌ها بدست آورد.

اخبار محرمانه


باربارا کاسل و رناتو پرونی
در سال 2019 میلادی اسناد نشان دادند که "باربارا کاسل" وزیر کار بریتانیا توسط "رناتو پرونی" ایتالیایی عامل چکسلواکی در تله عسل افتاده بود. این اتفاق در زمان ریاست "کلمنت ریچارد اتلی" بر حزب کارگر در دهه 1950 میلادی رخ داده بود و کاسل در آن حزب به عنوان چهره‌ای نوظهور حضور داشت. اسناد اطلاعاتی پلیس مخفی کمونیستی چکسلواکی مربوط به سال 1953 میلادی نشان می‌دهد که پرونی بر این باور بود که می‌تواند کاسل را اغوا کند اگرچه هیچ گونه شواهدی وجود ندارد که نشان دهد او موفق شده بود. پرونی و کاسل درباره نظریه‌های سیاسی با یکدیگر بحث می‌کردند.
پرونی در حزب کارگر به عنوان دوست کاسل شناخته شده بود و گاهی با او به جلسات حزبی می‌رفت و متن اسناد را برای او می‌نوشت. در گزارش پلیس مخفی آمده است: "بر اساس شهادت آندری (نام رمز پرونی) او به آندری اعتماد کرد و قصد داشت در صورت پیروزی حزب کارگر مقام وزیر خارجه را کسب کند. در آن سند آمده که کاسل پرونی را "گل ایتالیایی مهربان" اش خطاب کرده بود.

اخبار محرمانه


مردخای وانونو و شریل بن توو (سیندی)
در سال 1986 میلادی موساد دیدگاهی مبهم نسبت به "مردخای وانونو" تکنسین اسرائیلی داشت که برای مطبوعات بریتانیا اطلاعات مربوط به نیروگاه اتمی مخفی دیمونا در صحرای نِگِو را فاش ساخته بود نیروگاهی که اسرائیل در آنجا سلاح هسته‌ای تولید کرده است. سیاست هسته‌ای اسرائیل کماکان همراه با ابهام عمدی است.
وانونو در حالی که مخفی شده بود برای یک روز گشت و گذار به مرکز لندن رفت و طی آن زنی با او دوست شد و سفری عاشقانه را با او برای رفتن به رم برنامه ریزی کرد. آن سفر برنامه ریزی شده، اما تله عسل موساد بود تا وانونو در جریان آن بازداشت شود.
روانشناسان موساد وانونو را فردی "تنها" ارزیابی کرده بودند و به این نتیجه رسیدند که می‌توان با قرار دادن یک زن در زندگی اش او را اغوا کرد. "سیندی" همراه جدید وانونو او را به آپارتمانی در رم بود و او در آنجا توسط سه مامور موساد بازداشت شد. وانونو بلافاصله به اسرائیل انتقال یافت و آنجا به اتهام خیانت محاکمه شد. از نظر دیپلماتیک بازداشت او در ایتالیا نسبت به بریتانیا حساسیت کمتری داشت و برنامه ریزی موساد برای تله عسل بدین خاطر بود. وانونو در سال 2004 از زندان آزاد شد.

اخبار محرمانه


شبکه مردان جاسوس رومئو تحت هدایت مارکوس ولف
"مارکوس یوهانس ولف" سیاستمدار و دولتمرد کمونیست آلمانی بود که به مدت 34 سال نفر دوم وزارت امنیت آلمان شرقی محسوب می‌شد. او در اشتازی (سازمان اطلاعات آلمان شرقی) شبکه از مردان جاسوس تحت عنوان "جاسوسان رومئو" را تشکیل داد. او با اطلاع داشتن از این موضوع که جنگ جهانی دوم باعث کمبود مردان جوان در آلمان غربی شده بود این شبکه را ایجاد کرد. هدف ولف با انتخاب بهترین عوامل عملیاتی مرد آن بود تا زنان قدرتمند از نظر سیاسی و اقتصای در آلمان غربی را اغوا کند زنانی که اغلب مجرد بودند. در نتیجه، او عوامل اطلاعاتی مرد را روانه آلمان غربی کرد.
در نتیجه کار او جمع آوری اطلاعات محرمانه از مقام‌های ارشد در دولت آلمان غربی و حتی از درون ناتو انجام می‌شد. با این وجود، در دهه 1980 میلادی تله عسل کارآمدی گذشته را از دست داده بود، زیرا افسران اطلاعاتی آلمان غربی آموزش دیده بودند تا مدل‌های مو و لباس غیر مُد افراد نفوذی از آلمان شرقی را تشخیص دهند.

لینک کوتاه:
https://www.akhbaremahramaneh.ir/Fa/News/1218309/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

سال گذشته چقدر پول خرج واردات بنزین کردیم؟

سی‌ان‌ان: سرکوب اعتراضات و حمایت از صهیونیست‌ها آرای بایدن را می‌خورد

چاپ 7.5 میلیون تعرفه برای مرحله دوم انتخابات

سیگنال نگران‌کننده واشنگتن برای تل‌آویو

تائید کشته شدن نظامی صهیونیست در حمله مقاومت فلسطین

هشدار رسانه اصلاح طلب به دولت رئیسی درباره 2 خطر در کمین ایران

موشک‌های ایرانی، امارات را بر سر عقل آورد؟

فیش های حقوقی جدید بازنشستگان کارگری صادر شد

آخرین قیمت مدل‌های مختلف پیکان

روسیه تمام تخم‌مرغ‌هایش را در سبد ایران نمی‌گذارد

شکست جاسوسی آمریکا و رژیم صهیونیستی در یمن

دخل و خرج نابرابر

پایان دور کنونی مذاکرات برای آتش بس در غزه؛ هیئت حماس امشب قاهره را ترک می‌کند

اشتیاقی که گم شد؛ گذری بر 34 دوره نمایشگاه کتاب تهران

بازگشت احتمالی ترامپ و ضرورت آرایش تازه

دعوا در جلسه کابینه رژیم صهیونیستی

طالبان به دنبال گسترش همکاری‌های اقتصادی با ترکیه

روایت دردناکِ «شیرینِ» سریال نون‌خ از فاصله یک قدمی تا مرگ!

مهم‌ترین دستاورد پیمان معادی در حضور در پروژه‌های بین المللی

یکی از نیازهای اصلی نوجوان برقراری ارتباط خوب است

مهدی نصیری و شتاب منحصر به فردش

انتخابات داخلی حزب بعث؛ گام نخست سوریه برای ورود به دوره پساجنگ

روایتی دردناک از وضعیت مردم غزه

آمار کیف زن باباش رو هم داره

رهبر انقلاب: مشکل آن وقتی حل می‌شود که فلسطین برگردد به صاحبان خودش، یعنی مردم فلسطین

نظام درمانی را به کجا می‌برند؟

گسترش ماموریت سپاه به نیمکره جنوب

درخت‌کُشی در تهران

پیش بینی بورس هفته سوم اردیبهشت 1403

نتانیاهو از رفتن به زندان جان به در برد

دستمزد نجومی سعید آقاخانی واقعیت دارد؟

حضور تاپ پلیرها در فینال فینالیست‌های «شب‌های مافیا؛ زودیاک»

جایزه منتقدین جشنواره مونودرامای تونس به «آلاء» رسید

فهرست «ایران متحد» برای دور دوم انتخابات مجلس منتشر شد

کتاب‌های تازه رهبر انقلاب در نمایشگاه کتاب

صادرات نفت ونزوئلا کاهش یافت

گزارش اوجی از سوددهی خیره‌کننده پالایشگاه آبادان و افزایش تولید مجتمع‌های پتروشیمی

پالایشگاهی که قرار بود در دولت قبل به‌دلیل زیان‌ده‌بودن، رایگان واگذار شود، سال پیش به سوددهی 12 هزار میلیارد تومانی رسید

پیش‌ بینی قیمت دلار 17 اردیبهشت 1403

زخمی‌شدن 10 یمنی در حملات ساعات گذشته ارتش عربستان

حماس: به فرمول یک توافق مشخص دست یافته‌ایم

تصاویری از حمله قسام به پایگاه اسرائیلی در شرق رفح

وقوع انفجار در کابل

خبرهای امیدبخشی که ندا قاسمی بازیگر «نون خ» آرزو دارد بگوید

افشاگری پورمحمدی درباره دوران مسئولیتش در صداوسیما: با فردوسی‌پور، فرزاد حسنی و علیخانی مشکل داشتم

خبرهای جدید وزیر کشور از تقسیم تهران به استان‌های شرقی و غربی

راهکار رفع ناترازی سوخت، اصلاح زیرساخت‌ها به‌منظور مصرف بهینه است/ لزوم حمایت از احداث صنایع پالایشی کوچک

پیش‌ بینی بازار اجاره در نیمه اول سال؛ تهران جهنم مستاجران

ترکیه: اگر از جنگ کنونی غزه درس نگیریم، تکرار خواهد شد

ویدئو تامل برانگیز عموپورنگ

© - www.akhbaremahramaneh.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی