قربانی کمتر شناخته شده حمله روسیه به اوکراین
بین الملل
بزرگنمايي:
اخبار محرمانه - خبرآنلاین / بریف بی-200 آلتایر (Beriev Be-200 Altair) یک هواپیمای جت آبی-خاکی است که توسط شرکت هواپیماسازی بریف در روسیه طراحی و ساخته شده است.
بریف بی-200 توسط شرکت هواپیماسازی بریف طراحی شده است، اما توسط ایرکوت (سازنده خانواده سوخوی سو-30) ساخته میشود. این هواپیما برای عملیات در مناطق ساحلی دور افتاده که فاقد تسهیلات زمینی کافی هستند، توسعه یافته است.
بر اساس گزارش روزیاتو، در حالی که بریف بی-200 در روسیه پس از فروپاشی شوروی توسعه و تولید شده است، اما از بریف ای-40 آلباتروس (Beriev A-40 Albatros) شوروی گرفته شده است. ای-40 در دهه 1980 توسط اتحاد جماهیر شوروی برای مبارزه با زیردریاییها ساخته شد. این پروژه با فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی متوقف شد، با این حال یک نمونه اولیه و یک نمونه نیمه کاره دیگر باقی مانده است.
بی-200 جانشین ای-40 در نظر گرفته میشود و از موفقیت بازار داخلی و بینالمللی بیشتری نسبت به نمونه های نظامی پیش از خود برخوردار بوده است. در دوران اتحاد جماهیر شوروی، بخش عمدهای از صنعت هوایی در اوکراین قرار داشت. پس از فروپاشی، اوکراین تا سال 2014 به تامین قطعات مورد نیاز صنعت هوایی روسیه ادامه داد. بی-200 با موتور پراگرس دی-436 ساخت اوکراین مجهز شده بود.
طبق گفته ایرکوت، این هواپیما در دهه 2000 در امداد رسانی به سایر کشورها از جمله ایتالیا، پرتغال و اندونزی، برای اطفای حریق مورد استفاده قرار گرفت.
بی-200 یک هواپیمای آبی-خاکی با کاربرد چندگانه است که به راحتی برای انواع ماموریتها از جمله اطفای حریق، جستجو و نجات، گشت دریایی، حمل و نقل بار و مسافر ساخته شده است. این هواپیمای آبی-خاکی که برای عملیات ساحلی و آبهای آزاد طراحی شده است، آیرودینامیک بهینهسازی شده اش باعث میشود ویژگیهای پروازی بی-200 مشابه هواپیماهای متعارف باشد.
بی-200 در تعداد کم (حدود 20 فروند) تولید و به تعداد محدودی به آذربایجان و الجزایر فروخته شده است. در حالی که ایرکوت در دهه 2000 مدعی شد که کشورهای زیادی به خرید این هواپیما علاقه نشان داده اند، اما تعداد کمی از آن صادر شده است. رویدادهای پس از سال 2022 احتمالاً هر گونه فروش و تحویل باقی مانده بی-200 را متوقف کرده است.
در سال 2019 صحبتهایی درباره صادرات برخی از این هواپیماها به هند شده بود. از جمله موارد قابل توجه این است که در سال 2018، شرکت آمریکایی Seaplane Global Air Services سفارش 4 فروند بی-200 و امکان 6 فروند دیگر را ثبت کرده است. از سرنوشت این سفارش پس از آن اطلاعی در دست نیست.
بی-200 قادر به تخلیه حجم زیادی آب در هر ساعت است. ظرفیت 3,200 گالن یا 12,000 لیتر آب را در حالت طراحی برای اطفای حریق دارد یا در حالت هواپیمای مسافربری، ظرفیت حمل تا 72 مسافر را دارد.
موتورهای این هواپیما در بالای بالها قرار دارند و بالهای شیبدار آن در ارتفاع بالایی بر روی بدنه نصب شدهاند. بی-200 در حین لغزش بر روی سطح آب با 90 تا 95 درصد سرعت برخاستن، آب را جذب میکند. این هواپیما قادر است در عرض تنها 14 ثانیه، 12 تن آب را وارد مخزن خود کند.
با این حال، اشغال کریمه در سال 2014 منجر به ممنوعیت فروش موتورهای هواپیما از سوی اوکراین به
روسیه شد. سپس بریف به دنبال جایگزین کردن موتور بود و قصد داشت پاورجت اسایام146 (ساخته شده با همکاری شرکت سافران فرانسه) را نصب کند. موتور پاورجت اسایام146 همچنین روی سوخوی سوپرجت نیز نصب میشد.
اما در سال 2022،
روسیه حمله گسترده به اوکراین را آغاز کرد. این امر منجر به تحریمهای فلج کننده علیه صنعت هوایی
روسیه شده و دیگر امکان تهیه موتور پاورجت وجود ندارد. حتی اگر
روسیه بتواند موتور داخلی برای بی-200 (موتور جت پیدی-8) پیدا کند، این هواپیما همچنان تحت تحریمهای بینالمللی خواهد بود.
لینک کوتاه:
https://www.akhbaremahramaneh.ir/Fa/News/1215478/