اخبار محرمانه

آخرين مطالب

فشار به شرکت‌های سوخت فسیلی برای کاهش انتشار متان در 2024 وزارت نفت

فشار به شرکت‌های سوخت فسیلی برای کاهش انتشار متان در 2024
  بزرگنمايي:

اخبار محرمانه - در سال 2024 صنعت سوخت‌های فسیلی زیرفشار بی‌سابقه برای کاهش انتشار متان قرار می‌گیرد.

به گزارش شانا به نقل از هفته‌نامه بررسی تحولات بین‌المللی انرژی و تغییر اقلیم مدیریت کل امور اوپک و روابط با مجامع انرژی، بر اساس تازه‌ترین ارزیابی آژانس بین‌المللی انرژی، در سال 2023 با وجود وعده‌های داده شده، تولیدکنندگان سوخت‌های فسیلی به انتشار متان ادامه داده‌اند و سطح انتشار متان بخش انرژی (نفت، گاز و زغال‌سنگ و بیوانرژی) با 3 میلیون تن افزایش به 128 میلیون تن رسید.
با این حال، اکنون تحلیل‌گران بر این باورند که این موج سرانجام ممکن است تغییر کند. اعمال مقررات قوی‌تر در کشورهای اصلی تولیدکننده و مصرف‌کننده سوخت‌های فسیلی، همراه با نظارت و شفافیت بهتر نشتی‌های متان، موجب خوش‌بینی آنها شده است.
کریستوف مک‌گلید، رئیس واحد عرضه انرژی آژانس بین‌المللی انرژی گفت: در حالی که انتشارات هنوز بسیار بالاست، سال 2024 نقطه عطفی برای اقدام و شفافیت در مورد انتشار متان خواهد بود.
متان یکی از عوامل اصلی گرمایش جهانی است که 30 درصد در افزایش دمای جهان نسبت به دوران پیش از صنعتی‌شدن نقش دارد، اگرچه گاز متان مدت‌زمان بسیار کمتری نسبت به دی‌اکسیدکربن در جو زمین باقی می‌ماند، اما در یک افق زمانی 20ساله، از نظر ظرفیت گرمایشی 84 برابر قوی‌تر از دی‌اکسیدکربن است.
به گفته تحلیلگران، بخش انرژی پس از بخش کشاورزی دومین منبع بزرگ انتشار متان مرتبط با فعالیت‌های انسانی است و بیشترین ظرفیت کاهش را دارد.
مک‌گلید با اشاره به بلندپروازانه‌ترین هدف دمایی موافقت‌نامه پاریس گفت: اگر نتوانیم پیشرفت واقعی در کاهش متان داشته باشیم، محدودکردن گرمایش به 1.5 درجه سانتیگراد غیرممکن خواهد بود.
آژانس بین‌المللی انرژی برآورد می‌کند صنعت سوخت‌های فسیلی باید تا سال 2030 انتشار متان خود را 75 درصد کاهش دهد تا جهان در سال 2050 به خالص انتشار صفر گازهای گلخانه‌ای برسد.
اوج‌گیری انتشار متان از سوخت‌های فسیلی در سال 2023
در سال 2023 انتشار متان از سوخت‌های فسیلی نزدیک به بالاترین حد خود باقی ماند که اولین‌بار در سال 2019 به آن دست‌یافته بود. طبق اعلام آژانس بین‌المللی انرژی انتشار متان از سوخت‌های فسیلی با افزایش کمی (2.5 درصد) نسبت به سال 2022 به سطح 120 میلیون تن افزایش یافت.
طبق این گزارش سهم نفت، گاز و زغال‌سنگ در انتشار جهانی متان در سال 2023 به ترتیب، 38.3، 22.6 و 31.2 درصد بوده است، مقدار انتشار متان از بخش بیوانرژی در سال 2023 نظیر پارسال از آن در حدود 10 میلیون تن بوده است.
همانند سال‌های گذشته، ایالات متحده و چین به ترتیب بزرگ‌ترین تولیدکنندگان گاز متان از عملیات نفت و گاز و بخش زغال‌سنگ در سال 2023 هستند.
در بخش عملیات نفت و گاز بعد از آمریکا با 13.3 میلیون تن، کشورهای روسیه با 11.2 میلیون تن، ایران با 6 میلیون تن و ترکمنستان با 5.2 میلیون تن بیشترین انتشار متان را در سال 2023 داشته‌اند.
نشتی از زیرساخت‌های قدیمی یا ضعیف و مشعل‌سوزی (سوزاندن گاز اضافی و همراه) در چاه‌های نفت و گاز، مقصر اصلی بخش انرژی برای ورود متان در جو هستند.
مهار انتشار متان از بخش سوخت‌های فسیلی نیازی به علم و فناوری پیشرفت‌های ندارد. به‌طوری‌که آژانس بین‌المللی انرژی می‌گوید فناوری‌ها و اقدام‌های شناخته‌شده، مانند ارتقای تجهیزات و به‌کارگیری شیوه‌های کارآمدتر، می‌تواند بخش عمده متان تولیدی از سوخت‌های فسیلی را به روشی سریع و ارزان کاهش دهد.
طی سال 2023 تولیدکنندگان می‌توانستند بدون هیچ هزینه خالصی از حدود نیمی از انتشار متان جلوگیری کنند. در واقع هزینه‌های اقدام‌های تولیدکنندگان در این زمینه می‌توانستند با درآمدهای حاصل از فروش گاز اضافی جذب شده، جبران شود.
اگر این چنین معامله برد - بردی وجود دارد، این سؤال پیش می‌آید که چرا تولیدکنندگان سوخت‌های فسیلی پا پیش نمی‌گذارند. در گزارش آژانس بین‌المللی انرژی، نبود آگاهی از مقدار و حجم نشتی‌ها و بازگشت طولانی‌تر سرمایه‌گذاری برای رفع نشتی‌ها به‌عنوان شرایط کاهش مشارکت شرکت‌های سوخت فسیلی ذکر شده است.
بیش از 150 کشور تعهد متان را که برای نخستین بار در حاشیه نشست تغییرات اقلیمی کاپ 26 در گلاسکو اعلام شد، توافق کردند حداقل 30 درصد انتشار جهانی متان را نسبت به سطح سال 2020 تا پایان این دهه، کاهش دهند.
کاپ 28 در سال گذشته میلادی در دبی وعده‌های جدیدی را از جمله در حوزه متان به همراه داشت. در چارچوب گزارش ارزیابی جهانی پیشرفت اهداف موافقت‌نامه پاریس از کشورها خواسته شده از طریق برنامه‌های ملی انتشار متان را به مقدار قابل‌توجهی کاهش دهند. در همین حال، بیش از 50 شرکت نفت و گاز در حاشیه کاپ 28 متعهد شدند که تلاش‌های کاهش انتشار متان را تسریع کنند.
اما حامیان اقلیم این تعهدها را کافی نمی‌دانند و معتقدند دولت‌ها باید اقدامی انجام دهد تا صنعت را مجبور کند که در راستای کاهش انتشار متان اقدام کنند.
هم‌اکنون، مقررات تازه‌ای ازسوی برخی دولت‌ها در حال تدوین است و برخی تاکنون به تصویب رسیده است. کارشناسان امیدوارند با اجرایی‌شدن این مقررات سرانجام همه موارد در مسیر درست خود پیش برود.
در دسامبر، 2023 ایالات متحده قوانینی تازه را باهدف توقف انتشار متان در صنعت نفت و گاز ایالات متحده نهایی کرد. این مقررات شامل اقدام‌هایی برای حذف مشعل‌سوزی معمول و وادارکردن تولیدکنندگان به نظارت دقیق‌تر بر نشت متان از تجهیزات است. کانادا نیز پیشنهاد جدیدی را برای تقویت استانداردهای کاهش متان اعلام کرده است.
اتحادیه اروپا در پایان سال گذشته میلادی با قانون جدیدی موافقت کرد که شرکت‌ها را ملزم می‌کند تا انتشار متان را گزارش کنند، نشتی‌های متان را کنترل کرده و رفع کنند و مشعل‌سوزی را محدود کنند. مهم‌تر از همه، این قوانین در مورد واردات نفت، گاز و زغال‌سنگ به منطقه اتحادیه اروپا نیز اعمال خواهد شد و در واقع تولیدکنندگان خارج از این منطقه را مجبور به بهبود استانداردهای خود می‌کند.
در کنار تحولات سیاستی، توانایی ردیابی انتشار متان در سطح جهانی به طور مداوم در حال بهبود است. عمده پیشرفت‌ها مربوط به توسعه فناوری‌های رصد ماهواره‌ای است. انتظار می‌رود پیشرفت‌ها در این حوزه در سال 2024 ادامه یابد.
به‌عنوان نمونه ماهواره MethaneSAT، ماهواره جدیدی که توسط صندوق دفاع محیط زیستی ساخته شده است، در اوایل ماه مارس 2024 به فضا پرتاب شد. این ماهواره به‌زودی امکان دسترسی رایگان و تقریباً در زمان واقعی به داده‌های انتشار متان از مناطق وسیعی از کره زمین را که تاکنون رصد نمی‌شد، فراهم می‌کند.

لینک کوتاه:
https://www.akhbaremahramaneh.ir/Fa/News/1214365/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تصویر بهشتی بر مزار طالقانی

عقب نشینی کاخ سفید: تظاهرات در دانشگاه های آمریکا مسالمت آمیز باشد

کشته شدن 3 نظامی اسرائیلی در غزه؛ 11 نظامی دیگر نیز زخمی شدند

جنگ پنهان برای یک کرسی عیان!

هدیه ویژه فرمانده سپاه تهران به فرمانده کل ارتش

اعتماد به نفس کجاست؟

سناتور آمریکایی: اقدامات اسرائیل در غزه قطعا نسل‌کشی است

خروج برخی رهبران حماس از غزه واقعیت دارد؟

صداوسیما باز هم حقوق هنرمندان را نقض کرد

پاسخ کارشناسان به دولت: انتقاد، حق و وظیفه رسانه حرفه‌ای است

مدیرمسئول همشهری نوشت: اگر این صحنه‌ها در ایران بود

مهاجری: رئیسی پروژه‌هایی را افتتاح می‌کند که یک بخشدار هم می‌تواند افتتاحش کند

یک داستان عاشقانه از پارسا پیروزفر و حواشی‌اش

گاف جدید bbc؛ هر هواپیمای جتی که سیمرغ نیست

هراس تل‌آویو از صدور حکم جلب بین‌المللی برای نتانیاهو

پیش‌ بینی قیمت طلا و سکه 10 اردیبهشت 1403

پیش‌ بینی قیمت دلار 10 اردیبهشت 1403

حملات موشکی مقاومت به شهرک‌های صهیونیستی

بورل: نشانه‌های یک جنگ جهانی دوباره ظاهر شده است

بازداشت 38 نفر به ظن همکاری با داعش در ترکیه

رئیس پیشین موساد: نابودی کامل حماس در غزه ممکن نیست

سیاوش مفیدی؛ از فوتبالیستی تا بازیگری

باقری: «وعده صادق»، سامانه تدبیر آمریکا در منطقه را با چالش‌های جدی مواجه کرد

جزئیات نشست هم‌اندیشی امیرعبداللهیان با مدیران عامل رسانه‌های کشور

ویدئویی که شعله تظاهرات در اسرائیل را افروخته‌تر ساخت

جریمه فوق‌سنگین برای رمز ارزهای غیرمجاز

سرکوب ضدصهیونیست‌ها در آمریکا؛ دستگیری‌ها به سیاستمداران رسید

نکوداشت اکبر زنجان‌پور همراه با شرم و حیای نوید محمدزاده

جمله ای که دل روناک «نون خ» را شکاند

همبستگی دانشجویان دانشگاه‌های تهران با دانشجویان آمریکایی و اروپایی

فروش 2.9 تن طلا در 21 حراج؛ امروز چقدر طلا فروخته شد؟

حادثه دریایی جدید در آب‌های اطراف یمن

نگاهی به مفهوم عشق در آخرین عاشقانه «حسن فتحی»

نماینده ویژه رئیسی: ایران از هر ابتکار سازنده‌ای درباره افغانستان حمایت می‌کند

کارشناس اقتصادی: قیمت‌ها را در ایران مخفیانه جهانی کردید و با صداقت با مردم رفتار نکردید

مالیات بر سوداگری، صیاد دلالان نه مردم عادی

تولد چهل و یک سالگی «افسانه پاکرو»

گزارش آمنه‌سادات ذبیح‌پور از اعتراض دانشجویان آمریکایی علیه اسرائیل

در عقدیم و شوهرم کم به دیدنم می آید

چه داروهایی ارز ترجیحی می‌گیرند؟

شلیک و پرتاب موشک از هلیکوپترهای Mi-8 در منطقه اورنبورگ

همکاری فعالانه «اسپیلبرگ» با کمپین جو بایدن

چهره ها/ نوشته احساسی «حامد بهداد» در سوگ هوادارش

دیپلمات سابق: ترکیه، هند، برزیل و ژاپن خیلی از ما در آفریقا جلوتر هستند

ادامه روند کاهشی تورم تولیدکننده

نمایندگان پارلمان عراق خواستار اخراج سفیر آمریکا شدند

لیونی: از زمان عملیات طوفان الاقصی اسرائیل در حال سقوط آزاد است

حملات حزب‌الله به چند پایگاه صهیونیستی

جایزه‌ای به نام «اکبر زنجانپور» اهدا شود

ترفندهای خانه داری برای زندگی ساده تر

© - www.akhbaremahramaneh.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی