اخبار محرمانه

آخرين مطالب

ماجرای اختلاف میان محمدی ری شهری و احمدی نژاد در سال 1388 سیاسی

ماجرای اختلاف میان محمدی ری شهری و احمدی نژاد در سال 1388
  بزرگنمايي:

اخبار محرمانه - هم میهن / محمدی‌ری‌شهری از یک طرف سرپرست حجاج ایرانی بود و از جانب دیگر متولی حرم حضرت عبدالعظیم و ذیل آن پژوهشگاه حدیث هم راه انداخته بود و در چند عرصه بزرگ فعالیت می‌کرد که ناگهان سر و کله محمود احمدی‌نژاد پیدا شد و شرح اصطکاکات خود با دولت او را در جلد پنجم خاطرات خود آورده است.
اصل داستان تصمیم دولت احمدی‌نژاد بر ادغام سازمان حج در سازمان میراث فرهنگی بود که ریاست آن را اسفندیار رحیم‌مشایی بر عهده داشت.
احمدی‌نژاد وقتی از عهده برکناری و تغییر فرد برنمی‌آمد کل ساختار را برمی‌چید تا شخص را بلاموضوع کند (کاری که بوریس یلتسین با گورباچف کرد. یلتیسن، رئیس‌جمهوری فدراسیون روسیه بود و بعد از شکست کودتا با چند جمهوری توافق کرد که دیگر متحد نباشند و وقتی اتحادی در کار نبود گورباچف دیگر موضوعیت نداشت چون او صدر هیئت رئیسه اتحاد شوروی بود و بدون اتحاد بلاموضوع می‌شد!)
ادغام سازمان حج در میراث فرهنگی را بی‌اطلاع ری‌شهری در دولت تصویب کردند: «در تماس تلفنی با آقای حجازی ماجرا را پرسیدم. اظهار داشت: سه‌شنبه هفته قبل در جلسه شورای اداری به ریاست دکتر داوودی، معاون اول ادغام این دو سازمان به تصویب رسیده ولی به دلیل مخالفت رهبری قرار شد مصوبه اعلام نشود اما آقای احمدی‌نژاد دستور داد اعلام شود.»
نامه یا پیام رهبری اگرچه با قید «آنی» برای رئیس‌جمهوری ارسال شده بود اما رحیم‌مشایی طی حکمی علی لیالی را به ریاست سازمان حج منصوب کرد. ری‌شهری می‌نویسد: «همان شب مجدداً در این باره با آقای حجازی صحبت کردم. ایشان گفتند مقام معظم رهبری خودشان برای آقای احمدی‌نژاد نوشته‌اند این کار غلط را متوقف کنید. ص 759 جلد پنجم خاطرات.»
با این حال متوقف نمی‌شود و ری‌شهری در سه صفحه بعد می‌نویسد: «از آقای حجازی دربارۀ چرایی اقدام احمدی‌نژاد پرسیدم و گفتند: گویی مشایی او را سحر کرده و همۀ دوستانش هم از او ناراحت‌اند و نمی‌دانیم چرا این‌طور می‌کند.»
هرچند الحاق سازمان حج به میراث فرهنگی منتفی می‌شود اما رئیس سازمان را دولت منصوب می‌کند و این بار رئیس جدید بدون جلب نظر محمدی‌ری‌شهری منصوب شد که نمایندگی رهبری را برعهده داشت.
سازمان حج مثل سازمان اوقاف دستگاه‌هایی اجرایی‌اند. در سازمان حج رهبری نماینده دارد و در اوقاف رئیس با نظر رهبری منصوب می‌شود ولی هر دو دستگاهی دولتی‌اند و مبنای استدلال نمایندگان مجلس فعلی در تحقیق و تفحص‌ها هم این است که اجرایی‌اند هرچند اصرار دارند به رهبری هم منتسب شوند تا در نظر افکار عمومی نهادهایی خارج از دولت در نظر آیند.
آشکار بود که به ری‌شهری برخورده. برای او که در دوران وزارت هم مستقیماً با امام در ارتباط بود و بعدتر حتی زیر بار محمد یزدی نرفت ثقیل بود که به امر و نهی احمدی‌نژاد گوش کند چه رسد به رحیم‌مشایی و تصمیم گرفت فعالیت خود را بیشتر در تولیت حرم حضرت عبدالعظیم متمرکز کند ولی شرایط سیاسی بعد از 1388 فضا را در آنجا هم بر او تنگ کرد و دولت احمدی‌نژاد احساس کرد حالا می‌تواند فشار بیاورد:‌«در حج بودم. تپش قلب و دست درد داشتم. آقای محمد شریعتمداری از تهران تماس گرفت و راجع به مسائل اقتصادی آستان حضرت عبدالعظیم مطالبی را بیان داشت. با توجه به دستور دولت به بانک‌ها مبنی بر اینکه با معاونت اقتصادی آستان همکاری نکنند، ما تصمیم گرفته بودیم این بخش را به‌طور کامل در اختیار ستاد اجرایی فرمان امام قرار دهیم اما با آنها نیز به مشکل خورده بودیم. ایشان گزارشی به من داد و بر شدت بیماری من افزود.»(ص 785) شرایط کشور در سال 1388 به شدت ملتهب بود و درست است که در دهه 60 و دوران وزارت اطلاعات ری‌شهری مستقیم با امام خمینی ارتباط داشت اما به هر رو وزیر دولتی بود که ریاست آن را میرحسین موسوی نخست‌وزیر بر عهده داشت و می‌خواست نقشی ایفا کند. در صفحه 805 می‌نویسد: «در گزارش به مقام معظم رهبری درباره حج گفتم: اگرچه من همیشه شما را دعا می‌کنم لیکن در عمره و رمضان و حی که گذشت دعای مخصوصی داشتم و آن هم اینکه با توجه به اهمیت تصمیمات جنابعالی در سرنوشت انقلاب و کشور از خدا خواستم ذهن شما را به آنچه صلاح و مردم و کشور است، هدایت کند..... دیدگاه من این است که اگر کسی حتی ده درصد با نظام و رهبری است باید تلاش کنیم این درصد رو به افزایش گذارد نه اینکه بگوییم چون 90 درصد مخالفی کاری می‌کنیم که مخالفت تو 100 درصد شود. نباید فاصله‌ها زیاد شود.»
دو صفحه بعد به استعفا از مسوولیت حج می‌رسد: «استخاره کردم بد آمد.» به‌خاطر این استخاره و باور بسیار که به استخاره داشت، منصرف می‌شود اما در پی دیدار با رهبری استعفا صورت می‌پذیرد: «فرمودند به نظر می‌رسد حج برای شما تکراری شده چون هفده هجده بار است مشرف شده‌اید. عرض کردم البته 20 بار. ادامه دادند: به نظرم آمده فردی جایگزین شما شود. عرض کردم: به هر حال مدیریت عمر دارد. به خاطر جو سیاسی خاص 1388 تحلیل و تفسیرهایی ممکن بود از کناره‌گیری من از بعثه صورت پذیرد. فرمودند: نمی‌خواهم جابه‌جایی به صورتی باشد که تحلیل‌های نادرستی دربارۀ آن مطرح شود. به همین ترتیب نیز عمل شد.» (ص810)

لینک کوتاه:
https://www.akhbaremahramaneh.ir/Fa/News/1214259/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

سناتور آمریکایی: اقدامات اسرائیل در غزه قطعا نسل‌کشی است

خروج برخی رهبران حماس از غزه واقعیت دارد؟

صداوسیما باز هم حقوق هنرمندان را نقض کرد

پاسخ کارشناسان به دولت: انتقاد، حق و وظیفه رسانه حرفه‌ای است

مدیرمسئول همشهری نوشت: اگر این صحنه‌ها در ایران بود

مهاجری: رئیسی پروژه‌هایی را افتتاح می‌کند که یک بخشدار هم می‌تواند افتتاحش کند

یک داستان عاشقانه از پارسا پیروزفر و حواشی‌اش

گاف جدید bbc؛ هر هواپیمای جتی که سیمرغ نیست

هراس تل‌آویو از صدور حکم جلب بین‌المللی برای نتانیاهو

پیش‌ بینی قیمت طلا و سکه 10 اردیبهشت 1403

پیش‌ بینی قیمت دلار 10 اردیبهشت 1403

حملات موشکی مقاومت به شهرک‌های صهیونیستی

بورل: نشانه‌های یک جنگ جهانی دوباره ظاهر شده است

بازداشت 38 نفر به ظن همکاری با داعش در ترکیه

رئیس پیشین موساد: نابودی کامل حماس در غزه ممکن نیست

سیاوش مفیدی؛ از فوتبالیستی تا بازیگری

باقری: «وعده صادق»، سامانه تدبیر آمریکا در منطقه را با چالش‌های جدی مواجه کرد

جزئیات نشست هم‌اندیشی امیرعبداللهیان با مدیران عامل رسانه‌های کشور

ویدئویی که شعله تظاهرات در اسرائیل را افروخته‌تر ساخت

جریمه فوق‌سنگین برای رمز ارزهای غیرمجاز

سرکوب ضدصهیونیست‌ها در آمریکا؛ دستگیری‌ها به سیاستمداران رسید

نکوداشت اکبر زنجان‌پور همراه با شرم و حیای نوید محمدزاده

جمله ای که دل روناک «نون خ» را شکاند

همبستگی دانشجویان دانشگاه‌های تهران با دانشجویان آمریکایی و اروپایی

فروش 2.9 تن طلا در 21 حراج؛ امروز چقدر طلا فروخته شد؟

حادثه دریایی جدید در آب‌های اطراف یمن

نگاهی به مفهوم عشق در آخرین عاشقانه «حسن فتحی»

نماینده ویژه رئیسی: ایران از هر ابتکار سازنده‌ای درباره افغانستان حمایت می‌کند

کارشناس اقتصادی: قیمت‌ها را در ایران مخفیانه جهانی کردید و با صداقت با مردم رفتار نکردید

مالیات بر سوداگری، صیاد دلالان نه مردم عادی

تولد چهل و یک سالگی «افسانه پاکرو»

گزارش آمنه‌سادات ذبیح‌پور از اعتراض دانشجویان آمریکایی علیه اسرائیل

در عقدیم و شوهرم کم به دیدنم می آید

چه داروهایی ارز ترجیحی می‌گیرند؟

شلیک و پرتاب موشک از هلیکوپترهای Mi-8 در منطقه اورنبورگ

همکاری فعالانه «اسپیلبرگ» با کمپین جو بایدن

چهره ها/ نوشته احساسی «حامد بهداد» در سوگ هوادارش

دیپلمات سابق: ترکیه، هند، برزیل و ژاپن خیلی از ما در آفریقا جلوتر هستند

ادامه روند کاهشی تورم تولیدکننده

نمایندگان پارلمان عراق خواستار اخراج سفیر آمریکا شدند

لیونی: از زمان عملیات طوفان الاقصی اسرائیل در حال سقوط آزاد است

حملات حزب‌الله به چند پایگاه صهیونیستی

جایزه‌ای به نام «اکبر زنجانپور» اهدا شود

ترفندهای خانه داری برای زندگی ساده تر

زمان حراج بعدی شمش طلا مشخص شد

لحظه اخراج سفیر ایتالیا از نمایشگاه کتاب تونس

بازی جالب جمله‌های پشت وانتی با «سیاوش مفیدی»

نادر طالب زاده: خط من خط انقلاب است

وزیر صمت: مردم مشتاقانه حاضرند چند ساعت برق نداشته باشند ولی برق به تولید برسد

آخرین نطق رشیدی کوچی در مجلس: مورد غضب مافیای خودرو هستم

© - www.akhbaremahramaneh.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی