اخبار محرمانه

آخرين مطالب

سرمقاله اعتماد/ بیگانگی با حاکمیت! مقاله

سرمقاله اعتماد/ بیگانگی با حاکمیت!
  بزرگنمايي:

اخبار محرمانه - اعتماد / « بیگانگی با حاکمیت! » عنوان سرمقاله روزنامه اعتماد نوشته ابوالفضل فاتح است که می‌توانید آن را در ادامه بخوانید:
پدیده بیگانگی تهران با حاکمیت؛ پیش‌تر نسبت به تهران و «تهرانیزه شدن» انتخابات در مراکز استان‌ها و بی‌پاسخ گذاشتن التماس‌ها و التجاء‌ها و قهر کلی مردم با صندوق رای هشدار داده شده بود. اینک، اکثریت بسیار بالای مردم تهران نه‌تنها از انتخابات کناره گرفته‌اند که با نمایندگان منتخب این شهر احساس بیگانگی می‌کنند و این منحصر به مجلس نیست و تقریبا به اغلب نهادها عمومیت یافته است. پدیده‌ای به نام بیگانگی تهران با حاکمیت شکل گرفته که منحصر به انتخابات نیست و روندی فزاینده در عرصه‌های دیگر سیاسی و اجتماعی یافته و ریشه‌ها و پیامدهای بسیار قابل تاملی خواهد داشت.
در همین انتخابات، غیبت 75‌درصدی ‌ام‌القرای تهران!‌ میزان بسیار پایین آرای صحیح و رای پایین و چند درصدی نفر اول منتخبان تهران (نسبت به واجدان شرایط) و درصد بالای آرای باطله، پیام‌های عمیقی برای اندیشیدن نهفته است. شما با این‌گونه انتخابات در تهران، عقلانیت سیاسی خود را با پرسش و حق مردم تهران در داشتن نماینده‌ای با رای تراز را پایمال می‌کنید. به یاد بیاوریم که چهل و چهار سال قبل، آن هم با جمعیت آن روز در نخستین دور مجلس شورای اسلامی، 61درصد واجدین شرایط تهران در انتخابات شرکت داشتند که این رقم 10درصد بیش از مشارکت در سطح کشور بود و آقای فخرالدین حجازی با بیش از 73درصد آرا یعنی 1568759رای، آقای حسن حبیبی با 72درصد یعنی 1552478 و آقای مهدی بازرگان با 67درصد یعنی 1447316 بر کرسی مجلس نشستند. آن روزها، نصاب منتخبان از پنجاه به بیست تنزل نکرده بود و مجلس محل شخصیت‌های رشیدی بود که مورد اجماع اکثریتی از ملت بودند. این سال‌ها نصاب ضعیف بیست درصد، مظاهر و مصایب بیگانگی را تشدید نموده است.

مجلس و دولت اقلیت، مردودی حاکمیت است؛ انتخابات از مظاهر تمدن امروز است و انتخابات حداقلی، مجلس اقلیت، ریاست‌جمهوری اقلیت، شورای اقلیت و خبرگان اقلیت، بیش از هر چیز نشان مردودی حاکمیت است. این به کف نشستن کشتی تدبیر و سیاست و افول مردمسالاری آن هم در دوران انقلابی است که پیشگامان آن فداییان آزادی و مردم‌سالاری بوده‌اند و انتخابات ازجمله فلسفه اسلام سیاسی آن بوده است.
چهل‌درصد مشارکت‌کننده اعلام شده، بخش محترمی از ملت ایران و نادیده گرفتن و کوچک شمردن ایشان خطاست، همچنان که نادیده گرفتن و کم شمردن بخش بزرگ‌تر غایب، خطاست. بخشی از مشارکت‌کنندگان، رای باطله داده‌اند و البته بخشی که رای مشخص داده‌اند در برابر هر تصمیم منتخبان خود به ویژه آنها که به تندروی شناخته می‌شوند، مسوولند و کسانی که با حذف مرحله به مرحله عقلای نخبه حتی از جناح اقلیت، راه را برای ایشان هموار کرده‌اند، مسوول‌ترند. آنها در برابر پرسش بزرگ، دلایل حذف اکثریت و تنزل مقبولیت و عقلانیت از پهنه مدیریت سیاسی کشور قرار دارند. در این حال، گفت‌وگوی ملی چه در قالب گفت‌وگوی اکثریت با اکثریت و گفت‌وگوی اکثریت با اقلیت یک ضرورت است. ایشان باید بدانند اکثریت جای دیگری است و پوشاندن لباس اکثریت بر قامت اقلیت، نه تنها نوعی تلبیس و تدلیس سیاسی که مغایر مروت و انصاف سیاسی و موجب شکاف ملی (اکثریت-اقلیت) و بیگانه‌تر شدن اکثریت با حاکمیت و حامیان حاکمیت خواهد شد و علاوه بر ارزش‌های ملی و دینی، که ثبات و امنیت کشور را نیز در معرض تهدید قرار خواهد داد. مساله بسیاری از نخبگان کشور و کناره‌گیری ایشان از انتخابات، حاکمیت این و آن نیست. مساله حق تعیین سرنوشت و سرزندگی سیاسی قاطبه ملت و تضمین توسعه و تمامیت ایران و ایرانی و خروج از چرخه حاکمیت اقلیت بر اکثریت مبتنی بر حکمت و مصلحت و عدالت است.
افیون قدرت و کورسوی امید؛ خروجی انتخابات اخیر، حداقل‌های مد‌نظر برگزار‌کنندگان را نیز تامین نخواهد کرد و به زودی مصایب آن آشکار خواهد شد. فلسفه هیچ انتخاباتی در جهان، حاکمیت اقلیت بر اکثریت نیست. بسیاری، دیگر امیدی به تمکین اکثریت ازسوی حاکمیت ندارند و نشانه‌ای بر آن نمی‌بینند. گویی که افیونی مخدر‌تر از قدرت نیست و بعید است حجاب قدرت، گوش شنوایی برای پیام اکثریت باز بگذارد و الا چگونه می‌شود سه انتخاب پی‌در‌پی چشمی را بیدار و گوشی را شنوا نکند. اما، کسانی چون نگارنده، هنوز کورسوی امیدی را در دل زنده نگه داشته‌اند. نمی‌شود آن همه خون‌های مظلومی که برای استقلال و آزادی و جمهوری و دیانت این کشور نثار شد و آن همه دغدغه مردم و امام عظیم‌الشان(ره) و رهبران آزاداندیش نسل نخست در برافراشتن پرچم جمهوریت، چنین نحیف و کم فرجام و در اسارت تنگ‌نظری‌ها، خودخواهی‌ها و تندروی‌ها بماند.
آیا حاکمیت، تضعیف قدرت ملی و انصراف هشدار‌دهنده مردم به ویژه نسل جدید از انتخابات را نقطه عطف اصلاح نهادهای انتصابی، بازگشت نهادهای انتخابی به اراده مردم و فرصت انتخابات ریاست‌جمهوری آتی را جبران مافات قرار خواهد داد؟ یا به عادت مألوف، آخرین رگه‌های امید به نهاد انتخابات برای توافق ملی را قطع خواهد کرد و ایران را از یک فرصت تاریخی دیگر محروم ساخته و خود را در برابر رفراندومی دیگر و فراتر از آن، بیگانگی فزاینده ملی با حاکمیت قرار خواهد داد؟

لینک کوتاه:
https://www.akhbaremahramaneh.ir/Fa/News/1208161/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

نشست صمیمی مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان گلستان با رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان

تأکید بن سلمان بر مخالفت عربستان با کوچ اجباری مردم فلسطین

شاهکار دیگر ارتش یمن در دریای سرخ و اقیانوس هند

طرح کنگره آمریکا علیه دیوان کیفری بین‌المللی

جزئیات جدید از پیشنهاد مصر درباره غزه

ادعای ناظران درباره اصابت موشک ساخت کره‌ شمالی به خارکیف اوکراین

چهره‌ها/ عکس متفاوت سارا و نیکای پایتخت در سوئد

مطالبه یک اصولگرا از مجلس آینده: به کاهش نرخ بیکاری و کنترل نوسان ارز بپردازید

واکنش ربیعی به هجمه دولت به مرکز پژوهش‌های مجلس: نتایج سنجش‌ها را نه کتمان و نه با آن بازی کنید!

جعفرزاده: نفت را به‌ قیمتی می‌فروشیم که انگار مال‌ دزدی را به حراج گذاشته‌ایم

سرمقاله کیهان/ ظهور و اثبات قدرت ایران در عرصه بین‌المللی!

سرمقاله وطن امروز/ مرغ آمریکایی‌ها غاز است!

سرمقاله فرهیختگان/ شوآف با استقلال و پرسپولیس ممنوع!

سرمقاله شرق/ مزیت‌های ژئوپلیتیک ایران را پاس بداریم

جزئیات دیدار وزیری از آفریقای مرکزی با وزیر خارجه ایران

سرمقاله خراسان/ نوبت «وعده صادق» اقتصادی

حدیث میرامینی، بازیگر : مردم می‌گویند با این تلویزیون دروغگو همکاری نکن!

اولین هنرپیشه زن سینما و یک سرگذشت تلخ پرتکرار

حمله موشکی به «نواتیم» ترمز بی‌بی را کشید

پشت پرده بازی قدرت در کرملین

نگرانی از صادرات نفت اقلیم کردستان عراق به اسرائیل

چرا پسرها از دانشگاه گریزان شده‌اند؟

رسانه بریتانیایی: حملات ایران و اسرائیل خاورمیانه را تغییر داد؟

احداث پایگاه جدید بالگردهای روسی در نزدیکی مرز اوکراین

تلاش ترکیه برای دور‌زدن ایران

آثار و نتایج راهبردی جنگ غزه

پزشکان افسرده

سایه سنگین جنگ غزه بر ضیافت سالانه رئیس جمهور آمریکا با خبرنگاران

حمله به نمازگزاران در هرات افغانستان؛ 7 نفر شهید شدند

نتیجه جالب نظرسنجی کانال 13 اسرائیل درباره میزان اعتماد به نتانیاهو

رسانه صهیونیست هدف اصلی سفر بلینکن به ریاض را فاش کرد

ماجرای آسیب‌دیدگی سعید آقاخانی در پشت صحنه سریال «نون‌ خ»

ادای احترام خاص نوید محمدزاده به بازیگر پیشکسوت

پیش‌ بینی قیمت طلا و سکه 11 اردیبهشت 1403

چشم دلار بازار به مصوبه جدید 28500

وال استریت ژورنال: شمار کشته‌ها در غزه از دست مقامات در رفته است

چهره‌ها/ تصویر یادگاری مهران غفوریان جلوی لامبورگینی چند میلیاردی!

نعیمه نظام‌دوست: دوست دارم با «مهران مدیری» ازدواج کنم

سردار حاجی زاده: سوخت موشک ها و پهپادهای ایران در حمله به اسرائیل، «اراده مردم» بود

تلخ‌ترین غذاها در آمار تورم

چهره‌ها/ تیپ جذاب بازیگر فاصله‌ها و همسرش در بلژیک

مروری بر کارنامه پربار زنده‌یاد آتیلا پسیانی به بهانه سالروز تولدش

تاکید وزیر کشور بر برگزاری مطلوب مرحله دوم انتخابات مجلس

نشست سرپرست اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان البرز با مجموعه حراست

پارچه دیواری برای خانواده‌هایی که فرزند کوچک دارند

ائتلاف‌سازی عربی؛ یک سیاست غربی

بلینکن: ناتو طرحی برای حمله به روسیه ندارد

ارزآوری 6.2 میلیارد دلاری بخش کشاورزی در سال 1402

سخنگوی سازمان ملل: امیدواریم توافق آتش بس در غزه ایجاد شود

حمله به یک کشتی در بندر «المخا» یمن

© - www.akhbaremahramaneh.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی