اخبار محرمانه

آخرين مطالب

سرمقاله ایران/ سپهر سیاسی فلسطین در پسا عباس مقاله

سرمقاله ایران/ سپهر سیاسی فلسطین در پسا عباس
  بزرگنمايي:

اخبار محرمانه - ایران / « سپهر سیاسی فلسطین در پسا عباس » عنوان یادداشت روزنامه ایران به قلم امیر فرشباف است که می‌توانید آن را در ادامه بخوانید:
گمانه‌زنی‌ها درباره دولت جدید فلسطین و ریاست تشکیلات خودگردان داغ شد
 یک هفته پس از استعفای نخست‌وزیر تشکیلات خودگردان «محمد اشتیه»، گمانه زنی‌ها و تفسیرها پیرامون تجدید ساختار سیاسی فلسطین وارد مرحله تازه‌ای شده است. برخی این روند را آغاز مرحله آتش بس و بازسازی غزه می‌دانند و برخی دیگر، این نگاه را ساده‌اندیشانه خوانده و طرح‌های پیشنهادی مانند «دولت تکنوکرات» و «ساختار واحد حکمرانی بر غزه و کرانه» را نقشه امریکا و رژیم صهیونیستی و متحدانشان برای نابودی مقاومت فلسطین می‌دانند. اخیراً روزنامه واشنگتن پست در گزارشی به بررسی احتمالات موجود پس از استعفای کابینه تشکیلات خودگردان در کنار عدم تمایل محمود عباس به کناره‌گیری از ریاست پرداخت.
در گزارش واشنگتن پست آمده است: «استعفای نخست‌وزیر فلسطین و کابینه وی زمینه را برای روی کارآمدن یک تشکیلات خودگردان «احیا شده» فراهم کرد؛ اما پرسش این است که چه کسی آن را رهبری خواهد کرد؟ تحلیلگران فلسطینی می‌گویند که حتی تغییر وزرا نیز تفاوت چندانی در سلطه اقتدارگرایانه محمود عباس ایجاد نخواهد کرد؛ رئیس جمهور هشتاد و هشت ساله‌ای که دو دهه اخیر را صرف تحکیم قدرت خود کرده، در حالی که دولتش به طور فزاینده‌ای ناتوان و منفور شده است. عباس نزدیک به 18 سال است که انتخاباتی برگزار نکرده و اکثریت فلسطینی‌ها دولت او را فاسد و خودکامه می‌دانند که بیش از حد با اسرائیل همکاری می‌کنند. یک نظرسنجی که در ماه دسامبر منتشر شد نشان داد که بیش از 90 درصد فلسطینی‌های کرانه باختری خواهان کناره‌گیری عباس هستند.»
برغوثی از سد عباس عبور می‌کند؟
واشنگتن پست می‌نویسد: تحلیلگران می‌گویند ابومازن ستاره‌های در حال ظهور را از ساختن چهره سیاسی خود در سازمان فتح باز داشته است؛ مخالفانش دستگیر و رقبایش تبعید شده‌اند. نزار بنات، چهره محبوب مخالف و فعال ضد فساد، توسط نیروهای امنیتی تشکیلات خودگردان در سال 2021 در خانه‌اش کشته شد و کارآفرینان و متخصصان جوان تا حد زیادی به دلیل ناکارآمدی عباس از فعالیت بازمانده‌اند.
این گزارش در ادامه به گزینه‌های جانشینی اشاره می‌کند و نهایتاً «مروان البرغوثی» مؤسس گردان‌های «شهداء الاقصی» وابسته به جنبش فتح را که اخیراً اعلام کرد به مبارزان حماس و جهاد اسلامی علیه جبهه صهیونیستی پیوسته محتمل‌ترین گزینه برای جانشینی عباس معرفی می‌کند؛ کسانی که اغلب به عنوان رهبران نسل آینده نام برده می‌شوند عبارتند از: محمد دحلان، رئیس پیشین سرویس امنیتی تشکیلات و رقیب عباس که طرفداران زیادی در غزه دارد و اکنون در ابوظبی در تبعید زندگی می‌کند، سلام فیاض، نخست‌وزیر سابق فلسطین و از مقامات صندوق بین‌المللی پول و دارای روابط عمیق با غرب و ناصر القدوه، خواهرزاده یاسر عرفات که در سال 2021 با حکم ابومازن از فتح اخراج شد.
اما مردی که بسیاری معتقدند بیشترین شانس را برای متحد کردن عالم پیچیده سیاست در فلسطین خواهد داشت «مروان البرغوثی»، رقیب دیرینه عباس است که در حال حاضر در زندان اسرائیل در حال گذراندن پنج مرتبه حبس ابد خود است. برغوثی محبوب‌ترین چهره فلسطینی از زمان انتفاضه دوم است که با 22 سال حبس در زندان‌های اسرائیل، جایگاه نمادینی را به خود اختصاص داده است. از او به عنوان یکی از معدود شخصیت‌هایی یاد می‌شود که می‌خواهد روی شکاف‌های متعدد در عرصه سیاسی فلسطین، بویژه افتراق طولانی بین فتح و حماس، پل بزند.
دولت جدید؛ نقطه امید یا ناامیدی
با این حال، برخی ناظران، برنامه‌های ظاهری تغییر دولت در کرانه باختری را تله‌ای بین‌المللی برای زمینگیر کردن مقاومت می‌دانند. عبدالباری عطوان سردبیر روزنامه «رأی الیوم» در یادداشتی در این باره اساساً امکان تشکیل یک دولت «تکنوکرات» را منتفی دانست. او در یادداشتش با اشاره به نبود زیرساخت‌های اولیه تشکیل دولت تکنوکرات در فلسطین مانند ثبات و استقرار سیاسی، مرزهای مشخص و فقدان ظرفیت‌های اقتصادی و صنعتی لازم در فلسطین و غزه به طور خاص، طرح‌های پیشنهادی را تله صهیونیستی دانست که در نشست چهارجانبه مقامات اطلاعاتی چهار دولت امریکا، اسرائیل، مصر و قطر در پاریس طراحی شده است.
عطوان این طرح را خلاف منافع و مصالح مقاومت برشمرد که پذیرش آن به معنای پایان حاکمیت حماس بر نوار غزه، رها کردن توان موشکی، زرادخانه‌ها و تونل‌های آن و در نتیجه از بین رفتن قدرت حماس و همچنین خطرناک‌تر از همه، خالی شدن غزه از رهبران مقاومت خواهد بود.این گمانه زنی‌ها در حالی مطرح می‌شوند که رهبران مقاومت اسلامی فلسطین، همچنان بر آزادی «مروان البرغوثی» از رهبران محبوس جنبش فتح که به مبارزه مسلحانه علیه رژیم اشغالگر وفادار ماند، اصرار دارند. پیام پافشاری مقاومت روی آزادی البرغوثی حداقل دو وجه می‌تواند داشته باشد؛ نخست، ‌گذار کرانه باختری تسلیح شده توسط شهید العاروری به مرحله جدید مقاومت مسلحانه و دوم تشدید اتحاد میان گروه‌های فلسطینی و بازسازی رابطه امنیتی و نظامی فتح و حماس که در دوره ریاست عباس به ضعیف‌ترین شکل خود رسیده بود. اما با پیوستن شاخه نظامی فتح - گردان‌های نظامی شهداء‌الاقصی که توسط مروان البرغوثی تشکیل شد - به حماس، این روند تغییر کرده و در آینده به نظر می‌رسد تحولات سیاسی فلسطین را نمی‌توان بدون توجه به این اتحاد ملاحظه کرد.

لینک کوتاه:
https://www.akhbaremahramaneh.ir/Fa/News/1208160/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

سرگذشت نخستین زن بازیگر سینمای ایران

گشت ارشاد مدیران از رویا تا واقعیت

بازدید معاون رئیس جمهور از پروژه‌های در دست اجرای کهگیلویه و بویراحمد

آمریکا تصاویر اولیه از اسکله موقت در سواحل غزه را منتشر کرد

مرگ 30 مرد اوکراینی حین فرار برای اجتناب از جنگ

تظاهرات گسترده در مکزیکوسیتی در محکومیت تجاوزات اشغالگران صهیونیست

تونل‌های بمب‌گذاری شده و کمین‌های پیشرفته؛ دردسر جدید نظامیان اسرائیلی

جشنواره فیلم پکن برندگانش را شناخت؛ تجلیل از چن کایگه با حضور ییمو

جزئیات نشست سخنگوی دستگاه قضا؛ افرادی درباره پرونده باغ ازگل احضار شدند

شیب نزولی نفت تندتر شد

حکم اعدام بابک زنجانی نقض شد

دویچه‌وله: تحریم‌ها ناکارآمد است اما غرب ناچار است تحریم کند!

تصویر یحیی سنوار در مرکز تل‌آویو اشغالی

افزایش عجیب درخواست خرید تسلیحات از ایران

فهرست مورد حمایت جامعه اسلامی مهندسین برای دور دوم انتخابات منتشر شد

طرح الزام ثبت رسمی اموال غیرمنقول در آستانه نهایی‌شدن در مجمع

بهره‌برداری از 79 پروژه نیمه‌تمام به ارزش 16 میلیارد دلار در 1403/ تولید نفت و گاز ایران امسال جهش خواهد داشت

مالیات ماهانه طلافروش‌ها ماهی فقط 800 هزار تومان!

اوجی: تولید نفت ایران امسال جهش می‌کند

ترکش‌های جنگ قیمتی در بزرگترین بازار خودروی جهان

خشونت پلیس با دختر دانشجو در آمریکا

حواشی اخیر حضور محمدرضا گلزار در تلویزیون؛ ماجرا چه بود؟

ماموریت بلینکن در عربستان

هم میهن: رکورد 80ساله تورم شکسته شد

اعلام آمادگی جزیره کیش برای جذب سرمایه گذاران عربستانی در کیش

قانون حمایت از صنایع پایین‌دستی نفت خام و میعانات گازی به تولید و اشتغال منجر می‌شود

هم میهن: دولت رئیسی رکوررددار تورم در 80سال اخیر ایران

زنجیره انسانی اساتید دانشگاه کلمبیا در حمایت از دانشجویان معترض

تعلیق دانشجویان دانشگاه کلمبیا آغاز شد

افزایش 127 میلیون مترمکعبی ظرفیت تولید گاز کشور با توسعه 16 میدان گازی

من پول خرج نکردم که محبت تو را گدایی کنم

توصیه محسن رضایی به جبهه انقلاب: اختلافات جزیی را کنار بگذارید

آیا مسئولان سیاسی از هلی کوپتر اورژانس استفاده می‌کنند؟

بایدن هم مثل ترامپ عربستان را قربانی می‌کند؟

بانک مرکزی بزرگترین مالیات دهنده در بین شرکتهای دولتی

مدیرعامل صندوق ملی مسکن: 120 هزار واحد باقی مانده است

اقتصاد ژاپن دست پُر آمد

حمله حزب‌الله به دو هدف نظامی در شمال سرزمین‌های اشغالی

طلاق «سروش» و «یاسمن»

مایک لی زنبور طلایی را می‌گیرد

پاسخ خبرگزاری مجلس به گزارش‌های رسانه‌های دولت درباره مرکز پژوهش‌ها

واکنش‌ها به اظهارات جنجالی مهدی نصیری در بی‌بی‌سی

پیام خون شهدا به‌ویژه معلمان شهید، پیروزی حق بر باطل و ظهور وعده صادق الهی است

انتقاد تند رسانه دولت از نماینده مجلس و مرکز پژوهش های مجلس

چرا خودروسازان دولتی عرضه جدید ندارند؟

زلنسکی: روسیه از سرعت پایین انتقال تسلیحات به ما بهره می‌برد

پلیس اسرائیل عضو کنست را مضروب کرد

استفاده از گازهای اشک آور در محوطه دانشگاه آمریکایی

بچه با معرفت که اینقدر به باباش نارو نمیزنه!

مراحل آماده‌سازی عملیات وعده صادق و نوشته‌های روی موشک‌ها

© - www.akhbaremahramaneh.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی