اخبار محرمانه

آخرين مطالب

سرمقاله خراسان/ پیام های 11 اسفند مقاله

سرمقاله خراسان/ پیام های 11 اسفند
  بزرگنمايي:

اخبار محرمانه - خراسان / « پیام های 11 اسفند » عنوان یادداشت روز در روزنامه خراسان به قلم دکترحامد رحیم‌پور است که می‌توانید آن را در ادامه بخوانید:
با مشخص شدن نتیجه انتخابات دو گزاره برجسته شد. اول مشارکت حدود41 درصدی، دوم پیروزی نسبی جناح پایداری و جریان منتسب به آقای رائفی‎پور. مشارکت در انتخابات در سه دوره اخیر نیز نسبت به ادوار گذشته پایین آمده است و هر سه زیر50 درصد را ثبت کرده است؛ از طرفی میزان آراءباطله نیز رکورد زده است که باید حاکمیت همه زوایا و ابعاد و چرا‌های آن را به‌دور از فضا‌سازی‌ها بررسی و در روند اداره کشور لحاظ نماید. با این حال به نکاتی درباره پیام‎ها و پیامدهای انتخابات11 اسفند اشاره می شود:
 1- دشمن اصلی‎مان یعنی رژیم صهیونیستی در وضعیت جنگی است و طبیعتا خواسته‎ اش کشاندن ناامنی به درون ایران است. با توجه به متشنج بودن فضای منطقه اما شاهد برقراری امنیت کامل در ایام انتخابات و‌ روز انتخابات بودیم که البته موفقیت کمی نیست و باید هم شکر خدا را به‎جای آورد و هم خداقوتی جانانه به همه عوامل نظامی و امنیتی بگوییم.
2-سامانه رأی‌دهی بخشی از ملت الزاماً از تکلیف یا تلفیق حق و تکلیف تبعیت نمی‌کند. همچنان درصد نسبتا ثابتی، فارغ از تحت تاثیر قرارگرفتن از محیط پیرامون، پایه رأی کشور را تشکیل می دهند اما سقف کسانی که در دهه 60 این‌گونه رأی می‌دادند کاهش یافته و بخش‌هایی از جامعه مانند طبقه متوسط صرفاً آن را حق می‌پندارند و شرایط زندگی و کشور در تصمیم‌شان مهم است. درواقع آن‎ها رأی دادن برای نظام و مقابله با دشمن را لازم می‌دانند، اما کافی نمی‌دانند و تأثیر رأی را در زندگی خود می‌خواهند ببینند و اگر نبینند انگیزه آنان فرو می‌کاهد. ازسوی دیگر، محدودیت ها و برخی قوانین دست و پاگیر در عرصه تبلیغات انتخاباتی و همچنین ورود دهه هشتادی‎ها به دایره رای دهندگان که اصلا دوران پرشور انتخاباتی را مثل دهه هفتاد و شصت و... تجربه نکرده اند را در کنار مشکلات متعدد اقتصادی و معیشتی که البته دلیل اصلی است ،می‎توان از دیگر دلایل کاهش مشارکت دانست.
 3-کشور ایران متعلق به همه ایرانیان است، شاید آن 60 درصد در این مقطع به هر دلیلی تصمیم گرفته اند در انتخابات مشارکت نکنند اما آنان نیز دوستدار این کشور هستند و با شرط رفع موانع و تدبیر مسئولان میزان مشارکت در دوره های آینده می تواند مجددا افزایش یابد.باید از بد و بیراه گفتن و مقصر جلوه دادن و حمله به دیگر جریان ها بابت کاهش مشارکت و ... پرهیز شود.

4-ضروری است با تشکیل تیم هایی با حضور افرادی از جامعه مدنی بی طرف،اندیشکده ها،نهادهای مسئول و... به شکلی که تشریفاتی به نظر نرسد ، دلایل کاهش مشارکت و نارضایتی ها بررسی و نتیجه اعلام شود. افراد تشکیل دهنده بسیار مهم است. مسئولان مربوط در اسرع وقت نسبت به ریشه یابی دلیل یا دلایل عدم مشارکت مردم اقدام کرده و با تدوین یک سند راهبردی نسبت به رفع جدی موانع مشارکت مردم اقدام نمایند.
 5-باید این را بپذیریم که بخشی از سرمایه اجتماعی نظام، سرمایه گروه‌های سیاسی و جریانات و احزاب است. وقتی سرمایه اجتماعی جریان‌های سیاسی تحلیل می‌رود، در واقع سرمایه اجتماعی نظام کاهش یافته است. جبران این سرمایه از دست رفته، در گرو احیای فعالیت سیاسی گروه‌های مختلف در کشور است نه از بین بردن پایگاه اجتماعی آن‌ها. با حذف مرجعیت سیاسی هر یک از افراد و جریان‌های موجود، قطعه‌ای از بدنه اجتماعی نظام دور انداخته می‌شود.باید برای این معضل فکری کرد. جلوی از بین رفتن گروه‌های موجود را گرفت و بستر پدیدآمدن جریان‌های جدید را تسهیل کرد.
 6- مجلس دوازدهم احتمالا مجلس یکدستی نخواهد بود.نبرد و تنش‌های لیست‌ها به داخل مجلس سرایت می کند.اما وجود سلایق و صدای مختلف این فرصت را نیز برای ایجاد نشاط سیاسی در مجلس می تواند فراهم کند.از این رو شاید مجلس آتی انگیزه برای مشارکت‌های بعدی را نیز بالا ببرد.
 7- نظام جمهوری اسلامی در کنار اسلام، قانون‎گرایی و دشمن ستیزی، یک رکن مهم دارد که «مردم» هستند. توجه کنیم که این دستاورد نه یک دستاورد با قدمت تاریخی که یک دستاورد 45 ساله است. یعنی پس از قرن ها که در ایران ،شاه حرف اول و آخر را می زد، تازه حدود چهار دهه است که حق حکمرانی به مردم سپرده شده است. این را مقایسه کنید با برخی نظام های ریاستی در جهان که 235 سال از انتخاب نخستین رئیس جمهورش می گذرد. این مقایسه مهم نشان می دهد که برای رسیدن به یک بلوغ سیاسی بالا، به نحوی که در کنار تشکیلات و حزب های مختلف، شیوه رقابت های انتخاباتی و اساسا انتخاب ها، به ساختاری با خطای کم و گزینش بهترین داوطلبان برسد، باید صبر و کمک کرد تا به تدریج با انباشت تجربه، آسیب ها کم و نقاط قوت بیشتر شود.با این حال و با وجود سن کم حکمرانی مردم بر مردم در ایران، بازهم رقابت های انتخاباتی سبب می شود جریان های شکست خورده طیف های مقابل خود را با اصطلاحاتی همچون «انتخاب غلط» سرزنش کنند. بی آن که به نتیجه چنین مسیری اندیشیده باشند. در حقیقت صندوق رای، محلی است که قرار است به دعواهای حزبی و خیابان کشی ها و احیانا جنگ های داخلی پایان دهد نه آن که خود آغازی باشد بر این دعوا که شما انتخاب غلط داشتید و ... . انتخاب هرفرد با هر فکر و اندیشه‎ای وقتی در فرایند نظام انتخاباتی جمهوری اسلامی قرار گرفت، حق مردم است و نمی توان به سادگی به مردم نهیب زد که شما اشتباه انتخاب کردید. باید اجازه دهیم روند بلوغ سیاسی و حکمرانی مردم ایران که 45 سال دارد و در مقابل صدها سال خودکامگی، نهالی کوچک است، طی شود.
 8-اکنون نیز جریان پیروز در شرایط سختی وارد مجلس دوازدهم می‌شود که آسیب دیدن امید، فشار اقتصادی و روانی دشمن مسائلی هستند که چشم‌های ملت برای اصلاح را به مجلس دوخته است. آزمون منتخبین، آزمونی سخت، بزرگ و تاریخی است. برنامه، توکل، تلاش و اولویت‌شناسی کمک‌کننده است. حرف‌های احتمالی هزینه زا و تند از تریبون زدن به‌جای عمل مؤثر نیز می‌تواند مجلس جدید را به چالش بکشد آن‎هم در شرایطی که انتظار مردم از ارکان قدرت و قوای تصمیم گیری، با توجه به تغییر و تحولاتی که در عرصه‌های مختلف اجرایی و تقنینی رخ داده،حل مشکلات کشور و بهبود شرایط و ارتقای سطح زندگی است. 

لینک کوتاه:
https://www.akhbaremahramaneh.ir/Fa/News/1207777/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

حواشی اخیر حضور محمدرضا گلزار در تلویزیون؛ ماجرا چه بود؟

ماموریت بلینکن در عربستان

هم میهن: رکورد 80ساله تورم شکسته شد

اعلام آمادگی جزیره کیش برای جذب سرمایه گذاران عربستانی در کیش

قانون حمایت از صنایع پایین‌دستی نفت خام و میعانات گازی به تولید و اشتغال منجر می‌شود

هم میهن: دولت رئیسی رکوررددار تورم در 80سال اخیر ایران

زنجیره انسانی اساتید دانشگاه کلمبیا در حمایت از دانشجویان معترض

تعلیق دانشجویان دانشگاه کلمبیا آغاز شد

افزایش 127 میلیون مترمکعبی ظرفیت تولید گاز کشور با توسعه 16 میدان گازی

من پول خرج نکردم که محبت تو را گدایی کنم

توصیه محسن رضایی به جبهه انقلاب: اختلافات جزیی را کنار بگذارید

آیا مسئولان سیاسی از هلی کوپتر اورژانس استفاده می‌کنند؟

بایدن هم مثل ترامپ عربستان را قربانی می‌کند؟

بانک مرکزی بزرگترین مالیات دهنده در بین شرکتهای دولتی

مدیرعامل صندوق ملی مسکن: 120 هزار واحد باقی مانده است

اقتصاد ژاپن دست پُر آمد

حمله حزب‌الله به دو هدف نظامی در شمال سرزمین‌های اشغالی

طلاق «سروش» و «یاسمن»

مایک لی زنبور طلایی را می‌گیرد

پاسخ خبرگزاری مجلس به گزارش‌های رسانه‌های دولت درباره مرکز پژوهش‌ها

واکنش‌ها به اظهارات جنجالی مهدی نصیری در بی‌بی‌سی

پیام خون شهدا به‌ویژه معلمان شهید، پیروزی حق بر باطل و ظهور وعده صادق الهی است

انتقاد تند رسانه دولت از نماینده مجلس و مرکز پژوهش های مجلس

چرا خودروسازان دولتی عرضه جدید ندارند؟

زلنسکی: روسیه از سرعت پایین انتقال تسلیحات به ما بهره می‌برد

پلیس اسرائیل عضو کنست را مضروب کرد

استفاده از گازهای اشک آور در محوطه دانشگاه آمریکایی

بچه با معرفت که اینقدر به باباش نارو نمیزنه!

مراحل آماده‌سازی عملیات وعده صادق و نوشته‌های روی موشک‌ها

افزایش 127 میلیون مترمکعبی تولید گاز ایران با سرمایه‌گذاری 6.4 میلیارد دلاری

شناسایی پیکر شهید جاوید الأثر ایلامی پس از 41 سال

کیهان: همه دنیا جنایات اسرائیل را محکوم کردند، اپوزیسیون همچنان لال است

متفرق‌کردن معترضان اسرائیلی با ماشین آب‌پاش

جمعیت دانشجویان دانشگاه کلمبیا از محل تحصن حامیان فلسطین محافظت می‌کنند

برخورد وحشیانه پلیس فرانسه با دانشجویان معترض ضدصهیونیستی

فرار اسماعیل از دست "آصف میرزا"

اظهارات رئیس مجلس درخصوص قوانین مهمی که در حوزه حمایت از تولید و اشتغال تصویب شد

نوری قزلجه: فراکسیون مستقلین احتمالا برای ریاست مجلس و دیگر پُست ها کاندیدا دارد

جزئیات بدعهدی آمریکایی‌ها در توافق 3‌ مرحله‌ای به روایت فرهیختگان

پسرم دنبال طلاق است چون خانمش زیبا نیست

وضعیت متشنج در خیابان‌های تل‌آویو

4 عضو طالبان پاکستان در ارتباط با حمله به اتباع چینی بازداشت شدند

«نوبت لیلی» نامزد جشنواره سریال آلمان شد

ژرار دوپاردیو سرانجام بازداشت شد؛ بازجویی برای اتهامات جنسی

روایت وزیر اقتصاد از دستور رئیس جمهور درپی تذکر رهبر انقلاب

روایت رئیس مجلس درخصوص قوانین مهمی که در حوزه حمایت از تولید و اشتغال تصویب شد

ترمز طلای جهانی در مسیر صعود و پیش‌بینی صعود فلزات گرانبها

تولید خودرو سوژه خبرنگار صداوسیما شد

حجم بالای دانشجویان معترض در دانشگاه ورجینیای آمریکا

فلسطین، پرتکرار ترین نام جهان

© - www.akhbaremahramaneh.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی