اخبار محرمانه

آخرين مطالب

سرمقاله وطن امروز/ نقد فقه خوارجی در امر مشارکت مردمی مقاله

سرمقاله وطن امروز/ نقد فقه خوارجی در امر مشارکت مردمی
  بزرگنمايي:

اخبار محرمانه - وطن امروز / « نقد فقه خوارجی در امر مشارکت مردمی » عنوان یادداشت روز در روزنامه وطن امروز به قلم داوود مهدوی‌زادگان است که می‌توانید آن را در ادامه بخوانید:
این یادداشت در پاسخ به ادعای آقای سروش محلاتی پیرامون عدم وجوب شرعی شرکت در انتخابات نگاشته شده، لذا در مرحله اول تلاش دارم دوگانگی در عملکرد این جریان را عیان سازم و در مرحله بعد ادله دینی آنان را نقد خواهم کرد.
 فقه سیاسی خوارجی اساسا در تقابل با حکمرانی علوی شکل گرفته و چارچوب نظری آن بر نظریه بی‌دولتی و تفکر آنارشیستی استوار است. آنچنان که یکی از 3 جریان اصلی معارض با حکمرانی امیرالمومنین حضرت‌ علی علیه‌السلام اهل خوارج بوده است. حضرت وصی علیه‌السلام در خطبه‌ای منطق بی‌دولتی خوارج را اینگونه توضیح داده است که آنان آموزه دینی «حاکمیت از آن خداست» را برای اثبات اراده باطل‌شان که همان بی‌دولتی است به استخدام می‌گیرند، در حالی که این آموزه دینی ضرورت حکومت را نفی نمی‌کند، اگرچه حکومت فاجر باشد، چون نظام اجتماعی بدون برقراری حکومت از هم می‌پاشد: «کَلِمَهُ حَقٍّ یُرَادُ بِهَا بَاطِلٌ‌، نَعَمْ إِنَّهُ لاَ حُکْمَ إِلاَّ لِلَّهِ وَ لَکِنَّ هَؤُلاَءِ یَقُولُونَ لاَ إِمْرَهَ إِلاَّ لِلَّهِ وَ إِنَّهُ لاَ بُدَّ لِلنَّاسِ مِنْ أَمِیرٍ بَرٍّ أَوْ فَاجِرٍ» ( نهج‌البلاغه‌/ خ 40). برخی از معممان حوزوی با نگرش فقه خوارجی که در تقابل جدی با حکمرانی ولایی است، درصدد معلوم ساختن حکم شرعی انتخابات از 3‌راه فتوای مراجع تقلید و حکم ولی فقیه و تشخیص خود شهروندان برآمده‌اند. لذا در تعریض و نقد گفتار آنان نکاتی را بیان می‌کنم. 1- فقه سیاسی شاخه‌ای از فقه امامیه است که به تعیین حکم شرعی افعال سیاسی متشرعان می‌پردازد. از جمله این افعال سیاسی، شرکت در انتخابات است. ادله شرعی و عقلی زیادی برای استنباط حکم انتخابات مانند آیه شریفه «وَأَمْرُهُمْ شُورَى بَیْنَهُمْ» (شورى/ 38‌) وجود دارد. ممکن است مرجع تقلیدی در فقه سیاسی ورود نکند اما این به معنای فقدان حکم شرعی برای انتخابات نیست، مضافا اینکه اگر انتخابات فاقد حکم شرعی است، چرا درصدد تشخیص حکم شرعی آن برمی‌آیند؟ و چگونه است که در اوقاتی غیر از وقت انتخابات برای حق تعیین سرنوشت به کتاب و سنت ارجاع می‌دهند؟ اگر ادله شرعی نسبت به افعال سیاسی ساکت است، در همه اوقات ساکت است. انکار صاحب‌نظر بودن فقیه مرجع در تشخیص شرایط و موقعیت انتخابات تهمتی بیش نیست. بعد از پیروزی انقلاب اسلامی مراجع تقلید زیادی با علم به شرایط و موقعیت انتخابات مردم را به حکم شرعی و عرفی مکلف به انتخابات کردند. رجوع مقلد به فتوای فقیه مرجع از باب فقدان اهلیت فهم و درک نیست تا در موارد قابل فهم مجاز به رجوع نباشد، بلکه این رجوع از باب حجیت فتوای مرجع تقلید است و دلالتی بر تعطیلی شعور نیست. لذا اگر فهم و تشخیص شهروند حجیت نداشته باشد، نمی‌تواند به تشخیص خود عمل کند. 2- فرضا تشخیص فقیه مرجع در مصادیق حکم کلی ارشادی تلقی شود، لکن حکم ولی فقیه در تشخیص موضوع نافذ و لازم‌الاتباع است. به طور کلی احکام ولی فقیه جامع‌الشرایط مبسوط‌الید بر همه شهروندان و حتی در امور عامه مختلف فیه میان مراجع تقلید نافذ است به همین خاطر مراجع تقلید مخالف در صدور فتوای مخالف با حکم ولی فقیه مبسوط‌الید احتیاط شرعی می‌کنند. علم فردی که مجتهد خبره منتخب نیست به خطای حاکم مجزی نیست و رفع تکلیف نمی‌کند. اگر خبرگان رهبری خطای حاکم شرع را تشخیص دهند و او را از این مقام عزل کنند، عمل شهروندان مطابق با این تشخیص مجزی است. 3- ذاتی بودن هر حقی برای مردم هیچ تلازمی با فقدان تکلیف ندارد، بلکه اساسا تکلیف در جایی است که حقی به نحو ذاتی یا موسمی فرض شود. حکم شرعی وجوب انتخابات در فرض ثبوت حق شرعی انتخابات است. لذا اگر چنین تلازمی پذیرفته شود، بخش عمده احکام فقهی بلاموضوع می‌شود.
4- حکم حاکم شرع مانند حکم هر حاکمی در سایر نظام‌های سیاسی نافذ و لازم‌الاتباع است و مانند فتوای فقیه مرجع نیست. مردم برای تعیین جزئیات سرنوشت خود نمی‌توانند تشخیص خود را خارج از نظام سیاسی عملی سازند. این مقصود در چارچوب قانون و تحت زعامت حاکم شرعی یا عرفی محقق می‌شود. اگر انتخابات را حق ذاتی مردم بدانیم استیفای چنین حقی واجب است. هیچ مرجع شرعی و عقلایی مردم را مجاز به اسقاط حقوق ذاتی‌شان نمی‌کند، لذا رأی به عدم مشارکت در انتخابات مبنای عقلی و شرعی ندارد. شارع مقدس که حاکم مطلق بر عالم هستی و عالم انسانی است، ولایت جامعه ایمانی را به خودشان واگذار نکرده است، بلکه ولایت جامعه غیرایمانی را به خودشان واگذار کرده است: «‌الله وَلِیُّ الَّذِینَ آمَنُوا یُخْرِجُهُمْ مِنَ الظُّلُمَاتِ إِلَى النُّورِ وَالَّذِینَ کَفَرُوا أَوْلِیَاؤُهُمُ الطَّاغُوتُ » (بقره / 257) و چه بد عاقبتی است برای جامعه‌ای که به حال خود رها شده باشد. حتی خرد انسان و عقل جمعی نیز چنین رهاشدگی‌ای را مطلوب‌ و ممدوح نمی‌داند.

لینک کوتاه:
https://www.akhbaremahramaneh.ir/Fa/News/1205967/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ترمز طلای جهانی در مسیر صعود و پیش‌بینی صعود فلزات گرانبها

تولید خودرو سوژه خبرنگار صداوسیما شد

حجم بالای دانشجویان معترض در دانشگاه ورجینیای آمریکا

فلسطین، پرتکرار ترین نام جهان

چین رزمایش دریایی 9 روزه برگزار می‌کند

بازداشت وحشیانه دانشجویان تگزاس توسط یگان ضد شورش

درگیری شدید پلیس رژیم صهیونیستی با معترضان در تل‌آویو

حمله پلیس به حلقه اتحاد دانشجویان دانشگاه آستین تگزاس

شکار ریزپرنده اوکراینی با کیسه سیب زمینی!

چهره‌ها/ استایل سنتی بازیگر گاندو در ترکیه

اولین نشست ستاد شاهد دانشگاه سمنان در سال جاری با حضور مدیر کل بنیاد استان برگزار شد

پیشنهاد 5 ساله شدن سقف قراردادهای موقت به دولت رفت

ادامه بررسی بخش دوم لایحه بودجه دستورکار بهارستان

کاهش 830 میلیون دلاری ارزبری برنج طی یکسال گذشته

ماجرای تعطیلی بازار ارز و طلا و اعتصاب طلافروشان چه بود؟

دوره کردن دانشجویان معترض به جنگ در دانشگاه تگزاس

آمریکا روادیدِ نماینده روسیه را صادر نکرد

همتی: دولت از مردم عذرخواهی کند

سرمقاله دنیای اقتصاد/ نقدی بر محدودیت دامنه نوسان

سرمقاله همدلی/ ...در بزرگداشت کارگر و معلم

سرمقاله جهان صنعت/ استراتژی بهینه رشد تولید

سرمقاله قدس/ از مرداد 1358 تا آوریل 2024

اکتشافات جهانی نفت و گاز سقوط کرد

آغاز بیست‌ودومین حراج شمش طلا از ساعت 12 امروز

کوچ نقدینگی از بازار طلا و ارز به بازار سرمایه

مادورو: سرکوب جوانان دانشجو در آمریکا را محکوم می‌کنیم

چهره‌ها/ عکس غمگین یکتا ناصر با یک متن معنادار

تصویری دیده نشده از علی انصاریان در پشت صحنه یک فیلم

اولین کمیسیون حق پرستاری برای 370 ایثارگر مازندرانی

دغدغه خانواده شهدا هرمز با احداث گلزار شهدا رفع خواهد شد

سرمقاله اعتماد/ امنیت شغلی کارگران

سرمقاله ایران/ پیام مقتدرانه دوستی به منطقه

تداوم تظاهرات دانشجویی در دانشگاه‌های آمریکا

بایدن: با مصر و قطر درباره آتش بس غزه همکاری می‌کنیم

امیر جدیدی در نقش منصور بهرامی

نشست صمیمی مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان گلستان با رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان

تأکید بن سلمان بر مخالفت عربستان با کوچ اجباری مردم فلسطین

شاهکار دیگر ارتش یمن در دریای سرخ و اقیانوس هند

طرح کنگره آمریکا علیه دیوان کیفری بین‌المللی

جزئیات جدید از پیشنهاد مصر درباره غزه

ادعای ناظران درباره اصابت موشک ساخت کره‌ شمالی به خارکیف اوکراین

چهره‌ها/ عکس متفاوت سارا و نیکای پایتخت در سوئد

مطالبه یک اصولگرا از مجلس آینده: به کاهش نرخ بیکاری و کنترل نوسان ارز بپردازید

واکنش ربیعی به هجمه دولت به مرکز پژوهش‌های مجلس: نتایج سنجش‌ها را نه کتمان و نه با آن بازی کنید!

جعفرزاده: نفت را به‌ قیمتی می‌فروشیم که انگار مال‌ دزدی را به حراج گذاشته‌ایم

سرمقاله کیهان/ ظهور و اثبات قدرت ایران در عرصه بین‌المللی!

سرمقاله وطن امروز/ مرغ آمریکایی‌ها غاز است!

سرمقاله فرهیختگان/ شوآف با استقلال و پرسپولیس ممنوع!

سرمقاله شرق/ مزیت‌های ژئوپلیتیک ایران را پاس بداریم

جزئیات دیدار وزیری از آفریقای مرکزی با وزیر خارجه ایران

© - www.akhbaremahramaneh.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی