اخبار محرمانه

آخرين مطالب

سرمقاله شرق/ تصاحب به مدد اعطای مجوز مقاله

سرمقاله شرق/ تصاحب به مدد اعطای مجوز
  بزرگنمايي:

اخبار محرمانه - شرق / « تصاحب به مدد اعطای مجوز » عنوان سرمقاله روزنامه شرق به قلم حمزه نوذری است که می‌توانید آن را در ادامه بخوانید:
پدیده‌های اقتصادی یک وجه نمود و پدیداری دارند که برای شناخت عمیق آن نیازمند شناخت ساز‌و‌کارهای مضمر و پنهان به‌وجودآورنده آن هستیم. گاهی برای تحلیل پدیده‌ها از جمله پدیده‌های اقتصادی فقط به رابطه بین نمودها توجه می‌شود و مسئله اصلی هیچ‌گاه روشن نشده و ساز‌و‌کارهای پنهان حاکم بر پدیده‌ها بیان نمی‌شود و در نتیجه پیامدهای پیش‌بینی‌نشده تحلیل نمی‌شود. آنچه امروز با عنوان مشاغل خانگی نامیده می‌شود، مثالی خوبی برای روشن‌شدن بحث است. این‌گونه تصور می‌شود که مشاغل خانگی به مثابه نوشدارویی برای افزایش اشتغال به‌ویژه اشتغال زنان، افزایش رشد اقتصادی و کاهش نابرابری، کاهش تردد و ترافیک در کلان‌شهرها و... تلقی می‌شود. توجه دولت به مشاغل خانگی برای تصاحب و سلطه بر آن است. این تصاحب به مدد اعطای مجوز و سپس فهرست‌کردن آن ذیل خدمات دولت به جامعه انجام می‌شود. دولت با اعلان اعطای مجوز و تسهیلات به کسب‌وکارهای قبلا موجود که از آن به عنوان مشاغل خانگی یاد می‌شود، در پی اداری و بوروکراتیک‌کردن آنها است. چیزی که از رهگذر پراکسیس انسان‌ها شکل گرفته است، دولت سعی تلاش می‌کند با اعطای مجوز مشاغل خانگی آنها را به حساب و کتاب و تحت نفوذ خود درآورد. مدیران دولتی با افتخار اعلام می‌کنند که راحت‌ترین مجوز برای مشاغل خانگی داده می‌شود و کمتر از چند ساعت این مجوز صادر می‌شود. نمایندگان مجلس نیز با همکاری با نهادها و دستگاه‌های اداری با معرفی افراد برای گرفتن تسهیلات مشاغل خانگی برای خود اعتبار و منزلت کسب می‌کنند. مفهوم مشاغل خانگی عوض شده و دیگر تولید مربا و قارچ و بسته‌بندی و قالی‌بافی نیست بلکه مشاغل جدید و فناورانه مانند طراحی سایت، خرید و فروش سهام بورس، طراحی گرافیک و لوگو، تولید محتوا، ساخت انیمیشن، برنامه‌نویسی و‌... را دربر می‌گیرد؛ یعنی شامل کسانی می‌شود که امروز فریلنسر نامیده می‌شوند. دولت به دنبال این است که فریلنسرها را هم با دادن مجوز مشاغل خانگی بوروکراتیک کند. همه اینها را در یک مفهوم می‌توان قرار داد؛ خانه به مثابه محل کار؛ یعنی بازگشت به عصر ماقبل کارخانه و اداره.
با شکل‌گیری عصر صنعت و برآمدن کارخانه، محیط خانه و کار از هم مجزا شد و امروز با توسعه مشاغل خانگی و فریلنسر گویی دوباره محیط کار و خانه با هم عجین شده‌اند. اما پدیده‌ها آن‌گونه که نشان می‌دهند و برخی تصور می‌کنند نیستند. چنین عجین‌شدنی با شکل و سبک امروزی خانه‌ها نتایج زیادی به دنبال دارد. اول از همه اینکه همه انسان‌ها به نمود و حدیث خود در انظار دیگران نیاز دارند؛ یعنی کنش جلوه‌گری و در معرض دید و شنید بودن. کار در خانه چنین نیازی را برآورده نمی‌کند. نکته بعدی اینکه مشاغل فریلنسر که بیش از همه با گوشی و لپ‌تاپ گره خورده، تعادل بین زندگی و کار را دشوار می‌کند. افسردگی و احساس تنهایی یکی از نتایج توسعه چنین مشاغلی است. یکی‌شدن محل کار و زندگی با شکل و معماری و نوع ساخت آپارتمان‌های امروزه سازگار نیست. چند نفر از دوستان از کار خانگی همسایه‌شان روایت می‌کنند که نشان‌دهنده پیامدهای آسیب‌زای توسعه بی‌رویه چنین مشاغلی است. یک نفر می‌گفت دائما صدای چرخ خیاطی همسایه بالایی را می‌شنود که تا پاسی از شب ادامه دارد و مدام بر سر این موضوع با همسایه در حال مجادله است و جالب اینکه همسایه می‌گوید من مجوز دارم و شما نمی‌توانید مانع کسب‌وکار من شوید. یکی دیگر از دوستان می‌گفت‌ یکی از همسایگان خانه‌اش را تبدیل به محل نگهداری حیوانات خانگی کرده است. افرادی که حیوان خانگی دارند و نمی‌توانند آنها را در ساعات و روزهایی با خود ببرند، به ایشان می‌سپارند و او نیز از این طریق امرار معاش می‌کند. این در حالی است که آپارتمان‌های فعلی محل مناسبی برای نگهداری تعداد زیادی از حیوانات خانگی نیست. دادن مجوز به مشاغل خانگی از قبل موجود یکی از راه‌هایی است که به مدیران دولتی این فرصت را می‌دهد که ادعا کنند آمار اشتغال افزایش یافته است. امروزه مسئولان و مدیران وقتی با درخواست‌های زیاد مراجعین برای اشتغال مواجه می‌شوند، آنها را برای گرفتن تسهیلات مشاغل خانگی تشویق می‌کنند. این ساده‌ترین راه برای خلاصی از درخواست‌های مدام مراجعین برای اشتغال است. یک روز کارآفرینی به‌ مثابه نوشداروی مسائل و چالش‌های اقتصادی جامعه معرفی می‌شد و امروز مشاغل خانگی و فریلنسرها، درحالی‌که پیامدهای این‌گونه سیاست‌گذاری‌ها و برنامه‌ریزی‌ها چندان کند‌و‌کاو نمی‌شود. مسئولان و مجریان امر و اقتصاد‌‌دان باید بدانند که پدیده‌ صرفا اقتصادی وجود ندارد و مشاغل خانگی نیز صرفا اقتصادی نیستند و پیامدهای روانی، اجتماعی و فرهنگی متعددی دارند که باید مورد توجه قرار گیرد.
بازار

لینک کوتاه:
https://www.akhbaremahramaneh.ir/Fa/News/1203239/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

اولین هنرپیشه زن سینما و یک سرگذشت تلخ پرتکرار

حمله موشکی به «نواتیم» ترمز بی‌بی را کشید

پشت پرده بازی قدرت در کرملین

نگرانی از صادرات نفت اقلیم کردستان عراق به اسرائیل

چرا پسرها از دانشگاه گریزان شده‌اند؟

رسانه بریتانیایی: حملات ایران و اسرائیل خاورمیانه را تغییر داد؟

احداث پایگاه جدید بالگردهای روسی در نزدیکی مرز اوکراین

تلاش ترکیه برای دور‌زدن ایران

آثار و نتایج راهبردی جنگ غزه

پزشکان افسرده

سایه سنگین جنگ غزه بر ضیافت سالانه رئیس جمهور آمریکا با خبرنگاران

حمله به نمازگزاران در هرات افغانستان؛ 7 نفر شهید شدند

نتیجه جالب نظرسنجی کانال 13 اسرائیل درباره میزان اعتماد به نتانیاهو

رسانه صهیونیست هدف اصلی سفر بلینکن به ریاض را فاش کرد

ماجرای آسیب‌دیدگی سعید آقاخانی در پشت صحنه سریال «نون‌ خ»

ادای احترام خاص نوید محمدزاده به بازیگر پیشکسوت

پیش‌ بینی قیمت طلا و سکه 11 اردیبهشت 1403

چشم دلار بازار به مصوبه جدید 28500

وال استریت ژورنال: شمار کشته‌ها در غزه از دست مقامات در رفته است

چهره‌ها/ تصویر یادگاری مهران غفوریان جلوی لامبورگینی چند میلیاردی!

نعیمه نظام‌دوست: دوست دارم با «مهران مدیری» ازدواج کنم

سردار حاجی زاده: سوخت موشک ها و پهپادهای ایران در حمله به اسرائیل، «اراده مردم» بود

تلخ‌ترین غذاها در آمار تورم

چهره‌ها/ تیپ جذاب بازیگر فاصله‌ها و همسرش در بلژیک

مروری بر کارنامه پربار زنده‌یاد آتیلا پسیانی به بهانه سالروز تولدش

تاکید وزیر کشور بر برگزاری مطلوب مرحله دوم انتخابات مجلس

نشست سرپرست اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان البرز با مجموعه حراست

پارچه دیواری برای خانواده‌هایی که فرزند کوچک دارند

ائتلاف‌سازی عربی؛ یک سیاست غربی

بلینکن: ناتو طرحی برای حمله به روسیه ندارد

ارزآوری 6.2 میلیارد دلاری بخش کشاورزی در سال 1402

سخنگوی سازمان ملل: امیدواریم توافق آتش بس در غزه ایجاد شود

حمله به یک کشتی در بندر «المخا» یمن

تحلیل ها از چشم انداز سرمایه گذاری در بورس

پدافند هوایی ارتش: امروز ارتش و به‌ویژه پدافند هوایی در اوج آمادگی است

پیش‌ بینی قیمت دلار 11 اردیبهشت 1403

گزارش اختصاصی به افق فلسطین از غزه

من شوهر نصفه و نیمه نمی خوام

نقشه فریبکارانه برای انتقام دختر جوان

14 لباس شیک و مجلسی زیباترین زن کره‌ای

پیش بینی بورس سه شنبه 11 اردیبهشت 1403

امیردریادار ایرانی: کشتی‌های ایرانی را در خلیج عدن و اقیانوس اطلس اسکورت می‌کنیم

شهادت 34 فلسطینی در حملات امروز اشغالگران به نوار غزه

نظر اندیشمند روس‌تبار درباره آرمان نادر طالب زاده و موجودیت اسرائیل

تحریف صهیونیستی نام خلیج فارس

استاد روابط بین‌الملل: عده‌ای از شبهه روشنفکران در ایران آمریکا را بهشت دنیا تلقی می‌کنند

مرضیه حدیدچی روی تفکرات سنتی درباره زنان خط بطلان‏ کشید

چرا تورم در سال 1402 کاهش پیدا نکرد؟

دستگیری اعضای یک باند وابسته به داعش در ترکیه

ارسطو بچه‌کُش!

© - www.akhbaremahramaneh.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی