اخبار محرمانه
سرمقاله اعتماد/ اهمیت احداث راه‌آهن ایران و چین
پنجشنبه 27 بهمن 1401 - 10:01:52
اخبار محرمانه - اعتماد / « اهمیت احداث راه‌آهن ایران و چین » عنوان سرمقاله روزنامه اعتماد نوشته غلامحیدرابراهیم بای سلامی است که می‌توانید آن را در ادامه بخوانید:
مهم‌ترین مسیر انجام‌نشده راه‌آهن شرق دنیا کریدور خواف- هرات به چین است
طرح بزرگ اتصال راه‌آهن ایران به چین در سفر ابراهیم رییسی به پکن و ملاقات با شی جی پینگ روسای جمهور دو کشور ایران و چین می‌تواند در اولویت قرار گیرد. این طرح یکی از مهم‌ترین و راهبردی‌ترین طرح‌های بین‌المللی است که منافع دو کشور را به صورت دایمی در فرآیند توافقات اقتصادی و اجتماعی و توسعه پایدار رقم می‌زند. راقم این سطور در مقاله‌ای علمی و پژوهشی زیر عنوان «راه‌آهن خواف - هرات و چین فرصتی برای گذار به موقعیت ژئواکونومیک» که در فصلنامه تحقیقات جغرافیایی منتشر شده است به تحلیل ابعاد اقتصادی و فنی این طرح به منظور احیای جاده ابریشم از طریق اتصالات ریلی پرداخته است. کریدور هرات به کاشغر، حلقه مفقوده راه‌آهن با استاندارد بین‌المللی اروپایی است و مهم‌ترین مسیر انجام نشده راه‌آهن شرق دنیا، همین مسیر است که ضرورت دارد برای افزایش توان ژئوپولیتیک، ژئواستراتژیک و ژئواکونومیک کشور‌های مسیر جاده ابریشم با اولویت بسیار این طرح در دستور کار دولت‌های ایران، افغانستان، تاجیکستان، قرقیزستان و چین قرار گیرد. بعد از احداث راه‌آهن خواف به هرات که بخش عمده آن در سال‌های اخیر توسط کشور ایران به انجام رسیده است، مسیر هرات به کاشغر برای تکمیل مسیر غرب به شرق، اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. بر حسب سیاست‌گذاری و تصمیمات استراتژیک ایران و همکاری کشورهای مسیر به ویژه افغانستان و تاجیکستان که بخش مهمی از ایران فرهنگی هستند... 
 می‌توان به احداث این کریدور فوق‌العاده هم امیدوار شد. اتصال راه‌آهن هرات به مزارشریف، محور اصلی پیوستن اروپا و ایران به تاجیکستان و دیگر کشورهای آسیای میانه از طریق افغانستان است.
هرات از دو مسیر می‌تواند به مزارشریف متصل شود؛ مسیر شمالی و کوهستانی به سمت بادغیس، فاریاب، جوزجان، قیصر و بلخ است که به دلیل کوتاهی مسافت در کریدور هرات به کاشغر، موردتاکید قرار گرفته است. مسیر دیگر، مسیر هلالی است که از سمت جنوب شرقی با عبور از شیندند، فراه، دل آرام، لشگرگاه، قندهار و غزنه به کابل می‌رسد و از کابل به پل خمری، شیرخان بندر و مزار شریف می‌رود. مسیر مزارشریف به حیرتان در مرز ازبکستان، اکنون با 80 کیلومتر ریل روسی به هم متصل شده‌اند، ولی اگر بنا بر گسترش ریل با استاندارد اروپایی باشد، این امکان می‌تواند از طریق گسترش راه‌آهن از شهر شیرخان بندر و از آنجا به شهرهای قروان تپه، دنقره و دوشنبه تاجیکستان تداوم یابد و از دوشنبه به شهر ساری تاش قرقیزستان و از آنجا به کاشغر چین متصل خواهد شد. شهرهای تاجیکستان و قرقیزستان مثل دیگر شهرهای کشورهای آسیای میانه، ریل روسی دارند. برای اتصال خطوط استاندارد بین‌المللی میان اروپا، ایران، افغانستان و چین موافقت و همکاری این کشورها و عزم دولت‌های ایران و جمهوری خلق چین برای احداث و تکمیل این شبکه با ریل اروپایی و ایرانی لازم و ضروری است.

http://www.SecretNews.ir/Fa/News/772917/سرمقاله-اعتماد--اهمیت-احداث-راه‌آهن-ایران-و-چین
بستن   چاپ