اخبار محرمانه - سیاست روز / « آیا مسئولان هم جریمه میشوند؟ » عنوان سرمقاله سردبیر روزنامه سیاست روز، محمد صفری است که میتوانید آن را در ادامه بخوانید:
آلودگی هوای تهران و چند شهر دیگر در ایران، روز به روز وخیمتر میشود در حالی که اقدام کارآمدی برای حل این معضل انجام نمیگیرد.
هزینههای بسیار سنگین تر از رفع آلودگی هوا به کشو تحمیل میشود که بخشهایی از آن آشکار است و برخی دیگر پنهان. نزدیک به 30 سازمان، نهاد، وزارتخانه در بحث آلودگی هوا و قانون هوای پاک سهم و نقش دارند اما بررسیها نشان میدهد که همه آنها در اجرای وظایف و مسئولیتهای خود سهل انگاری کردهاند.
همین بس که تهران با کمبود 7 هزار اتوبوس روبرو است و تنها 2500 اتوبوس دارد که اکثر آنها نیز فرسوده است. چرا 7 هزار اتوبوسی که تهران نیاز دارد تأمین نشده، پرسشی است که مسئولان باید به آن پاسخ دهند.
تهران و برخی شهرهای بزرگ کشور این روزها هوای خوبی ندارند و در طول سال تنها چند روز هوای پاک را به خود دیدند. این که هر بار یکی از مسئولان بیاید و بگوید 7 هزار اتوبوسی که تهران کمبود دارد تأمین خواهد شد، دوای درد آلودگی هوا و ترافیک تهران نیست. این که هر بار مدارس و دانشگاههای تعطیل شود درمان درد آلودگی هوای تهران و دیگر شهرهای آلوده کشور نیست، چنین تصمیماتی هزینههای سنگین دیگری را به مردم و کشور تحمیل میکند.
دانش آموزان کشور از زمان آغاز سال تحصیلی تاکنون تنها 40 روز سر کلاس درس حاضر شدهاند و دانشگاهها نیز وضعیت مشابهی دارند.
آیا برای رفع آلودگی هوای شهرهای آلوده بودجه ای در نظر گرفته شده است؟ اگر گرفته شده کجا هزینه شده؟ باید در این زمینه شفاف سازی شود.
چمران رئیس شورای شهر تهران با شرمندگی میگوید «رویمان نمیشود در مورد هوای پاک صحبت کنیم» و این در حالی است که سالانه 45 هزار نفر در
ایران بر اثر آلودگی هوا جان میبازند.
شرمندگی برای مردم هوای سالم نمیشود،مردم در کلانشهرها به خاطر وضعیت آلودگی هوا و ترافیک سنگین و همراهی شرایط اقتصاد بد تحت فشار هستند و نیازمند اقداماتی که اندکی از آن فشار را کاهش دهد.
این که طرحها مقطعی برای کاهش آلودگی هوای شهری چون تهران اجرا میشود نه تنها کار ساز نیست بلکه هزینههایی را هم به مردم تحمیل میکند. در این میان مردم هستند که بیشترین تأثیر را از تصمیمات مسئولان دریافت میکنند و این تأثیرات منفی است.
اگر برای خروج خودروها در روزهای زوج و فرد از درب خانهها ممنوعیت اعمال و جریمه در نظر گرفته میشود، این اعمال محدودیت از نظر حقوق شهروندی تصمیم درستی نیست، چرا جریمه قصور مسئولان را مردم باید بپردازند؟
از روز گذشته جریمه زوج و فرد خودروها از درب منزل 105 هزار تومان شده است، که البته از رقم جریمه قبلی بازدارندهتر است. اما آیا این تصمیمات تأثیر گذار خواهد بود؟
سوزاندن مازوت در برخی نیروگاهها، بنزین غیر استاندارد، ارائه تنها 30 درصد بنزین با کیفیت، خودروهای غیر استاندارد و فرسوده، همه اینها که گفته شده عامل آلودگی هوا است و همه آنها هم به دولت و مسئولان باز میگردد که برای رفع آنها اقدامی نکردهاند.
برای آن که عدالت اجرا شود، آیا مسئولانی که به وظیفه خود در زمینه مبارزه با آلودگی هوا عمل نکرده و ترک فعل کردهاند، جریمه میشوند؟
چرا همیشه مردم باید تاوان ناکارآمدی مسئولان و مدیران ناکاربلد را بدهند؟!
از سازمان حفاظت از محیط زیست گرفته تا شهرداری و دیگر نهادها و سازمانهایی که در قانون هوای پاک نقش دارند، باید پاسخگو باشند، آنها مدیون مردم هستند و هر اندازه که مردم از آلودگی هوا آسیب میبینند یا جان میبازند، در آسیب رساندن و مرگ مردم سهیم هستند.
اگر نمیتوانند کاری برای حل مشکل آلودگی هوای تهران و برخی کلانشهرها انجام دهند، طرح و برنامهای برای کاهش جمعیت و ساکنان شهری چون تهران کنند.تسهیلات مناسبی در نظر بگیرند تا آنهایی که تمایل به رفتن از شهر را دارند مهاجرت کنند. بودجه اجرای قانون هوای پاک چه میزان است همان را باید موضوع اختصاص دهند و البته مهمتر از آن از ورود به تهران برای ساکن شدن نیز جلوگیری کنند. این دو روش تأثیر گذارتر خواهد بود.
http://www.SecretNews.ir/Fa/News/759419/سرمقاله-سیاست-روز--آیا-مسئولان-هم-جریمه-میشوند؟