اخبار محرمانه
سهم یادگیری دانش‌آموزان از کلاس‌های درس کمتر از 20 درصد
يکشنبه 27 شهريور 1401 - 12:54:42
اخبار محرمانه - آفتاب یزد /متن پیش رو در آفتاب یزد منتشر شده و انتشار آن در آخرین خبر به معنای تایید تمام یا بخشی از آن نیست
مهم‌ترین‭ ‬و‭ ‬موثرترین‭ ‬رکن‭ ‬آموزش‭ ‬کتاب‭ ‬درسی‭ ‬است‭. ‬اگر‭ ‬کتاب‭ ‬درسی‭ ‬استانداردهای‭ ‬لازم‭ ‬را‭ ‬نداشته‭ ‬باشد،‭ ‬جبران‭ ‬نقایص‭ ‬آن‭ ‬در‭ ‬کلاس‭ ‬درس‭ ‬توسط‭ ‬معلم‭ ‬بسیار‭ ‬سخت‭ ‬خواهد‭ ‬بود‭ ‬اما‭ ‬در‭ ‬صورت‭ ‬استانداردسازی‭ ‬کتاب‌های‭ ‬درسی،‭ ‬کار‭ ‬تدریس‭ ‬معلم‭ ‬و‭ ‬یادگیری‭ ‬فراگیر‭ ‬بسیار‭ ‬آسان‭ ‬خواهد‭ ‬شد‭. ‬همچنین‭ ‬براساس‭ ‬سند‭ ‬تحول‭ ‬بنیادین‭ ‬وزارت‭ ‬آموزش‭ ‬و‭ ‬پرورش‭ ‬کتاب‌های‭ ‬درسی‭ ‬تدوین‭ ‬شده‭ ‬باید‭ ‬از‭ ‬استانداردهای‭ ‬خاص‭ ‬آموزشی‭ ‬بهره‌مند‭ ‬باشند‭ ‬و‭ ‬با‭ ‬حفظ‭ ‬جنبه‌های‭ ‬علمی‭ ‬در‭ ‬کتاب‌های‭ ‬درسی‭ ‬از‭ ‬ابزارهای‭ ‬نو‭ ‬و‭ ‬تغییرات‭ ‬جدید‭ ‬شیوه‌های‭ ‬آموزشی‭ ‬نیز‭ ‬بهره‌مند‭ ‬شد‭. ‬در‭ ‬واقع‭ ‬کتاب‌های‭ ‬درسی‭ ‬باید‭ ‬متناسب‭ ‬با‭ ‬نیازهای‭ ‬دانش‌آموزان‭ ‬تدوین‭ ‬شود‭ ‬و‭ ‬در‭ ‬نتیجه‭ ‬با‭ ‬برنامه‭ ‬ریزی‭ ‬درسی‭ ‬موثر‭ ‬در‭ ‬راستای‭ ‬پیشرفت‭ ‬و‭ ‬تربیت‭ ‬چند‭ ‬ساحتی‭ ‬آن‌ها‭ ‬براساس‭ ‬سند‭ ‬تحول‭ ‬بنیادین‭ ‬پیش‭ ‬رفت‭. ‬با‭ ‬توجه‭ ‬به‭ ‬ضرورت‭ ‬استانداردسازی‭ ‬و‭ ‬تناسب‭ ‬محتوای‭ ‬کتب‭ ‬کمک‭ ‬آموزشی‭ ‬با‭ ‬برنامه‭ ‬درسی،‭ ‬خبرآنلاین‭ ‬با‭ ‬محمد‭ ‬فقیری،‭ ‬عضو‭ ‬هیئت‭ ‬علمی‭ ‬دانشگاه‭ ‬فرهنگیان‭ ‬به‭ ‬گفتگو‭ ‬نشسته‭ ‬است‭. ‬
‭ ‬تالیف‭ ‬کتاب‌های‭ ‬درسی‭ ‬تا‭ ‬چه‭ ‬میزان‭ ‬به‭ ‬ضعف‭ ‬در‭ ‬آموزش‭ ‬مرتبط‭ ‬است؟‭ ‬
تدوین‭ ‬و‭ ‬تالیف‭ ‬کتاب‭ ‬درسی‭ ‬در‭ ‬ایران‭ ‬بیشتر‭ ‬به‭ ‬سلیقه‭ ‬و‭ ‬تجربه‭ ‬مولف‭ ‬یا‭ ‬مولفان‭ ‬وابسته‭ ‬است‭. ‬نظریه‭ ‬آموزشی‭ ‬و‭ ‬الگو‭ ‬و‭ ‬سبک‭ ‬کتاب‌های‭ ‬درسی‭ ‬برای‭ ‬معلمان‭ ‬روشن‭ ‬نیست‭. ‬معلمان‭ ‬از‭ ‬چیستی،‭ ‬چرایی‭ ‬و‭ ‬چگونگی‭ ‬اطلاع‭ ‬چندانی‭ ‬ندارند‭. ‬برای‭ ‬مثال،‭ ‬به‭ ‬طور‭ ‬روشن‭ ‬نمی‌توانند‭ ‬کد‭ ‬مبنا‭ ‬یا‭ ‬شاه‭ ‬بیت‭ ‬درس‭ ‬را‭ ‬استخراج‭ ‬کنند‭. ‬این‭ ‬تجربه‭ ‬را‭ ‬بنده‭ ‬در‭ ‬کارگاه‌های‭ ‬کدگذاری‭ ‬و‭ ‬سبک‌شناسی‭ ‬که‭ ‬برای2‭ ‬هزار‭ ‬معلم‭ ‬در‭ ‬19‭ ‬منطقه‭ ‬تهران‭ ‬برگزار‭ ‬کردم،‭ ‬به‭ ‬دست‭ ‬آوردم‭. ‬همچنین‭ ‬در‭ ‬بررسی24‭ ‬کتاب‭ ‬دبستان‭ ‬به‭ ‬همراه‭ ‬50‭ ‬معلم‭ ‬دبستان‭ ‬که‭ ‬تحت‭ ‬حمایت‭ ‬موسسه‭ ‬خیریه‭ ‬یاوری‭ ‬صورت‭ ‬گرفت‭ ‬که‭ ‬یکسال‭ ‬طول‭ ‬کشید‭. ‬این‭ ‬ضعف‭ ‬در‭ ‬تالیف‭ ‬کتاب‌های‭ ‬دانشگاهی‭ ‬در‭ ‬وزارت‭ ‬علوم‭ ‬نیز‭ ‬وجود‭ ‬دارد‭ ‬و‭ ‬تقریباَ‭ ‬اکثر‭ ‬استادان‭ ‬از‭ ‬علوم‭ ‬مختلفی‭ ‬که‭ ‬می‌تواند‭ ‬در‭ ‬تالیف‭ ‬بهتر‭ ‬به‭ ‬آن‌ها‭ ‬کمک‭ ‬کند،‭ ‬بی‌خبرند‭. ‬برای‭ ‬مثال،‭ ‬از‭ ‬انواع‭ ‬ویرایش‭ ‬ساختاری،‭ ‬محتوایی،‭ ‬دستوری‭ ‬و‭... ‬اطلاع‭ ‬چندانی‭ ‬ندارند‭ ‬و‭ ‬با‭ ‬مهارت‌های‭ ‬تدوین‭ ‬و‭ ‬تالیف‭ ‬یک‭ ‬متن‭ ‬پیراسته‭ ‬و‭ ‬ویراسته‭ ‬آشنایی‭ ‬ندارند‭. ‬
‭ ‬مسئله‭ ‬و‭ ‬مشکل‭ ‬اصلی‭ ‬در‭ ‬کجا‭ ‬است؟‭ ‬
تقریباَیکی‭ ‬از‭ ‬مسائل‭ ‬و‭ ‬مشکلات‭ ‬اساسی‭ ‬آموزش‭ ‬در‭ ‬ایران،‭ ‬دشواری‭ ‬متون‭ ‬درسی‭ ‬است؛‭ ‬این‭ ‬پیچیدگی‭ ‬اغلب‭ ‬به‭ ‬خاطر‭ ‬ناپیراستگی‭ ‬و‭ ‬ناویراستگی‭ ‬کتابهای‭ ‬آموزشی‭ ‬است؛‭ ‬استانداردهای‭ ‬علوم‭ ‬تالیف‭ ‬کتاب‭ ‬مثل‭ ‬سبک‭ ‬شناسی،‭ ‬زیباشناسی،‭ ‬کاربرشناسی‭ ‬و‭... ‬در‭ ‬آن‌ها‭ ‬رعایت‭ ‬نشده‭ ‬است؛‭ ‬حیطه‌های‭ ‬شناختی،‭ ‬عاطفی‭ ‬و‭ ‬حسی‭ ‬حرکتی‭ ‬و‭ ‬معیارهای‭ ‬هرم‭ ‬بلوم‭ ‬در‭ ‬آنان‭ ‬ملاحظه‭ ‬نمی‭ ‬گردد؛‭ ‬در‭ ‬نتیجه،‭ ‬تدوین‭ ‬کتابی‭ ‬که‭ ‬بتواند‭ ‬این‭ ‬معیارها‭ ‬را‭ ‬به‭ ‬صورت‭ ‬کاربردی‭ ‬به‭ ‬مولفان‭ ‬کتابهای‭ ‬آموزشی‭ ‬معرفی‭ ‬نماید،‭ ‬یک‭ ‬ضرورت‭ ‬است‭. ‬
‭ ‬چرا‭ ‬پرداختن‭ ‬به‭ ‬این‭ ‬مسئله‭ ‬اهمیت‭ ‬دارد؟‭ ‬
تالیف‭ ‬کتاب‭ ‬آموزشی‭ ‬از‭ ‬دیرباز‭ ‬در‭ ‬ایران‭ ‬و‭ ‬جهان‭ ‬یک‭ ‬مسئله‭ ‬مهم‭ ‬تلقی‭ ‬می‭ ‬شده‭ ‬و‭ ‬استانداردهای‭ ‬خاصی‭ ‬را‭ ‬دنبال‭ ‬می‭ ‬کرده‭ ‬است‭. ‬آگاهی‭ ‬از‭ ‬حوزه‌های‭ ‬مربوط‭ ‬به‭ ‬آن‭ ‬و‭ ‬تسلط‭ ‬بر‭ ‬مهارتهای‭ ‬تالیف‭ ‬میتواند‭ ‬از‭ ‬دشواری‭ ‬و‭ ‬پیچیدگی‭ ‬محتوای‭ ‬درسی‭ ‬بکاهد،‭ ‬انتقال‭ ‬مفاهیم‭ ‬و‭ ‬موضوعات‭ ‬را‭ ‬آسانتر‭ ‬کند،‭ ‬موجب‭ ‬یادگیری‭ ‬بهتر‭ ‬شود‭ ‬و‭ ‬به‭ ‬پیشرفت‭ ‬علمی‭ ‬کشور‭ ‬کمک‭ ‬شایانی‭ ‬کند‭. ‬
‭ ‬به‭ ‬نظر‭ ‬شما‭ ‬بازار‭ ‬سیاه‭ ‬کتاب‌های‭ ‬کمک‭ ‬آموزشی‭ ‬به‭ ‬همین‭ ‬علت‭ ‬اینقدر‭ ‬رونق‭ ‬گرفته‭ ‬است؟‭ ‬
تقریباَ‭ ‬همینطور‭ ‬است‭. ‬وقتی‭ ‬کتاب‌های‭ ‬درسی‭ ‬ویراسته‭ ‬و‭ ‬پیراسته‭ ‬نباشند‭ ‬و‭ ‬مفاهیم‭ ‬و‭ ‬مطالب‭ ‬را‭ ‬شفاف‭ ‬بیان‭ ‬نکرده‭ ‬باشند،‭ ‬بطور‭ ‬مثال‭ ‬کدهای‭ ‬اصلی‭ ‬را‭ ‬به‭ ‬روشنی‭ ‬نشان‭ ‬ندهند‭ ‬یا‭ ‬خلاصه‭ ‬مفید‭ ‬و‭ ‬موثری‭ ‬ارائه‭ ‬ندهند،‭ ‬طبیعی‭ ‬است‭ ‬که‭ ‬دانش‌آموزان‭ ‬به‭ ‬سراغ‭ ‬کتاب‌های‭ ‬کمک‭ ‬درسی‭ ‬می‌روند‭. ‬جای‭ ‬تاسف‭ ‬بیشتر‭ ‬اینجا‭ ‬است‭ ‬که‭ ‬کتاب‌های‭ ‬کمک‭ ‬آموزشی‭ ‬نیز‭ ‬استانداردهای‭ ‬لازم‭ ‬را‭ ‬ندارند‭ ‬و‭ ‬بچه‌های‭ ‬ما‭ ‬باید‭ ‬کتاب‌های‭ ‬پر‭ ‬حجم‭ ‬کمک‭ ‬درسی‭ ‬را‭ ‬نیز‭ ‬بخوانند‭ ‬و‭ ‬هزینه‌های‭ ‬مالی‭ ‬فراوانی‭ ‬را‭ ‬متحمل‭ ‬شوند‭. ‬
‭ ‬به‭ ‬نظر‭ ‬شما‭ ‬در‭ ‬آموزش‭ ‬در‭ ‬ایران‭ ‬بیشتر‭ ‬انتقال‭ ‬مفاهیم‭ ‬و‭ ‬مطالب‭ ‬مطرح‭ ‬است‭ ‬یا‭ ‬یادگیری؟‭ ‬
به‭ ‬نظر‭ ‬اینجانب‭ ‬بیشتر‭ ‬ما‭ ‬به‭ ‬انتقال‭ ‬دانش‭ ‬می‌پردازیم‭ ‬و‭ ‬یادگیری‭ ‬که‭ ‬عبارت‭ ‬از‭ ‬تغییر‭ ‬رفتار‭ ‬است‭ ‬به‭ ‬فراموشی‭ ‬سپرده‭ ‬شده‭ ‬است‭. ‬یادگیری‭ ‬نیز‭ ‬در‭ ‬سه‭ ‬حوزه‭ ‬شناختی،‭ ‬عاطفی‭ ‬و‭ ‬حسی‭ ‬حرکتی‭ ‬باید‭ ‬مورد‭ ‬توجه‭ ‬باشد‭ ‬اما‭ ‬ما‭ ‬بیشتر‭ ‬در‭ ‬حوزه‭ ‬شناختی‭ ‬و‭ ‬آن‭ ‬هم‭ ‬در‭ ‬سطح‭ ‬دانش‭ ‬و‭ ‬درک‭ ‬و‭ ‬فهم‭ ‬کار‭ ‬می‌کنیم‭. ‬
‭ ‬دانش‌آموزان‭ ‬در‭ ‬کلاس‌های‭ ‬درس‭ ‬به‭ ‬نظر‭ ‬شما‭ ‬چند‭ ‬درصد‭ ‬از‭ ‬محتوای‭ ‬کتاب‌های‭ ‬درسی‭ ‬را‭ ‬یاد‭ ‬می‌گیرند؟‭ ‬
من‭ ‬کار‭ ‬تحقیقاتی‭ ‬در‭ ‬این‭ ‬زمینه‭ ‬انجام‭ ‬نداده‌ام‭ ‬اما‭ ‬بر‭ ‬طبق‭ ‬تجربه‭ ‬زیستی‭ ‬خودم‭ ‬می‌توانم‭ ‬بگویم‭ ‬که‭ ‬به‭ ‬طور‭ ‬میانگین‭ ‬دانش‌آموزان‭ ‬و‭ ‬حتی‭ ‬دانشجویان‭ ‬دانشگاه‭ ‬در‭ ‬کلاس‌های‭ ‬درس‭ ‬زیر20‭ ‬درصد‭ ‬یاد‭ ‬می‌گیرند‭. ‬من‭ ‬این‭ ‬مشکل‭ ‬را‭ ‬نیز‭ ‬بیشتر‭ ‬در‭ ‬ضعف‭ ‬تالیف‭ ‬محتوای‭ ‬کتاب‭ ‬درسی‭ ‬می‌بینم‭. ‬متاسفانه‭ ‬این‭ ‬مسئله‭ ‬بسیار‭ ‬نگران‌کننده‭ ‬است‭ ‬و‭ ‬تمام‭ ‬هزینه‌ها‭ ‬و‭ ‬زحمات‭ ‬معلمان‭ ‬و‭ ‬استادان‭ ‬را‭ ‬هدر‭ ‬می‌دهد‭. ‬
‭ ‬راه‭ ‬حل‭ ‬چیست؟‭ ‬
مولف‭ ‬کتاب‭ ‬آموزشی،‭ ‬باید‭ ‬با‭ ‬سپهر‭ ‬تالیف‭ ‬کتاب‭ ‬آموزشی‭ ‬آشنا‭ ‬باشد‭. ‬دانستن‭ ‬مبانی‭ ‬کلی‭ ‬برنامه‌ریزی‭ ‬درسی‭ ‬و‭ ‬الگوهای‭ ‬آموزشی،‭ ‬مانند‭ ‬دانش‭ ‬محتوایی‭ ‬آموزشی‭ (‬دمآ‭) ‬میتواند‭ ‬دیدگاه‭ ‬وی‭ ‬را‭ ‬نسبت‭ ‬به‭ ‬تالیف‭ ‬تغییر‭ ‬دهد‭ ‬و‭ ‬او‭ ‬را‭ ‬با‭ ‬مبانی‭ ‬و‭ ‬مدلهای‭ ‬مطلوب‭ ‬آشنا‭ ‬سازد؛‭ ‬برای‭ ‬مثال،‭ ‬دانشهایی‭ ‬مانند‭ ‬دانش‭ ‬محتوایی،‭ ‬موضوعی‭ ‬و‭ ‬معیارهای‭ ‬تدوین‭ ‬محتوا،‭ ‬نگاه‭ ‬مولف‭ ‬را‭ ‬به‭ ‬محتوای‭ ‬متناسب‭ ‬معطوف‭ ‬می‌دارد‭. ‬بدین‭ ‬ترتیب‭ ‬دو‭ ‬مسئله‭ ‬اساسی‭ ‬دمآ‭ ‬یعنی‭ ‬چه‭ ‬تدریس‭ ‬کنیم‭ ‬و‭ ‬چگونه‭ ‬تدریس‭ ‬کنیم،‭ ‬در‭ ‬ابتدا‭ ‬مورد‭ ‬توجه‭ ‬خاص‭ ‬وی‭ ‬قرار‭ ‬خواهد‭ ‬گرفت‭. ‬
‭ ‬برنامه‭ ‬ریزی‭ ‬درسی‭ ‬چه‭ ‬جایگاهی‭ ‬در‭ ‬تالیف‭ ‬کتاب‌های‭ ‬درسی‭ ‬و‭ ‬آموزشی‭ ‬دارد؟‭ ‬
به‭ ‬جز‭ ‬آشنایی‭ ‬با‭ ‬الگوها،‭ ‬مدل‌ها‭ ‬و‭ ‬نظریه‭ ‬های‭ ‬یادگیری،‭ ‬برنامه‌ریزی‭ ‬آموزشی‭ ‬و‭ ‬برنامه‌ریزی‭ ‬درسی‭ ‬حوزه‭ ‬دیگری‭ ‬است‭ ‬که‭ ‬مولف‭ ‬کتاب‭ ‬درسی‭ ‬و‭ ‬آموزشی‭ ‬باید‭ ‬با‭ ‬آن‭ ‬آشنایی‭ ‬داشته‭ ‬باشد‭. ‬مورد‭ ‬اول‭ ‬به‭ ‬ارتباط‭ ‬رشته‭ ‬تحصیلی‭ ‬با‭ ‬جامعه،‭ ‬توسعه‭ ‬اقتصادی،‭ ‬اجتماعی،‭ ‬فرهنگی،‭ ‬فضای‭ ‬آموزشی،‭ ‬استادان‭ ‬و‭ ‬مربیان،‭ ‬تجهیزات‭ ‬و‭ ‬همچنین‭ ‬الگوهای‭ ‬رفتاری‭ ‬در‭ ‬دانش،‭ ‬نگرش‭ ‬و‭ ‬گرایش‭ ‬و‭ ‬چگونگی‭ ‬کاربرد‭ ‬روش،‭ ‬محتوا‭ ‬و‭ ‬ابزار‭ ‬می‌پردازد،‭ ‬مورد‭ ‬دوم‭ ‬نیز‭ ‬عبارت‭ ‬است‭ ‬از‭ ‬طراحی،‭ ‬هدف‭ ‬گذاری،‭ ‬طراحی‭ ‬فعالیت،‭ ‬روش‭ ‬شناسی‭ ‬تدریس،‭ ‬ارزشیابی‭ ‬و‭ ‬ایجاد‭ ‬شرایط‭ ‬برای‭ ‬یادگیری‭ ‬به‭ ‬منظور‭ ‬تغییر‭ ‬رفتار‭ ‬است‭. ‬برنامه‌ریزی‭ ‬درسی‭ ‬بدون‭ ‬برنامه‌ریزی‭ ‬آموزشی‭ ‬ممکن‭ ‬نیست‭. ‬برنامه‌ریزی‭ ‬درسی‭ ‬شامل‭ ‬سازماندهی‭ ‬یک‭ ‬سلسله‭ ‬فعالیت‌های‭ ‬یاددهی‌یادگیری‭ ‬به‭ ‬منظور‭ ‬ایجاد‭ ‬تغییرات‭ ‬مطلوب‭ ‬در‭ ‬رفتار‭ ‬یادگیرنده‌ها‭ ‬و‭ ‬ارزشیابی‭ ‬میزان‭ ‬تحقق‭ ‬این‭ ‬تغییرات‭ ‬است‭. ‬مراحل‭ ‬آن‭ ‬نیز‭ ‬شامل‭: ‬نیازسنجی،‭ ‬هدف‭ ‬گذاری‭ ‬کلی‭ ‬و‭ ‬عینی،‭ ‬انتخاب‭ ‬محتوا،‭ ‬سازماندهی‭ ‬محتوا،‭ ‬انتخاب‭ ‬شیوهیادگیری،‭ ‬سازماندهی‭ ‬تجربه‌های‭ ‬یادگیری،‭ ‬پیش‌بینی‭ ‬فرآیند‭ ‬اجرا‭ ‬و‭ ‬آزمایش‭ ‬آن،‭ ‬تعیین‭ ‬روش‭ ‬ارزشیابی،‭ ‬تعیین‭ ‬راهبرد‭ ‬و‭ ‬راهکار،‭ ‬مسئله‌یابی‭ ‬و‭... ‬است‭. ‬در‭ ‬برنامه‌ریزی‭ ‬درسی‭ ‬و‭ ‬آموزشی‭ ‬به‭ ‬سه‭ ‬حیطه‭ ‬شناختی،‭ ‬گرایشی‭ ‬یا‭ ‬عاطفی‭ ‬و‭ ‬حسی‌حرکتی‭ ‬یا‭ ‬مهارتی‭ ‬توجه‭ ‬می‌شود‭. ‬در‭ ‬حیطه‭ ‬شناختی،‭ ‬سطوح‭ ‬هرم‭ ‬بلوم‭ ‬به‭ ‬ترتیب‭ ‬و‭ ‬با‭ ‬درصد‭ ‬متناسب‭ ‬باید‭ ‬مورد‭ ‬توجه‭ ‬قرار‭ ‬گیرد‭: ‬دانش‭ ‬12٪،‭ ‬درک‭ ‬و‭ ‬فهم‭ ‬8٪،‭ ‬کاربرد‭ ‬24٪،‭ ‬تحلیل‭ ‬32٪،‭ ‬ترکیب‭ ‬16٪‭ ‬و‭ ‬ارزیابی‭ ‬8٪‭. ‬در‭ ‬حیطه‭ ‬گرایشی،‭ ‬موضوعاتی‭ ‬مثل‭ ‬انگیزه،‭ ‬علاقه،‭ ‬تمایل،‭ ‬رضایت‌مندی،‭ ‬جذابیت،‭ ‬زیبایی‭ ‬و‭... ‬مورد‭ ‬توجه‭ ‬است‭ ‬و‭ ‬در‭ ‬حیطه‭ ‬حسی‌‭- ‬حرکتی،‭ ‬کنش،‭ ‬عمل،‭ ‬حرکت،‭ ‬تقلید،‭ ‬نوآوری،‭ ‬خلاقیت‭ ‬و‭... ‬مد‭ ‬نظر‭ ‬است‭. ‬
‭ ‬نقش‭ ‬طراحی‭ ‬آموزشی‭ ‬کدام‭ ‬است؟‭ ‬
طراحی‭ ‬آموزشی‭ ‬به‭ ‬مولف،‭ ‬نیازسنجی،‭ ‬هدفمندی،‭ ‬زمانبندی،‭ ‬بودجه‌بندی،‭ ‬توالی‭ ‬و‭ ‬تسلسل،‭ ‬تقدم‭ ‬و‭ ‬تاخر،‭ ‬اهمیت‭ ‬و‭ ‬اولویت‭ ‬و‭... ‬یاد‭ ‬میدهد‭. ‬همچنین‭ ‬راهبردهای‭ ‬کلان‭ ‬و‭ ‬راهکارهای‭ ‬خرد‭ ‬را‭ ‬برای‭ ‬چیستی‭ ‬و‭ ‬چگونگی‭ ‬محتوا‭ ‬معرفی‭ ‬میکند‭. ‬بدین‭ ‬ترتیب،‭ ‬مولف‭ ‬محتوا‭ ‬را‭ ‬طراحی‭ ‬کرده‭ ‬و‭ ‬فعالیت،‭ ‬تمرین‭ ‬و‭ ‬تکلیف‭ ‬برای‭ ‬آن‭ ‬تهیه‭ ‬می‌کند‭. ‬ذکر‭ ‬الگوهای‭ ‬تدریس‭ ‬تعاملی،‭ ‬اکتشافی،‭ ‬انتقالی،‭ ‬انفرادی‭ ‬و‭ ‬حل‭ ‬مسئله‭ ‬و‭ ‬روشهای‭ ‬مربوط‭ ‬به‭ ‬آن‌ها‭ ‬نیز‭ ‬چگونگی‭ ‬تدریس‭ ‬محتوا‭ ‬را‭ ‬تسهیل‭ ‬میکند‭. ‬
‭ ‬چه‭ ‬دانش‌های‭ ‬دیگری‭ ‬برای‭ ‬تالیف‭ ‬مورد‭ ‬نیاز‭ ‬است؟‭ ‬
دانش‌های‭ ‬دیگری‭ ‬نیز‭ ‬مورد‭ ‬نیاز‭ ‬است،‭ ‬نگارش‭ ‬و‭ ‬ویرایش‭ ‬بیشتر‭ ‬به‭ ‬متن‭ ‬کتاب‭ ‬میپردازد‭ ‬و‭ ‬تسلط‭ ‬بر‭ ‬نویسندگی‭ ‬علمی‭ ‬و‭ ‬خلاق‭ ‬و‭ ‬حتی‭ ‬جمله‌ها‭ ‬و‭ ‬بندنوشت‌های‭ ‬مختلف‭ ‬میتواند‭ ‬موجب‭ ‬تالیف‭ ‬بندهای‭ ‬پیراسته‭ ‬و‭ ‬ویراسته‭ ‬شود‭. ‬بدیهی‭ ‬است‭ ‬که‭ ‬در‭ ‬این‭ ‬ارتباط،‭ ‬ویرایش‭ ‬دستوری،‭ ‬ساختاری،‭ ‬محتوایی‭ ‬و‭... ‬مهم‭ ‬است‭. ‬سبک‭ ‬شناسی‭ ‬نیز‭ ‬در‭ ‬تشخیص‭ ‬گونه‌های‭ ‬خاص‭ ‬نوشتار‭ ‬و‭ ‬انتخاب‭ ‬آگاهانه‭ ‬به‭ ‬مولف‭ ‬کمک‭ ‬کرده‭ ‬و‭ ‬کدگذاری‭ ‬موجب‭ ‬می‌شود،‭ ‬بتواند‭ ‬نقشه‭ ‬مفهومی‭ ‬هر‭ ‬فصل‭ ‬و‭ ‬درس‭ ‬را‭ ‬به‭ ‬روشنی‭ ‬ترسیم‭ ‬کند‭. ‬زیباشناسی‭ ‬نیز‭ ‬منجر‭ ‬به‭ ‬پاکیزه‌نویسی،‭ ‬زیبانویسی‭ ‬و‭ ‬روانی‭ ‬و‭ ‬شیوایی‭ ‬متن‭ ‬می‌شود‭. ‬همچنین‭ ‬بلاغت‭ ‬و‭ ‬فصاحت‭ ‬در‭ ‬تولید‭ ‬متون‭ ‬متناسب،‭ ‬رسا‭ ‬و‭ ‬زیبا‭ ‬موثر‭ ‬است‭. ‬ترسیم‭ ‬و‭ ‬داده‌نمایی‭ ‬نیز‭ ‬موجب‭ ‬تصویرسازی‭ ‬و‭ ‬انتقال‭ ‬دیداری‭ ‬و‭ ‬یادگیری‭ ‬آسانتر‭ ‬شود‭. ‬علاوه‭ ‬بر‭ ‬این،‭ ‬توجه‭ ‬به‭ ‬انواع‭ ‬هوش‭ ‬و‭ ‬سبک‌های‭ ‬یادگیری‭ ‬در‭ ‬تدوین‭ ‬کتاب‭ ‬درسی‭ ‬و‭ ‬آموزشی‭ ‬باعث‭ ‬شناخت‭ ‬مخاطب‭ ‬و‭ ‬مهارت‌ها،‭ ‬توانایی‌ها‭ ‬و‭ ‬استعدادهای‭ ‬وی‭ ‬می‌شود‭.‬

http://www.SecretNews.ir/Fa/News/728762/سهم-یادگیری-دانش‌آموزان-از-کلاس‌های-درس-کمتر-از-20-درصد
بستن   چاپ