اخبار محرمانه
نقدی بر جایگاه روابط عمومی در نظام اداری ما
چهارشنبه 28 ارديبهشت 1401 - 22:37:54
اخبار محرمانه - آخرین خبر / 27 اردیبهشت در تقویم رسمی کشور به عنوان روز ارتباطات و روابط عمومی نامگذاری شده است. روابط عمومی به عنوان حرفه و مهارتی جدید در دنیای مدرن مورد توجه قرار گرفته و در چند دهه اخیر در نهادها، دستگاه های دولتی و حتی شرکت های خصوصی از اهمیت زیادی برخوردار شده است. توسعه روزافزون ارتباطات و فناوری از یک سو و تحول در نوع رابطه مردم و دولت ها و ضرورت پاسخگویی به شهروندان و اهمیت دادن به افکار عمومی، سطح روابط عمومی ها و توجه به این حرفه را ارتقا داده است. از همین رو، این شغل به عنوان ششمین شغل پراسترس دنیا معرفی شده چرا که امروزه روابط عمومی ها نه تنها در باب مناسبت ها و اجرای نشست ها و برنامه ها و تصویر و خبر، بلکه به مهارت و حرفه ای پیچیده و چند بعدی تبدیل شده که بی توجهی به آن می تواند پیامدهای ناگواری را برای مدیریت در سطوح مختلف ایجاد کند. 
امروزه کمتر مدیری در بیان و ظاهر اهمیت روابط عمومی را انکار می کند. البته نمی توان از این واقعیت گذشت که روابط عمومی ها در ایران به ویژه نزد مدیران با آن چه که شایسته این حرفه است، فاصله دارد. هرچند در سال های اخیر تلاش هایی برای ارتقای سطح روابط عمومی ها در ساختار اداری ادارات و دستگاه ها صورت گرفته اما هنوز هم در اغلب ادارات دولتی، روابط عمومی در سطح یک اداره شناخته می شود و در بسیاری از نهادها و دستگاه های بزرگ نیز در ارتقای روابط عمومی به سطح اداره کل یا معاونت مقاومت می کنند. این مقاومت در شرایطی صورت می گیرد که بر اساس قانون، بیشتر مدیران روابط عمومی به صورت مستقیم از طرف رئیس همان دستگاه یا نهاد انتخاب و معرفی می شوند، اما به دلیل خلاهای قانونی، اهتمامی برای تقویت جایگاه روابط عمومی ها در ساختار اداری کشور صورت نگرفته است.
مروری بر بسیاری از رویدادهایی که در این سالها دامن مسئولان یا مدیران را گرفته نشان می دهد بخش زیادی از چالش های مدیران کلان در صورت توجه جدی به مقوله روابط عمومی و استفاده واقعی از دانش این حرفه قابل پیشگیری بود.
 مدیران باید بدانند روابط عمومی تنها تنظیم خبر و عکاسی و هماهنگی چند نشست و دیدار نیست بلکه آنان به مثابه سایه ای نامرئی همراه مدیران هستند و می توانند با پوشش نقاط ضعف آنها و تاکید بر نقاط قوت، چهره ای مناسب از مدیران و سازمان ها ارائه دهند. توجه به زبان بدن، پوشش، گفتار، حرکات، نشستن، راه رفتن و بسیاری از مسائل جزئی اما مهم، پیچیده و موثر در ترسیم شخصیت مدیر و جایگاه سازمان مرهون یک روابط عمومی با اقتدار و با اختیار در سطح سازمان هاست ک مدیران را در بزنگاه های حساس و سرنوشت ساز یاری می رسانند.
روز روابط عمومی ورای تبریکات مرسوم به اهالی حرفه خطیر روابط عمومی، فرصتی مغتنم برای پرداختن به دغدغه ها و چالش های اصحاب روابط عمومی است. اگر این توجه به صورت واقعی به ویژه در سطح ساختار ادارات و دستگاه ها صورت بگیرد و اهمیت روابط عمومی نه در حرف و شعار، بلکه در بینش مدیران نهادینه شود، به طور حتم دستگاه ها و مدیران نیز از پیشرفت و ارتقای روابط عمومی ها بهرمند خواهند شد.
مهدی شیرازی آقاگلی؛ فعال رسانه‌ای

http://www.SecretNews.ir/Fa/News/702012/نقدی-بر-جایگاه-روابط-عمومی-در-نظام-اداری-ما
بستن   چاپ