اخبار محرمانه

آخرين مطالب

شتاب در تغییر برای رفع بحران آب فرهنگی اجتماعی

شتاب در تغییر برای رفع بحران آب
  بزرگنمايي:

اخبار محرمانه - آذربایجان شرقی بر اساس آمار اعلام شده از سوی آب منطقه ای استان، یکی از خشک سال ترین سال های خود را سپری کرد و میزان بارندگی در آن 40 درصد کمتر از حد نرمال( طبیعی) است.
به گزارش مشرق، نامگذاری دوم فروردین به عنوان روز جهانی آب و تعیین شعار " شتاب در تغییر برای حل بحران آب " از سوی بخش آب سازمان ملل برای سال 2023، نشان دهنده اهمیت این مایع حیاتی و ضرورت بازنگری و تغییر در نحوه مصرف آب است، زیرا تنها با صرفه جویی در مصرف آن و تغییر در نحوه مصرف است که می توانیم جلوی بحرانی تر شدن کمبود آب را بگیریم.
طبق اعلام بخش آب سازمان ملل، بیش از 1.8 میلیارد نفر از جمعیت جهان از منابع آب های آلوده برای آشامیدن استفاده می کنند و همین موضوع آنها را در معرض خطر ابتلا به وبا، اسهال خونی، حصبه و فلج اطفال و بسیاری از بیماری ها قرار داده است.
بحران کم آبی شامل یک یا 2 یا چند کشور کویری نیست حتی تمام کشورهایی که در مناطق پر آب قرار دارند برای مصرف بهینه آب، برنامه دارند و با پیام های هشدار دهنده، مردم خود را نسبت به این بحران جهانی، آگاه تر می کنند.
ایران نیز یکی از کشورهای خشک جهان به شمار می رود، کمبود آب و کاهش منابع آبی ناشی از کاهش بارندگی، افزایش دما، مصرف بیش از اندازه در بخش های کشاورزی و صنعت و همچنین شرب، در کشور ما در سال های اخیر بیشتر بروز پیدا کرده و مسوولان دست اندرکار را وادار به اتخاذ تصمیم های پیشگیرانه و اعمال محدودیت های مختلف در مصرف آب در حوزه های مختلف کرده است.
هوشمندسازی چاه های کشاورزی که بیشترین مصرف آب در کشور در این حوزه است، ترویج آبیاری قطره ای و تحت فشار و تلاش برای حذف آبیاری سنتی و غرقابی، کشت های جایگزین و حذف محصولاتی که آب زیاد مصرف می کنند، جلوگیری از برداشت های غیرمجاز از روان آب ها و آب های زیر زمینی، توسعه تصفیه خانه ها و تلاش برای بازگرداندن پساب به چرخه محیط زیست، جلوگیری از گسترش صنایعی که آب زیاد نیاز دارند، اعمال تشویق های مالی برای مصرف کنندگان در تمام حوزه ها از جمله آب شرب خانگی و بسیاری از اقدامات دیگر در این زمینه انجام شده یا در حال انجام است که البته بی نتیجه هم نبوده و در بلند مدت، نتایج آن قابل لمس تر خواهد بود.
آذربایجان شرقی به رغم اینکه در منطقه ای کوهستانی واقع شده در سال آبی جاری، آب و هوای کویری از نظر بارش را تجربه کرد و در صورتی که هشدار ها از سوی مصرف کنندگان حوزه های مختلف جدی گرفته نشود این استان در فصل گرما دچار بحران و مشکل خواهد شد بر این اساس طرح های آبی در دست اجرا نیز جوابگوی نیازهای این استان نخواهد بود.
طبق اعلام معاونت حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای آذربایجان شرقی در سال آبی جاری (اول مهر ماه 1401 تا آخر شهریور 1402) تاکنون 95 میلیمتر بارندگی در استان داشتیم که 40 درصد کمتر از حد نرمال (طبیعی) آن یعنی 157 میلیمتر است.
این میزان در مقایسه با سال قبل که وضعیت بارش خوب نبود 38 درصد کمتر شده و استان آذربایجان شرقی کمترین بارندگی را امسال تجربه کرده است.
در بین شهرستان های آذربایجان شرقی نیز اهر با 66 درصد کاهش بارندگی نسبت به حد (طبیعی) نرمال آن، رکورددار کاهش بارندگی است با اینکه دمای هوا هم در استان هفت دهم درجه نسبت به حد طبیعی(نرمال) آن بیشتر شده و تبخیر آب را 18 درصد بیشتر کرده است.
همچنین وضعیت آب های زیرزمینی استان نیز خوب نبوده و در حال حاضر حدود 80 میلیون مترمکعب کسری دارد که دلیل آن هم برداشت های بیش از حد از چاه های عمیق در سال های گذشته برای تامین نیازهای آبی استان است.
آب شرب مورد نیاز آذربایجان شرقی از چهار سد بزرگ در استان تامین می شود و 11 سد بزرگ در کنار یکصد سد خاکی کوچک و همچنین چاه های عمیق و روان آب ها، آب مورد نیاز بخش کشاورزی و صنعت را تامین می کنند این در حالی است که سدها نیز همانند منابع آبی زیرزمینی وضعیت خوبی ندارند و روان آب ها نیز در استان در مقایسه با سال قبل 28 درصد و در مقایسه با حد نرمال(طبیعی) 69 درصد کم تر شده است.
به عنوان مثال آب آشامیدنی تبریز از زرینه رود، سد نهند و 110 حلقه چاه واقع در دامنه شمالی کوه سهند تامین و توزیع می شود، زمانی که آب رودخانه زرینه رود کم می شود فشار بر چاه های آب برای تامین آب، بیشتر می شود و همین موضوع به افت سطح آب های زیرزمینی می انجامد که برای جلوگیری از این وضعیت، صرفه جویی و درست مصرف کردن بهترین و شاید آسان ترین راه حل باشد.
30درصد مخازن سدهای آذربایجان‌شرقی دارای آب است و بارش ها در این استان در تمام حوضه های آبریز کاهشی بوده و 54 درصد در حوضه آبریز ارس، 38 درصد در حوضه دریاچه ارومیه و 25 درصد در حوضه آبریز قزل اوزن و سفید رود کاهشی بوده است.
بر اساس اعلام مدیرعامل آب منطقه ای آذربایجان شرقی حجم کل سدهای استان در تراز نرمال سه میلیون و 442 هزار مترمکعب است در حالی که 30درصد این مقدار در مخزن سدها موجود است و با توجه به اینکه اولویت در سدها، ابتدا تامین آب شرب و در بخش کشاورزی نیز اولویت با باغات است و تضمینی برای تامین آب محصولات پرآب به ویژه در شهرستان اهر که خشک ترین شهرستان استان است وجود نخواهد داشت.
به گفته مسوولان، متوسط مصرف روزانه آب در آذربایجان شرقی 230 لیتر در روز بوده که این رقم در کشورهای پرآب حدود 150 لیتر است و روزانه باید 996 هزار مترمکعب آب تصفیه شده در اختیار مشترکان آب شرب استان قرار گیرد و برای تامین این نیاز آبی که اولویت اول دولت و مسوولان است در کنار اقدامات اجرایی، باید صرفه جویی و درست مصرف کردن نیز، آموزش داده شود تا فرهنگ درست مصرف کردن در تمام حوزه ها به ویژه کشاورزی جاری و ساری شود.

لینک کوتاه:
https://www.akhbaremahramaneh.ir/Fa/News/920140/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

درخواست حماس برای اعزام تیم‌های پزشکی قانونی جهت شناسایی اجساد گورهای دسته‌جمعی

پیام رئیسی در پی درگذشت عروس امام خمینی

گشاده دستی دولت در تخصیص بودجه به رسانه‌های همسو

تعطیلی پنج‌شنبه یا شنبه؛ در این یک فقره حق با بهروز افخمی بود!

پالس‌های چراغ خاموش آمریکا

سرنوشت دلارهای نفتی کشورهای عربی حوزه خلیج فارس

انگلیس درصدد راه‌اندازی گنبد آهنین

تصاویر جدید از سردار قاآنی با پوشش غیرنظامی

خطر از بین رفتن بینایی یک بازداشتی

آقای ذوالنوری ممنون

فروش 9 میلیاردی «مست عشق» در دو روز

دیگر خط لوله صلح بی‌معناست

بودجه شفاف و مجلس رأس امور

مهران مدیری با «پدر قهوه» به شبکه خانگی می آید

توئیت مهدی فضائلی درباره سردار بلندپایه سپاه

سیگنال مثبت به بورس تهران

کاخ سفید: خواستار انجام‌ تحقیقات درخصوص گورهای دسته‌جمعی غزه هستیم

منابع عبری: اسرائیل با آتش‌بس چند هفته‌ای موافقت خواهد کرد

بازسازی سکانس مشهور ترانه علیدوستی توسط صهبا شرافتی

پیانو هم قیمت یک آپارتمان شد

حمله پهپادی حزب الله به یک پایگاه توپخانه‌ای رژیم صهیونیستی

واقعیت آمریکا بدون روتوش؛ ادامه سرکوب اعتراضات دانشجویی

صفحه مجازی همسر سابق «مهدی قائدی» بسته شد

پخش برنامه «هفت» با اجرای بهروز افخمی از فردا

ائتلاف غرب علیه نفت روسی

دو تا کلیه محکم و پرکار، در عین حال ترد و کرانچی!

دردسر تیک‌تاک

سرقت عجیب سهمیه بنزین؛ مواظب کارت سوخت خود باشید!

آرنولد از رقابت با استالونه می‌گوید

تهدید خانواده آرمان عبدالعالی به شکایت از فیلم «بی بدن»

هلاکت 2 تروریست با عملیات پهپادی نیروهای امنیتی در اطراف زاهدان

سردار فدوی: نقش شهید حجازی در توانمندسازی مقاومت موثر است

غریب‌ آبادی: آمریکا صلاحیت ورود به عرصه حقوق بشر را ندارد

جبهه پایداری معامله‌گر است

اسراییل‌ ضربه راهبردی خورده است

واکنش همتی به سخنان قالیباف؛ زندگی را برای مردم سخت و پیچیده نکنید

العربیه: مصر به اسرائیل پیشنهاد ازسرگیری مذاکرات در مقابل تعلیق عملیات رفح را داد

هشدار چین به آمریکا: بین تقابل و همکاری یکی را انتخاب کنید

طوفان نمک کوهنوردیه!

هلاکت دو تروریست در اطراف زاهدان با عملیات پهپادی نیروهای امنیتی

سردار اشتری: شهید حجازی دارای سبک فرماندهی بود

نمایندگانی که از رئیسی دعوت کردند باید در برابر ناکارآمدی دولتش پاسخگو باشند

اتفاق جدید در بازار مسکن؛ خریداران مسکن و مستاجران منتظر تغییر باشند

آخرین وضعیت از گورهای دسته جمعی بیمارستان ناصر

انتقاد فلاحت پیشه به ادعای کریمی قدوسی درباره بمب اتم

ایران: تحریم‌های یکجانبه علیه سوریه باید لغو شود

گل‌درشت‌گویی ماورایی سریال ده‌نمکی

بازی جالب حدس چهره با سیدجواد هاشمی

مدیر شرایط اضطراری و بحران پتروشیمی‌های منطقه ویژه پارس منصوب شد

موی چتری به چه صورت هایی می آید؟

© - www.akhbaremahramaneh.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی