اخبار محرمانه

آخرين مطالب

اصغر قندچی، پدر صنعت کامیون سازی ایران تحلیل ویژه

اصغر قندچی، پدر صنعت کامیون سازی ایران
  بزرگنمايي:

اخبار محرمانه - شرق /متن پیش رو در شرق منتشر شده و انتشار آن در آخرین خبر به معنای تاییدش نیست
اصغر قندچی متولد سال 1307 در محله قنات آباد تهران ، پدرش وکیل و درس خوانده بود و آرزو داشت که پسرش نیز شغل وکالت را ادامه بدهد ، اما اصغر بر خلاف خواهر برادر هایش به درس خواندن هیچ علاقه ای نشان نمیداد و همواره از مدرسه گریزان بود ، به گفته ی خودش ، تحصیلات او به 7 کلاس بیشتر نمیرسید در عوض تمام عشق و علاقه ی اصغر قندچی به کار های فنی مثل مکانیکی و آهنگری بود
وی از کودکی به عنوان کارگر در تعدادی از اولین گاراژهای تعمیر اتومبیل ایران کار کرد. یکی از این کارگاه‌ها به مستشاران آلمانی تعلق داشته و او توانسته بود از تکنسین و مهندسان آلمانی در ایران، فنون بسیاری را در زمینه خودرو و صنعت حمل‌و‌نقل بیاموزد.
در این هنگام اصغر 16 ساله بود که تصمیم گرفت کارگاه کوچکی به اندازه 9 متر برای خود داشته باشد ، او در کارگاهش به ساخت قطعات کوچک مشغول بود و سرانجام در 20 سالگی توانست قطعات بزرگتری بسازد و به ساخت قطعات کامیون رسید ، این درست زمانی بود که میگفتند ایرانی ها توانایی ساخت این قطعات را ندارند ، اما اصغر قندچی ثابت کرد که حتی با نبود امکانات هم میتوانیم و هیچ چیز مانع ما برای انجام چیزی که می خواهیم نیست جز خود ما .
بازار

اخبار محرمانه

او در این کار از موتورهای انگلیسی کامنز که در آن روزگار برای چاه آب استفاده می‌شد، بهره می‌گیرد. در واقع در کارگاهش از قطعات کامیون‌های ماک بهره می‌گیرد و آنها را با بدنه‌های دست‌ساز درکارگاهش تلفیق می‌کند و با استفاده از موتورهای چاه اولین کامیون‌ها را در ایران می‌سازد
در این زمان اصغر قندچی صاحب گاراژ بزرگی بود که در آن جا قطعاتی که توسط حسین میردامادی از آمریکا وارد میشد را در گاراژ مونتاژ میکرد ، اما این تنها کاری نبود که انجام میداد ، قندچی قطعات را با توجه به وضعیت جاده های ایران تغییر میداد ، به عنوان مثال فاصله ی بین پمپ بنزین ها در جاده های ایران طولانی بود ، بدین ترتیب ظرفیت باک های بنزین را افزایش میداد یا ماک هایی که وارد ایران میشد شاسی های کوتاهی داشتند ، بدلیل اینکه جاده ها در ایران نا هموار بود ، شاسی های ماک ها را بلند تر میکرد ، و همین چاشنی خلاقیت و نوآوری در کارش یکی از دلایل اصلی موفقیت قندچی بود
وزیر اقتصاد وقت و معاونش وقتی همچین ابتکاراتی را در گوشه گاراژی در دروازه قزوین دیدند شگفت زده شدند ، چون کاری که اصغر قندچی میکرد دقیقا مطابق با نیاز کشور بود ، در همان گاراژ وزیر اقتصاد وقت ، پروانه ساخت کامیون را به نام آقای اصغر قندچی نوشت و به او تقدیم کرد ، این یکی از بزرگترین موفقیت های قندچی محسوب میشد همچنین شروعی بود برای موفقیت های بزرگتر
پس از آن قندچی تریلر های عظیم و کامیون های ساخت خود و همکارانش را برای معرفی صنایع ملی ایران در نمایشگاه قرار داد ، در روز افتتاح نمایشگاه ، محمدرضا پهلوی او را به سبب ابتکارات درخشانش مورد تشویق قرار دادند، محمدرضا پهلوی به هنگام بازدید از نمایشگاه هنگامی که به غرفه او رسید و متوجه شد که قندچی خود این ماشین هارا تولید می کند شگفت زده شد و در غرفه ی او چند دقیقه ای نشست و با اصغر قندچی گفت و گو کرد و در نهایت به او اجازه ی تاسیس کارخانه کامیون سازی را دادند
اصغر قندچی با کمک دولت، شرکت ایران کاوه را برای تولید ماک تاسیس می‌کند. شرکت ماک آمریکا هم برای اولین بار خارج از خاک آمریکا، حاضر به همکاری با اصغر قندچی می‌شود
قندچی نسل بزرگی از صنعت‌گران ایرانی را تربیت می‌کند و خود نیز کامیون‌های ماک را تا حد بالایی ساخت داخل می‌کند. او در سال 1357 به فکر تولید آخرین قطعات ماک در ایران از جمله موتور افتاده بود که وقوع انقلاب شرایط را تغییر داد. در جریان ملی شدن صنایع در سال 1358، کارخانه ایران کاوه از او گرفته شد و به نفع بنیاد مستضعفان مصادره و ملی شد ، امروزه این کارخانه به نام سایپا دیزل جزئی از کارخانه سایپا است و این برای اصغر قندچی شکست بزرگی محسوب میشد.
با اینحال اصغر قندچی از تلاش نایستاد و کارخانهٔ کاوه کار را تأسیس کرد. وی دربارهٔ مصادره کارخانه ایران کاوه و تغییر نام آن می‌گوید که «به خاطر عِرق به کشور و علاقه به کاوه آهنگر، نام «ایران کاوه» را برگزیدم. کاوه یک حقیقت بود
در زمان جنگ نیز او بخاطر عرق وطن دست از همیاری و کمک بر نداشت و زحمات شایانی را در این زمینه رقم زد.
 او سال ها به کمک پشتکار و تلاش 14 ساعته در شبانه روز توانست 2000 کارگر داشته باشد ، اکنون بسیاری از کارگر هایش خودشان استاد کار هستند و هر کدام 400 کارگر دارند ، قندچی در حالی از کارش کنار گذاشته شد که ایران کاوه تا 250 هزار متر مربع توسعه داده شده بود ، اکنون کامیون های اصغر قندچی با 70 سال سن جاده های کشور را زیر پا میگذارند و بار اصلی ساخت و ساز های پیشرفت کشور را به دوش میکشند
اصغر قندچی تا پایان عمرش در یکی از کارگاه هایش کار می کرد و با اینکه سن بالایی داشت و نیاز مالی برای کار کردن نداشت در مورد دلیلش برای کار کردن در این سن می گوید
بازنشسته کسانی هستند که زیر خاک می روند پس هروقت زیر خاک رفتی بازنشسته می شوی
در سوم بهمن 1395 با حضور معاون اول رئیس‌جمهور، وزیر صنعت، معدن و تجارت و رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران و ایران، نشان امین الضرب به پیشکسوتان و کارآفرینان کشور از جمله وی اعطا شد.
اصغر قندچی پس از 91 سال زندگی و تلاش برای اعتلای صنعت کشور، در تاریخ 7 مرداد 1398 چشم از جهان فروبست.
مستندی به نام «ماک در ایران» در مورد دوران فعالیت ایران کاوه، توسط امین آزاد ساخته شده‌است.

لینک کوتاه:
https://www.akhbaremahramaneh.ir/Fa/News/913818/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

درگذشت یار محمودها و پایداری

برقراری ثبات نسبی در بازار ارز

حمله موشکی حزب الله به نظامیان و تجهیزات جاسوسی رژیم صهیونیستی

محمود عباس: در روابط خود با آمریکا بازنگری می‌کنیم

بازی دیدنی پیمان معادی در سریال افعی تهران

تا قیامت منتظرت میمونم

پاکستان: سفر رئیسی به اسلام‌آباد از اهمیت بالایی برخوردار است

اشتغال بیش از 2 هزار نیروی بومی استان بوشهر در منطقه ویژه پارس

احیای اعتبار خرید آمبولانس دریایی جزیره خارک پس از 10 سال

تا حالا دچار انجماد عملکردی شدید؟!

بازگشت «مهار» به سیاست خارجی آمریکا؟

فرحی گرام : آچار فرانسه اینستاگرام

نمایش و نقد «گیج گاه» به ارسباران رسید

حضور 3 فیلم کانون در جشنواره بین‌المللی کودکان لکنوی هند

پیام تبریک رئیس دولت امارات و دبیرکل اوپک به رئیسی

بامداد بی‌رمق

یک دهه حرف‌های تکراری؛ آیا مواضع فرزین با مدیران سابق بانک مرکزی تفاوتی دارد؟!

زمان واقعی صدور پروانه ساخت چقدر است؟

ماهی خاویار به رودخانه روستای نورالدین اومده!

وزارت دفاع: در مسیر تجهیز و تسلیح سپاه از هیچ کوششی فروگذار نمی‌کنیم

مسخره‌بازی

کارشناسان اسرائیلی: السنوار مثل لیمو فشارمان می‌دهد

اعلام آمادگی صدر اعظم آلمان برای مذاکره با پوتین

همکاری علی نصیریان و شبنم مقدمی در «نوروز»

پادشاه لخته

هم میهن: پایان گشت ارشاد و روسیاهی تندروها

مجروح شدن نوزاد 20 روزه فلسطینی بر اثر بمباران ارتش اسرائیل

حسین رفیعی: سیامک حرف میزنه من میخندم

هنرنمایی زنده یاد رضا داوودنژاد در «زندگی به شرط خنده»

گمانه‌زنی‌های رسانه‌ای درباره میزان خسارات عملیات تنبیهی «وعده صادق»

تحسین حمله تنبیهی ایران توسط نمایندگان پارلمان ترکیه

830 طرح مسئولیت اجتماعی استان فارس در رصد شرکت ملی نفت/ 4 همت اعتبار اختصاص یافت

ریاض برای متعادل کردن بودجه به نفت بالای 96 دلار نیاز دارد

روایت چتم‌هاوس از موفقیت راهبردی ایران در حمله به اسرائیل

ماجرای شایعه خروج ایران از ایکوم و ایکوموس چیست؟

طرح تامین مالی ⁧تولید⁩ و زیرساخت‌ها در شورای نگهبان تایید شد

اذعان آمریکا و غرب به دست برتر روسیه در جنگ با اوکراین

چه هوای دل‌انگیزی دارد این خانه!

عماد گَند زد!

توصیه میرسلیم به دولت رئیسی درباره ریشه‌کنی فساد: جرأت‌مندانه عمل کنید!

74 هزار فعالیت تعمیراتی با هدف افزایش تولید نفت در گچساران

چطور بچه‌ای لوس و شکننده تربیت نکنیم!

معاریو: ایران، روز قیامت را به اسرائیل نشان داد

مهلت تبدیل مجوزهای قدیمی فعالان اقتصادی به مجوزهای جدید اعلام شد

یک دهه حرف‌های تکراری؛ آیا مواضع فرزین با رئسای سابق بانک مرکزی تفاوتی دارد؟!

جزئیات افزایش حقوق سرایداران مدارس اعلام شد

بین مال دنیا و نورالدین همه دنیا رو انتخاب کردن!

بررسی چالش‌های رژیم صهیونیستی با مستندهای افق

ارسال اقلام مورد نیاز به سیستان و بلوچستان توسط سپاه و ارتش

‏از جمله ماجراهای دوقلوی همسان داشتن

© - www.akhbaremahramaneh.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی