اخبار محرمانه

آخرين مطالب

آیا نشست شی و پوتین دستاوردی در مورد جنگ اوکراین دارد؟ تحلیل ویژه

آیا نشست شی و پوتین دستاوردی در مورد جنگ اوکراین دارد؟
  بزرگنمايي:

اخبار محرمانه - فرارو /متن پیش رو در فرارو منتشر شده و انتشار آن در آخرین خبر به معنای تاییدش نیست
سفر شی به روسیه پس از آن صورت می‌گیرد که چین خواستار آتش بس، گفتگو در مورد اوکراین و میانجی گری برای نزدیکی عربستان سعودی و ایران شد.
 سفر سه روزه شی که از روز دوشنبه آغاز می‌شود شامل گفتگو‌های انفرادی با "ولادیمیر پوتین" رئیس جمهور روسیه خواهد بود مردی که رهبر چین او را "بهترین دوست" خود توصیف کرده و اکنون توسط دادگاه کیفری بین المللی در مورد جنگ تحت تعقیب قرار گرفته است.
به گزارش الجزیره، این نشست در مسکو چهلمین دیدار دو طرف خواهد بود. سفر شی که اخیرا برای سومین دوره بی سابقه دوباره به عنوان رهبر چین منصوب شد و به دنبال نقش بزرگ تری برای پکن در صحنه جهانی است امید‌ها را برای دستیابی به موفقیت در مورد پایان دادن به جنگ در اوکراین افزایش داده است. این درگیری که اکنون در دومین سال خود به سر می‌برد جان ده‌ها هزار نفر را گرفته، میلیون‌ها نفر را مجبور به ترک خانه‌های خود کرده و درد‌های اقتصادی گسترده‌ای را به همراه داشته است و به افزایش تورم در سرتاسر جهان دامن زده و باعث شده تا کالا‌هایی مانند غلات، کود و انرژی با کمبود مواجه شوند.
بازار

اخبار محرمانه

امید به میانجی گری چین میان روسیه و اوکراین با میانچی گری موفق اخیر پکن میان ایران و عربستان سعودی افزایش یافته است. اگر این گفتگو انجام شود، اولین گفتگوی شی و زلنسکی از زمان عبور تانک‌های روسی از مرز اوکراین در فوریه سال گذشته به این سو خواهد بود.
صلح طلب جهانی؟
با این وجود، اکثر ناظران می‌گویند که سفر دولتی شی بیش‌تر به منظور تحکیم شراکت "بدون محدودیت" است که سال گذشته با پوتین اعلام شد و نه میانجی گری برای صلح در اوکراین، زیرا هیچ یک از طرفین متخاصم آماده یا مایل به پایان دادن به جنگ نیستند.
"بانی گلاسر" مدیر برنامه آسیا در صندوق مارشال آلمان می‌گوید:" تا زمانی که روسیه و اوکراین اراده خود را برای ادامه جنگ به پایان نرسانند پایان دادن به آن ممکن نیست. من فکر نمی‌کنم چین بخواهد در این باره نقش آفرینی کند".
او می‌گوید پیشنهاد 12 ماده‌ای چین در مورد اوکراین خلاصه‌ای از مواضع این کشور است و نه یک "طرح صلح" به‌ویژه که هیچ حوزه خاصی را که در آن پکن مایل به ایفای نقش فعال‌تر باشد مشخص نکرده است.
در واقع، این مقاله که در سالگرد جنگ رونمایی شد موضع مبهم چین در مورد درگیری را بازتاب می‌دهد. در حالی که این سند از حاکمیت اوکراین حمایت می‌کند و خواستار حل و فصل سریع جنگ است مقصر این بحران را چیزی می‌داند که آن را "ذهنیت جنگ سرد" می‌نامد یعنی گسترش ناتو به سمت شرق و بی توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی روسیه.
این کشور هم چنین "تحریم‌های یکجانبه" غرب علیه روسیه را محکوم می‌کند علیرغم این که پکن عمدتا به رعایت مفاد تحریم‌ها در سال گذشته پایبند بوده است.
گلاسر می‌افزاید:"در این پیشنهاد یک پاراگراف کامل در مورد نیاز به کمک‌های بشردوستانه نوشته شده است، اما واقعا باید پرسید چین در ارائه این کمک‌ها در کجا قرار گرفته است؟ بنابراین، این یک طرح صلح نیست و چین نیز نقش صلح ساز را ایفا نمی‌کند".
او اشاره کرد که توافق ایران و عربستان که به هفت سال بیگانگی پایان داد و نقش دیرینه آمریکا به عنوان دلال اصلی قدرت در خاورمیانه را به چالش کشید به این معنا نیست که چین اکنون به عنوان یک میانجی بزرگ برای منازعات جهانی ظاهر می‌شود.
او افزود:" درس حاصل از توافق عربستان و ایران این است که چین به خوبی با فرصت‌ها سازگار می‌شود. به طور فزاینده‌ای مشخص شد که عربستان سعودی و ایران به دنبال راهی برای بهبود روابط خود هستند و چین از این فرصت استفاده کرد و به رساندن آن به خط پایان کمک نمود".
در مورد جنگ روسیه و اوکراین آن لحظه هنوز فرا نرسیده است. با این وجود، این درگیری احتمالا در دستور کار شی قرار دارد. شی روز دوشنبه در روزنامه روسی "روسیسکایا گازتا" روزنامه‌ای که توسط دولت روسیه منتشر می‌شود با انتشار مقاله‌ای خواستار "راهی منطقی" برای خروج از مناقشه اوکراین شد و اشاره کرد که موضع چین "به عنوان یک عامل سازنده در خنثی کردن پیامد‌های بحران و ترویج حل و فصل سیاسی عمل می‌کند".
به نظر می‌رسد چین علیرغم بدبینی غربی‌ها در مورد توانایی اش به عنوان یک واسطه صادق در موقعیت بهتری در مقاسه با بسیاری از کشور‌ها به منظور ایفای نقش میانجی در جنگ قرار دارد. در هر حال چین مهم‌ترین متحد روسیه است و در حالی که به تحریم‌های غرب پایبند بوده و از کمک نظامی به مسکو خودداری کرده روابط تجاری عادی خود را حفظ نموده و سال گذشته جایگزین آلمان به عنوان بزرگترین واردکننده نفت روسیه شده است. تجارت دوجانبه در بخش‌های غیر تحریمی نیز افزایش یافته و به رکورد 190 میلیارد دلار در سال گذشته رسیده است.
این دو همسایه که مرز‌های طولانی مشترکی دارند هم چنین سرعت تمرینات نظامی مشترک خود را حفظ کرده اند و در اواخر دسامبر مانور‌های دریایی گسترده‌ای را در دریای چین شرقی برگزار کرده اند. آنان هم چنین مانور‌های مشترکی را با آفریقای جنوبی در ماه فوریه و ایران در اوایل این ماه برگزار نموده اند.
مسئول، قدرت بزرگ
به گفته برخی تحلیلگران اهرم فشار چین بر روسیه و هم چنین تمایل این کشور برای تلقی شدن به عنوان نیروی سوم مسئول در سیاست جهانی می‌تواند شی جین پینگ را وادار کند تا پوتین را برای "گام‌های کوچک" در جهت آتش بس و گفتگو در اوکراین تحت فشار قرار دهد.
"موریتز رودولف" پژوهشگر حقوقی در دانشکده حقوق ییل می‌گوید:" چین واقعا می‌خواهد به جنوب جهانی نشان دهد که یک قدرت بزرگ مسئول است. قابل توجه است که چین موضع و پیشنهادات خود را در حالی ارائه می‌کند که در واقع جنگ اوکراین در اروپا در حال رخ دادن است و نه آسیا. این یک کیفیت جدید واقعی از تعامل چین در سطح بین المللی است. اگرچه سند موضع چین فاقد محتوا است پکن خود را به عنوان "تن‌ها کشوری که به طور بالقوه قادر است بخشی از راه حل صلح آمیز در اوکراین باشد معرفی کرده است. او می‌گوید که این در راستای جاه طلبی‌های چین برای تغییر شکل نظم جهانی است که آن را ناعادلانه منحرف شده به سوی غرب می‌داند و ایالات متحده و متحدان اش قوانین را به نفع خود تعیین می‌کنند".
رودولف می‌گوید این که شی به دنبال میانجی گری در مورد بحران اوکراین است یا خیر احتمالا پس از سفر او به مسکو مشخص خواهد شد. اگر رهبر چین پس از سفر به روسیه از دیگر پایتخت‌های اروپایی بازدید به عمل آورد آن گونه که "وال استریت ژورنال" گزارش داده و و اگر بخواهد بلافاصله پس از نشست سران با پوتین با زلنسکی صحبت کند نشان می‌دهد که شی واقعا تلاش می‌کند نقشی فعال را ایفا کند.
با کاهش انتظارات برای دستیابی به موفقیت در اوکراین گفتگو‌های ماهوی شی و پوتین احتمالا بر گسترش و تعمیق روابط اقتصادی و نظامی چین و روسیه متمرکز خواهد شد.
"آنا کیریوا" دانشیار گروه مطالعات آسیایی و آفریقایی در دانشگاه MGIMO مسکو می‌گوید:" در مجموع، این دیدار مهمی است که نشان دهنده اهمیت مشارکت استراتژیک روسیه و چین برای یکدیگر است".
او می‌افزاید:"می توان انتظار توافق‌های اقتصادی جدید را به ویژه در حوزه انرژی داشت. روسیه نیاز فوری به یافتن مقاصد جایگزین برای صادرات خود دارد و چین بیش از آن مایل است که منابع انرژی و مواد خام روسیه را با قیمت‌های پایین خریداری کند".
او اشاره می‌کند که این وضعیت می‌تواند به توافق بر سر یک خط لوله جدید (قدرت سیبری 2) برای انتقال گاز به چین از طریق مغولستان منجر شود. کیریوا می‌گوید که شی و پوتین هم چنین از نشست خود برای نشان دادن ثبات روابط بین دو کشور علیرغم آشفتگی در سیاست جهانی استفاده خواهند کرد و از این طریق یک جبهه متحد علیه ایالات متحده و متحدان اش ارائه خواهند نمود و جایگاه جهانی مسکو را ارتقا خواهند داد.
او می‌افزاید:"تا زمانی که مسکو و پکن شراکت استراتژیک خود را حفظ کنند این بدان معناست که امکان محاصره کامل آنان از طریق ژئوپولیتیکی وجود نخواهد داشت".

لینک کوتاه:
https://www.akhbaremahramaneh.ir/Fa/News/908388/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

فعال سیاسی: بدون تغییر در تیم اقتصادی دولت نباید منتظر بهبود اوضاع بود

خط فقر 150 هزار تومانی در سال 84

آوارها در غزه وسیله‌ای برای سرگرمی کودکان شد

اعتراض مردم انگلیس به وتوی آمریکا علیه فلسطین

تجمع مردم لبنان در مقابل سفارت اردن

جواد خیابانی: نه قهر کردم و نه از تلویزیون می‌روم!

رضا نصری: زبان ایران باید در مقابل اسرائیلِ یاغی و قانون‌شکن زبان قانون و منطق و متانت باشد!

صفر تا صد برنده و بازنده عملیات ایران علیه اسرائیل در 3 دقیقه

مجری معروف تهیه کننده تئاتر شد!

افت محسوس قیمت سکه امامی؛ عقبگرد دلار به کانال 65 هزار تومانی

چرا «گناه فرشته» نظر مخاطب را جلب نکرد؟

رابطه تازه سحر دولتشاهی و پیمان معادی صدای برخی‌ها را درآورد!

حسین شریعتمداری: حمله اسرائیل مانند توپ میرزا آقاسی، صدراعظم محمدشاه قاجار بود

تأیید بیمه مرکزی نسبت به افزایش سرمایه‌ی بیمه دی

اصلا حوصله کارکردن در این روزهای بهاری را ندارم

افزایش نرخ سود بین بانکی در هفته پایانی فروردین ماه

شمار شهدای غزه به 34 هزار و 49 نفر رسید

واکنش سفارت ایران در لندن به کمپین نمایندگان پارلمان انگلیس علیه سپاه

وزیر دفاع سابق آمریکا: سکوت ایران و اسرائیل می‌تواند نشانه پایان تنش‌ها باشد

اظهارنظر بولتون درباره واکنش ناچیز رژیم صهیونیستی: ایران در این مورد خیلی خیلی خوش‌شانس بود

شبکه 12 تلویزیون رژیم اسرائیل: ایرانی‌ها ما را مسخره‌ می‌کنند

بچه بال مگسی رو واکس زده!

ارزیابی دستگاه‌های اجرایی در برابر تهدیدات با حضور رئیس ستادکل نیروهای مسلح

سردار شکارچی: قدرت بازدارندگی ایران مانع تهاجم دشمنان است

جامعه ایثارگری از بنیاد شهید و امور ایثارگران انتظاری جز تکریم ندارند

ترفند آویزان کردن شلوار

جولان گرانی در کالاهای اساسی؛ حبوبات 30 درصد گران شد

زخمی شدن 5 نوجوان بر اثر تیراندازی در مریلند

چهره ها/ شوخی جالب شاهرخ استخری با بازپخش سریال هایش

جامعه ایثارگری از بنیاد شهید و امور ایثارگران انتظاری جز تکریم ندارد

نابودی بزرگترین مرکز داروسازی نوار غزه به دست اشغالگران صهیونیست

دیدار ماکرون با میقاتی در پاریس

امیرعبداللهیان: نتانیاهو از کنترل خارج شده و باید مهار شود

فرمانده ارتش به فرمانده سپاه پیام داد

واکنش نماینده مجلس به ادعای دولت درباره قیمت دلار 100 هزار تومانی

فیلم شهرک در بخش مسابقه جشنواره بین‌المللی «کازابلانکا»

شروع یک انقلاب در درمان طاسی سر

وداع تلخ مادر با کودک خردسالش که در بمباران صهیونیست‌ها به شهادت رسید

آزمایش یک موشک قاره پیمای جدید در کره شمالی

خانواده جعفری‌جوزانی عزادار شدند

آهنگ «معین زد» رو از خود خواننده قشنگ‌تر خوندن!

چالش مرندی برای مجری معروف انگلیسی: در برنامه‌ات فیلم سرهای بریده‌شده اسرائیلی‌ها را نشان بده!

برگزاری اولین همایش حقوق شهروندی و ایثار استان کرمان با حضور مدیرکل حقوقی و معاضدت قضایی بنیاد شهید و امور ایثارگران

روشی جالب برای قفل کردن درهای خانه برای دزد نزدن

ایران و اسرائیل در منطقه خاکستری

وعده مقام وزارت نیرو برای رفع مشکلات فنی انتقال برق ایران، آذربایجان و روسیه

ازدواج سه زوج فلسطینی در دل جنگ

زلنسکی: ناتو باید روشن کند متحد کی‌یف هست یا نه

مدیر مدرسه‌ دختر یا نامزد سابق پدر؟

پاسخگویی سلمانی به جامعه ایثارگری در میز خدمت نماز جمعه تبریز

© - www.akhbaremahramaneh.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی