اخبار محرمانه

آخرين مطالب

اینترسپت: چگونه ایران، برنده جنگ آمریکا و عراق شد؟ تحلیل ویژه

اینترسپت: چگونه ایران، برنده جنگ آمریکا و عراق شد؟
  بزرگنمايي:

اخبار محرمانه - عصر ایران /متن پیش رو در عصر ایران منتشر شده و انتشار آن در آخرین خبر به معنای تاییدش نیست
در یک مطالعه عظیم دو جلدی که در سال 2019 توسط کالج جنگ ارتش ایالات متحده منتشر شد، به نتیجه مشابهی رسید و بیان کرد که "به نظر می رسد ایران جسور و توسعه طلب تنها پیروز این درگیری باشد."
وبگاه آمریکایی "اینترسپت" در بیستمین سالگرد آغاز اشغال عراق از سوی ایالات متحده آمریکا، با انتشار گزارشی نوشت: تهاجم نظامی ایالات متحده آمریکا به عراق تنها یک برنده داشت و آن هم ایران است.
به گزارش عصرایران، اینترسپت با ادعای اینکه به مجموعه اسنادی از سازمان های اطلاعاتی ایران دست یافته که در آنها تشریحی از وضعیت عراق شده است، نوشت:
مجموعه ای از اسناد اطلاعاتی سری ایران که به دست "اینترسپت" رسیده است، دستاوردهای سیاسی تهران در عراق از زمان تهاجم سال 2003 آمریکا را نشان می دهد.

اخبار محرمانه


بازار

اخبار محرمانه

در ژانویه 2015، زمانی که شبه‌نظامیان داعش در حال تهاجم به سرتاسر عراق و سوریه بودند، یک افسر اطلاعاتی ایرانی که در بین همکارانش با نام رمز "بروجردی" شناخته می‌شود، با "حیدر العبادی" نخست‌وزیر وقت عراق، ملاقات کرد.
این دیدار که در دفتر عبادی در بغداد برگزار شد، "بدون حضور منشی یا شخص ثالث" انجام شد. 
عبادی یکی از اعضای طبقه سیاسی تبعیدی عمدتا شیعه عراقی در ایران بود که پس از تهاجم ایالات متحده به قدرت بازگشته بودند. 
این دو نفر درباره موضوعات مختلفی از جمله تهدید داعش علیه عراق، نقش قدرت‌های خارجی مانند ترکیه و عربستان سعودی در منطقه و در نهایت موقعیت غرب گفت‌وگو کردند. بر اساس گزارش وزارت اطلاعات ایران، آنها حداقل در یک نکته توافق کردند: علیرغم تهدید داعش و دیگر قدرت های منطقه، شرایط سیاسی ناشی از حمله آمریکا به عراق و برکناری صدام حسین فرصتی را برای جمهوری اسلامی ایران و نخبگان عراقی متحدش ایجاد کرده بود که باید «از این موقعیت استفاده کرد.»
20 سال پس از حمله نیروهای آمریکایی به عراق، اسناد محرمانه اطلاعاتی ایران که به اینترسپت درز کرده و برای اولین بار در یک سری گزارش ها در ابتدای سال 2019 منتشر شد؛ این سوال مهم را روشن کرد که واقعا چه کسی در جنگ عراق پیروز شد. از میان صدها صفحه اسناد طبقه بندی شده یک پیروز به وضوح نمایان می شود: ایران.
امروز، ایران از دسترسی ممتازی به نظام سیاسی و اقتصاد عراق برخوردار است، در حالی که ایالات متحده به یک بازیگر کوچک تقلیل یافته است. خود عراقی ها همچنان به شدت تقسیم شده اند. بسیاری از نخبگان سیاسی خودشان متحدان نزدیک ایران هستند. 
اسناد وزارت اطلاعات ایران که بین سال‌های 2013 تا 2015، یعنی اوج مبارزات بین‌المللی علیه داعش نوشته شده‌اند، نمونه‌هایی از گسترش نفوذ ایران در عراق را نشان می‌دهند. ایران ضمن کمک به آموزش و سازماندهی نیروهای امنیتی عراقی که از نظر ایدئولوژیک با جمهوری اسلامی مرتبط هستند، در فعالیت هایی به منظور ارتقاء جایگاه سیاستمداران محبوب عراقی به نقش های مهم در دولت عراق برای حفاظت از منافع اقتصادی و سیاسی ایران نقش داشته اند. 
یکی از گزارش‌های محرمانه در سال 2014 "عادل عبدالمهدی" نخست‌وزیر وقت عراق را به‌عنوان «روابط ویژه» با ایران توصیف کرد و فهرستی از دیگر اعضای کابینه عراق را نام برد که اغلب با جمهوری اسلامی نزدیک بودند. افرادی که سالها در ایران تبعید بودند. در این آرشیو اسناد در مورد اینکه این روابط نزدیک چگونه به نفع ایران بوده است، از جمله اینکه مقامات عراقی نزدیک به ایران اجازه دسترسی به حریم هوایی عراق و ارتباطات حیاتی برای دسترسی هوایی و زمینی به متحدان خود در سوریه را داده اند، بحث می شود.
گفتگوی بروجردی و حید العبادی در آن زمان در بسیاری از سطوح دولت و جامعه عراق تکرار می شد. در این اسناد، مقامات ایرانی کار خود را برای تحکیم منافع تجاری و امنیتی در عراق و در عین حال گرفتن قراردادهای نفت و توسعه در منطقه اقلیم کردستان عراق و پروژه های تصفیه آب در جنوب ثبت کردند، که دومی با کمک رشوه 16 میلیون دلاری برنده شد. 
این اسناد همچنین نشان می‌دهد که چگونه مقامات نظامی سابق عراق، از جمله افرادی که در طول اشغال توسط ایالات متحده آموزش دیده یا مورد حمایت قرار گرفته‌اند، تحت فشار قرار گرفته‌اند تا به ارایه خدمات اطلاعاتی به ایران بپردازند و برای مثال از یکی از ماموران عراقی در این اسناد نام برده است که مجبور شده است «برای نجات خود همکاری کند.»
منافع جنگ برای ایران صرفا سیاسی یا امنیتی نبود. عراق محل بسیاری از مکان‌های مقدس شیعه است که همانطور که در اسناد اشاره می‌شود، به روی گردشگری و نفوذ ایران باز شده است. اسناد موجود در آرشیو وزارت اطلاعات ایران بیشتر گزارش های فردی از مکالمات و فعالیت های اطلاعاتی انجام شده توسط عوامل ایرانی در داخل عراق را روایت می کند. 
این تصویر از ایران نه تنها در اسناد اطلاعاتی خود آن کشور منعکس شده است بلکه در یک مطالعه عظیم دو جلدی که در سال 2019 توسط کالج جنگ ارتش ایالات متحده منتشر شد، به نتیجه مشابهی رسید و بیان کرد که "به نظر می رسد ایران جسور و توسعه طلب تنها پیروز این درگیری باشد." 
این مطالعه جامع ترین نگاه تاکنون به هزینه ها و پیامدهای جنگ از دیدگاه نظامی ایالات متحده است. برخی از این هزینه‌ها آشکار و شناخته شده هستند: هزاران آمریکایی پس از یک ماموریت نامشخص برای یافتن سلاح‌های کشتار جمعی که به یک کمپین ضد شورش و جنگ داخلی واگذار شد، در نبرد کشته شدند. اما اگرچه بیشتر بارِ جنگ بر دوش تعداد نسبتا کمی از آمریکایی‌هایی بود که مستقیما در آن شرکت کردند، اما جنگ تاثیرات گسترده‌تری بر جامعه آمریکا داشت که امروزه نیز همچنان احساس می‌شود.
جنگ عراق این پتانسیل را دارد که یکی از پرپیامدترین درگیری ها در تاریخ آمریکا باشد. نویسندگان کالج جنگ نوشتند که این جنگ یک سنت سیاسی طولانی مدت علیه جنگ های پیشگیرانه را در هم شکست وبلافاصله پس از درگیری، آونگ سیاست آمریکا با تردید عمیق نسبت به مداخلات خارجی به سمت قطب مخالف حرکت کرد.
خود عراقی ها نیز از جنگ آسیب زیادی دیده اند. میلیون ها نفر در نتیجه تهاجم و درگیری داخلی متعاقب آن کشته، زخمی یا آواره شده اند. ظهور گروه افراطی داعش، که اسناد اطلاعاتی ایران به طور مفصل درباره آن بحث می کند، خود محصول هرج و مرج عراق پس از حمله، از جمله سوء استفاده شبه نظامیان سرکش مورد حمایت ایران بود. 
در همان گفت و گوی بروجردی و حیدر العبادی در سال 2015، افسر اطلاعاتی ایران اظهار داشت که «امروز اهل سنت در بدترین شرایط ممکن قرار گرفته اند و اعتماد به نفس خود را از دست داده اند» و افزود: « آنها آواره و شهرهایشان ویران شده و آینده نامعلومی در انتظار آنهاست.»
وضعیت اسفبار سنی‌های عراق، ناظران را درون دستگاه اطلاعاتی ایران نگران کرده بود، آنها هشدار می‌دادند که بسیاری از سنی‌ها که از قتل‌عام‌های نیروهای امنیتی و شبه‌نظامیان دولتی عراق به شدت خشمگین بودند، نه تنها به استقبال داعش می روند، بلکه به سمت دیگر دشمنان ایران نیز سوق داده شده‌اند.
یکی از افسران اطلاعاتی ایران با ابراز تاسف گفت: «سیاست های ایران در داخل عراق به آمریکایی ها برای بازگشت به عراق مشروعیت بخشیده است. مردم و احزاب سنی که پیشتر با آمریکا می‌جنگیدند، اکنون آرزو دارند که نه تنها آمریکا، بلکه اسرائیل هم بیاید و آنها را از دست ایران نجات دهد.»
در نهایت، داعش در نتیجه ائتلاف ضمنی بین دولت عراق، ایالات متحده، ایران و پیشمرگه‌های کُرد که برای مبارزه با این گروه و بازپس‌گیری کنترل سرزمین‌های تحت اشغال داعش متحد شده بودند، نابود شد. 
امروز ایران قدرتمندترین بازیگر خارجی در داخل عراق باقی مانده است. اگرچه ایران به هدفی رسیده است که از زمان جنگ عراق و ایران در دهه 1980 آرزوی آن را داشت - به دست آوردن قدرت در عراق و الحاق مناطق با اکثریت شیعه در حوزه نفوذ ایران.
در جریان اعتراضات علیه فساد دولتی در عراق در سال 2019، عراقی‌ها اغلب ایران و متحدانش، همراه با ایالات متحده، را مسئول وضعیت نابسامان این کشور می‌دانستند. در سال 2020، ژنرال ایرانی (شهید سپهبد) قاسم سلیمانی، معمار اصلی سیاست ایران در عراق که نقش او به طور مفصل در آرشیو وزارت اطلاعات ایران ثبت شده است، در یک حمله پهپادی آمریکایی در نزدیکی فرودگاه بغداد، ترور شد.
علیرغم صلح نسبی پس از شکست داعش، عراق امروز یک بشکه باروت با بیکاری گسترده، تخریب محیط زیست و فقر باقی مانده است که نخبگان حاکم آن که به طور گسترده توسط عراقی ها به عنوان دزدسالاران و دست نشانده های کشورهای خارجی محکوم شده اند، نتوانسته اند یا نمی خواهند به آن رسیدگی کنند. 
دو دهه پس از اشغال عراق از سوی نیروهای آمریکایی، ایران با چالش‌های داخلی خود از جمله بی‌ثباتی و تاثیرات اقتصادی کارزار تحریم‌های بین‌المللی به رهبری ایالات متحده مواجه است که اقتصاد این کشور را نابود کرده است.
با این حال، وقتی نوبت به جنگ سایه بین ایران و ایالات متحده در عراق می‌رسد، نخبگان ایرانی احتمالا خود را غالب می‌دانند - به قیمتی گزاف برای خودشان، آمریکایی‌ها و عراقی‌ها.

لینک کوتاه:
https://www.akhbaremahramaneh.ir/Fa/News/906253/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

واکنش وزارت خارجه ایران به اقدام آمریکا برای تمدید تحریم نفتی ونزوئلا

گناه مخاطب چی بود فرشته؟

ماجرای مرد کوری که 60 سال پیش با شکنجه 2 کودک را برای گدایی اجاره کرد!

محاکمه ترامپ وارد چهارمین روز شد

رسانه صهیونیستی: نتانیاهو یک آدم حراف و طبل تو خالی از کار درآمد

تصویب چهاردهمین بسته تحریمی اتحادیه اروپا علیه روسیه

تولید پایدار سوخت در پالایشگاه تهران با تنوع‌بخشی به سبد محصولات

دارندگان کارت سوخت بخوانند

حزب‌الله: از رویارویی با اسرائیل و حمایت غزه عقب نمی‌کشیم

عمو کاووس: مرگ حقه، میکروب بهانه است

فامیل دور و بچه‌ش و ببعی قاچاقی میخوان برن ترکیه

بلایی که مهسا طهماسبی سر گربه های محله آورده

پیش بینی بورس هفته اول اردیبهشت 1403

مرزبندی استان‌های کشور در بازار مسکن

شهادت فرمانده گردان طولکرم در سرایاالقدس

حمله مقاومت فلسطین به شهرک «سدیروت»

خودسوزی یک فرد مقابل دادگاه ترامپ

شهادت یک جوان فلسطینی در کرانه باختری

سلمان: در باز است، باز پرنده است، پس در پرنده است!

وقتی نمیتونی دو دقیقه ساکت بشینی

رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت: مسئولان متوجه اطرافیان کذاب و هتاک باشند

قدردانی امیرعبداللهیان از نقش الجزایر در کمک به توقف نسل‌کشی اسرائیل در غزه

عراق از حملات امروز به اصفهان ابراز نگرانی کرد

هشدار صندوق بین‌المللی پول نسبت به تبعات تصرف دارایی‌های روسیه

وقتی هیچی از هنر نقاشی نمیدونی

دابسمش علی لهراسبی برای مخاطبانش

واکنش معنادار وزیر روحانی درخصوص تذکر دفتر رهبری به مسئولان بخاطر رفتار بی‌قاعده در حجاب

پیش‌بینی قیمت دلار 1 اردیبهشت 1403

پیشرفت در مذاکرات صلح باکو و ایروان

اظهارات لاوروف درخصوص صحبت‌های جنجالی بورل

شیرین: تا وقتی بله نگفته بودیم، هیشکی قصد ازدواج نداشت حالا همه میخوان زن بگیرن!

وقتی ناراحتی از اینکه مخ زن خودت رو زدی

راهپیمایی تهرانی‌ها در حمایت از عملیات «وعده صادق»

لاوروف: روسیه از طریق کانال‌های دیپلماتیک به اسرائیل اطلاع داده که ایران خواهان افزایش درگیری نیست

ادامه حملات حزب الله لبنان به مواضع رژیم صهیونیستی

شمار شهدای غزه از 34 هزار نفر گذشت

اوربان: اروپا یک قدم تا ارسال سرباز به اوکراین فاصله دارد

رپ خوانی بحرانی برای سید جواد هاشمی

روایت سفیر ایران در فرانسه از ماجرای تهدید به انفجار یک فرد در مقابل کنسولگری ایران

فایننشال‌تایمز: پدافند هوایی اسرائیل به عاقبت اوکراین دچار خواهد شد

تهدید داخلی معادن بیشتر است یا خارجی؟

درگیری لفظی میان نتانیاهو و وزیر خارجه آلمان

اتحادیه اروپا برای نخستین‌بار چند شهرک‌نشین صهیونیست را تحریم کرد

لیبرمن: در مسیر پیروزی نیستیم

ناتو تعداد بیشتری سامانه پدافند هوایی به اوکراین ارسال می کند

سرقت 250 هزار سند در حمله هکری «انانیموس» به ارتش رژیم صهیونیستی

استوری جدید و متفاوتی که منوچهر هادی منتشر کرد

چهره ها/ تغییر چهره «گلنار» سریال گیلدخت بعد از 3 سال

ببعی به زبان ترکی هم مسلطه!

چهره ها/ سلفی جالب نصرالله رادش و همسرش وایرال شد

© - www.akhbaremahramaneh.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی