اخبار محرمانه

آخرين مطالب

سرمقاله وطن امروز/ بذر امید مقاله

سرمقاله وطن امروز/ بذر امید
  بزرگنمايي:

اخبار محرمانه - وطن امروز / « در جست‌وجوی ائتلاف سینمای مقاومت؛ بذر امید » عنوان دیدگاه روزنامه وطن امروز به قلم محمد نادری است که می‌توانید آن را در ادامه بخوانید:
 سینما دیگر مثل دوره کلاسیک صرفا هنری برای ارائه هنر نیست. سینما در عصر حاضر ابزار و وسیله است، ابزاری ایدئولوژیک، وسیله‌ای مفرح و سرگرم‌کننده، ابزاری آموزش‌دهنده، تعلیم‌گر و شاید مهم‌تر از همه ابزاری برای تصویر‌سازی و روایت‌گری از جامعه‌ای است که در آن حضور دارد. فیلم آینه تمام‌نمای جامعه‌ای است که در آن به وجود آمده است، سینما به یکی از مهم‌ترین عرصه‌ها در ارتباط با واقعیت اجتماعی تبدیل شده است. فیلم و سینما با جامعه رابطه متقابل دارد؛ یعنی هم تاثیرگذار است و هم تاثیرپذیر. سینما توانایی باز روایت مسائل و معضلات جامعه را دارد، به عبارتی پیوند مردم با جامعه عموم به واسطه خرده‌روایت‌هایی همچون سینما تقویت می‌شود. یکی از مهم‌ترین کاربردهای سینما در دوره کنونی ایدئولوژیک بودن آن است، یعنی ابزاری است در خدمت توسعه، ترویج و توجیه ایدئولوژی مسلط جامعه، کاری که به بهترین نحو ممکن سینمای هالیوود در حال انجام دادن آن است. سینمای بعد از انقلاب اسلامی توانست با چرخش180 درجه‌ای نسبت به دوره قبل خود را با ایدئولوژی جدید جامعه تطبیق دهد و به ابزار مناسبی برای ترویج و اشاعه آن تبدیل شود. سینمایی که از دل مخروبه‌های فیلم‌فارسی‌های بی‌هدف و ولنگار بلند شده بود، اکنون به سینمایی بامعنا، معرفت‌ساز و جریان‌ساز تبدیل شده است، هر چند با توجه به آزادی‌ای که در سینمای بعد از انقلاب برای فیلمسازان قائل بوده‌اند تعداد بی‌شمار و قابل توجهی از آثار مخالف ایدئولوژی حاکم و مسلط نیز تولید شده است که این خود به پویایی سینما و مهم‌تر از آن به پویایی جامعه منجر شده است.
با تغییر رژیم و حکومت مسلط در ایران به واسطه انقلاب اسلامی، شاهد تغییرات فرهنگی - مذهبی - سیاسی و ایدئولوژیک بسیار عمیقی در سطح جامعه بودیم که این امر در بدنه سینما نیز اثرگذار بوده که منجر به تولد «سینمای انقلابی» می‌شود؛ سینمایی که با دیدی مذهبی و انقلابی به مسائل مختلف جامعه و بین‌الملل می‌پردازد و آنها را با روایتی جذاب در پرده سینما به تصویر می‌کشد. به طور قطع سینمای دفاع‌ مقدس و به تعبیر بالاتر، سینمای مقاومت مولود و فرزند اصلی انقلاب اسلامی است که دل در گرو اهداف و آرمان‌های انقلاب اسلامی داشته و همین امر منجر شده که به خارج از مرزهای جغرافیایی کشور کشیده شود و با اشاعه فرهنگ و ایدئولوژی انقلاب اسلامی، سهم بالا و بسزایی در مرجع قرار گرفتن انقلاب اسلامی در بین ملت‌های منطقه ایفا کند.
در حال حاضر سینما خط مقدم جبهه و مهم‌ترین جنگ‌افزار کشورهای دنیا در جنگ ایدئولوژیک برای تضمین برتری و بقا در مناسبات و معادلات جهانی است. شاید به تعبیری بتوان گفت سینما دیگر بیشتر از آنکه صرفا یک هنر، سرگرمی و صنعت باشد، یک استراتژی برای تولید، اشاعه و تسلط ایدئولوژی کشورهاست. در حال حاضر سینما به میدان جنگ کشورهای مدعی حکومت بر دنیا تبدیل شده که به نوعی یادآور دوران جنگ سرد بین بلوک شرق و بلوک غرب است؛ امری که آمریکا سال‌های درازی است از آن بهره می‌برد. شاید به همین دلیل است که غالبا گفته می‌شود سینمای هالیوود خط مقدم پنتاگون و کاخ سفید در جنگ ایدئولوژیک است!
در جبهه مقابل سینمای ایدئولوژیک آمریکا و اروپا، سینمای مقاومت ایران، روسیه، چین و کشورهای ضدامپریالیستی وجود دارد. سینمای مقاومت روسیه عموما درباره حوادث جنگ دوم جهانی و استقامت این کشور در مقابل اشغال است؛ سینمای مقاومت چین نیز بیشتر حول جنگ شبیه‌جزیره کره و نبرد این کشور با آمریکاست که از مهم‌ترین‌های آنها می‌توان به «نبرد در دریاچه چانگ جین» و «تک‌تیرانداز» اشاره کرد که نبرد مستقیم ارتش و کمیته‌های مردمی چین با سربازان آمریکایی و شکست دادن آنها را به تصویر می‌کشد.
بازار

اخبار محرمانه

سینمای کشورهای ضدامپریالیستی به قضیه قیام و انقلاب مردم این کشورها علیه آمریکا و حکومت‌های دیکتاتور و دست‌نشانده این کشور می‌پردازد، سینمای ایران نیز به جنگ تحمیلی از سوی حزب بعث عراق و کشورهای عراق و مقاومت مردم ایران در برابر این تهاجمات می‌پردازد.
در حوزه جشنواره‌های سینمایی برای ترویج گفتمان مقاومت، نگاه و چشم امید همه به جشنواره فیلم فجر بود که بتواند با برقراری ارتباط با سینماگران حوزه مقاومت کشورهای ضدامپریالیستی و ضدسرمایه‌داری غرب به ترویج فرهنگ و گفتمان مقاومت بپردازد اما این جشنواره در سال‌های اخیر از اهداف و آرمان‌های اولیه خود به مقدار بسیار زیادی دوری گزیده است تا آنجا که دیگر کمتر نشانه‌ای از هویت و اصالت ایرانی در آن به چشم می‌خورد، هر چند امیدواریم این جشنواره با ریل‌گذاری و سیاست‌گذاری‌های فرهنگی درست، بجا و به‌موقع به جایگاه اصلی خود بازگردد.
اما در حال حاضر جشنواره سینمای مقاومت به مرور بذر امید را در دل‌ها کاشته که می‌تواند یک ائتلاف سینمایی بین‌المللی در جهت وحدت کشورهای حوزه مقاومت و علیه سینمای ایدئولوژیک جبهه سرمایه‌داری غرب و آمریکا ایجاد کند. هر چند این جشنواره هنوز در ابتدای راه است و ممکن است از شناخت و پختگی لازم برخوردار نباشد اما حضور آثاری از 40 کشور جهان در جشنواره امسال فیلم مقاومت نویدبخش و امیدوار‌کننده است اما به نظر می‌رسد برای تقویت این جایگاه باید اولا این جشنواره به جای هر 2 سال یک بار به صورت سالانه برگزار شود و دوم، همه دستگاه‌های فرهنگی کشور پای کار این جشنواره برای جهانی کردن گفتمان مقاومت بیایند.

لینک کوتاه:
https://www.akhbaremahramaneh.ir/Fa/News/897644/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

سرمقاله ایران/ حفاظت از خاکریز حجاب بدون بازی در زمین دشمن

سرمقاله دنیای اقتصاد/ نگاهی دیگر به وزارت امور اقتصادی و دارایی

سرمقاله جمهوری اسلامی/ « » عنوان سرمقاله روزنامه جمهوری اسلامی است که می‌توانید آن را در ادامه بخوانید:

افزایش نرخ کرایه تاکسی، مترو و اتوبوس از امروز

وقتی کارگردان مشهور قلیان چاق می‌کرد

رمزگشایی ایمانی از موضع گیری واحد چپ و راست سیاست در ماجرای حمله به صهیونیست‌ها

سرمقاله اعتماد/ یکپارچگی وتوان سیاست سازی

زمان دقیق افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی اعلام شد

ادعای مخالفت بایدن با عملیات نظامی صهیونیست‌ها در رفح

شهادت 7 فلسطینی در بمباران یکی از خانه های رفح

حمله پهپادی اوکراین به مناطق مسکونی «بلگورود»

نامعادله تبلیغات در سینمای ایران

حمله به یک پایگاه نظامی عراق

آزمایش یک «کلاهک فوق‌العاده بزرگ» موشک از سوی کره شمالی

آمریکا 1000 نیرویش را از نیجر خارج می‌کند

بیانیه مقاومت اسلامی عراق درباره حمله به هدف حیاتی در ایلات و پایگاه هوایی اشغالگران

پاسخ معاون رئیسی به رسانه‌ غربی که نوشته‌ بود مسئولان این روزها در پناهگاه هستند!

امیرعبداللهیان از الجزایر قدردانی کرد

گزارش امیرعبداللهیان از سفر نیویورک؛ موضوع دیپلماسی برای لغو تحریم‌ها هم مورد توجه قرار داشت

سرمقاله وطن امروز/ معادله پیروزی

سرمقاله خراسان/ بودجه عمرانی در نقش گوشت قربانی!

سرمقاله کیهان/ صد رحمت به توپ میرزا آقاسی!

واکنش وزارت خارجه ایران به اقدام آمریکا برای تمدید تحریم نفتی ونزوئلا

گناه مخاطب چی بود فرشته؟

ماجرای مرد کوری که 60 سال پیش با شکنجه 2 کودک را برای گدایی اجاره کرد!

محاکمه ترامپ وارد چهارمین روز شد

رسانه صهیونیستی: نتانیاهو یک آدم حراف و طبل تو خالی از کار درآمد

تصویب چهاردهمین بسته تحریمی اتحادیه اروپا علیه روسیه

تولید پایدار سوخت در پالایشگاه تهران با تنوع‌بخشی به سبد محصولات

دارندگان کارت سوخت بخوانند

حزب‌الله: از رویارویی با اسرائیل و حمایت غزه عقب نمی‌کشیم

عمو کاووس: مرگ حقه، میکروب بهانه است

فامیل دور و بچه‌ش و ببعی قاچاقی میخوان برن ترکیه

بلایی که مهسا طهماسبی سر گربه های محله آورده

پیش بینی بورس هفته اول اردیبهشت 1403

مرزبندی استان‌های کشور در بازار مسکن

شهادت فرمانده گردان طولکرم در سرایاالقدس

حمله مقاومت فلسطین به شهرک «سدیروت»

خودسوزی یک فرد مقابل دادگاه ترامپ

شهادت یک جوان فلسطینی در کرانه باختری

سلمان: در باز است، باز پرنده است، پس در پرنده است!

وقتی نمیتونی دو دقیقه ساکت بشینی

رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت: مسئولان متوجه اطرافیان کذاب و هتاک باشند

قدردانی امیرعبداللهیان از نقش الجزایر در کمک به توقف نسل‌کشی اسرائیل در غزه

عراق از حملات امروز به اصفهان ابراز نگرانی کرد

هشدار صندوق بین‌المللی پول نسبت به تبعات تصرف دارایی‌های روسیه

وقتی هیچی از هنر نقاشی نمیدونی

دابسمش علی لهراسبی برای مخاطبانش

واکنش معنادار وزیر روحانی درخصوص تذکر دفتر رهبری به مسئولان بخاطر رفتار بی‌قاعده در حجاب

پیش‌بینی قیمت دلار 1 اردیبهشت 1403

© - www.akhbaremahramaneh.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی