اخبار محرمانه

آخرين مطالب

معنای لحظه چت جی پی تی برای رقابت فناوری آمریکا و چین تحلیل ویژه

معنای لحظه چت جی پی تی برای رقابت فناوری آمریکا و چین
  بزرگنمايي:

اخبار محرمانه - فرارو /متن پیش رو در فرارو منتشر شده و انتشار آن در آخرین خبر به معنای تاییدش نیست
ظهور چت بات‌های ساخت آمریکا باعث آغاز فعالیت چینی‌ها شده است. اگر در حال خواندن این مطلب در اینترنت هستید احتمالا نام "چت جی پی تی" (Chat GPT) را شنیده اید. این چت بات مبتنی بر هوش مصنوعی که توسط شرکت کالیفرنیایی Open AI ساخته شده در جهان طوفانی به راه انداخته است.
به گزارش فارین پالسی؛ تخمین زده می‌شود که بیش از 100 میلیون نفر در سراسر جهان ظرف مدت دو ماه از زمان راه اندازی چت جی پی تی از این برنامه استفاده کرده اند و مایکروسافت سرمایه گذاری‌ای چندین ساله و چند میلیارد دلاری در شرکت سازنده این چت بات انجام داده تا فناوری آن را در "بینگ" (Bing) موتور جستجوی خود ادغام کند.
گوگل در حال توسعه "بارد" (Bard) چت بات خود است. غوغای پیرامون چت جی پی تی و جایگزین‌های مشابه آن سبب شده تا بخش فناوری چین نیز وارد این عرصه شود. "بایدو" موتور جستجوی پیشرو در چین اعلام کرده که قصد دارد "ارنی بات" (Ernie Bot) را در ماه مارس عرضه کند این در حالیست که دیگر غول‌های فناوری چینی مانند علی بابا و جی دی دات کام (JD.com) نیز چت بات‌های خود را معرفی کرده اند.
بازار

اخبار محرمانه

چین سال‌ها وقت صرف توسعه قابلیت‌های هوش مصنوعی خود کرده و جاه طلبی هایش در این باره را در برنامه‌ای در سال 2017 میلادی ترسیم کرده بود. هدف گذاری چین در آن برنامه تبدیل شدن به یکی از "مراکز نوآوری جهان" در عرصه هوش مصنوعی تا سال 2030 میلادی بوده است. این اهداف باعث رقابت و هم چنین همکاری بین دانشمندان و شرکت‌های آمریکایی و چینی شده اند از جمله از طریق آزمایشگاه‌هایی که توسط بایدو، تنسنت و علی بابا در سیلیکون، ولی راه اندازی شده اند.
با این وجود، از آنجایی که رابطه بین دو اقتصاد بزرگ جهان به ویژه در عرصه فناوری به طور فزاینده‌ای متخاصم می‌شود ممکن است فضای همکاری میان دو کشور بر روی فناوری‌هایی مانند هوش مصنوعی به سرعت در حال کاهش باشد.
محدودیت‌های اعمال شده از سوی دولت بایدن در مورد صادرات تراشه‌های نیمه هادی پیشرفته به چین در اکتبر گذشته که تا حدی به ضرر هدف گذاری چین در ارتقای توانایی‌های آن کشور در عرصه هوش مصنوعی خواهد بود و تنها یکی از نشانه‌های بدتر شدن روابط میان دو کشور است.
چین هدف گذاری سال 2030 میلادی خود در عرصه هوش مصنوعی را به عنوان "لحظه اسپوتنیک" قلمداد می‌کند. با این وجود، تعریف لحظه چت بات با عبارات بیش از حد ملی گرایانه می‌تواند گمراه کننده باشد.
چت جی پی تی بسیار متفاوت از نوع فناوری‌ای است که به طور سنتی در آزمایشگاه‌های دولتی ایالات متحده توسعه یافته است. شاید بسیار زود باشد که چت جی پی تی را به عنوان پیروزی‌ای برای امریکا در نوعی مسابقه قلمداد کنیم. Open AI تنها یک شرکت است و نه کل ایالات متحده. اقدامات آن شرکت لزوما از سوی منافع ملی امریکا هدایت نمی‌شوند.
با این وجود، در مورد چین تمایلات ملی گرایانه نقش مهمی در سیاستگذاری‌ها ایفا می‌کنند. همتایان چینی Open AI به دلیل قوانین اغلب محدود کننده چین در عرصه فناوری، دستگاه سانسور گسترده آن کشور و کنترل گسترده‌تر دولت چین بر بخش خصوصی محاسبات متفاوتی خواهند داشت. در چین هوش مصنوعی مولد باید قوانین پکن را درباره تاثیر این محصول بر امنیت ملی رعایت کند.
"پل تریولو" معاون ارشد امور چین و مسئول سیاست فناوری در گروه آلبرایت استونبریج می‌گوید مقام‌های چینی هوش مصنوعی را یک فناوری حیاتی می‌دانند که نیازمند یک چارچوب قانونی است هم برای کنترل جنبه‌های منفی استقرار الگوریتم هوش مصنوعی و هم چنین برای ارائه درک روشنی به شرکت‌های فناوری از این که خطوط نظارتی برای تشویق نوآوری در کجا ترسیم می‌شوند.
چت جی پی تی در چین در دسترس عموم قرار نگرفته و گزارش شده که پکن شرکت‌های فناوری چین را از استفاده یا ارائه خدمات آن به عموم محروم کرده است.
دولت چین در تلاش است تا اعمال محدودیت بر دسترسی شهروندان چینی به چت جی پی تی و سانسور گسترده‌تر رسانه‌های اجتماعی در چین را با به تصویر کشیدن آن به عنوان بخشی از رقابت گسترده‌تر آمریکا و چین توجیه کند.
در واقع، این واقعیت محض است که اطلاعات بدون سانسور و رایگان خارج از دیوار آتش با تبلیغات و اطلاعات نادرست حزب کمونیست چین در مورد هر تعداد از موضوعات حساس مانند حقوق بشر در شین جیانگ مقابله می‌کنند. یکی از مقام‌های سفارت چین در واشنگتن می‌گوید که پکن بر روی مفید و ایمن نگه داشتن هوش مصنوعی متمرکز است.
این مقام چینی به "فارین پالسی" می‌گوید: "چین متعهد به ایجاد جامعه‌ای با آینده‌ای مشترک برای بشریت در حوزه هوش مصنوعی است و تلاش می‌کند از رویکرد مردم محور و اصل هوش مصنوعی برای همیشه حمایت کند تا اطمینان حاصل کند که هوش مصنوعی ایمن، قابل اعتماد، قابل کنترل و قادر به بهتر انجام دادن کارهاست. تقویت توسعه پایدار جهانی و افزایش رفاه مشترک تمام بشریت هدف چین است".
نکته جالب توجه آن است که چت بات بایدو یعنی "ارنی" در مورد اطلاعات انگلیسی زبان ویکیپدیا و ردیت که هر دو در چین مسدود شده اند آموزش دیده است. پیدا کردن راه‌هایی برای استفاده از فناوری هوش مصنوعی مولد بدون درگیری با سانسورچیان چینی برای شرکت‌های چینی کار دشواری خواهد بود.
در هر صورت شرکت‌هایی که در فضای فناوری چین فعالیت می‌کنند از محدودیت‌های بالا به پایین استفاده می‌نمایند. تمام آن شرکت‌ها در اجرای مقررات دولتی و الزامات سانسور در مورد سایر محصولات خود بسیار با تجربه هستند و موانع برای آنان آشنا هستند.
پکن همچنین احتمالا از هوش مصنوعی برای تولید تبلیغات حکومتی استفاده خواهد کرد. چین اساسا تولید کننده اخبار جعلی (فیک نیوز) است و می‌تواند از هوش مصنوعی برای تولید پروپاگاندای حکومتی یا اخبار جعلی با سرعت و مقیاسی استفاده کند که ممکن است برای افراد عادی امکان ناپذیر باشد.
تاثیرگذارتر از سانسور پکن در مورد توانایی چین برای توسعه اکوسیستم هوش مصنوعی می‌تواند کنترل صادرات ایالات متحده در سال گذشته باشد که مسیر فروش پیشرفته‌ترین تراشه‌های نیمه هادی و تجهیزات مورد نیاز برای ساخت آن به شرکت‌های چینی را قطع کرد.
"تریولو" می‌گوید: " این تراشه‌ها برای توسعه مدل‌های پیشرفته هوش مصنوعی بسیار مهم هستند و محدودیت‌های صادراتی می‌تواند بزرگ‌ترین تاثیر رقابت فناوری ایالات متحده و چین بر توسعه هوش مصنوعی چین باشد".
این محدودیت‌ها زمان می‌برد، زیرا سازمان‌ها و شرکت‌های چینی مقداری از تراشه‌ها را از پیش ذخیره کرده اند. با این وجود، با گذشت زمان در صورتی که شرکت‌های چینی نتوانند راه حل‌هایی پیدا کنند از نظر آموزش الگوریتم‌های هوش مصنوعی بر روی سخت افزار‌های پیشرفته در مضیقه بیش تری قرار خواهند گرفت. این امر به ویژه در مورد مدل‌های زبان بزرگ که به بهترین وجه بر روی پیشرفته‌ترین سخت افزار آموزش داده می‌شوند صدق می‌کند.
برخلاف مبارزه بر سر رهبری جهانی سایر فناوری‌های پیشرفته مانند اینترنت نسل پنجم شبکه‌های همراه رقابت بر سر رهبری فناوری‌هایی که می‌توانند متن‌های هوشمندانه بنویسند مخاطرات بیش تری دارد.
رقابت بر سر هوش مصنوعی و فناوری‌های نوظهور به طور گسترده پیامد‌هایی را به همراه دارد که فراتر از حوزه دیجیتال است. کشوری که در زمینه هوش مصنوعی پیشتاز است از مزایای اقتصادی قابل توجه و از امنیت ملی برخوردار خواهد شد.
آن چه در اینجا مطرح است این نیست که کدام کشور در عرصه هوش مصنوعی نقش رهبری کننده را ایفا می‌کند بلکه موضوع مهم آن است که کدام کشور قوانینی را برای نحوه استفاده از آن در سراسر جهان تعیین می‌کند. بنابراین، ارزش‌های دموکراتیک و مفهوم جوامع باز در مسابقه هوش مصنوعی در خطر است.
چت جی پی تی درباره قابلیت‌های هوش مصنوعی چین چه فکر می‌کند؟
چت جی پی تی درباره هدف گذاری چین به منظور تبدیل شدن به قطبی در عرصه هوش مصنوعی برای "فارین پالسی" نوشت: "چین در سال‌های اخیر سرمایه گذاری‌های قابل توجهی در هوش مصنوعی (AI) انجام داده است و قابلیت‌های آن در این زمینه به سرعت در حال پیشرفت است. نقاط قوت چین در هوش مصنوعی شامل پردازش زبان طبیعی، بینایی رایانه و یادگیری ماشینی هستند. این کشور در توسعه برنامه‌های کاربردی مبتنی بر هوش مصنوعی برای صنایع مختلف مانند مراقبت‌های بهداشتی، حمل و نقل و امور مالی پیشرفت چشمگیری داشته است.
با این وجود، چین در تمام این عرصه‌ها نقشی تحسین برانگیز ایفا نکرده است. باید به سیاست‌ها و ابتکار عمل‌های چین با هدف جمع آوری و تجزیه و تحلیل مقادیر زیادی از داده‌ها که نگرانی‌هایی را در مورد سوء استفاده احتمالی و نقض حریم خصوصی ایجاد کرده نیز اشاره نمود".
این چت بات در ادامه می‌نویسد: "به طور کلی، قابلیت‌های هوش مصنوعی چین به سرعت در حال پیشرفت هستند و این کشور آماده تبدیل شدن به یک بازیگر اصلی در چشم‌انداز جهانی هوش مصنوعی است. با این وجود، توجه و رسیدگی به نگرانی‌های مربوط به حریم خصوصی و کسب اطمینان از توسعه و استفاده مسئولانه از هوش مصنوعی برای چین مهم خواهد بود".

لینک کوتاه:
https://www.akhbaremahramaneh.ir/Fa/News/892437/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

اسرائیل در غزه؛ جنایت پشت جنایت

حمله یمن به ناوشکن آمریکایی و کشتی اسرائیلی

استعفای ناگهانی فرمانده یگان ویژه «اشباح» از ارتش رژیم صهیونیستی

بازدید میدانی یحیی السنوار از مناطق درگیری در غزه

آخرین وضعیت شکایت صداوسیما از مهران مدیری و پخش دورهمی؛ در انتظار تعیین تکلیف شبکه نسیم

کاخ سفید ارسال مخفیانه موشک های دوربرد به اوکراین را تایید کرد

رئیسی پایتخت سریلانکا را به مقصد تهران ترک کرد

چهره ها/ عکس صمیمی بازیگران سریال «نون خ» در دل طبیعت

رژلب‌ها حاوی فلزات سنگین و مواد سمی هستند

محاصره بن گویر در میان معترضان خشمگین صهیونیست

قابی از سحر دولتشاهی و حامد بهداد در پشت صحنه یک فیلم

ادعای جنجالی یکی از عمو‌های فیتیله‌ای علیه مجید قناد!

چهره ها/ سلفی متفاوت المیرا شریفی‌مقدم در برنامه تلویزیون

مادرشوهر و عروس چه دعوایی کردن

اگر زن شاغل است حساب مشترک باز کنید

پیام‌های حمله به دو پایگاه آمریکا در شرق سوریه

آغاز بالن سواری تاریخی پایتختی‌ها

دوره ما اینطوری نبود!

واعظی: عملیات «وعده صادق» تقویت اتحاد ملی کشور را در پی دارد

تندروها در پی رسیدن به کرسی قالیباف؟

حامیان گشت ارشاد

تظاهرات مجدد شهرک‌نشینان در برابر محل اقامت نتانیاهو

چهره ها/ پست عاشقانه نوید محمدزاده برای تولد همسرش

فیلم سینمایی "شیفت شب"؛ فردا شب از آی‌فیلم

قابی از سحر دولتشاهی و حامد بهداد در پشت صحنه یک فیل

امضای یادداشت تفاهم امنیتی بین ایران و روسیه

بیانیه وزارت امور خارجه در سالگرد واقعه طبس و شکست آمریکا

زمان برگزاری ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری اعلام شد

حزب‌الله لبنان: پاسخ محکم ایران نشان داد اسرائیل بسیار ضعیف است

ماجرای 4 اسیر قدیمی اسرائیلی که «ابوعبیده» از آن ها یاد کرد

تکرار یک اشتباه

لحظه هدف قرار گرفتن محل استقرار نظامیان اسرائیلی توسط حزب‌الله

والاس: روسیه بزرگترین تهدید کنونی علیه انگلیس است

عصبانیت "نقی" از تیپ پایتختی‌ها در سفر خارج

یه زخم گردن باعث سوءتفاهم شد!

روایت سخنگوی انجمن سینماداران از یک رکورد شکنی

آخرین خبر از وضعیت بیماری ترانه علیدوستی به نقل از وکیلش

با «مثبت آموزش» به روز باشید

پزشکیان: اصرار به حجاب اجباری، عناد ایجاد می‌کند

سند مهم منتشر شده در یازدهمین جلسه دادگاه منافقین

دیوار کلاهبرداری فرو ریخت

«طوفان اقصی» کار «رئیس سازمان اطلاعات ارتش اسرائیل» را ساخت

اردوغان: دیگر تجارت گسترده گذشته با اسرائیل را نداریم

سناریوی زندانی شدن ترامپ روی میز سرویس مخفی آمریکا

چیزی که تورو نکشه قوی‌ترت میکنه!

المیادین: مأموریت‌ مستشاران ایرانی در سوریه ادامه دارد

تکرار قصه ناتمام زن‌کشی

فصل جدید مسلمان‌ستیزی مودی

وطن امروز نوشت: نظام اسلامی و چالش کشف حجاب

تلاش مجدد بایدن برای دست دادن با موجود خیالی

© - www.akhbaremahramaneh.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی