اخبار محرمانه

آخرين مطالب

بحران«خان» در لاهور تحلیل ویژه

بحران«خان» در لاهور
  بزرگنمايي:

اخبار محرمانه - دنیای اقتصاد /متن پیش رو در دنیای اقتصاد منتشر شده و انتشار آن در آخرین خبر به معنای تاییدش نیست
پس از صدور حکم بازداشت عمران‌خان در روز سه‌شنبه، هواداران نخست‌وزیر سابق پاکستان با نیروهای پلیس که سعی در بازداشت او را داشتند، به‌شدت درگیر شدند. این حکم پس از آن صادر شد که عمران‌خان به مخفی کردن دارایی‌ها در دوران نخست‌وزیری و فروش «غیر قانونی» هدایایی متهم شده بود که از سوی مقامات این کشور به وی تقدیم شده بود. این امر باعث درگیری‌های شدیدی بین هواداران «خان» و نیروهای پلیس شد که تلاش می‌کردند او را دستگیر کنند. یک کلیپ ویدئویی منتشرشده در شبکه‌های اجتماعی نشان می‌دهد که پلیس علیه هواداران عمران‌خان از گاز اشک‌آور استفاده می‌کند؛ درحالی‌که آنها به تصمیم بازداشت او اعتراض و سعی می‌کردند از آن جلوگیری کنند.
عمران‌خان در میان جمع کثیر هزاران نفری از هواخواهانش در شرق پاکستان در حالی حاضر شد و رهبری این گردهمایی را بر عهده داشت که دادگاه‌های اسلام‌آباد «دو حکم دستگیری دیگر» برای وی بابت عدم حضور در جلسه رسیدگی به پرونده «تروریسم» و «تهدید زبانی یک قاضی زن» صادر کرده‌اند. در این احکام صادره، از عمران‌خان خواسته شده تا در جلسه 18 و 29 مارس سال جاری میلادی در دادگاه حاضر شود. این تحولات نشان می‌دهد که دولت شریف در حال افزایش فشار بر عمران خان است که در حال حاضر برای حزب خود در انتخابات آتی دو مجلس منطقه‌ای مبارزه می‌کند. تظاهرات روز دوشنبه در شهر لاهور، جایی که عمران‌خان اکنون زندگی می‌کند، برگزار شد. حزب اپوزیسیون «تحریک انصاف پاکستان» هم مدعی است که مقام‌ها 80مورد «پرونده جعلی» علیه «خان» ثبت کرده‌اند تا از نظر سیاسی نخست‌وزیر سابق را که جانش در معرض تهدید قرار دارد، قربانی کنند. فواد چودری، یکی از رهبران ارشد حزب مذکور گفت که تیم حقوقی عمران‌خان این حکم را به چالش خواهد کشید.
«ندیم اسرار» در گزارش 15مارس در الجزیره که همواره به روزرسانی می‌شد نوشت، ضابطان قانون تصمیم گرفتند از اقامتگاه عمران‌خان در «زمان پارک» در شهر لاهور عقب‌نشینی کنند.پلیس اسلام‌آباد تلاش داشت تا «خان» را دستگیر کند؛ اما دو مساله موجب عقب‌نشینی موقت پلیس شد: یکی، برگزاری مسابقات کریکت و دوم، مقاومت‌های مردمی. یک مقام ارشد پلیس که خواست نامش فاش نشود، افزود: پلیس عقب‌نشینی کرد تا به «لیگ برتر پاکستان» (PSL که همان لیگ برتر کریکت است) اجازه دهد به مسابقه زمان‌بندی خودش در روز چهارشنبه (دیروز) بپردازد. این مقام بدون ذکر جزئیات بیشتر افزود: «ازآنجاکه این تیم ساعاتی قبل از مسابقه وارد استادیوم شده و مسیرهای منتهی به استادیوم باید پاکسازی شود، نیروهای امنیتی در زمان پارک برای مدتی عقب‌نشینی کردند.» استادیوم قذافی در شهر لاهور، تقریبا در 10کیلومتری زمان پارک (محل اقامت عمران‌خان) قرار گرفته و میزبان مسابقه‌ای میان «قلندرهای لاهور» و «مولتان سلطان» در ساعت 7عصر چهارشنبه بود.
بازار

اخبار محرمانه

حزب «تحریک انصاف پاکستان» (PTI؛ حزب متبوع عمران خان) پیش‌تر در توییتی اعلام کرده بود که اقامتگاه «زمان پارک»، متعلق به عمران‌خان «زیر حمله شدید» قرار گرفته است. این حزب در توییت خود نوشت: «کماندوها و پلیس آتش گشوده‌اند. زمان پارک زیر حمله شدید قرار گرفته است. همه هر چه سریع‌تر خود را به اینجا برسانند.» اوایل دیروز چهارشنبه، خان مقام‌ها را به دلیل استفاده از کماندوها، شبه نظامیان و پلیس برای دستگیری خود محکوم کرده بود. خان در توییتی نوشت: «اکنون کماندوها در تقابل مستقیم با مردم هستند. پرسش من از تشکیلات امنیتی و کسانی که خود را بی‌طرف می دانند این است: نظر شما از بی‌طرفی همین است؟» فواد چودری، رهبر حزب «تحریک انصاف پاکستان» هم اعلام کرد که حزبش دادخواستی را در لاهور تسلیم دیوان عالی کرده و از مقام‌های قضایی خواسته تا عملیات پلیسی-کماندویی به اقامتگاه خان متوقف شود. او از مقام‌های قضایی خواسته بود تا محاصره خانه خان هر چه سریع‌تر پایان یابد. او از دادگاه خواسته بود تا رئیس پلیس لاهور فراخوانده شود و به او دستور توقف عملیات داده شود.
عمران‌خان با انتشار پیام ویدئویی از حامیانش خواست تا حزب حاکم نخست‌وزیر شهباز شریف را حتی در صورت زندانی شدن او به چالش بکشند. عمران‌خان روز سه شنبه در پیام خود گفت: «پلیس برای دستگیری من آمده است. آنها فکر می‌کنند که اگر عمران‌خان به زندان برود، مردم می‌خوابند. شما باید به آنها ثابت کنید که اشتباه می‌کنند، باید ثابت کنید که مردم زنده هستند.» نخست‌وزیر سابق پاکستان افزود: «شما باید برای حقوق خود بجنگید، باید به خیابان بروید. خداوند همه چیز را به عمران خان داده است. من تمام زندگی خود را جنگیده‌ام و خواهم جنگید؛ اما اگر اتفاقی برای من بیفتد، آنها مرا به زندان بیندازند یا بکشند، شما باید ثابت کنید که حتی بدون عمران‌خان هم می‌توانید بجنگید.» خان در یک بیانیه ویدئویی که در توییتر منتشر کرد هم گفت: «شما باید ثابت کنید که هرگز این بردگی و این حکومت یک‌نفره را نخواهید پذیرفت. پاکستان زنده آباد.»
«امیر میر» سخنگوی دولت پاکستان به رویترز گفت که حداقل چند صد نفر از هواداران عمران‌خان با پلیس درگیر شدند. او گفت: «اگر عمران‌خان حضور خود را در دادگاه تضمین کند، خوب است؛ در غیر این صورت قانون مسیر خود را طی خواهد کرد.» میر همچنین گفت که نیروهای شبه‌نظامی برای کنترل اوضاع فراخوانده شده‌اند. تصاویری که در شبکه‌های اجتماعی پخش شد، وضعیتی شبیه به منطقه جنگی را در داخل و خارج مجتمع مسکونی با شلیک گاز اشک‌آور و ماشین‌های آب‌پاش پلیس نشان می‌داد. حزب متبوع خان نیز در توییتی نوشت: «آنها خانه عمران خان را گلوله باران کردند... رهبری که از همه خواسته است صلح‌طلب و صبور باشند. به نظر می‌رسد دموکراسی به حالت تعلیق درآمده است.»
از سوی دیگر عمران‌خان، نخست‌وزیر سابق پاکستان پیش‌تر برای شرکت در کارزار انتخاباتی که قرار است در 30آوریل سال جاری در ایالت پنجاب واقع دراین کشور برگزار شود، شهر لاهور را ترک کرده بود. حکم بازداشت عمران‌خان پیش‌تر در 28فوریه صادر شده و پلیس نیز 5مارس برای اجرای حکم به منزل وی رفته اما او را پیدار نکرده بود. این حکم توسط دادگاه عالی تا 13مارس یعنی روز دوشنبه معلق شده بود. پارلمان پاکستان در 10آوریل سال گذشته با 174رای به برکناری عمران خان رأی داد؛ موضوعی که وی از آن به‌عنوان توطئه‌ای با محوریت غرب نام برده بود. پس از آن شهباز شریف، برادر نواز شریف که برای 3دوره نخست‌وزیر پاکستان بود، با حمایت اکثریت مطلق قدرت در این کشور را در دست گرفت. گزارشگر الجزیره در بخش دیگری از این گزارش نوشت، «خواجه هریس»، وکیل عمران خان و تیم حقوقی‌اش، در تلاش بودند تا دیوان عالی اسلام‌آباد حکم خود را برای دستگیری نخست‌وزیر به حال تعلیق در آورد. با این حال، به نوشته الجزیره، این نخست‌وزیر سابق 70ساله باید نسبت به اقدامات خود در دوران نخست‌وزیری و اتهاماتی که به او وارد است، پاسخگو باشد.

لینک کوتاه:
https://www.akhbaremahramaneh.ir/Fa/News/888072/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

محاکمه ترامپ وارد چهارمین روز شد

رسانه صهیونیستی: نتانیاهو یک آدم حراف و طبل تو خالی از کار درآمد

تصویب چهاردهمین بسته تحریمی اتحادیه اروپا علیه روسیه

تولید پایدار سوخت در پالایشگاه تهران با تنوع‌بخشی به سبد محصولات

دارندگان کارت سوخت بخوانند

حزب‌الله: از رویارویی با اسرائیل و حمایت غزه عقب نمی‌کشیم

عمو کاووس: مرگ حقه، میکروب بهانه است

فامیل دور و بچه‌ش و ببعی قاچاقی میخوان برن ترکیه

بلایی که مهسا طهماسبی سر گربه های محله آورده

پیش بینی بورس هفته اول اردیبهشت 1403

مرزبندی استان‌های کشور در بازار مسکن

شهادت فرمانده گردان طولکرم در سرایاالقدس

حمله مقاومت فلسطین به شهرک «سدیروت»

خودسوزی یک فرد مقابل دادگاه ترامپ

شهادت یک جوان فلسطینی در کرانه باختری

سلمان: در باز است، باز پرنده است، پس در پرنده است!

وقتی نمیتونی دو دقیقه ساکت بشینی

رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت: مسئولان متوجه اطرافیان کذاب و هتاک باشند

قدردانی امیرعبداللهیان از نقش الجزایر در کمک به توقف نسل‌کشی اسرائیل در غزه

عراق از حملات امروز به اصفهان ابراز نگرانی کرد

هشدار صندوق بین‌المللی پول نسبت به تبعات تصرف دارایی‌های روسیه

وقتی هیچی از هنر نقاشی نمیدونی

دابسمش علی لهراسبی برای مخاطبانش

واکنش معنادار وزیر روحانی درخصوص تذکر دفتر رهبری به مسئولان بخاطر رفتار بی‌قاعده در حجاب

پیش‌بینی قیمت دلار 1 اردیبهشت 1403

پیشرفت در مذاکرات صلح باکو و ایروان

اظهارات لاوروف درخصوص صحبت‌های جنجالی بورل

شیرین: تا وقتی بله نگفته بودیم، هیشکی قصد ازدواج نداشت حالا همه میخوان زن بگیرن!

وقتی ناراحتی از اینکه مخ زن خودت رو زدی

راهپیمایی تهرانی‌ها در حمایت از عملیات «وعده صادق»

لاوروف: روسیه از طریق کانال‌های دیپلماتیک به اسرائیل اطلاع داده که ایران خواهان افزایش درگیری نیست

ادامه حملات حزب الله لبنان به مواضع رژیم صهیونیستی

شمار شهدای غزه از 34 هزار نفر گذشت

اوربان: اروپا یک قدم تا ارسال سرباز به اوکراین فاصله دارد

رپ خوانی بحرانی برای سید جواد هاشمی

روایت سفیر ایران در فرانسه از ماجرای تهدید به انفجار یک فرد در مقابل کنسولگری ایران

فایننشال‌تایمز: پدافند هوایی اسرائیل به عاقبت اوکراین دچار خواهد شد

تهدید داخلی معادن بیشتر است یا خارجی؟

درگیری لفظی میان نتانیاهو و وزیر خارجه آلمان

اتحادیه اروپا برای نخستین‌بار چند شهرک‌نشین صهیونیست را تحریم کرد

لیبرمن: در مسیر پیروزی نیستیم

ناتو تعداد بیشتری سامانه پدافند هوایی به اوکراین ارسال می کند

سرقت 250 هزار سند در حمله هکری «انانیموس» به ارتش رژیم صهیونیستی

استوری جدید و متفاوتی که منوچهر هادی منتشر کرد

چهره ها/ تغییر چهره «گلنار» سریال گیلدخت بعد از 3 سال

ببعی به زبان ترکی هم مسلطه!

چهره ها/ سلفی جالب نصرالله رادش و همسرش وایرال شد

سی‌ان‌ان: شواهدی از تخریب در پایگاه هوایی اصفهان وجود ندارد

ادعای یک نشریه انگلیسی: بایدن در حال بررسی گزینه احیای برجام است

سلمان: بن افلک جنفیر رو همچین ماه عسلی نبرده بود که من آوردمت!

© - www.akhbaremahramaneh.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی