اخبار محرمانه

آخرين مطالب

سرمقاله اعتماد/ زلزله در ترکیه بی‌خیالی در ایران! مقاله

سرمقاله اعتماد/ زلزله در ترکیه بی‌خیالی در ایران!
  بزرگنمايي:

اخبار محرمانه - اعتماد / « زلزله در ترکیه بی‌خیالی در ایران! » عنوان سرمقاله روزنامه اعتماد نوشته جعفر گلابی است که می‌توانید آن را در ادامه بخوانید:
اگر تهران با زلزله مواجه شود...
حدود یک هفته از زلزله‌های مرگبار در ترکیه و سوریه می‌گذرد و تعداد تلفات و میزان خسارت‌ها حتی از برآوردهای اولیه افزون‌تر است. با اینکه از نظر زلزله‌خیزی، کشور ما همانند ترکیه است و هنوز از زلزله خوی مدت زیادی نمی‌گذرد ولی نشانه‌های روشنی از احساس خطر و تمرکز روی تمهیدات پیش از زلزله و آمادگی‌های پس از آن خصوصا در میان مسوولان به چشم نمی‌خورد. از زلزله مهیب بم حدود 20 سال و از زلزله رودبار و منجیل بیش از30 سال می‌گذرد که مجموعا حدود 70هزارنفر را به کام مرگ کشاندند، در این مدت تاکنون صدها زلزله دیگر با قدرت کمتر شهرها و رو ستاهای‌مان را لرزانده و تعداد زیادی از هموطنان‌مان را به دیار باقی فرستاده است. بیش از 30 سال زمان کمی نیست که یک جامعه در موضوعی حیاتی تامل جدی کند و برای جلوگیری از فاجعه‌های پی در پی به فکر چاره‌جویی‌های اساسی بیفتد. آتش‌سوزی پلاسکوی تهران و فروریختن ساختمان متروپل آبادان به خوبی نشان دادند که ما حتی بدون زلزله تا چه حد آسیب‌پذیر هستیم ولی باز هم تمهیدات ضروری برای مقاوم‌سازی ساختمان‌ها و آمادگی نیروهای امدادی در سطح وسیع و اطمینان‌بخش مشهود و منظور نیست. احتمالا بسیاری از خوانندگان این سطور و همه توجه‌کنندگان به موضوع نا امیدانه چنین دغدغه‌ای را با توجه به کثرت مشکلات کشور بلاموضوع تلقی کنند و هشداردهندگان را افراد ساده و خوش‌خیال قلمداد نمایند! هنگامی که کشور در اوج تحریم‌ها به سر می‌برد و تورم بالای 40 درصد و فقر گسترده و مشکلات سیاسی و تشنج‌ها در روابط خارجی هرکدام نقدا زلزله‌هایی از انواع دیگر ایجاد می‌کنند لابد باید خیال ایمنی در مقابل بلایای طبیعی را از سر به در کنیم و به قول رییس سابق سازمان مدیریت بحران کشور به دعا متوسل شویم! سوال اینجا است که آیا چنین رویکردی ممکن و باحداقل مبانی عقلانی سازگار است؟ شاید برخی چنین تصور کنند که وقتی ما همین حالا سالانه بیش از 17هزار نفر فقط در جاده‌های‌مان جان می‌بازند، فرض کنیم سیل و زلزله هم هزار یا 10 هزار نفر قربانی بگیرند...
 این فاجعه مولمه‌ای نیست که از سیاست و دعواهای مستمر سیاسی و اهداف خارجی خود دست‌ برداریم و در فکر استحکام فیزیکی امکانات عظیم مورد نیاز را تهیه و بسیج کنیم! 
اما چون خوب بنگریم و برای یک بار هم که شده به سخنان و هشدارهای مکرر و متواتر و عالمانه کارشناسان توجه کنیم حجم و اندازه خطر خیلی بالاتر از این حرف‌هاست. آنقدر که اگر همه اشتغالات موجود را رها و به آن بپردازیم تازه به ابتدای عقلانیت ضروری رسیده‌ایم. 
به نظر اجماع زلزله‌شناسان تهران یعنی پایتخت ایران در محاصره 3 گسل اصلی و فعال قرار دارد که هرکدام قدرت ایجاد زلزله بالای 7 ریشتر را دارند. انبوه ساختمان‌های ناایمن و ساخت‌وسازهای غیراصولی و بافت‌های وسیع فرسوده در جنوب شهر و معابر تنگ و پل‌های قدیمی و بیمارستان‌های نامطمئن حتی یک ناظر و شهروند عادی را متقاعد می‌کند که اگر خدای ناکرده اتفاق بزرگی در تهران بیفتد با وضعیتی آخرالزمانی روبرو خواهیم شد که فقط شرحش موجب اخافه می‌شود و باید از آن در گذشت. با اینکه از ابتدا کارشناسان خطر را در اندازه تغییر پایتخت دانستند ولی هیچگاه موضوع به صورت جدی مورد توجه و حتی مطالعات عملی از سوی کارگروه‌های متخصص قرار نگرفت و ظاهرا هر بار موضوع طرح شد چون رقم اعتبارات مورد نیاز دیده شد دفترش را بستند و لابد صلواتی فرستاده از شر شیطان رجیم به خدا پناه بردند! اما اکنون که ترکیه لرزیده است و به چشم دیده‌ایم که حجم فاجعه تا چه حد می‌تواند بزرگ باشد شاید رخ مسوولان بدین سو گردانده شود و عزمی پدید ‌آید و حداقل استارت کار زده شود. اگر20 یا 30 سال پیش به این مهم توجه و به صورت لاک‌پشتی هم حرکتی آغاز می‌شد قطعا تاکنون به جایی رسیده بودیم و در ابتدای راه نبودیم. جمعیت بالای تهران اصلی‌ترین خطر است. بافت‌های فرسوده فاجعه‌خیزند و مراکز امدادی کفاف نسبت کوچکی از مردمی که احتمالا درگیر خواهند شد را نمی‌دهند. در همین زلزله خوی که فقط 380 هزار نفر جمعیت دارد در سرمای زیر صفر درجه حدود یک هفته طول کشید که 44 هزار چادر توزیع شود. با یک حساب سرانگشتی می‌توان برآورد کرد که فقط اسکان اضطراری و توزیع چادر و آب و غذا در شهرهای بزرگ چه حجمی از امکانات و عملیات را طلب می‌کند؟ نجات زیر آوارماندگان و تجهیزات و نیروهای آموزش دیده مورد نیاز و مداوای مجروحان و... می‌بینید، فقط بیان اشاره‌وار موضوع انسان را به سرسام گرفتار می‌کند! پس آیا ضرورت ندارد که انقلابی در توجه به بلایای طبیعی صورت گیرد و حتی همه سیاست‌ها و جهت‌گیری‌ها در داخل و خارج تحت‌الشعاع دورشدن از پیامدهای فاجعه بزرگ تنظیم شوند؟ ترکیه تحریم نیست، تقریبا با همه کشورهای جهان رابطه دوستانه دارد و در جریان زلزله 70 کشور به کمکش شتافتند؛ با این حال رنج عظیم زلزله‌زدگان کاملا هویدا است و خدا می‌داند که این کشور کی از زیر این حادثه کمر راست کند؟ با بحران‌هایی که ما با آنها روبرو هستیم کاملا مشخص است که هم‌افزایی آنها با بروز حادثه‌های بزرگ چه وضعی را ایجاد خواهد کرد و چه بسا خدای ناکرده با آخر خط همه ‌چیز روبرو شویم!

لینک کوتاه:
https://www.akhbaremahramaneh.ir/Fa/News/771396/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تعطیلی پنج‌شنبه یا شنبه؛ در این یک فقره حق با بهروز افخمی بود!

پالس‌های چراغ خاموش آمریکا

سرنوشت دلارهای نفتی کشورهای عربی حوزه خلیج فارس

انگلیس درصدد راه‌اندازی گنبد آهنین

تصاویر جدید از سردار قاآنی با پوشش غیرنظامی

خطر از بین رفتن بینایی یک بازداشتی

آقای ذوالنوری ممنون

فروش 9 میلیاردی «مست عشق» در دو روز

دیگر خط لوله صلح بی‌معناست

بودجه شفاف و مجلس رأس امور

مهران مدیری با «پدر قهوه» به شبکه خانگی می آید

توئیت مهدی فضائلی درباره سردار بلندپایه سپاه

سیگنال مثبت به بورس تهران

کاخ سفید: خواستار انجام‌ تحقیقات درخصوص گورهای دسته‌جمعی غزه هستیم

منابع عبری: اسرائیل با آتش‌بس چند هفته‌ای موافقت خواهد کرد

بازسازی سکانس مشهور ترانه علیدوستی توسط صهبا شرافتی

پیانو هم قیمت یک آپارتمان شد

حمله پهپادی حزب الله به یک پایگاه توپخانه‌ای رژیم صهیونیستی

واقعیت آمریکا بدون روتوش؛ ادامه سرکوب اعتراضات دانشجویی

صفحه مجازی همسر سابق «مهدی قائدی» بسته شد

پخش برنامه «هفت» با اجرای بهروز افخمی از فردا

ائتلاف غرب علیه نفت روسی

دو تا کلیه محکم و پرکار، در عین حال ترد و کرانچی!

دردسر تیک‌تاک

سرقت عجیب سهمیه بنزین؛ مواظب کارت سوخت خود باشید!

آرنولد از رقابت با استالونه می‌گوید

تهدید خانواده آرمان عبدالعالی به شکایت از فیلم «بی بدن»

هلاکت 2 تروریست با عملیات پهپادی نیروهای امنیتی در اطراف زاهدان

سردار فدوی: نقش شهید حجازی در توانمندسازی مقاومت موثر است

غریب‌ آبادی: آمریکا صلاحیت ورود به عرصه حقوق بشر را ندارد

جبهه پایداری معامله‌گر است

اسراییل‌ ضربه راهبردی خورده است

واکنش همتی به سخنان قالیباف؛ زندگی را برای مردم سخت و پیچیده نکنید

العربیه: مصر به اسرائیل پیشنهاد ازسرگیری مذاکرات در مقابل تعلیق عملیات رفح را داد

هشدار چین به آمریکا: بین تقابل و همکاری یکی را انتخاب کنید

طوفان نمک کوهنوردیه!

هلاکت دو تروریست در اطراف زاهدان با عملیات پهپادی نیروهای امنیتی

سردار اشتری: شهید حجازی دارای سبک فرماندهی بود

نمایندگانی که از رئیسی دعوت کردند باید در برابر ناکارآمدی دولتش پاسخگو باشند

اتفاق جدید در بازار مسکن؛ خریداران مسکن و مستاجران منتظر تغییر باشند

آخرین وضعیت از گورهای دسته جمعی بیمارستان ناصر

انتقاد فلاحت پیشه به ادعای کریمی قدوسی درباره بمب اتم

ایران: تحریم‌های یکجانبه علیه سوریه باید لغو شود

گل‌درشت‌گویی ماورایی سریال ده‌نمکی

بازی جالب حدس چهره با سیدجواد هاشمی

مدیر شرایط اضطراری و بحران پتروشیمی‌های منطقه ویژه پارس منصوب شد

موی چتری به چه صورت هایی می آید؟

اصفهان؛ میخی بر تابوت اسرائیل

قیمت این خودرو 30 میلیون تومان ارزان شد

از حواشی ادامه دار یک پلتفرم تا صدرنشینی «محفل»

© - www.akhbaremahramaneh.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی