بزرگنمايي:
اخبار محرمانه - کانسپت جدید آئودی که میتوان آن را از یک شاسیبلند اسپرت به یک وانت تبدیل کرد، ماشینی که به مناسبت هفتاد و پنجمین سال تولید اولین مدل پورشه ساخته شده، اطلاعات تازه پژو از نسل جدید مدل 3008 و تغییر ناگهانی در مدیریت بزرگترین خودروساز جهان. آئودی تازهترین کانسپت از مجموعهای را رونمایی کرد که تصویری از مدلهای آینده این شرکت را نمایش میدهد. آئودی «اکتیو اسفیر» (Activesphere) یک شاسیبلند الکتریکی خودران است که به یک وانت تبدیل میشود. این چهارمین کانسپت آئودی است که ایدههای کارخانه را برای دورانی نشان میدهد که ماشینها خودران هستند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
این هفته در جهان خودرو: کانسپت جدید آئودی که میتوان آن را از یک شاسیبلند اسپرت به یک وانت تبدیل کرد، ماشینی که به مناسبت هفتاد و پنجمین سال تولید اولین مدل پورشه ساخته شده، اطلاعات تازه پژو از نسل جدید مدل 3008 و تغییر ناگهانی در مدیریت بزرگترین خودروساز جهان.
آئودی تازهترین کانسپت از مجموعهای را رونمایی کرد که تصویری از مدلهای آینده این شرکت را نمایش میدهد. آئودی «اکتیو اسفیر» (Activesphere) یک شاسیبلند الکتریکی خودران است که به یک وانت تبدیل میشود.
این چهارمین کانسپت آئودی است که ایدههای کارخانه را برای دورانی نشان میدهد که ماشینها خودران هستند.
خودروساز آلمانی پیش از این یک ماشین اسپرت، یک سدان لوکس و یک ون خانوادگی را در این مجموعه نمایش داده بود.
چراغها، جلوپنجره و فرم گلگیرهای عقب کانسپت در مدلهای آینده آئودی دیده خواهد شد
کانسپت جدید برای رانندگی آفرود طراحی شده است. ارتفاع ماشین را میتوان تا چهار سانتیمتر افزایش داد تا رانندگی در جادههای هموار راحتتر شود. جلو آمدن سقف، باز شدن نیمی از صندوق عقب و بالا آمدن شیشه پشت صندلی عقب، اکتیو اسفیر را به یک وانت تبدیل میکند.
وانتهای الکتریکی در دو سال گذشته مخصوصا در
آمریکا بسیار پرطرفدار و پرسود بودهاند و اکتیو اسفیر نشان میدهد آئودی هم به این بخش از بازار نگاهی دارد. همچنین ترکیب یک ماشین سدان و یک ماشین شاسیبلند فرم تازهای است که توسط شرکتهای خودروسازی معرفی شده تا جایگزینی برای ماشینهای شاسیبلند باشد. سیتروئن، پژو و تویوتا مدلهایی با این فرم به بازار عرضه کردهاند و گفته میشود فولکس واگن هم مدلی مشابه در دست ساخت دارد.
کتیو اسفیر برای رانندگی خودران در سطح 4 طراحی شده است. در این سطح، ماشین در بیشتر مواقع نیازی به راننده ندارد. در حالت خودران فرمان با داشبورد در جلوی ماشین مخفی میشود.
ماشین هیچ نمایشگری ندارد و همه اطلاعات به صورت واقعیت مجازی روی عینکی که راننده و سرنشینان به چشم میزنند، نمایش داده میشود. این اطلاعات به صورت هولوگرام سهبعدی است و سرنشینان میتوانند با حرکت دست خود بخشهای مختلف را کنترل کنند.
این ایده اگرچه بسیار از واقعیت دور است، اما نشان میدهد که خودروسازان استفاده از واقعیت مجازی را جدی گرفتهاند. بامو هم به تازگی در کانسپت جدیدش این ایده را با نمایش تصاویر روی شیشه جلوی ماشین معرفی کرد.
با کنار رفتن بخشی از سقف ماشین به یک وانت تبدیل میشود
با کنارگذاشتن ایدههای آیندهنگری که در اکتیو اسفیر نمایش داده شده، ماشین تقریبا برای تولید آماده است. مارک لیخته، مدیر طراحی آئودی میگوید مدیران شرکت عاشق این کانسپت شدهاند، اما به دلیل حجم بالای مدلهای جدیدی که آئودی باید در سه سال آینده عرضه کند، بعید است این ماشین زودتر از سال 2026 به بازار بیاید.
بخشهایی مانند چراغها، جلوپنجره و فرم گلگیرهای عقب در مدلهای آینده آئودی دیده خواهد شد. پلتفرمی هم که این کانسپت از آن استفاده کرده، قرار است در گروه خودروسازی فولکسواگن مبنای ساخت مدلهای مختلفی در آئودی و پورشه باشد.
این پلتفرم نامش PPE است، با هر بار شارژ میتواند تا 600 کیلومتر حرکت کند و شارژ باتریهایش بسیار سریعتر از ماشینهای الکتریکی کنونی است.
پورشه 357 با الهام از اولین مدل کارخانه طراحی شده است
سالگرد ساخت اولین پورشه
پورشه در سال 2023 دو سالگرد مهم را جشن میگیرد. امسال شصتمین سال ساخت پورشه 911 و هفتاد و پنج سالگی ساخت اولین مدل اسپرت پورشه به نام 356 است. به همین مناسبت پورشه از کانسپتی رونمایی کرد که با الهام از این مدل کلاسیک طراحی شده است.
پورشه نام کانسپت را ویژن 357 نامیده است. ماشین بر روی پلتفرم پورشه 718 کیمن GT4 RS ساخته شده که یکی از اسپرتترین ماشینهای حال حاضر جهان است.
مایک مائر، مدیر طراحی پورشه میگوید ظاهر ماشین ترکیبی از گذشته، حال و آینده کارخانه است. خطوط اصلی ماشین یادآور مدل 356 است که در سال 1948 پای پورشه را به ساخت ماشینهای اسپرت باز کرد.
پورشه 356 در اولین نمایشگاه خودرو در آلمان که پس از جنگ جهانی در سال 1950 در برلین برگزار شد
356 توسط فردیناند (فری) پورشه، فرزند بنیانگذار کارخانه طراحی شد. با اینکه ماشین در مسابقات موفق بود، اما خارج از اتریش و آلمان توجه زیادی جلب نکرد و در دو سال تنها پنجاه دستگاه از آن ساخته شد.
پیروزی در مسابقات استقامت لومان در سال 1950 سرنوشت 356 را تغییر داد و شهرتی جهانی برایش به ارمغان آورد. تا سال 1965 که تولید 356 متوقف شد حدود 76 هزار دستگاه از آن تولید شده بود.
بهترین معیار برای نمایش پیشرفت پورشه در هفتاد و پنج سال گذشته، مقایسه موتور دو ماشین است. 356 موتور یک لیتری چهار سیلندر با قدرت 35 اسب بخار داشت. 357 موتور شش سیلندر چهار لیتری با قدرت 500 اسب بخار دارد.
پورشه 357 در نمایشگاهی به مناسبت 75 سالگی تولید مدل 356 نمایش داده میشود
آقای مائر میگوید که پورشه مخصوصا از قوای محرکه الکتریکی استفاده نکرده تا این تصور ایجاد نشود که این کانسپت قرار است مبنایی برای ساخت یک مدل جدید باشد. به گفته او 357 بدون در نظر گرفتن قوانین دست و پاگیر ساخت یک ماشین تولید انبوه طراحی شده و صرفا یک هدیه تولد برای کارخانه است.
با این حال ایدههایی از این ماشین ممکن است در مدلهای آینده پورشه دیده شود. از جمله چراغها که لامپهایی الئیدی است که در سوراخهایی در بدنه قرار دارند. مجموعه این لامپها فرم چراغ جلوی گرد مشهور پورشه را شکل داده است.
پورشه ویژن 357 در نمایشگاهی که به مناسبت 75 سالگی ساخت 356 در برلین برگزار میشود نمایش داده خواهد شد. این کارخانه میگوید 357 تنها ماشینی نیست که به این مناسبت ساخته و مدلهای دیگری از این کارخانه در ماههای آینده نمایش داده خواهد شد.
نسل جدید پژو 3008
پژو اعلام کرده که نسل بعدی مدل 3008 را تا چند ماه دیگر رونمایی میکند. به گفته این کارخانه این ماشین کاملا الکتریکی است، اما در برخی بازارها با موتور بنزینی هم فروخته میشود. پژو همچنین اعلام کرده که نسل بعدی شاسیبلند 5008 را هم با قوای محرکه الکتریکی تولید خواهد کرد.
مدیران پژو در مراسمی که به صورت اینترنتی برگزار شد، برنامههای کارخانه را برای ساخت ماشینهای الکتریکی اعلام کردند. پژو براساس این برنامه تا سال 2025 پنج مدل جدید کاملا الکتریکی تولید خواهد کرد و از سال 2030 فقط ماشینهای الکتریکی در
اروپا خواهد فروخت.
پژو که عضوی از گروه خودروسازی استلانتیس است، از پلتفرم جدید این گروه در نسل جدید 3008 استفاده میکند. ماشینهایی که از این پلتفرم استفاده میکنند میتوانند یک یا دو موتور الکتریکی داشته باشند و پژو میگوید با هر بار شارژ تا 700 کیلومتر حرکت میکنند. این پلتفرم طوری طراحی شده که میتوان از آن برای ساخت ماشینهای بنزینی هم استفاده کرد.
نسل کنونی 3008 در سال 2016 به بازار عرضه شد. این ماشین یکی از پرفروشترین مدلهای پژو است، اما در
اروپا به اندازه رقیبانش در نیسان، فولکسواگن، کیا و هیوندای محبوب نیست. در مراسمی که هفته گذشته برگزار شد، طرحی محو از ماشین نمایش داده شد که تنها چراغهای جلوی آن مشخص بود.
کوجی ساتو (چپ) از ماه آینده به جای آکیو تویودا (راست) مدیر تویوتا خواهد شد
مدیر تازه تویوتا
آکیو تویودا، مدیر کارخانه تویوتا اعلام کرد که از مقام خود کنارهگیری خواهد کرد. آقای تویودا که نوه بنیانگذار کارخانه است از سال 2009 هدایت کارخانه را برعهده داشت و سیاستهای کارخانه را تا حد زیادی تغییر داد. او همچنان ریاست هیئت مدیره را برعهده خواهد داشت، اما مدیریت تویوتا به کوجو ساتو، مدیر کنونی شرکت لکسوس سپرده خواهد شد.
تغییر مدیریت در تویوتا با تغییر مسیر این شرکت به سمت ساخت خودروهای الکتریکی همزمان شده است. آقای تویودا که 66 ساله است در مراسم معارفه مدیر جدید گفت که یک عشق ماشین است و برای همین نگاهاش به مفاهیمی مثل دیجیتالی شدن صنعت خودرو و ماشینهای الکتریکی با طرز فکر روز فرق دارد.
با اصرار آقای تویودا که سابقه رانندگی در مسابقات اتومبیلرانی دارد، طراحی مدلهای این کارخانه تغییر زیادی کرد. او معتقد بود که ماشینهای تویوتا حوصلهسر بر است و باید هیجانانگیزتر باشد. در زمان او چند مدل اسپرت از جمله لکسوس LFA به بازار عرضه شد که باعث شد نگاه مردم به محصولات تویوتا تغییر کند.
تویوتا دیرتر از رقیبانش به تولید ماشینهای الکتریکی روی آورده است. استدلال تویوتا این بود که قوای محرکه هیبرید راه حل بهتری برای کاهش آلودگی هوا است و سرعت بالای الکتریکی شدن صنعت خودرو بیشتر باعث آلودگی میشود. اما رونق بازار ماشینهای الکتریکی در چند سال گذشته این شرکت را ناچار کرد تا نظرش را عوض کند و با موج تازه همراه شود.
تویوتا در سال 2021 اعلام کرد که 35 میلیارد دلار در ساخت ماشینهای الکتریکی سرمایهگذاری خواهد کرد. اولین مدل این شرکت که یک شاسیبلند به نام bZ4X است به بازار آمده، اما تویوتا مجبور شد به خاطر نقص فنی فروشش را برای مدتی متوقف کند.
منبع: بی بی سی