اخبار محرمانه

آخرين مطالب

هجوم پول به بازارهای موازی تحلیل ویژه

هجوم پول به بازارهای موازی
  بزرگنمايي:

اخبار محرمانه - اعتماد /متن پیش رو در اعتماد منتشر شده و انتشار آن در آخرین خبر به معنای تایید تمام یا بخشی از آن نیست
دیروز 1536 میلیارد تومان سرمایه خرد از بورس خارج شد و رکورد 16 ماهه را شکست
تاثیر سیاست جدید بازار ارز توسط بانک مرکزی به سرعت خود را در بورس نشان داد. رییس کل بانک مرکزی در پاسخ به کاربری در توییتر عنوان کرد که «از این پس هر فرد می‌تواند بدون صف یا ثبت نام به صرافی مراجعه کند و ارز بخرد.» همزمان روز گذشته قیمت فروش دلار امریکا در صرافی بانک ملی ایران 42 هزار و 411 اعلام شد و به دلیل کاهش نرخ دلار و ریزش قیمت‌ها فروشنده در بازار ارز زیاد بود. اما به نظر می‌رسد که سیگنال کاهش نرخ دلار موجب شد تا بازار سرمایه روندی نزولی به خود بگیرد و بیش از 1500 میلیارد تومان سرمایه خرد از بازار خارج شود. حدس زدن اینکه در شرایط تورمی کنونی این پول به کدام بازار کوچ کرده چندان سخت نیست و به نظر می‌رسد فروشندگان دیروز بازار سهام به سمت بازار ارز هجوم برده‌اند. 
دو دلیل عمده ریزش شاخص‌ها
دلار و بورس ارتباط نزدیکی با یکدیگر دارند و با افزایش قیمت دلار در بازار، بورس نیز بلافاصله پس از چند ساعت واکنش هیجانی نشان می‌دهد؛ اما در نهایت تاثیر واقعی این افزایش قیمت دلار را می‌توان در صورت مالی شرکت‌ها دید. معمولا آخر هفته‌ها روز «اصلاح» شاخص‌هاست و معامله‌گران انتظار ریزشی شدن شاخص‌ها و تشکیل صف‌های فروش را دارند. اما رکوردشکنی خروج پول حقیقی از بازار دیروز که در 16 ماه گذشته بی‌سابقه بوده، این سوال را مطرح می‌کند که آیا واقعا اتفاقات دیروز واکنش بازار به دلار فرزین بود؟
فرزین آقابزرگی، کارشناس بازار سرمایه بر این باور است که هر آنچه در اقتصاد و بازار سرمایه اتفاق می‌افتد به دو دلیل اقتصادی است؛ اولین مورد تغییر در متغیرهای کلان اقتصادی است و دومین مورد رفتارهای هیجانی و انتظارات تورمی است. اما هم‌اکنون با توجه به تغییرات مکرر و مداوم در نقطه‌نظرات و برنامه‌های اقتصادی دولت و مسوولان از جمله بسته حمایتی بازار سرمایه که سه ماه پیش تدوین شد و چند بند آن از جمله عرضه اوراق و تغییر نرخ بهره و تغییر در ساعت معاملات شرکت فرابورس و... تغییر کرد، این ریزش‌ها رخ داده است.
این کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان کرد: این‌گونه تغییرات و حتی دخالت‌های دستوری در حوزه بازار ارز بدون توجه به تاثیر مضاعف حجم نقدینگی در حوزه اقتصاد و پول ملی بیشترین تاثیر منفی را بر بازار سرمایه گذاشته است.
او افزود: قیمت‌گذاری 28500 تومانی برای نرخ ارز یک شوک مهم برای این بازار بود که فعالان اقتصادی و فعالان حوزه بازار سرمایه بر اساس آن تحلیل‌های خود را انجام می‌دهند اما تغییرات مکرر در این زیرساخت‌ها باعث بی‌اعتمادی سرمایه‌گذاران شده و دیدگاه‌های مثبت در امر سرمایه‌گذاری را هم مخدوش می‌کند.
آقابزرگی تصریح کرد: چنانچه ما مکررا و متعاقبا در آینده چنین تغییراتی را در حوزه اقتصادی و بازنگری در سیاست‌های اقتصادی شاهد باشیم مسلما این تاثیرات منفی را در بازار سرمایه مشاهده خواهیم کرد.
او ادامه داد: البته تغییری که اخیرا در بورس به وجود آمده به دوگانگی در تصمیم‌گیری پیرامون عدم عرضه یا عرضه خودرو در بورس کالا برمی‌گردد که مسوولان بدون توجه به تبعات این موضوع مرتبا در این مورد صحبت می‌کنند.
تاوان بی‌انضباطی دولت را بورس می‌دهد
در لایحه بودجه سال آینده نرخ خوراک پتروشیمی‌ها - به عنوان صنایع بزرگ بورسی- نسبت به امسال افزایش بالایی پیدا کرده و از 5هزار تومان در هر متر مکعب گاز به 7 هزار تومان رسیده است. اتفاقی که در یک هفته گذشته تاثیر خود را بر قیمت سهام صنایع بزرگ و تشکیل صف‌های فروش گذاشته است. 
فردین آقابزرگی در مورد نرخ خوراک پتروشیمی‌ها می‌گوید: نرخ خوراک پتروشیمی‌ها برای سال آینده حدود 40 درصد افزایش پیدا یافته است. در بودجه 1402 رقمی به ارزش 80 هزار میلیارد تومان بابت نرخ خوراک گاز شرکت‌های پتروشیمی‌ها در نظر گرفته شده که متاسفانه تاوان بی‌انضباطی مالی و نداشتن یک برنامه جامع برای کنترل حجم نقدینگی و تورم را بازار سرمایه باید بپردازد. 
آقابزرگی تصریح کرد: در سال 1399 نیز به دلیل همین بی‌انضباطی‌ها، بازار سرمایه دچار حمله سنگینی شد که به یاد ماندنی هم شده و تا سالیان سال از خاطره‌ها پاک نخواهد شد. در حال حاضر هم وضعیت به همین منوال است و در حالی که به صورت شفاهی اعلام می‌شود که دولت از بازار سرمایه حمایت می‌کند اما در بودجه سود شرکت‌های پتروشیمی مجموعا 175 هزار میلیارد تومان است که 84 هزار میلیارد تومان از این میزان را دولت درنظر گرفته تا از شرکت‌های پتروشیمی بابت مابه‌التفاوت نرخ گاز دریافت کند.
پس‌لرزه اتفاقات خودرویی
در یک هفته گذشته جنجال‌ها در حوزه خودرو نیز کم نبوده. شورای رقابت به عنوان نهاد نزدیک به خودروسازان، به دنبال توقف فروش خودرو در بورس بود و با مخالفت نهادهایی مانند وزارت اقتصاد یا وزارت صمت و حتی شورای عالی بورس مواجه شد. اتفاقی که نوعی «طناب‌کشی» بر سر توزیع رانت بزرگی است که در پس فروش خودرو در اشکال مختلف نهفته است. این اتفاقات درنهایت خود را در سهام خودرویی‌ها نشان داده و صف‌های فروش این شرکت‌ها نیز بیشتر شده است. 
فردین آقا بزرگی در تحلیل این مشکلات می‌گوید: در مورد بازار خودرو چندگانگی وجود دارد. روزی که خبر پیش‌فروش خودرو را می‌دهند بورس هم به‌هم می‌ریزد و درحالی که می‌بینیم شرکت‌های خودروساز کمتر از 7درصد از محصولات خود یعنی حدود 34 هزارو 700 دستگاه را به بورس کالا وارد کرده است، یک‌باره تعداد پیش‌فروش‌ها 50 تا 100 هزار دستگاه اعلام می‌شود. با وجود این تناقضات مشخص است که روند بازار سرمایه به‌هم می‌ریزد. آقابزرگی خاطرنشان کرد: ضمن آنکه شورای رقابت در روزهای اخیر سخنانی را مطرح کرده که دو روز نگذشته آن را تکذیب کرد و صرفا فعالان بازار سرمایه باید پاسخگوی آثار سوء این سخنان نسنجیده باشند. این قبیل از مسائل تنها بی‌اعتمادی را گسترش می‌دهد که حتی در صورت افزایش سود شرکت‌ها هم باز افراد به آن توجهی نمی‌کنند و آن هم به دلیل پایداری در تداوم این وضعیت را کمرنگ می‌بینند.
او ادامه داد: مسبب این مساله به اعتقاد بنده خود مسوولان در بدنه دولت و گاهی نمایندگان مجلس هستند که با اظهارنظرهای غیرکارشناسی و تصمیمات غیرکارشناسی بازار سرمایه را با مشکل روبه‌رو کرده‌اند و تبعات سوء آن در بازار سرمایه باقی مانده است.
خرید خودرو جذاب‌تر است یا سرمایه‌گذاری در بورس؟
با توجه به خروج شدید پول از بازار سهام سوال این است که این پول‌ها به کدام بازار هجوم برده است؟ آقا بزرگی در این باره گفت: یکی از نشانه‌هایی که بازار سرمایه را می‌توان خوب یا بد توصیف کرد همین ورود و خروج پول به این بازار است. همین اتفاق هم در سال 1399 رخ داد و مرتبا ورود پول به این بازار صورت می‌گرفت، غافل از اینکه این حرکت معقول و کارشناسی و مناسب نبود، الان ورود و خروج پول در هر بازاری که از بازار سرمایه بازدهی و رشد بیشتری داشته باشد صورت می‌گیرد. هر بازاری جذابیت خود را دارد و صاحبان سرمایه به تناسب پول به آن وارد می‌شوند. 
بخش زیادی از پول‌ها به سمت خودرو می‌رود
او افزود: حمایتی که این روزها از صنعت خودرو صورت می‌گیرد و می‌بینیم که اغلب نمایندگان مجلس و دولت از این صنعت دفاع می‌کنند باعث شده تا زمانی که شرکت‌های خودروساز آگهی می‌زند مردم به هر شکلی که شده پول خرید خودرو را تامین کنند تا به سود قابل توجهی دست پیدا کنند. به نظر می‌رسد که یکی از مقاصد اصلی خروج پول از بازار سرمایه به سمت بازار رقیب یعنی خودرو صورت گرفته است و خودرویی‌ها به راحتی با ویترین محصولات خود در بازار کالا و بخشی خارج از بورس کالا این منابع را جذب می‌کنند. افرادی هم که در این بازار وارد می‌شوند به راحتی در مدت کمتر از یکی، دو ماه 30 تا 40درصد در بازار خودرو سود می‌برند. آقابزرگی افزود: هم‌اکنون بازار خودرو به راحتی نسبت به سایر بازارهای مشابه حباب دارد و شاهد آنیم که خودروهای ایرانی به نسبت خودروهای خارجی در کشورهای دیگر گران هستند. اما با توجه به حمایت‌هایی که از این بازار انجام می‌شود تلاقی آگهی پیش‌فروش خودرو از سوی دو شرکت خودروساز همزمان با تصمیمات عجولانه و غیرکارشناسی برخی مسوولان از جمله بانک مرکزی و دخالت در حوزه بازار ارز (برخلاف وعده‌های قبلی که قرار بود دلار تک نرخی شود) رخ داده. امروز با چندین مدل بازار ارزی روبه‌رو شده‌ایم و این موضوع بازار سرمایه را هم دچار تردید کرده است.

لینک کوتاه:
https://www.akhbaremahramaneh.ir/Fa/News/761114/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

اوپک می‌تواند مانع 100 دلاری شدن قیمت نفت شود

فعال کارگری: شیفت کار پنجشنبه کارگر باید «اضافه کاری» حساب شود

پکن: با هر رفتاری که تنش را در خاورمیانه زیاد کند مخالفیم

تلویزیون آخر هفته چه فیلم هایی پخش می کند؟

استقبال دامغانی‌ها از رئیس‌جمهور ساعاتی پس از زلزله

واکنش جالب شبنم مقدمی به آهنگ گل پامچال

مقامات اسرائیلی نمایش تمسخرآمیز ریزپرنده‌ها را پایان حمله به ایران اعلام کردند

واکنش جالب مردم اصفهان به هدف قرارگرفتن چند ریز پرنده‌ توسط پدافند

واکنش فرمانده نیروی زمینی ارتش به حادثه اصفهان

آمریکا برای کمک نظامی به آرژانتین بودجه اختصاص داد

واکنش فرمانده ارتش به حادثه امروز صبح اصفهان

هاشمی‌طبا: اگر ریشه فساد از بالا خشک نشود، جواب گرفتن واقعاً سخت است

چرا رسانه‌های غربی وقایع امروز ایران را بزرگنمایی کردند؟

واکنش انگلیس به حادثه اصفهان: کاهش تنش‌ها ضروری است

کارشناس اقتصادی: سیاست ارز 28500 تومان برخلاف ارز 4200 هیچ آثار سوء پولی نداشته است

مسلمانان روهینگیایی در میانمار قربانی سربازگیری اجباری!

خشم مردم انگلیس از تداوم ارسال سلاح به رژیم صهیونیستی

واکنش‌های بین‌المللی به حادثه اصفهان

مقابله پدافند هوایی با چند ریزپرنده در اصفهان سوژه فضای مجازی شد

اجتماع یمنی‌ها در محکومیت جنایت‌های رژیم صهیونیستی در غزه

الجزایر: پرونده عضویت کامل فلسطین را بار دیگر به شورای امنیت ارائه خواهیم کرد

امیرعبداللهیان در جلسه شورای امنیت چه گفت؟

ماجرای تولید موبایل ایرانی به کجا رسید؟

آماری از تورم نقطه به نقطه تولید گوشت قرمز در کشور

ماشینش «گاوکنترل» داره!

افشاگری عجیب امیرعلی نبویان از تقلب در بازی پدرخوانده و شب های مافیا

واقعیت‌هایی ورای روایت‌ها

ترک جلسه شورای امنیت توسط هیات الجزایری هنگام شروع سخنرانی نماینده رژیم صهیونیستی

فراخوان حماس برای حضور گسترده فلسطینیان در مسجد الاقصی

حزب الله تجمع نظامیان صهیونیست را در مجاورت پایگاه راهب هدف قرار داد

کنایه سنگین آشنا به اسرائیلی‌ها: موشک یا موش کوچک؟!

استقبال مردم استان سمنان از رئیس‌جمهور

روایت امیرعبداللهیان از رایزنی‌های دیپلماتیکش در نیویورک

واکنش فرمانده ارتش به امروز صبح حادثه اصفهان

عضو دفتر نشر آثار رهبر انقلاب: برخی مسئولان به دلیل کارهای بی‌قاعده در حوزه حجاب تذکر گرفتند

مخالفت مجمع تشخیص مصلحت با بندی از برنامه هفتم توسعه

فروش نفت ایران به بالاترین سطح 6 سال گذشته رسیده است

پیش‌بینی یک کارشناس درباره نرخ اجاره در سال 1403؛ اجاره‌بها از تورم پیشی می‌گیرد؟

تکذیب ممنوعیت پرواز عراق - ایران

‏مسئول مدرسه جهادی طالبان ترور شد

سقوط بمب‌افکن استراتژیک ارتش روسیه در استاوروپل

سفر به ایران قدیم؛ اولین هواپیمای ایران و سفر استانی احمدشاه

سقوط قیمت بیت کوین

تجاوز رژیم صهیونیستی به اهدافی در جنوب سوریه

حمله انتحاری نافرجام به خودروی اتباع خارجی در کراچی پاکستان

طعنه وزیر صهیونیست به گزارش‌ها درباره انفجارهای اصفهان: مسخره است

قرارداد برداشت داده‌های لرزه‌نگاری دشت مغان امضا شد

تکریم خانواده شهدا و  ترویج فرهنگ ایثار و شهادت امر بزرگی است که باید از دل جریان‌های مردمی بجوشد

نتانیاهو از ترس بازداشت دست به دامن انگلیس و آلمان شد

حمله حزب‌الله لبنان به چند پایگاه صهیونیستی

© - www.akhbaremahramaneh.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی