اخبار محرمانه

آخرين مطالب

سرمقاله ایران/ ترور شهید سلیمانی، نقض آشکار حقوق بین‌الملل مقاله

سرمقاله ایران/ ترور شهید سلیمانی، نقض آشکار حقوق بین‌الملل
  بزرگنمايي:

اخبار محرمانه - ایران / « ترور شهید سلیمانی، نقض آشکار حقوق بین‌الملل » عنوان یادداشت در روزنامه ایران به قلم دکتر عباسعلی کدخدایی است که می‌توانید آن را در ادامه بخوانید:
ویژگی عصر حاضر، تأثیرپذیری جهان از رخداد‌های محلی و منطقه‌ای است و این امر، تمام کشورهای جهان را خواسته یا ناخواسته متأثر از آسیب‌های ناشی از اقدامات تروریستی می‌سازد. بر این اساس مسئولیت حفظ صلح و امنیت بین‌الملل بر عهده یکایک مدافعان حقوق بشری قرار گرفته است، بنابراین ضرورت مبارزه مؤثر و مستمر جمهوری اسلامی ایران با گروهک‌های تروریستی غرب آسیا چه به استناد قانون اساسی و چه بر اساس تعهدات حقوق بشری جمهوری اسلامی ایران، نیروهای مسلح کشور و از جمله سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را رأساً در صف اول مبارزه با تروریسم قرارداد تا با هدف حفظ صلح و استقرار امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی، به حمایت از قربانیان جنایات ضد بشری بپردازد. از مبارزه با رژیم جنایتکار صدام در طول جنگ تحمیلی تا مبارزه با گروهک‌های تروریستی وابسته به القاعده در منطقه، و از مبارزه با رژیم اشغالگر صهیونیستی تا مبارزه با گروه تروریستی داعش، روایت چهار دهه فعالیت ضدتروریستی جمهوری اسلامی ایران را بازگو می‌کند که با تلاش و مجاهدت خستگی‌ناپذیر مجاهدانی چون شهید سرافراز، حاج قاسم سلیمانی محقق شده است. 
شهید سلیمانی در دوران مجاهدت‌ها و مبارزات بشردوستانه بی‌وقفه خود، با بزرگ‌ترین تروریست‌های تاریخ به مبارزه پرداخت و درپایان، با توفیق در مأموریت خود در نابودی کامل گروه تروریستی داعش، پایان موفقیت‌آمیز این مأموریت خطیر را با ارسال نامه‌ای به رهبر معظم انقلاب اعلام کرد تا نقش کلیدی و غیرقابل‌انکار جمهوری اسلامی ایران در عرصه مبارزه با تروریسم را بر جهانیان آشکار سازد.
پایان عمر داعش به همت سردار عزیز شهید سلیمانی، اتفاقی بود که مقامات رسمی رژیم تروریست‌پرور ایالات متحده امریکارا به‌عنوان بانی اصلی تروریسم و افراط‌‌گرایی، به تکاپو برای جبران شکست‌هایش در منطقه غرب آسیا واداشت؛ شکستی سنگین که به اذعان مقامات رسمی امریکا، 7تریلیون دلار برای این کشور هزینه به‌همراه داشته است. طرفه اینکه اما پاداش مبارزه با تروریسم، ترور و قتل خودسرانه شهید سلیمانی در روز جمعه، 13 دی‌ماه 1398 بود. آن هم هنگامی که بنا به دعوت رسمی مقامات دولت عراق و برای انجام مأموریتی بین‌المللی وارد خاک این کشور شده بود.
این در حالی است که فرمانده ارشد نظامی دولت ایران مطابق کنوانسیون‌های بین‌المللی دارای مصونیت و از تمامی حمایت‌های لازم بین‌المللی برخوردار بوده است، مضاف بر اینکه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به‌عنوان بخشی از نیروهای مسلح و حاکمیت دولت جمهوری اسلامی ایران، از مصونیتی برخوردار است که مانع از هر گونه اعمال حاکمیت سایر دول علیه آن می‌شود؛ تعهدی که رژیم امریکا با وضع قوانین داخلی و سایر اقدامات خود، آن را به‌دفعات نقض کرده است. قرارگیری نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست نهاد‌های تروریستی خارجی (موسوم بهFTO ) و ترور شهید سلیمانی به‌عنوان فرمانده ارشد نظامی ایران در کشور ثالث، تماماً بیانگر نقض تعهدات قراردادی و عرفی این رژیم متخلف بین‌المللی است.
 لازم به ذکر است که ترور مقامات رسمی یک کشور نه‌تنها از منظر حقوق بین‌الملل قراردادی و عرفی، نامشروع تلقی می‌شود که طبق قوانین داخلی امریکا نیز فاقد وجاهت قانونی است. قانون جرایم و دادرسی کیفری این کشور در بخش 1116 از فصل 51 که شامل جرایم مربوط به «قتل» است، مقرر می‌دارد: «هرکس یک مقام خارجی، مهمان رسمی یا کسی را که از نظر بین‌المللی تحت حفاظت است به قتل برساند یا اقدام به قتل وی کند، طبق احکام بخش1111، 1112 و 1113 این قانون مجازات می‌شود.»
در ادامه نیز بیان می‌دارد که طبق بند (c)، دادگاه‌های این کشور صلاحیت خواهند داشت تا به جرایم افرادی که این مقرره را حتی در خارج از خاک ایالات متحده امریکا نقض کرده و تبعه ایالات متحده امریکا باشند یا در خاک این کشور یافت شوند، رسیدگی کنند
حال با توجه به شخصیت و جایگاه تحت حمایت بین‌المللی شهید سلیمانی به‌عنوان مقام رسمی دولت ایران در عراق، ترور او مصداق نقض قانون داخلی امریکا می‌شود و هرگونه کوتاهی محاکم قضایی امریکا در محاکمه مباشرین این جنایت، نقض صریح کنوانسیون‌های ضد‌تروریستی بالاخص کنوانسیون 1973 راجع به جلوگیری و مجازات جرایم علیه اشخاص مورد حمایت بین‌المللی ازجمله مأمورین سیاسی را درپی‌ خواهد داشت که دولت جمهوری اسلامی ایران در مقام استیفای کامل حقوق خود می‌تواند محاکمه مباشرین و مسببین این جنایت را مطالبه کند. 
اما ترور سردار سلیمانی توسط مقامات رژیم امریکا، علاوه بر نقض قانون داخلی این کشور، یک عمل متخلفانه بین‌المللی نیز محسوب می‌شود که موجبات اقدام متقابل را برای دولت جمهوری اسلامی ایران فراهم خواهد آورد. باید افزود ترور شهید سلیمانی در حالی توسط این رژیم تروریست‌پرور در خاک کشور عراق صورت گرفت که منشور ملل متحد به‌منظور ممانعت از وقوع هرگونه جنگ، بر اصولی همچون منع مداخله، حق حاکمیت و عدم توسل به زور، که به عنوان مفاهیم بنیادین و کلیدی حقوق بین‌الملل و پایه‌های این سند تاریخی است، تأکید داشته است. 
همچنین فقدان درگیری مسلحانه بین‌المللی میان امریکا و ایران (طبق تعاریف اسناد بین‌المللی) این جنایت را که در پس آن، قصدی جز ارعاب و به‌کارگیری خشونت وجود نداشت، در زمره مصادیق فعل «ترور» و در چهارچوب «تروریسم» قرار می‌دهد که از سوی عاملان آن صورت پذیرفت و مسئولیت کیفری بین‌المللی آنان را محرز ساخت.
آنچه در خصوص تروریسم و عوامل به‌وجو‌د آورنده آن طبق اذعان گزارش کمیته ویژه سازمان ملل متحد در حوزه تروریسم وجود دارد، تجاوز به استقلال سیاسی، حاکمیت و یکپارچگی سیاسی کشورها و همچنین نقض گسترده و سیستماتیک حقوق بشر به واسطه اقدامات تروریستی است که مجمع عمومی سازمان ملل متحد در قطعنامه شماره 61/40، همه اعمال‌، روش‌ها و شیوه‌های ترور را به‌عنوان عملی جنایتکارانه صرف‌نظر از عامل یا عاملان (دولتی یا غیردولتی آن) صراحتاً محکوم می‌دارد. اقداماتی همچون قتل، ایجاد رعب و وحشت برای غیرنظامیان یا سازماندهی و تشویق اقدامات فوق همواره به‌عنوان نقض فاحش حقوق بشر نزد جامعه بین‌الملل محکوم بوده‌اند و تمام اسناد لازم‌الاتباع بین‌المللی نیز خود مؤید این گزاره است که دولت‌ها موظف به اجتناب از هر نحو مشارکت، تحریک یا سازماندهی اقدامات تروریستی هستند.
به همین دلیل است که ترور شهید سلیمانی توسط مقامات رژیم امریکا را نمی‌توان با هیچ جنایت مشابه دیگری قیاس کرد. تاکنون نیرو‌های نظامی هیچ‌کشوری به‌صورت رسمی، شخص عالی‌رتبه و تحت حمایت بین‌المللی کشوری دیگر را به‌وسیله پهپاد ترور نکرده ‌بودند که این جنایت، اولین و ددمنشانه‌ترین آن را در تاریخ رقم زد. ناروایی اقدام تروریستی امریکا تا آن حد مبرهن بود که به فاصله اندکی بعد از ترور شهید سلیمانی، اگنس کالامارد گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد، در گزارش رسمی خود حمله پهپادی امریکا را نامشروع و ناقض حقوق بین‌الملل بشر خواند. وی تصریح کرد: «این برای اولین بار در طول تاریخ است که یک پهپاد مسلح، یک مقام عالی‌رتبه دولت خارجی را در خاک یک کشور ثالث مورد هدف خود قرار می‌دهد. هدف قرار دادن [شهید] سلیمانی و [شهادت] افراد و همراهان ایشان، بی‌گمان موجب مسئولیت بین‌المللی دولت امریکا خواهد بود. این جنایت نشان می‌دهد دولت امریکا حتی به قوانین داخلی خود نیز پایبند نیست، چراکه عملاً با این اقدام، قوانین داخلی خود در پذیرش حق حیات افراد را نقض کرده است. 
به یقین مردم و دولت جمهوری اسلامی ایران تا استیفای کامل حقوق خود در پیگرد خون به‌ناحق ریخته شده شهید سلیمانی و همراهان آن شهید و در دفاع از حقوق بشر و برای حمایت از مردم منطقه از پای نخواهند نشست و تلاش خواهند کرد تا از هر طریق ممکن انتقام همه شهدای مبارزه با تروریسم از جمله شهید سلیمانی و یاران شهیدش را از مسببین و مباشرین این جنایت بگیرند.

لینک کوتاه:
https://www.akhbaremahramaneh.ir/Fa/News/748501/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

معاون سلامت و توانمندسازی اجتماعی  بنیاد شهید و امور ایثارگران با جمعی از جانباران قطع نخاعی دیدار کرد

در خدمت و خیانت قوام؛ معمای یک نخست‌وزیر مرموز

چرا رئیس سازمان آمان استعفا کرد؟

واکنش شورای رقابت به افزایش 150 میلیونی قیمت پژو پارس

توافقی که از دست رفت؛ پشت‌ پرده مذاکرات روسیه و اوکراین

بوسه‌ای که سانسور نشد

مورخ مشهور اسرائیلی: در یک قدمی شکست هستیم

روزنامه‌نگار اسرائیلی: باید چند رودخانه از خون اهالی غزه جاری کنیم

درگوشی حرف زدن میرسلیم و بادامچیان در یک مراسم سیاسی

جت شخصی چند؟

خاطرات فراموش‌نشدنی پایان جنگ از زبان «مسعود ده‌نمکی»

جهانگیری: در سال 84 که دولت را به احمدی‌نژاد تحویل دادیم خودروسازی ایران از ترکیه و چین جلوتر بود

همبستگی با غزه مقابل سفارت رژیم صهیونیستی در امان

سانسور گسترده رسانه‌های جهان بخاطر حفظ منافع رژیم صهیونیستی

من آدم مجرد سوار ماشینم نمیکنم!

گام‌های اصلی در تربیت جنسی کودکان

برای از ما بهتران؟

تحریم ایران و شرایط شکننده بازار نفت

چالش اعتماد مصرف‌کنندگان به محصولات داخلی

کودک فلسطینی: خواب دیدم توسط ارتش رژیم صهیونیستی به شهادت رسیدم!

مسعود ده‌نمکی: پدرم می گفت بین من و خمینی یکی رو انتخاب کن

داوری خطاب به دولت رئیسی: کاش برای دستاوردسازی‌های کاذب، حداقل کمی عدد بیاموزید

تابستون نزدیکه و هندوانه رو اینجوری برش بزن

هشدار قاهره درباره یورش زمینی رژیم صهیونیستی به رفح

کلیه ناخدا رو به اسم نورالدین خریدند!

جشن تولد ساده و بی ریای بازیگر پیشکسوت

عملیات «وعده صادق» از نگاه شخصیت‌های سیاسی ترکیه

جنگ غزه دانشگاه‌های آمریکا را به هم ریخت

یکی از ساکنان روستاهای چابهار: دولت یک ریال از غرامت سیل را به ما نداده است

روزنامه‌نگار اسرائیلی: همه اهالی غزه مستحق شکنجه و مرگی دردناک هستند

7 ستونی که از اسرائیل فروریخت

آغاز خرید و فروش مسکن از خرداد امسال در سامانه خودنویس

موضع جدید عربستان در رابطه با توقف تجاوز اسرائیل

مجری سابق برنامه «هفت»: با زور و تهمت و تهدید فیلمساز نمی‌شوید!

متقی: بعد از جنگ غزه و عملیات وعده صادق، اسرائیل مجبور شد سفارتخانه‌هایش را در کشورهای منطقه ببندد

نقشه تندروها برای «عبور از قالیباف»

سفر پریناز ایزدیار با رضا عطاران به کاخ صدام حسین!

آمریکا تحریم‌هایی مرتبط با ایران اعمال کرد

وزیر کشور: 45 نماینده در مرحله دوم انتخابات راهی خانه ملت می‌شوند

در دومین روز از سفر رئیس‌جمهور به پاکستان چه‌ گذشت؟

با این رفتار، همیشه از جاری هات سرتر و جلوتری

پیدایش ابرقدرت اسلامی

کدام بانک‌ها به تعهدات ارزی خود عمل نکرده اند؟

بورس صعودی می‌ماند؟

توضیح بهادری جهرمی در مورد طرح ساماندهی اجاره‌بها

سختی‌های کار «سلطان و شبان» که کمتر شنیدید

روایتی از همکاری‌های اطلاعاتی مجاهدین با ارتش صدام

پادوی سابق ترامپ علیه ترامپ

عدم بیمه کارگران ساختمانی با وجود دستور فوری رئیس جمهور

فرمانده 26 ساله فلسطینی که عملیات‌های بسیاری در کرانه باختری علیه ارتش اسرائیل انجام داده، کیست؟

© - www.akhbaremahramaneh.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی