اخبار محرمانه

آخرين مطالب

بازگشت بایدن به تحریم‌های ترامپ تحلیل ویژه

بازگشت بایدن به تحریم‌های ترامپ
  بزرگنمايي:

اخبار محرمانه - دنیای اقتصاد /متن پیش رو در دنیای اقتصاد منتشر شده و بازنشر آن در آخرین خبر به معنای تاییدش نیست
واشنگتن از تداوم تلاش‌ها برای فشار بر ایران با کمک تحریم‌ها خبر داده است. دور جدید تحریم‌های آمریکا علیه شرکت‌های خارجی که در دور زدن تحریم‌ها به جمهوری اسلامی کمک می‌کنند روز پنج‌شنبه با تحریم 13کمپانی نفتی و پتروشیمی کلید خورد. گسترده‌شدن تحریم‌ها، تداعی‌کننده بازگشت طرفین به فضای تحریم‌های زمان ترامپ است.
با اعمال دور جدید تحریم‌ها علیه ایران که این‌بار شرکت‌های خارجی را نشانه گرفته که در دور زدن تحریم‌ها به تهران کمک می‌کنند، وزیر خارجه آمریکا از تداوم تلاش‌‌ها برای فشار بر ایران با کمک تحریم‌ها خبر داد. آنتونی بلینکن روز جمعه در توییتی نوشت: «ما همچنان در تلاشیم در مسیر دور زدن تحریم‌ها علیه ایران اختلال ایجاد کنیم.» بلینکن در این توییت نوشت: «وزارت خزانه‌داری ایالات متحده در حال تعیین شرکت‌‌های مختلفی است که در امور پتروشیمی و نفت با ایران مشارکت دارند. هرکسی که در تسهیل این مبادلات دخیل باشد، تحریم‌های ایالات متحده را تهدید می‌کند.» با بن‌بست مذاکرات احیای برجام و ظهور متغیرهایی چون جنگ اوکراین و اعتراضات در ایران، دامنه تحریم‌های آمریکا و متحدان غربی آن در حال گسترده‌تر شدن است که تداعی‌کننده تحریم‌های زمان ترامپ است.
در چنین فضایی، دفتر کنترل دارایی‌‌های وزارت خزانه‌‌داری آمریکا روز پنج‌شنبه اعلام کرد اسامی 13 شرکت را که ادعا می‌شود در تسهیل فروش صدها میلیون دلار محصولات نفتی و پتروشیمی ایران به خریدارانی در شرق آسیا نقش دارند در فهرست تحریم قرار داده است. شرکت‌‌هایی که آمریکا تحریم کرده در امارات، هنگ‌‌کنگ، جزایر مارشال و چین مستقر هستند. دولت آمریکا مدعی شده شرکت‌‌‌‌های مذکور به نیابت از شرکت‌‌های تحریم‌‌شده صنایع پتروشیمی خلیج فارس، پتروشیمی تریلیانس و شرکت ملی نفت ایران در رساندن محصولات نفت و پتروشیمی ایران به دست خریدارانی در شرق آسیا نقش داشته‌‌اند. واشنگتن شرکت‌‌های آمریکایی و شرکت‌‌های مستقر در کشورهای ثالث را به تبعیت از این تحریم‌ها ملزم می‌کند.
برایان‌ ای نلسون، معاون وزیر خزانه‌‌داری آمریکا گفت: «اقدام امروز روش‌های پیچیده ایران برای فرار از تحریم‌ها و فروش محصولات نفت و پتروشیمی خود را نشان می‌دهد. ایالات متحده اعمال تحریم‌ها علیه تسهیل‌‌گران چنین مبادلاتی را ادامه خواهد داد.» این پنجمین بسته تحریمی آمریکا علیه صادرات محصولات نفت و پتروشیمی ایران از ژوئن 2022 است که مذاکرات احیای برجام در جریان بود و سپس متوقف شد. آمریکا گفته این تحریم‌ها «عزم ما را برای مقابله با اقدامات گریز از تحریم نشان می‌دهد». آمریکا در روزهای گذشته، به عنوان بخشی از راهبرد فشار علیه ایران، تحرکات تحریمی علیه طرف‌‌ها و شرکت‌‌های مرتبط با ایران را تشدید کرده است.
در همین راستا، وزارت خزانه‌‌داری آمریکا اسامی 6 فعال رسانه‌‌ای مرتبط با صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران را در فهرست تحریم‌ها قرار داد. دولت آمریکا یک روز قبل‌‌تر، چندین شرکت و فرد ایرانی و روسیه‌‌ای از جمله شرکت تحقیقات صنایع هوایی شاهد را در فهرست تحریم‌ها قرار داد. شرکت تحقیقات صنایع هوایی شاهد، شرکت‌‌های اماراتی «ساکسس ایویشن» و «آی‌‌جت گلوبال» با ادعای تولید و تسهیل انتقال پهپادهای ایران روز سه‌‌شنبه هدف تحریم‌های آمریکا قرار گرفتند. خزانه‌‌داری آمریکا اعلام کرده بود همزمان شرکت روسیه‌‌ای «واگنر»، نیروی هوا فضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و صنایع هوایی قدس نیز به موجب فرمان اجرایی شماره 14024 تحریم شده‌‌اند.
پیش‌بینی یک مسیر
روند گسترش تحریم‌ها در شرایطی است که روزنامه «دنیای اقتصاد» پیش‌تر و در 13 شهریور 1400 در سرمقاله خود با عنوان «همه گزینه‌های بایدن» این مسیر را پیش‌بینی کرده بود. در آن یادداشت آمده است: در صورت عدم موفقیت استراتژی بدیل آمریکا این اقدامات احتمالا توسط دولت بایدن مورد توجه قرار خواهد گرفت: همان‌طور که ایران از برنامه هسته‌‌ای خود به عنوان اهرم فشار در مذاکرات استفاده می‌کند، آمریکا نیز به اقدامات دیگری توسل خواهد جست.
 هدف قرار دادن کانال‌‌های منطقه‌‌ای ایران برای دور زدن تحریم‌های نفتی و شناسایی شرکت اصلی چینی که از ایران نفت خریداری می‌کند، نفتکش‌‌هایی که این نفت را به چین منتقل می‌کنند و همین‌‌طور پالایشگاه‌هایی که میزبان نفت ایران هستند، از جمله این اقدامات است. گفته می‌شود یک شرکت چینی با خرید 15 نفتکش در سال گذشته که ظرفیت جابه‌‌جایی حدود 30 میلیون بشکه را دارند، نیمی از 12 پالایشگاه تی‌‌پات (پالایشگاه‌های کوچک که ظرفیت جذب حدود 20 هزار تا 100 هزار بشکه نفت به‌طور روزانه را دارند و حدود 80 درصد آنها در شانگهای قرار دارند) را با نفت ایران تغذیه می‌کند. طبق برآوردهای مقامات آمریکایی، چین بین ماه‌های نوامبر تا مارس، به‌طور متوسط روزانه 557 هزار بشکه نفت از ایران خریداری کرده است که 5 درصد از کل نیازهای نفتی پکن را برطرف می‌کند (راهبرد افزایش همزمان هزینه‌های به سرانجام نرسیدن مذاکرات هسته‌‌ای برای تهران و پکن)‌.
اهرم‌سازی یا جایگزین‌سازی
اعمال دور جدید تحریم‌ها علیه ایران که شرکت‌ها و کشورهای ثالث را در دور زدن بسته‌های تحریمی به جمهوری اسلامی کمک می‌کنند، از دو منظر قابل بررسی است. این تحریم‌ها که نخستین دور تحریم‌های دولت بایدن علیه چین در ارتباط با ایران است و همکاری‌های پکن و تهران را نشانه گرفته است، می‌تواند در ادامه اهرم‌سازی و فشار بر ایران برای پذیرش خواسته‌های غرب باشد که همزمان با صدور قطعنامه شورای حکام وارد فضای جدی‌تری شده است.
این اهرم‌سازی در فضای جدید به معنای به روز کردن پیش‌نویس توافق جوزپ بورل مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در ماه مرداد است که مورد توافق ایران قرار نگرفت و احتمالا غرب در تلاش است تا در مذاکرات احتمالی و با فرض بازگشت دوباره طرفین به میز مذاکره، امتیازات داده شده به ایران در حوزه تضمین را کاهش دهد یا بند همکاری‌های آینده را به پیش‌نویس اضافه کند. از سوی دیگر تشدید تحریم‌ها و افزایش سطح فشارها همچنین می‌تواند در ارتباط با جایگزین‌سازی برجام باشد که با توجه به مذاکرات فرسایشی و عدم دستیابی به نتیجه روشن و ملموس و به ویژه با توجه به فضای جدیدی که غرب احساس می‌کند ایران در آن قرار گرفته است، مسیر می‌تواند به سمت شکست مذاکرات برجام و بازگشت طرفین به فضای تنش‌های تصاعدیابنده دوره دونالد ترامپ و همچنین دوره باراک اوباما در سال‌های 2009 تا 2012 باشد.

لینک کوتاه:
https://www.akhbaremahramaneh.ir/Fa/News/739789/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

جمهوری اسلامی: اهانت‌کننده به پیشوایان دین را به جای محاکمه بر صدر می‌نشانند

آمار قابل تامل از میزان مسافرت ایرانیان؛ تنها 30 درصد!

به نظرتون سروش با حامد چه صحبتی داشت؟

دکترای افتخاری دانشگاه کراچی به رئیسی اعطا شد

4 روش درخشان برای تیز کردن چاقوهای کُند

جوان: یارانه انرژی را به جای خودروها به کدملی بدهید

قطر: دفتر حماس در دوحه می‌ماند

داریوش ارجمند: دولت باید به اقتصاد خانواده‌ها توجه بیشتری کند

علی دایی پیگیر وضعیت ترانه علیدوستی شد

ویدئویی جدید از رفتارهای عجیب بنیامین بهادری!

منتجب‌نیا: اصولگرایان نمی‌توانند در مجلس با هم کنار بیایند

ادای احترام رئیس‌جمهور به مقامِ رهبر استقلال پاکستان

روزنامه اصولگرا: فرافکنی های منصوری ادامه دارد

قطع خدمات دولتی برای صاحبان مجوزی که شناسه یکتا ندارند

حواشی یک توهین/ عذرخواهی نماوا پذیرفته نشد!

هم میهن خطاب به رئیسی: مسئولیت احیای گشت ارشاد را بپذیرید

کم‌کاری وزارت نیرو و سازمان ثبت اسناد برای تکمیل سامانه ملی املاک و اسکان

سکه و طلا ارزان‌تر شد

روز تحلیف پوتین مشخص شد

«هما» عاقبت راز خود را برملا کرد

القسام: پاسخ قاطع و گسترده ایران، معادلات دشمن را برهم زد

توصیه انتخاباتی مصباحی مقدم به مردم: از میان نامزدهای باقیمانده، اصلح را انتخاب کنید

روزنامه دولت: 11 میلیون ایرانی در دولت قبل زیر خط فقر رفتند

نماینده مجلس: آقای رئیس جمهور، ملاک تورم، جیب مردم است نه آمارسازی‌ها

«پرویز خان» راهی اکران آنلاین شد

سخنگوی جبهه پایداری: در دور دوم انتخابات، لیست انقلابی‌تری خواهیم داشت

پول موسسه «مصاف» رائفی پور از کجا می‌آید؟

ابوعبیده: دشمن در شن‌های غزه گیر افتاده است

نطق طوفانی علیرضابیگی: در مقابل گردنکشان و بدخواهان ملت ایران خواهم ایستاد

نگرانی صهیونیستی از گسترش همکاری‌های نظامی ایران و روسیه

پولیتیکو: 3 دولت اخیر آمریکا در مقابل ایران ناکام شدند

انتقال املاک، خودرو، طلا و ارز ‌مشمول مالیات بر عایدی سرمایه شد

چرا ده‌نمکی پیشنهاد وزارت ارشاد در دولت احمدی نژاد را رد کرد؟

لباس خنده‌دار حامد آهنگی و خانم بازیگر در برنامه «شب آهنگى»

فریدون عباسی: امروز ایران به قدرت نوظهور جهانی تبدیل شده است

زنگ خطر رکود غیرتورمی

جایزه خودرو برای صرفه‌جویی کنندگان در مصرف برق خانگی

برجسته‌ترین عملیات‌‌های گردان‌های القسام کجا و چگونه انجام شد؟

آنونس رسمی «مست عشق» در آستانه اکران

رائفی‌پور برای دور دوم هم لیست می‌دهد

ونزوئلا استفاده از ارز دیجیتال در تجارت نفت را افزایش می‌دهد

ونزوئلا استفاده از ارز دیجیتال را در تجارت نفت افزایش می‌دهد

جزئیات افزایش دو برابری سقف تراکنش غیرحضوری در شبکه بانکی

ماجرای «ساجده، مهلا» در صداگذاری‌های جواد خواجوی

گناه فرشته؛ چرخه‌ای بی‌پایان از انتقام و تباهی

خزعلی: دوره موشک تمام نشده است، وقتی زبان «وتو» می‌شود

درخواست اوپک از عراق برای ازسرگیری صادرات نفت اقلیم کردستان

تازه‌ترین انتصاب‌ها در شرکت ملی گاز ایران

اصابت پهپادهای انتحاری به یک هدف نظامی در فلسطین اشغالی

شخصیت شناسی افرادی که خانه بهم ریخته ‎ای دارند

© - www.akhbaremahramaneh.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی