اخبار محرمانه

آخرين مطالب

آغاز جنگ داخلی جمهوری‌خواهان تحلیل ویژه

آغاز جنگ داخلی جمهوری‌خواهان
  بزرگنمايي:

اخبار محرمانه - شرق /رئیس‌جمهور سابق آمریکا مطابق پیش‌بینی‌ها و با وجود نتایج کمتر از حد انتظار جمهوری‌خواهان در انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره، رسما وارد میدان انتخابات 2024 شد.

ترامپ که برای سومین بار متوالی نامزد ریاست‌جمهوری ایالات متحده شده، در سخنانی در اقامتگاه مجلل خود در مارآلاگوی ایالت فلوریدا گفت: «برای اینکه آمریکا دوباره به عظمت و افتخار برسد، من نامزدی خود را برای ریاست‌جمهوری آمریکا اعلام می‌کنم‌». به این ترتیب ترامپ می‌خواهد دومین رئیس‌جمهور تاریخ آمریکا باشد که دو دوره ریاست‌جمهوری غیرمتوالی دارد. مورد قبلی گروور کلیولند بود که پس از شکست در انتخابات 1888 موفق شد در انتخابات 1892 پیروز و بار دیگر رئیس‌جمهور شود. اولین گام برای ترامپ، پیروزی در انتخابات مقدماتی حزب جمهوری‌خواه است که حدود یک سال دیگر آغاز می‌شود. ترامپ با انتقاد از دوره ریاست‌جمهوری جو بایدن و دموکرات‌ها گفت آمریکا دیگر «عظیم» نیست و به اسباب خنده سایر کشورها تبدیل شده و او می‌خواهد این اوضاع را عوض کند.
کمپین ترامپ در سال 2016 که منجر به پیروزی او بر هیلاری کلینتون شد، بر «مهاجرت غیرقانونی، بی‌بندوباری که به کارگران آمریکایی آسیب می‌رساند و توافق‌های نادرست تجاری که تولیدات داخلی را تحت تأثیر قرار می‌داد» متمرکز بود و این کمپین به او اجازه داد تا «دیوار آبی» در غرب میانه را بشکند و پیروز انتخابات باشد. ‌این بار ظاهرا تمرکز ترامپ بر این خواهد بود که جایگاه ایالات متحده از زمان پایان ریاست‌جمهوری او در ابتدای سال 2021 تا چه اندازه سقوط کرده است. ترامپ در سخنرانی اعلام نامزدی خود درباره «عظمت اقتصادی، استقلال انرژی و قدرت جهانی» که به گفته خودش در دوره چهار‌ساله ریاست‌جمهوری‌اش به ایالات متحده بازگردانده صحبت کرد. رئیس‌جمهور سابق آمریکا با حمله به دولت بایدن گفت: «دموکرات‌های رادیکال و چپ، آمریکا را از درون نابود می‌کنند». ترامپ به مسائل مختلف داخلی و خارجی پرداخت و از‌جمله گفت سیاستش در قبال ایران، کره‌شمالی و روسیه باعث می‌شد این کشورها مجبور باشند به آمریکا احترام بگذارند. او در ضمن از عملکرد دولتش در سایر زمینه‌ها مثل کرونا،‌ انرژی، جرم و جنایت و مهاجرت نیز تمجید کرد. او گفت از نظر سیاسی در بین رأی‌دهندگان لاتین‌تبار و اسپانیایی‌زبان موفق بوده و بر‌خلاف هشدارها، این رأی‌دهندگان با سیاست‌های مهاجرتی او و تصمیمش برای ساخت دیوار در آمریکا و مکزیک موافق بوده‌اند.‌
ترامپ در حالی وارد میدان انتخابات 2024 شده که حزب جمهوری‌خواه در انتخابات میان‌دوره‌ای هفته پیش به اندازه‌ای که انتظار می‌رفت، موفقیت چشمگیر و قاطعی نداشت. اکثریت مجلس سنا همچنان در دست دموکرات‌ها باقی ماند و اکثریت مجلس نمایندگان نیز در حالی به جمهوری‌خوا‌هان می‌رسد که آن «موج قرمز» که انتظارش را داشتند، به وقوع نپیوست. ترامپ در سخنان خود به این مسئله پرداخت و گفت: «انتقادهای بسیاری درباره این واقعیت مطرح شده که حزب جمهوری‌خواه می‌بایست خیلی بهتر عمل می‌کرد و راستش این حرف حقیقت بسیاری دارد. اما شهروندان کشور ما هنوز متوجه شدت و گستره کامل دردی که کشورمان از سر می‌گذراند و اثر کامل درد و رنجی که تازه دارد جا می‌افتد، نشده‌اند. هنوز به این احساس نرسیده‌اند، ولی به‌زودی می‌رسند. شک ندارم که تا سال 2024 متأسفانه اوضاع بسیار بدتر می‌شود و مردم بسیار روشن‌تر می‌بینند که بر سر کشورمان چه آمده و وضع رأی‌گیری با هفته گذشته خیلی تفاوت خواهد داشت». ترامپ همچنین از بایدن انتقاد کرد که «ایدئولوژی چپ افراطی» را وارد ارتش ایالات متحده کرده است و گفت تمام افرادی را که به دلیل عدم رعایت مقررات مربوط به ویروس کرونا از ارتش اخراج شده‌اند، باز‌می‌گرداند. ترامپ تصریح کرد که دولت بایدن اجازه داده تا مرزها باز شود و میلیون‌ها نفر امکان ورود به ایالات متحده را پیدا کنند؛ «آنها به کشور ما سرازیر می‌شوند. ما نمی‌دانیم آنها چه کسانی هستند و از کجا می‌آیند. ما نمی‌دانیم چه بر سر کشور ما می‌آید». او همچنین متعهد شد که «کارزاری ملی و بدون محدودیت برای از‌بین‌بردن باندها و پاک‌سازی لانه‌های جنایات سازمان‌یافته خیابانی» به راه بیندازد.‌ در زمینه سیاست خارجی، ترامپ در مورد خطر ورود آمریکا به جنگ جهانی سوم هشدار داد و گفت او با بازگشت به دولت، جلوی ورود واشنگتن به «جنگ‌های خارجی ابلهانه و غیرلازم» را خواهد گرفت و سیاست «صلح از طریق قدرت» را دنبال می‌کند. این می‌تواند به معنای تغییر سیاست آمریکا مبنی بر حمایت گسترده از اوکراین در مقابل اشغال روسیه باشد. برخی جمهوری‌خواهان از «چک سفید» واشنگتن به کی‌یف که تا‌کنون شامل حدود 60 میلیارد دلار کمک به اوکراین شده است، انتقاد کرده‌اند. ترامپ گفت در روز اول بازگشت به دولت‌، «جنگ جو بایدن علیه منابع انرژی آمریکایی» را پایان می‌دهد و قیمت بنزین را پایین می‌آورد و این به کاهش تورم هم کمک خواهد کرد. او گفت «طرح سبز نو» که «فاجعه سوسیالیستی» است، «بلافاصله خاتمه» می‌یابد. ترامپ همچنین گلایه کرد که آمریکا اکنون باید از دیگر کشورها «گدایی نفت» کند، در‌حالی‌که خودش از بقیه بیشتر نفت دارد. در زمان دولت ترامپ استخراج بی‌سابقه نفت در آمریکا و استقلال نفتی ایالات متحده آغاز شد و این طعنه ترامپ به تلاش بایدن برای راضی‌کردن کشورهای عضو اوپک از ‌جمله عربستان سعودی برای کنترل قیمت نفت بود. رئیس‌جمهور سابق ایالات متحده، بایدن را «نماد ناکامی چپ‌گرایان و حلقه دموکرات‌های فاسد در واشنگتن» خواند.
رقابت درون‌حزبی
ترامپ هفته گذشته با حمله به «ران دی‌سانتیس»، فرماندار محبوب فلوریدا و «گلن یانگ‌کین»، فرماندار ویرجینیا، باعث خشم حزب جمهوری‌خواه شد و بسیاری از تحلیلگران این حزب خواستار آن شدند تا ترامپ با توجه به ناکامی جمهوری‌خواهان در فتح کنگره، از اعلام نامزدی برای انتخابات منصرف شود. پاول رایان، رئیس سابق مجلس نمایندگان آمریکا، یکی از‌ چهره‌هایی بود که با اشاره به شکست جمهوری‌خواهان در سه انتخابات متوالی 
2018 ،2020 و 2022 خواستار آن شده بود که این حزب از ترامپ فاصله بگیرد. با‌این‌حال، استقبال پایگاه رأی ترامپ از اعلام نامزدی او در انتخابات 2024 نشان می‌دهد این اختلاف‌ها نتوانسته کنترل او را بر حزب جمهوری‌خواه کاهش دهد. اما نکته نگران‌کننده برای این حزب، این است که زمان بیش از یک‌ساله باقی‌مانده تا آغاز انتخابات مقدماتی حزب جمهوری‌خواه می‌تواند تحولات و تنش‌های زیادی در قدیمی‌ترین حزب سیاسی آمریکا ایجاد کند. دونالد ترامپ با اعلام نامزدی زودهنگام خود، نشان داد عزمی جدی دارد و به‌زودی باید با بقیه جمهوری‌خواهان مقابله کند؛ به‌ویژه ران دی‌‌سانتیس، فرماندار ایالت فلوریدا که تا‌کنون جدی‌ترین رقیب احتمالی او محسوب می‌شود. ترامپ انتقادهای متعددی از دی‌سانتیس داشته است، اما این فرماندار 44‌ساله هنوز اعلام نکرده‌ قصد کاندیداتوری دارد یا خیر. چهره‌های مخالف ترامپ در این حزب کار دشواری برای رقابت با او خواهند داشت. یکی از این چهره‌ها مایک پنس‌، معاون ترامپ در زمان ریاست‌جمهوری است که به‌ دلیل همراهی‌نکردن با اعتراض ترامپ به نتیجه انتخابات 2020 
مورد غضب او قرار گرفت. پنس کتاب جدیدی به نام «تا خداوند مرا یاری کند» نوشته است و هنگام تبلیغ این کتاب در نیویورک به ترامپ نیز پرداخت و گفت حزب جمهوری‌خواه «گزینه‌های بهتری» برای ریاست‌جمهوری خواهد داشت.‌ ترامپ در سخنرانی اعلام نامزدی خود، دیگر دی‌سانتیس را مورد انتقاد قرار نداد و ادعای قبلی خود مبنی بر مهندسی انتخابات فرمانداری آریزونا و شکست «کری لیک» را تکرار نکرد.
واقعیت این است که دودستگی در حزب جمهوری‌خواه که ناشی از نفوذ ترامپ در بین افراد محافظه‌کار است، آینده آنها را به صورت جنجالی پیش خواهد برد. اعضای این حزب ظاهرا متقاعد شده‌اند که ترامپ به وجهه حزب آنها آسیب می‌زند. این عامل می‌تواند آنها را به طرد ترامپ وادارد، اما اینکه آنها به اندازه کافی جسارت چنین اقدامی را داشته باشند، معلوم نیست. از طرف دیگر، نشانه‌ای از عقب‌نشینی ترامپ مشاهده نشده و اظهاراتش علیه دی‌سانتیس نشان می‌دهد که ساکت نخواهد نشست. بسیاری از جمهوری‌خواهان معتقدند خیلی‌ها او را هنوز هم چهره شناخته‌شده حزب جمهوری‌خواه می‌دانند.
کار دشوار ترامپ
ترامپ در انتخابات 2020 شکست خورد، اما ادعای تقلب کرد. نکته جالب اینکه در انتخابات میان‌دوره‌ای اخیر کنگره تمام نامزدهایی که همراه با ترامپ اعتبار انتخابات 2020 را زیر سؤال برده بودند، با شکست از میدان خارج شدند. ترامپ در سخنان سه‌شنبه‌شب خود اشاره خاصی به انتخابات 2020 نکرد، اما گفت شمارش آرا باید به شیوه‌ای انجام شود که در همان شب انتخابات تمام شود. این در حالی است که با گذشت یک هفته، شمارش آرا در انتخابات میان‌دوره‌ای همچنان ادامه دارد. طبق آخرین تخمین‌ها، حزب جمهوری‌خواه اکنون تنها یک کرسی با رسیدن به اکثریت 218 کرسی در مجلس نمایندگان فاصله دارد. ‌واقعیت این است که با وجود اغراق‌ها و پروپاگاندای حزب دموکرات و رسانه‌های جریان اصلی علیه ترامپ و بدبینی نسبت به یک دوره دیگر ریاست‌جمهوری ترامپ، پایگاه او سخنانش را می‌شنود و با همان خوش‌بینی که در سال 2016 داشت، به آن نگاه می‌کند.‌ او حرفی را می‌زند که حتی حزب جمهوری‌خواه نیز پیش از آنچه باید در انتخابات میان‌دوره‌ای امسال انجام می‌شد، با قدرت بیان کرد. آنها تلاش کردند به پیروزی برسند، اما موفقیت چندانی نداشتند، درحالی‌که ترامپ همچنان می‌خواهد بجنگد.
بزرگ‌ترین سؤال این است که آیا ترامپ می‌تواند در حزب خود با اسب‌های بازنده مقابله کند؟ پاسخ به این سؤال تأثیر مهمی در انتخابات 2024 خواهد داشت.‌ کوین مک‌کارتی، میچ مک‌کانل و رونا مک‌دنیل در انتخابات میان‌دوره‌ای شرکت کردند. آنها احتمالا در جایگاه خود در کنگره باقی می‌مانند و ترامپ هم دو نفر از این سه نفر را تأیید کرده است.
هنگامی که ترامپ برای اولین بار در سال 2016 به ریاست‌جمهوری رسید، درباره رخوت و پوسیدگی نهادی در حزب جمهوری‌خواه صحبت کرد و اینکه چگونه این حزب افراد با قابلیت بالا را به افرادی ناتوان تبدیل کرده است. اگر ترامپ می‌خواهد یک بار دیگر به جایگاهی که سال 2016 به آن دست یافت برسد، باید بخواهد که افراد بهتری در رأس حزب جمهوری‌خواه قرار بگیرند. مسلما بزرگ‌ترین دارایی ترامپ این است که او بانی تغییرات و صف‌بندی‌های جدید در حزب جمهوری‌خواه بود. او با شعارهای خود، قهرمان طبقه کارگر شد و از سیاست‌هایی دفاع کرد که آمریکایی‌های یقه‌‌آبی و کل کشور را بالاتر از طبقه نخبگان قرار می‌داد. اگر او بتواند این انرژی را دوباره به دست آورد و اختلافات کوچک را به نفع اتحاد حزبی کنار بگذارد، می‌تواند امیدوار باشد که پیروز انتخابات 2024 باشد. اما در این مدت رقبای درون‌حزبی‌اش نیز بی‌کار نخواهند نشست.


لینک کوتاه:
https://www.akhbaremahramaneh.ir/Fa/News/739450/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تا حالا دچار انجماد عملکردی شدید؟!

بازگشت «مهار» به سیاست خارجی آمریکا؟

فرحی گرام : آچار فرانسه اینستاگرام

نمایش و نقد «گیج گاه» به ارسباران رسید

حضور 3 فیلم کانون در جشنواره بین‌المللی کودکان لکنوی هند

پیام تبریک رئیس دولت امارات و دبیرکل اوپک به رئیسی

بامداد بی‌رمق

یک دهه حرف‌های تکراری؛ آیا مواضع فرزین با مدیران سابق بانک مرکزی تفاوتی دارد؟!

زمان واقعی صدور پروانه ساخت چقدر است؟

ماهی خاویار به رودخانه روستای نورالدین اومده!

وزارت دفاع: در مسیر تجهیز و تسلیح سپاه از هیچ کوششی فروگذار نمی‌کنیم

مسخره‌بازی

کارشناسان اسرائیلی: السنوار مثل لیمو فشارمان می‌دهد

اعلام آمادگی صدر اعظم آلمان برای مذاکره با پوتین

همکاری علی نصیریان و شبنم مقدمی در «نوروز»

پادشاه لخته

هم میهن: پایان گشت ارشاد و روسیاهی تندروها

مجروح شدن نوزاد 20 روزه فلسطینی بر اثر بمباران ارتش اسرائیل

حسین رفیعی: سیامک حرف میزنه من میخندم

هنرنمایی زنده یاد رضا داوودنژاد در «زندگی به شرط خنده»

گمانه‌زنی‌های رسانه‌ای درباره میزان خسارات عملیات تنبیهی «وعده صادق»

تحسین حمله تنبیهی ایران توسط نمایندگان پارلمان ترکیه

830 طرح مسئولیت اجتماعی استان فارس در رصد شرکت ملی نفت/ 4 همت اعتبار اختصاص یافت

ریاض برای متعادل کردن بودجه به نفت بالای 96 دلار نیاز دارد

روایت چتم‌هاوس از موفقیت راهبردی ایران در حمله به اسرائیل

ماجرای شایعه خروج ایران از ایکوم و ایکوموس چیست؟

طرح تامین مالی ⁧تولید⁩ و زیرساخت‌ها در شورای نگهبان تایید شد

اذعان آمریکا و غرب به دست برتر روسیه در جنگ با اوکراین

چه هوای دل‌انگیزی دارد این خانه!

عماد گَند زد!

توصیه میرسلیم به دولت رئیسی درباره ریشه‌کنی فساد: جرأت‌مندانه عمل کنید!

74 هزار فعالیت تعمیراتی با هدف افزایش تولید نفت در گچساران

چطور بچه‌ای لوس و شکننده تربیت نکنیم!

معاریو: ایران، روز قیامت را به اسرائیل نشان داد

مهلت تبدیل مجوزهای قدیمی فعالان اقتصادی به مجوزهای جدید اعلام شد

یک دهه حرف‌های تکراری؛ آیا مواضع فرزین با رئسای سابق بانک مرکزی تفاوتی دارد؟!

جزئیات افزایش حقوق سرایداران مدارس اعلام شد

بین مال دنیا و نورالدین همه دنیا رو انتخاب کردن!

بررسی چالش‌های رژیم صهیونیستی با مستندهای افق

ارسال اقلام مورد نیاز به سیستان و بلوچستان توسط سپاه و ارتش

‏از جمله ماجراهای دوقلوی همسان داشتن

صلاحیت خریداران استقلال و پرسپولیس تأیید شد

آغاز فروش اینترنتی دارو از ماه آینده

دوست داشتی شوهرت گرگ بود یا بره؟!

اعلام زمان برگزاری مرحله دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی

روایت مقام سازمان ملل از وضعیت بیمارستان‌های غزه

پرفروش‌ترین و پرمخاطب‌ترین روز سینمایی فروردین 1403

شورای ائتلاف در مرحله دوم انتخابات، لیست 16 نفره می‌دهد

کدام چهره‌های سیاسی در مراسم ترحیم معاون اول احمدی‌نژاد حضور داشتند؟

در دیدار رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران با مدیران ارشد بیمه دی مطرح شد؛ بیمه دی موجب رضایتمندی خانواده‌‌ی بزرگ ایثار و شهادت و مایه‌ی آبرومندی در دولت گردید

© - www.akhbaremahramaneh.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی