اخبار محرمانه

آخرين مطالب

شانزدهمین کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و روسیه در یک نگاه وزارت نفت

شانزدهمین کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و روسیه در یک نگاه
  بزرگنمايي:

اخبار محرمانه - ایران و روسیه در شانزدهمین نشست کمیسیون مشترک اقتصادی با هدف گسترش روابط دو کشور چهار سند همکاری امضا کردند، دو کشور در این دور از مذاکرات خود بر ظرفیت‌های موجود خود برای افزایش حجم تجارت بین دو کشور تمرکز کردند.

به گزارش شانا، در شانزدهمین نشست کارگروه‌های کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و روسیه بیش از 50 نفر از کارشناسان و معاونان وزارتخانه‌ها و سازمان‌های ایران با بیش از 150 نفر از کارشناسان و مسئولان بخش‌های دولتی و خصوصی در قالب کارگروه‌های مختلف مذاکره داشتند که نتیجه این مذاکرات منتج به امضای چهار سند همکاری جدید بین ایران و روسیه شد.
نگاه کارشناسان و مسئولان روس در شانزدهمین کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور به‌واسطه شرایط کنونی اقتصاد این کشور و فضای بین‌المللی نسبت به کمیسیون‌های مشترک اقتصادی گذشته بسیار متفاوت‌تر بود، به‌طوری که روس‌ها به‌شدت به‌دنبال اجرایی شدن هرچه سریع‌تر تفاهم‌ها و توافق‌نامه‌ها با ایران بودند.
مجموع کل مبادلات ایران و روسیه در سال 2021 برابر با 4 هزار و 35 میلیون دلار (حدود 4 میلیارد دلار) بوده است که بالاترین رقم در تاریخ روابط دو کشور به‌شمار می‌رود. از این رقم 3 هزار و 68 میلیون دلار آن مربوط به واردات ایران از روسیه و 967 میلیون دلار آن مربوط به صادرات ایران به روسیه بوده است.
مجموعه مبادلات تجاری ایران و روسیه در سال 2020 نیز عبارت بود از 2 هزار و 220 میلیون دلار که از این حجم، واردات ایران از روسیه برابر با هزار و 425 میلیون دلار و صادرات ایران به روسیه برابر با 795 میلیون دلار بوده و افزایش حدود دو برابری آن مشهود است. در همین حال حجم مبادلات تجاری دو کشور در دو سال گذشته دارای جهشی قابل‌توجه به‌ویژه در صادرات کالاهای ایرانی به روسیه بوده است، ضمن آنکه آن‌طور که اعداد و ارقام به‌ ما می‌گوید، همکاری‌های تجاری دو کشور در سال جاری میلادی (2022) نیز به‌سرعت در حال افزایش است.
در زمینه نفت و گاز می‌توان گفت ایران و روسیه با روی کار آمدن دولت سیزدهم جهشی تمام قد داشته‌اند. جواد اوجی، وزیر نفت ایران و هیئت همراه در نیمه نخست امسال (1401) در دو نوبت به مسکو سفر کردند و مذاکراتی با الکساندر نواک، معاون نخست‌وزیر، نیکلای شولگینوف، وزیر انرژی روسیه، وزیر انرژی، واگیت آلکپروف، مدیرعامل شرکت لوک اویل و کوریاشف، مدیرعامل شرکت زاروبژنفت و دیرگ شرکت‌های نفتی و پتروشیمی داشتند.
عزم جدی تهران و مسکو در کمیسیون اقتصادی شانزدهم
شانزدهمین کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و روسیه در حالی هشتم تا دهم آبان‌ماه در روسیه برگزار شد که هر دو کشور با شدیدترین تحریم‌های غربی روبه‌رو هستند، در حقیقت در این کمیسیون دو کشور تمام تلاش خود را کردند که با استفاده از ظرفیت‌های موجود خود این تحریم‌ها را بی‌اثر کنند.
در کمیسیون مشترک ایران و روسیه نمایندگانی از وزارت نفت، خارجه، امور اقتصاد و دارایی، راه و شهرسازی، نیرو، علوم، تحقیقات و فناوری، جهاد کشاورزی، ورزش و جوانان، ارتباطات و فناوری اطلاعات و نمایندگانی از ریاست جمهوری، مجلس شورای اسلامی، ستاد نیروهای مسلح، شورای‌ عالی مناطق تجاری، صنعتی و ویژه اقتصادی، سازمان انرژی اتمی، بانک مرکزی، صندوق توسعه ملی، سازمان ملی استاندارد، اتاق بازرگانی و مرکز تجاری ایران در روسیه حضور داشتند که با همتایان خود به گفت‌وگوی کارشناسی برای تدوین اسناد همکاری پرداختند. پس از پایان گفت‌وگوها در کارگروه‌ها در حاشیه کمیسیون مشترک ایران و روسیه اسناد پرشمار همکاری در زمینه‌های مختلف بین وزیر نفت ایران و معاون نخست‌وزیر روسیه امضا شد.
13 کارگروه در شانزدهمین نشست کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و روسیه به گفت‌وگو و تبادل‌نظر پرداختند. این کارگروه‌ها شامل کارگروه‌های «آب و برق»، «فضایی»، «نفت و گاز»، «اتمی»، «کشاورزی»، «حمل‌ونقل و گمرک»، «استاندارد»، «بانکی، مالی و سرمایه‌گذاری»، «فرهنگ، کار و ورزش»، «مناطق آزاد»، «بازرگانی»، «ارتباطات، فناوری اطلاعات» و «علم و فناوری» بود.
حمایت وزارت نفت از توسعه روابط ایران و روسیه در همه بخش‌ها
اوجی، رئیس طرف ایرانی کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و روسیه در آیین گشایش رسمی شانزدهمین کمیسیون مشترک اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه ضمن تشکر از دولت روسیه و برگزارکنندگان این نشست اظهار کرد: وزارت نفت به‌عنوان متولی کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی دو کشور افزون بر تلاش برای گسترش همکاری‌های راهبردی در حوزه‌های مختلف انرژی، از همکاری میان همه وزارتخانه‌ها، ارگان‌ها و سازمان‌ها و شرکت‌های ایرانی و روس حمایت می‌کند.
وی با بیان اینکه در شانزدهمین نشست کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی دو کشور جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه پیشبرد پروژه‌های مشترک اقتصادی بر مبنای منافع متقابل در دستور کار قرار دارد، افزود: نتایج تلاش‌های کارگروه‌ها حاکی از آن است که گام‌های محکمی برداشته شده و بنده مطمئنم اگر همه بیشتر تلاش کنیم، روند همکاری‌ها سرعت بیشتری می‌گیرد.
وزارت نفت از همه توان خود برای پیگیری توافق‌ها استفاده خواهد کرد
وزیر نفت در نشست هماهنگی با نمایندگان کارگروه‌های مختلف طرف ایرانی کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و روسیه برای بررسی اسناد تدوین‌شده به‌منظور مذاکره و امضای سند نهایی همکاری‌های تهران - مسکو با بیان اینکه تاکنون در شانزدهمین کمیسیون مشترک همکاری اقتصادی ایران و روسیه همه دستگاه‌های اجرایی به‌نحو شایسته‌ای پای کار بودند، اظهار کرد: به‌زودی با جمع‌بندی‌های انجام‌شده اسناد کلی توافق‌ها بین دو کشور امضا خواهد شد. تاکنون سرمایه‌گذاران و شرکت‌های روس قرارداد 7 میدان نفتی و گازی را با ایران به ارزش 4.5 میلیارد دلار نهایی کرده‌اند که بعضی از پروژه‌ها تاکنون 7 تا 35 درصد پیشرفت فیزیکی داشته‌اند.
اوجی با تأکید بر اینکه هیچ زمانی در تاریخ این‌قدر روابط ایران و روسیه به هم نزدیک نبوده است، تصریح کرد: باید همه ما از این فرصت طلایی در حوزه‌های انرژی، حمل‌ونقل، اقتصادی، صنعت، بهداشت و درمان، بانکی و ... استفاده کنیم. در این میان همکاری دو کشور در زمینه بانکی از همه مهم‌تر به نظر می‌رسد.
وی اظهار کرد: تاکنون سرمایه‌گذاران و شرکت‌های روس قرارداد هفت میدان نفت و گاز را با ایران به ارزش 4.5 میلیارد دلار نهایی کرده‌اند و بعضی از این پروژه‌ها 7 تا 35 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.
وزیر نفت احداث مشترک کارخانه پمپ‌های درون‌چاهی از سوی شرکت‌های روس و ستاد اجرایی فرمان امام در اهواز را یکی از پروژه‌های مهم میان دو کشور دانست و گفت: بر اساس برنامه‌ریزی انجام‌شده سالانه 150 پمپ درون‌چاهی در این کارخانه تولید خواهد شد. این پمپ‌ها با فناوری خاصی که دارند می‌توانند تولید چاه‌های نفت را دو تا سه برابر افزایش دهند.
روابط ایران و روسیه در دوران طلایی قرار دارد
اوجی در نشست عمومی کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و روسیه با قدردانی از دولت روسیه، الکساندر نواک، معاون نخست‌وزیر و رئیس کمیسیون مشترک اقتصادی روسیه و برگزارکنندگان این نشست گفت: خوشبختانه روابط جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه در حال گسترش است و در دوران طلایی روابط دو ملت و دو کشور بزرگ ایران و روسیه قرار داریم.
ایران و روسیه در شانزدهمین نشست کمیسیون مشترک اقتصادی با هدف گسترش روابط دو کشور چهار سند همکاری امضا کردند. سند راهبردی توسعه روابط دوجانبه جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه به امضای جواد اوجی، وزیر نفت به‌عنوان ریاست هیئت ایرانی کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و روسیه و الکساندر نواک، معاون نخست‌وزیر روسیه رسید.
تفاهم‌نامه دریافت وام برای برقی‌سازی پروژه خط ریلی اینچه‌برون - گرمسار نیز بین علی فکری، معاون وزیر امور اقتصاد و دارایی و رئیس کل سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران با ولادیمیر ایلیچوف، معاون وزیر اقتصاد روسیه امضا شد.
افزون بر این، تفاهم‌نامه دوجانبه همکاری‌ها در حوزه سلامت بین محمدحسین نیکنام، مدیرکل همکاری‌های بین‌الملل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ایران و سرگی گلاگولوف، معاون وزیر بهداشت فدراسیون روسیه امضا شد.
محمد زیار، مدیرعامل هلدینگ انرژی گستر سینا از ایران و میخائیل سیلانتیف، مدیرعامل شرکت دولتی پرومسی ریوایمپورت روسیه نیز تفاهم‌نامه همکاری برای اجرای پروژه‌های EPC خطوط لوله انتقال فرآورده منعقد کردند.
اراده قوی بخش دولتی و خصوصی ایران و روسیه برای بی‌اثر کردن تحریم‌ها
وزیر نفت در نشست خبری مشترک با الکساندر نواک، معاون نخست‌وزیر روسیه با بیان اینکه پیش از آغاز شانزدهمین کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و روسیه، کارگروه‌های دو کشور در حوزه‌های مختلف نشست‌های خوب و سازنده‌ای را برگزار کردند، گفت: خوشبختانه در سه ماه اخیر این نشست‌ها در ایران و روسیه به‌صورت منظم برگزار شد تا بتوانیم جوانب مختلف افزایش سطح همکاری دو کشور را بررسی کنیم.
وی بر عملیاتی شدن توافق‌ها و برنامه‌های مشترک بین ایران و روسیه در آینده نزدیک خبر داد و تأکید کرد: هم‌اکنون اراده قوی در بخش‌ دولتی و خصوصی هر دو کشور برای بی‌اثر کردن تحریم‌ها ایجاد شده است.
وزیر نفت با تأکید بر اینکه توافق‌های خوب امروز در حوزه انرژی، حمل‌ونقل، بهداشت، کشاورزی و... میان ایران و روسیه نتیجه کار خوب تیمی در کارگروه‌های تشکیل‌شده در هر دو کشور است، افزود: ایران و روسیه ظرفیت‌های خوبی به‌خصوص در حوزه منابع هیدروکربوری در منطقه دارند. منابع نفتی و گازی دو کشور امروزه در دنیا بسیار تأثیرگذار است و خوشبختانه تاکنون دو کشور در ائتلاف سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و متحدانش موسوم به اوپک‌پلاس تصمیم‌هایی خوب و همسو نیز گرفته‌اند.
اوجی با اشاره به اینکه ایران هم‌اکنون بیش از 4 میلیارد دلار قرارداد با شرکت‌های بزرگ روسی برای توسعه میدان‌های نفت و گاز دارد، افزود: هم‌زمان با این قراردادها بیش از 40 میلیارد دلار تفاهم‌نامه با شرکت‌های بزرگ توانمند روسیه در حوزه‌های مختلف همچون احداث خط لوله صادرات گاز به کشورهای همسایه، سوآپ نفت، گاز، فرآورده‌های نفتی و صادرات محصولات پتروشیمی منعقد شده است. در این زمینه ماه گذشته صادرات محصولات و کاتالیست‌های پتروشیمی به روسیه انجام شده است.
مطالعات میدان‌های نفت و گاز ایران از سوی روسیه در پایان راه است
محسن خجسته‌مهر، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران درباره مهم‌ترین محور مذاکرات ایران و روسیه در شانزدهمین کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور گفت: موضوع انرژی به‌ویژه بخش بالادست نفت و گاز با تأکید بر توسعه میدان‌ها در این نشست از دیگر موضوع‌ها متمایز بود.
وی از نزدیک‌ شدن به‌ پایان تفاهم‌نامه‌های مطالعاتی میدان‌های نفت و گاز ایران و احتمال امضای نهایی شدن آن در آینده نزدیک خبر داد.
خجسته‌مهر با بیان اینکه یکی از محورهای این نشست که با دقت زیادی بررسی شد پیشرفت طرح توسعه میدان‌های نفتی در ایران به ارزش حدود 4.5 میلیارد دلار بود، تصریح کرد: برخی از این طرح‌ها به پیشرفت فیزیکی 40 درصد رسیده‌اند و برای سرعت بخشیدن به پیشرفت فیزیکی و مالی طرح‌ها، پیشنهادهای سازنده‌ای مطرح شد.
ایران و روسیه در سال‌های اخیر همکاری‌های گسترده‌ای داشته‌اند؛ این موضوع در دولت سیزدهم تقویت شده است و دو طرف برای تعمیق و توسعه روابط به‌ویژه در حوزه اقتصادی گام‌های بلندی برداشته‌اند.
برگزاری نخستین نشست کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و روسیه به آذرماه سال 1375 برمی‌گردد. این نشست نخستین نشست پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی در سال 1991 بود که مرتضی محمدخان، وزیر اقتصاد و دارایی ایران و اولک داویداف، وزیر امور اقتصاد خارجی روسیه ریاست هیئت‌های دو کشور را در این نشست پنج روزه به‌عهده داشتند.
پانزدهمین نشست کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و روسیه نیز خردادماه 1398 با مسئولیت وزارت نیروی ایران در تهران و اصفهان برگزار شد.

لینک کوتاه:
https://www.akhbaremahramaneh.ir/Fa/News/736300/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تازه‌ترین اوضاع شرکت‌های تولیدی صندوق‌ بازنشستگی صنعت نفت بررسی شد

مسیر تولید در صنعت نفت از ایجاد اوضاع مطلوب برای کارکنان می‌گذرد

بار اصلی تحقق شعار سال بر دوش صنعت نفت است

تشکیل کمیته های تخصصی شورای سلامت کیش / تشکیل اولین کمیته تخصصی دندانپزشکان در راستای اجرای طرح سلامت پایدار هم زمان با روز دندانپزشک

وزارت نفت اثر تحریم‌ها در تولید و صادرات نفت را کم کرد/ جهشی قابل‌توجه در صادرات گاز داشته‌ایم

متخصصان وزارت نفت تحریم‌ها در زمینه تولید و صادرات نفت را بلااثر کردند/ جهشی قابل‌توجه در صادرات گاز داشته‌ایم

تولید نفت شیل آمریکا در ماه مه افزایش می‌یابد

تمایل اوپک برای عضویت جمهوری نامیبیا

سفر سرپرست اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان ایلام به شهرستان ایوان

استفاده از توان دانش‌بنیان‌های ایرانی در شرکت نفت و گاز مسجدسلیمان

تأکید رئیسی بر مقابله بی‌امان با قاچاق سوخت

ثبت گزارش جامعه هدف بنیاد شهید و مردم با مراجعه به سامانه سوت زنی

افزایش 23 درصدی درآمد پلیمر آریاساسول در 1402

مدیرکل بنیاد استان آذربایجان شرقی به مشکلات 50 نفر از مراجعا رسیدگی کرد

تجلیل استاندار یزد از خانواده شهدای ارتش

جشنواره نان و شیرینی کیش به دلیل شرایط نامناسب جوی از 30 فروردین آغاز می شود

گشت و گذار دختران جوان در تهران 100 سال قبل

فناوری روز دنیا در خدمت بهداشت کیشوندان/ از جدیدترین دستگاه ماموگرافی کشور در بیمارستان کیش بهره‌برداری شد

توسعه تجهیزات و ارتقای خدمات بیمارستان؛ راهبرد اصلی سازمان‌ منطقه آزاد کیش در حوزه سلامت

سرعت‌ عمل بالای روسیه در احیای ظرفیت پالایشی آسیب‌دیده

آغاز سرمایه‌گذاری صندوق توسعه ملی در میدان‌های نفت و گاز

دیدار تشکل‌های شاهد و ایثارگر با معاون امور بین الملل دفتر مقام معظم رهبری

باران رحمت در کیش؛ شب پرتلاش نیروهای شرکت عمران، آب و خدمات برای جلوگیری از آب‌گرفتگی معابر جزیره

برداشت 750 هزار بشکه نفت با تفکیک‌گرهای سیار در نفت و گاز گچساران

قیمت نفت بالای 90 دلار ایستاد

پیشتازی نفت و گاز مارون در دستاوردهای فنی بار اول

بهره‌برداری از یک جایگاه عرضه سوخت در منطقه کردستان

خاطرات ناصرالدین‌شاه؛ خرس‌ها ول می‌شدند می‌رفتند توی مردم؛ خنده داشت

پیام تسلیت دکتر رئیسی در پی درگذشت پدر شهیدان «دهنوی»

انتصاب جدید در سازمان منطقه آزاد کیش

اقدامات سازمان اقتصادی کوثر منجر به خودکفایی‌های بزرگ در حوزه اقتصادی شد

صبر و ایثار خانواده‌های معظم شاهد و ایثارگر درس آموز است

افزایش تعامل بنیاد شهید و امور ایثارگران با آموزش و پرورش برای توسعه فعالیت های فرهنگی

مدیرکل بنیاد شهید کرمانشاه بر شناساندن سبک و سیره عملی شهدا به جوانان تآکید کرد

مجری جنجالی روی آنتن زنده پابرهنه شد/ ویدئو

مدارس کیش فردا 28 فروردین غیر حضوری شد

دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی: «نور نیوز» ارگان رسانه‌ای شورا و دبیرخانه نیست

تجمع مردم یزد در گلزار شهدا و قدردانی از پاسخ مقتدرانه سپاه

برگزاری جلسه شورای معاونان و اطلاع رسانی بنیاد استان سمنان

حل مشکلات جامعه ایثارگری نیازمند مشارکت دستگاه هاست

قزاقستان تخطی از سهمیه تولید در اوپک‌پلاس را جبران می‌کند

انجام موفقیت‌آمیز 2 هزار و 200 کیلومتر توپکرانی در نفت و گاز گچساران

سال 1401 ؛ سال «تولید؛ دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین»

جلسه شورای سیاستگذاری ستاد کنگره شهدای استان البرز برگزار شد

«حفظ نظم و انضباط اداری» و «پاسخگویی حداکثری به جامعۀ هدف» پایه و اساس خدمت است

مادر شهیدان والامقام «انصاری رامندی» به لقاءالله پیوست

31 فروردین آخرین مهلت هشتمین جشنواره ملی طنز و رسانه "طنزپهلو"

قیمت نفت کاهش یافت

پلمپ یک واحد پذیرایی گرانفروش در جزیره کیش

تضمین ارزآوری برای کشور به همت صنعت گاز/ «ایران» شریک اقتصادی مطمئن شناخته شد

© - www.akhbaremahramaneh.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی