اخبار محرمانه

آخرين مطالب

وقتی اسکار برای روس‌ها بی‌معنا می‌شود فرهنگی اجتماعی

وقتی اسکار برای روس‌ها بی‌معنا می‌شود
  بزرگنمايي:

اخبار محرمانه - ایسنا / آکادمی فیلم روسیه در بیانیه‌ای اعلام کرد، امسال هیچ فیلمی را برای شرکت در شاخه بهترین فیلم بین‌المللی در اسکار 2023 که در آمریکا برگزار می‌شود، ارسال نخواهد کرد. تصمیمی که با واکنش «پاول چوخرای» رئیس کمیته اسکار سینمای روسیه همراه شده و او عنوان کرده این تصمیم دولت روسیه بدون هماهنگی با او گرفته شده و ضمن محکوم کردن این اقدام، استعفای خود را اعلام کرده است.
تصمیم دولت روسیه برای بایکوت جوایز اسکار 2023 در حالی به صورت رسمی اعلام شده که پیش از این چندین جشنواره بین‌المللی مانند جشنواره فیلم کن از حضور هیات‌های روسی یا هر فرد مرتبط با دولت روسیه ممانعت کرده بود، اگرچه فیلمسازان مستقل روس اجازه حضور در کن را داشتند.
«نیکیتا میخالکوف» ـ فیلمساز مطرح روسی و یکی از طرفرداران رئیس‌جمهور «ولادیمیر پوتین» ـ ضمن ارائه پیشنهاد برگزاری اسکار ارواسیایی (ویژه آسیا و اروپا) به خبرگزاری تاس (TASS) گفته که حضور روسیه در جایزه اسکار غیرضروری بوده است و به نظر او انتخاب فیلم به نمایندگی از روسیه برای شرکت در جوایز اسکار در کشوری که در واقع در مقطع کنونی موجودیت روسیه را انکار می‌کند، به طور کلی معنی نمی‌دهد. 
«میخالکوف» در حالی از بی‌نیازی به حضور روسیه در جوایز اسکار صحبت می‌کند که خودش سه بار نامزد شاخه بهترین فیلم بین‌المللی اسکار شده؛ نخستین بار در سال 1992 با فیلم «نزدیک بهشت»، بار دوم با فیلم «آفتاب سوخته» در سال 1994 که در نهایت جایزه این شاخه را به خود اختصاص داد و در آخرین بار دسال 2007 با فیلم «12». «میخالکوف» در حال حاضر آخرین سینماگر روس است که موفق به کسب جایزه اسکار بهترین فیلم بین‌المللی شده است.
سینمای روسیه پیشتر در مجموع چهار بار فتح اسکار بهترین فیلم غیرانگلیسی زبان شده است که در ادامه اسامی این فیلم‌ها را مرور می‌کنید:
«جنگ و صلح» (برنده اسکار 1968):
همانطور که از نامش پیداست، فیلم «جنگ و صلح» اقتباسی از رمان معروف اثر «لئو تولستوی» نویسنده شهر روس است. این فیلم که شباهت‌های زیادی به این اثر ادبیات کلاسیک ادبیات جهان دارد، زندگی تعداد انگشت شماری از خانواده‌های اشرافی روسی را در بحبوحه تهاجم وحشیانه ناپلئون به کشورشان نشان می‌دهد.
«جنگ و صلح» با حمایت قابل توجهی از طرف اتحاد جماهیر شوروی همراه بود که با وجود سرکوب اغلب هنرها، ده هزار سرباز و صدها اسب را به عنوان سیاهی‌لشکر در اختیار این فیلم قرار داد و با این تعداد حیوان و انسان، جای تعجب نیست که «جنگ و صلح» گران‌ترین فیلم ساخته شده در اتحاد جماهیر شوروی بود که بین 60 تا 70 میلیون دلار هزینه داشته است. 
این فیلم به کارگردانی «سرگئی باندارچوک» در سال‌های 1966 و 1967 در قالب چهار بخش اکران شد و مجموع مدت زمان این فیلم چهار بخشی 431 دقیقه است.
«درسو اوزالا» (برنده اسکار 1976):
«درسو اوزالا: شکارچی» را «آکی‌را کوروساوا» فیلمساز مشهور ژاپنی به عنوان محصول مشترک شوروی و ژاپنی در سال 1976 ساخته شد. این فیلم که فیلمنامه‌اش توسط «یوری ناگیبین» روسی نوشته شده و تقریباً تماماً در فضای باز در خاور دور روسیه فیلمبرداری شده، بر اساس خاطرات سال 1923 «ولادیمیر آرسنیف»، کاشف روسی اوایل قرن بیستم است.
این فیلم به زندگی یک جنگل‌نشین می‌پردازد که سبک زندگی باستانی‌ او به آرامی توسط تمدن نابود می‌شود. داستان فیلم همچنین بر رشد احترام و دوستی عمیق بین دو مرد با پیشینه های عمیقا متفاوت و همچنین با دشواری کنار آمدن با پیری و از دست دادن نشاط تمرکز دارد.
«درسو اوزالا» با فروش بیش از 21 میلیون بلیت به موفقیت چشمگیری در میان مخاطبان سینما در اروپا و اتحاد جماهیر شوروی دست یافت. 
«مسکو اشک‌ها را باور ندارد» (برنده اسکار 1980):
«مسکو اشک‌ها را باور ندارد» به کارگردانی «میلادیمیر منشوف» در سال 1980 اکران شد، یک درام رمانتیک زیر نظر کمپانی «Mosfilm»، بزرگترین و قدیمی‌ترین استودیوی فیلم در روسیه، که هنوز در حال فعالیت است. این فیلم به زندگی سه زن جوان در مسکو طی دو دهه می‌پردازد. 
این فیلم حتی امروز نیز به عنوان یکی از آثار کلاسیک روسیه در نظر گرفته می شود. در سال 2021، یک نظرسنجی توسط مرکز تحقیقات افکار عمومی روسیه نشان داد که «مسکو اشک‌ها را باور ندارد» محبوب‌ترین فیلم شوروی در میان مخاطبان روسی است.
«آفتاب سوخته» (برنده اسکار 1994):
«نیکیتا میخالکوف» کارگردان روسی و حامی پوتین که اخیرا اسکار را بی‌معنا خوانده نیز در سال 1994 با فیلم «آفتاب سوخته» آخرین برنده روسی جایزه اسکار بهترین فیلم بین‌المللی است. این فیلم که جایزه بزرگ جشنواره فیلم کن 1994 را نیز از آن خود کرد، داستان یک افسر ارتش سرخ و خانواده‌اش را در جریان پاکسازی بزرگ اواخر دهه 1930 در اتحاد جماهیر شوروی استالینی به تصویر می‌کشد.
در این فیلم که بر اساس رویدادهای واقعی ساخته شده، حدود 1.2 میلیون نفر توسط «جوزف استالین» رهبر شوروی کشته شدند، زیرا او تلاش می‌کرد تا قدرت خود را تحکیم کند و تمام نفوذ رقبای سیاسی در حزب کمونیست را حذف کند.
داستان فیلم «آفتاب سوخته» که یک روز از سال 1936 را روایت می‌کند، با شخصیتی شروع می‌شود که به خودکشی فکر می‌کند و با تبعید فردی به اردوگاه کار اجباری به پایان می‌رسد. 
* در طول تاریخ جوایز اسکار از سال 1929، سینماگران و بازیگران روس در مجموع 177 بار نامزد کسب این جایزه در شاخه‌های مختلف شده‌اند و 39 بار نیز مجسمه طلایی اسکار را به خانه برده‌اند.

لینک کوتاه:
https://www.akhbaremahramaneh.ir/Fa/News/730354/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

درخواست حماس برای اعزام تیم‌های پزشکی قانونی جهت شناسایی اجساد گورهای دسته‌جمعی

پیام رئیسی در پی درگذشت عروس امام خمینی

گشاده دستی دولت در تخصیص بودجه به رسانه‌های همسو

تعطیلی پنج‌شنبه یا شنبه؛ در این یک فقره حق با بهروز افخمی بود!

پالس‌های چراغ خاموش آمریکا

سرنوشت دلارهای نفتی کشورهای عربی حوزه خلیج فارس

انگلیس درصدد راه‌اندازی گنبد آهنین

تصاویر جدید از سردار قاآنی با پوشش غیرنظامی

خطر از بین رفتن بینایی یک بازداشتی

آقای ذوالنوری ممنون

فروش 9 میلیاردی «مست عشق» در دو روز

دیگر خط لوله صلح بی‌معناست

بودجه شفاف و مجلس رأس امور

مهران مدیری با «پدر قهوه» به شبکه خانگی می آید

توئیت مهدی فضائلی درباره سردار بلندپایه سپاه

سیگنال مثبت به بورس تهران

کاخ سفید: خواستار انجام‌ تحقیقات درخصوص گورهای دسته‌جمعی غزه هستیم

منابع عبری: اسرائیل با آتش‌بس چند هفته‌ای موافقت خواهد کرد

بازسازی سکانس مشهور ترانه علیدوستی توسط صهبا شرافتی

پیانو هم قیمت یک آپارتمان شد

حمله پهپادی حزب الله به یک پایگاه توپخانه‌ای رژیم صهیونیستی

واقعیت آمریکا بدون روتوش؛ ادامه سرکوب اعتراضات دانشجویی

صفحه مجازی همسر سابق «مهدی قائدی» بسته شد

پخش برنامه «هفت» با اجرای بهروز افخمی از فردا

ائتلاف غرب علیه نفت روسی

دو تا کلیه محکم و پرکار، در عین حال ترد و کرانچی!

دردسر تیک‌تاک

سرقت عجیب سهمیه بنزین؛ مواظب کارت سوخت خود باشید!

آرنولد از رقابت با استالونه می‌گوید

تهدید خانواده آرمان عبدالعالی به شکایت از فیلم «بی بدن»

هلاکت 2 تروریست با عملیات پهپادی نیروهای امنیتی در اطراف زاهدان

سردار فدوی: نقش شهید حجازی در توانمندسازی مقاومت موثر است

غریب‌ آبادی: آمریکا صلاحیت ورود به عرصه حقوق بشر را ندارد

جبهه پایداری معامله‌گر است

اسراییل‌ ضربه راهبردی خورده است

واکنش همتی به سخنان قالیباف؛ زندگی را برای مردم سخت و پیچیده نکنید

العربیه: مصر به اسرائیل پیشنهاد ازسرگیری مذاکرات در مقابل تعلیق عملیات رفح را داد

هشدار چین به آمریکا: بین تقابل و همکاری یکی را انتخاب کنید

طوفان نمک کوهنوردیه!

هلاکت دو تروریست در اطراف زاهدان با عملیات پهپادی نیروهای امنیتی

سردار اشتری: شهید حجازی دارای سبک فرماندهی بود

نمایندگانی که از رئیسی دعوت کردند باید در برابر ناکارآمدی دولتش پاسخگو باشند

اتفاق جدید در بازار مسکن؛ خریداران مسکن و مستاجران منتظر تغییر باشند

آخرین وضعیت از گورهای دسته جمعی بیمارستان ناصر

انتقاد فلاحت پیشه به ادعای کریمی قدوسی درباره بمب اتم

ایران: تحریم‌های یکجانبه علیه سوریه باید لغو شود

گل‌درشت‌گویی ماورایی سریال ده‌نمکی

بازی جالب حدس چهره با سیدجواد هاشمی

مدیر شرایط اضطراری و بحران پتروشیمی‌های منطقه ویژه پارس منصوب شد

موی چتری به چه صورت هایی می آید؟

© - www.akhbaremahramaneh.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی