اخبار محرمانه

آخرين مطالب

هشدار پلوسی به باکو تحلیل ویژه

هشدار پلوسی به باکو
  بزرگنمايي:

اخبار محرمانه - دنیای اقتصاد /متن پیش رو در دنیای اقتصاد منتشر شده و بازنشر آن در آخرین خبر به معنای تاییدش نیست
نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا روز یکشنبه حمایت قاطع خود را از ارمنستان ابراز و «حملات غیرقانونی و مرگبار آذربایجان» به همسایه خود را محکوم کرد و آشکارا در مناقشه‌ای که مقامات آمریکایی دست به میانجی‌گری محتاطانه زده بودند، جانب ارمنستان را گرفت.
«اما بوبولا» در گزارش 18سپتامبر در نیویورک‌تایمز نوشت، پلوسی در جریان سفر خود به ارمنستان در یک کنفرانس خبری گفت: «آغازگر این جنگ آذری‌ها هستند و این امر باید مورد توجه قرار گیرد.» پلوسی پس از آغاز درگیری هفته گذشته بین ارمنستان و آذربایجان که منجر به کشته شدن بیش از 180 نفر شد، برای دیدار با نیکول پاشینیان، نخست‌وزیر این کشور به ارمنستان سفر کرد. هر یک از طرفین، دیگری را به برانگیختن درگیری‌‌هایی متهم کردند که روز سه‌‌شنبه آغاز شد. آنها دهه‌هاست بر سر منطقه قره‌‌باغ کوهستانی درگیر یک بن‌‌بست مسلحانه بوده‌‌اند و در سال2020 بر سر آن جنگیده‌‌اند که هزاران کشته برجای گذاشت. به گفته تحلیلگران، آذربایجان گام دیگری در جنگ اخیر برداشت و آن این بود که برای اولین‌بار به اهدافی حمله کرد و وارد مرزهای بین‌المللی شناخته‌شده ارمنستان شد.
پلوسی گفت که می‌‌خواهد «حمایت مستمر و قوی ایالات متحده» را از ارمنستان ابلاغ کند؛ اما در عین حال خواستار راه‌‌حلی از طریق مذاکره شد. وزارت امور خارجه جمهوری آذربایجان در بیانیه‌ای که روز یکشنبه منتشر شد، اظهارات پلوسی را «بی‌اساس و ناعادلانه» و «ضربه جدی به تلاش‌ها برای عادی‌سازی روابط بین ارمنستان و آذربایجان» توصیف کرد. این درگیری‌ها بدترین درگیری از زمان آتش‌بس در سال2020 توسط روسیه، حامی دیرینه ارمنستان بود. تحلیلگران می گویند که آذربایجان ممکن است با شکست‌های اخیر روسیه در اوکراین و به‌طور کلی با تمرکز روسیه بر جنگ در آنجا جسور شده باشد. آذربایجان به تازگی پاشینیان را تحت فشار قرار داده تا قرارداد صلحی را امضا کند که حاکمیت آذربایجان بر قره‌باغ کوهستانی را که در سطح بین‌المللی به‌عنوان بخشی از آذربایجان شناخته می‌شود (اما متحد نزدیک ارمنستان بوده و مدعی استقلال است) به رسمیت بشناسد.
پاشینیان گفت قصد دارد با معامله موافقت کند. مخالفان او در داخل ارمنستان این ایده را خیانت‌آمیز توصیف کرده‌اند. دولت ارمنستان اعلام کرد که هفته گذشته از روسیه برای حل و فصل این وضعیت درخواست کرده است و وزارت خارجه روسیه نیز اعلام کرد که ظرف چند ساعت در روز سه‌‌شنبه درباره آتش‌‌بس میانجی‌گری کرده و از هر دو طرف خواسته تا به توافقات2020 احترام بگذارند. پلوسی گفت که حمله اخیر «چشم‌انداز یک توافق صلح به‌شدت مورد نیاز» را تهدید می‌کند و هیچ راه‌حل نظامی برای درگیری وجود ندارد. پلوسی، بالاترین مقام آمریکایی است که از زمان استقلال ارمنستان (در سه دهه پیش) به این کشور سفر کرده است. او گفت که این سفر از قبل از «حمله به مرز ارمنستان» برنامه‌ریزی شده بود.او پیش از سفرش در توییتر خود نوشت که هیات اعزامی از سوی کنگره «نماد قدرتمند تعهد قاطع ایالات متحده به ارمنستان مسالمت‌جو، مرفه و دموکراتیک، و منطقه باثبات و امن قفقاز بود.»
«فرانک پالون»، نماینده دموکرات از نیوجرسی که با خانم پلوسی سفر می‌کرد، نگرانی خود را اعلام کرد. وی گفت: «ایالات متحده به‌شدت نگران امنیت ارمنستان است و ما می‌‌خواهیم هر کاری که می‌‌توانیم برای حمایت بیشتر از امنیت ارمنستان انجام دهیم.» سال گذشته، بایدن کشتار دسته‌جمعی ارامنه به دست امپراتوری عثمانی را نسل کشی توصیف کرد؛ توصیفی که ترکیه مدت‌هاست از آن رنجیده و کارزاری را علیه آن آغاز کرده است. سفر به منطقه‌ای دارای تنش بین‌المللی بالا تجربه جدیدی برای پلوسی نیست. برنامه سفر او در تابستان امسال شامل سفر به کی‌یف، اوکراین و همچنین بازدید از تایوان بود که چین با چند روز تمرین نظامی در مقیاس بزرگ به آن پاسخ داد. این‌بار، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا گفت که ایالات متحده می‌خواهد به ارمنستان در آنچه او به‌عنوان بخشی از مبارزه جهانی بین دموکراسی و خودکامگی توصیف می‌کند، کمک و حمایت کند. او گفت: «امنیت سرزمینی و حاکمیت ارمنستان، دموکراسی ارمنستان، برای ما در آمریکا یک ارزش است.»
الجزیره نیز در گزارش 18سپتامبر در همین رابطه نوشت: پلوسی در زمره شخصیت‌های قدرتمند سیاسی آمریکاست که با یک تیر دو نشان زد: هم حملات آذربایجان به ارمنستان را «غیرقانونی» خواند و هم با دیدار از کشوری که متحد روسیه هم هست وعده حمایت آمریکا را داد. پلوسی گفت که ایالات متحده به ارمنستان درباره نیازهای دفاعی‌اش گوش فرا داد و گفت که واشنگتن می‌خواهد از این کشور در آنچه او «مبارزه جهانی بین دموکراسی و خودکامگی» می‌نامد، حمایت کند. وزارت امور خارجه آذربایجان با انتقاد از سخنان پلوسی گفت: «پلوسی یک سیاستمدار طرفدار ارمنستان است.» آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا نیز در تماسی با الهام علی‌اف در روز یکشنبه، از رئیس جمهور آذربایجان خواست تا به آتش‌بس توافق‌شده با ارمنستان پس از خشونت‌ها پایبند بماند.
ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در بیانیه‌ای پس از تماس دو مقام گفت: «او (بلینکن) از رئیس‌جمهور علی‌اف خواست تا به آتش‌بس پایبند باشد، نیروهای نظامی را کنار بگذارد و برای حل و فصل همه مسائل باقی‌مانده بین ارمنستان و آذربایجان از طریق مذاکرات صلح‌آمیز تلاش کند.» پلوسی همچنین گفت که برای او جالب است که ارمنستان از پاسخ سازمان پیمان امنیت جمعی به رهبری روسیه ناراضی است. آلن سیمونیان، رئیس پارلمان ارمنستان هفته گذشته از پاسخ ائتلاف نظامی به رهبری روسیه به درخواست کمک ایروان ابراز ناخرسندی کرد. «فرید شفیف» از مرکز تحلیل روابط بین‌‌الملل از باکو به الجزیره گفت که دلیل سفر پلوسی، تامین و تضمین آرای آمریکایی‌‌-ارمنی‌‌ها برای انتخاب مجدد در انتخابات میان‌‌دوره‌‌ای آتی بوده است. او سفر پلوسی را یک ترفند صرفا سیاسی خواند و گفت: «حوزه انتخابیه او در کالیفرنیا به‌شدت تحت تاثیر آرای ارمنیان است.»

لینک کوتاه:
https://www.akhbaremahramaneh.ir/Fa/News/729302/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

صادق قطب زاده، یک انقلابی که قصد کودتای نظامی داشت

گردهمائی بزرگ و صمیمی جانبازان 70 درصد همدان با مسئولان استان

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش: امنیت کشور مرهون حضور همه جانبه ارتش در کنار سایر نیروهای مسلح است

تولید در پتروشیمی غدیر به 120 درصد ظرفیت اسمی رسید

افزایش تولید برق کشور با یاری شرکت انتقال گاز

صدا و سیمای 24 هزار میلیاردی چقدر بیننده دارد؟

معرفی فرصت های سرمایه گذاری کیش از رسانه ملی

سرهنگی: اجرای دقیق قوانین مناطق آزاد باعث حفظ و جذب سرمایه گذاران و جلوگیری ازخروج آنان از کشور می شود

سفر رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران به استان بوشهر

ادای احترام معاون رییس جمهور و رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران به مقام والای شهدای شهر بوشهر

3 سریال کره‌ای که طرفداران «جومونگ» نباید از دست بدهند

نخستین نشست ستاد شاهد شهرستان‌های استان تهران در سال جدید برگزار شد

افت قیمت نفت در پی نگرانی‌ها درباره عرضه جهانی

راه‌اندازی سامانه پایش درخواست‌های خرید کالا در شرکت نفت فلات قاره

تأکید شرکت نفت فلات قاره بر ارائه خدمات مناسب پروازی به کارکنان مناطق عملیاتی

از اصلاح دستمزد سلبریتی‌ها در تلویزیون تا اخبار تولید «پایتخت7» و وضعیت سریال «سلمان فارسی»

توزیع 40 میلیون لیتر سوخت در بخش کشاورزی منطقه سبزوار

انتقاد شدید رئیس دانشکده روانشناسی تهران از مدیران تلویزیون/ ویدئو

پیام تسلیت رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی درگذشت مادر شهیدان گرانقدر «انصاری رامندی»

پیام تسلیت رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی درگذشت مادر شهیدان گرانقدر «فرشیدفر»

خاتمی: در دانشگاه افراطیون چپ را کوبیدم و ناراحتشان کردم، به رهبرى گفتم، ایشان هم افراطیون راست را محکوم کنند؛ نپذیرفتند

برنامه‌ریزی نفت و گاز کارون برای تحقق شعار سال 1403

گازسوزی حداقلی در نفت و گاز مارون

تعظیم روز ارتش

جانباز گرانقدر 70 درصد «سلمان کلیوند عباسی» به خیل شهدا پیوست

اجرای 80 پروژه فنی و خدماتی در نفت و گاز آغاجاری

توزیع 1.5 میلیون لیتر سوخت میان ناوگان هوایی منطقه بوشهر در ایام نوروز

60 لیتر سهمیه بنزین اردیبهشت‌ماه 1403 بامداد شنبه شارژ می‌شود

60 لیتر سهمیه بنزین اردیبهشت‌ماه 1403 امشب شارژ می‌شود

مولدسازی یک ضرورت اجتناب ناپذیر است

تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام به ارزش بیش از 28 میلیارد دلار در سال 1402

سفر به تهران قدیم؛ کشتی با خرس در خیابان‌های تهران/ تصاویر

پیگیری فشرده‌ی سازمان منطقه آزاد کیش برای تعیین تکلیف مالیات بر ارزش افزوده/ جلسه اختصاصی کمیسیون اقتصادی مجلس با سرهنگی

حرفهای جنجالی مجری سابق صداوسیما: تک تک مسئولان استعفا دهند/ ویدئو

همدلی همکاران در مسیر تحقق اهداف سازمانی ضرورت دارد

پیام تبریک بنیاد شهید وامور ایثارگران استان گیلان به مناسبت فرا رسیدن روز ارتش جمهوری اسلامی ایران و نیروی زمینی

ارتش جمهوری اسلامی ایران افتخار و مایه سربلندی کشور

مدیرکل بنیاد استان آذربایجان شرقی به مشکلات 50 نفر از مراجعان رسیدگی کرد

افشاگری تلخ مجری تلویزیون از تصمیم به خودکشی/ ویدئو

سه‌شنبه‌های ایثارگری در مازندران

قدرت و اقتدار نیروهای مسلح ایران امروز در اوج است

پیام تسلیت نماینده ولی فقیه در بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی درگذشت پدر شهیدان والامقام دهنوی

تازه‌ترین اوضاع شرکت‌های تولیدی صندوق‌ بازنشستگی صنعت نفت بررسی شد

مسیر تولید در صنعت نفت از ایجاد اوضاع مطلوب برای کارکنان می‌گذرد

بار اصلی تحقق شعار سال بر دوش صنعت نفت است

تشکیل کمیته های تخصصی شورای سلامت کیش / تشکیل اولین کمیته تخصصی دندانپزشکان در راستای اجرای طرح سلامت پایدار هم زمان با روز دندانپزشک

وزارت نفت اثر تحریم‌ها در تولید و صادرات نفت را کم کرد/ جهشی قابل‌توجه در صادرات گاز داشته‌ایم

متخصصان وزارت نفت تحریم‌ها در زمینه تولید و صادرات نفت را بلااثر کردند/ جهشی قابل‌توجه در صادرات گاز داشته‌ایم

تولید نفت شیل آمریکا در ماه مه افزایش می‌یابد

تمایل اوپک برای عضویت جمهوری نامیبیا

© - www.akhbaremahramaneh.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی