اخبار محرمانه

آخرين مطالب

یک حقوقدان مطرح کرد: گشت ارشاد؛ قانون یا فراقانون؟ تحلیل ویژه

یک حقوقدان مطرح کرد: گشت ارشاد؛ قانون یا فراقانون؟
  بزرگنمايي:

اخبار محرمانه - شرق /متن پیش رو در شرق منتشر شده و بازنشر آن در آخرین خبر به معنای تاییدش نیست
سیدسعید پرور-وکیل دادگستری| درخصوص حدود و جایگاه قانونی نهاد گشت ارشاد و موضوع حجاب و عفاف، با این تأکید که ایجاد گشت ارشاد بی‌شک منبعث از آن است باید گفت: تنها قانون موجود درخصوص حجاب که در آن نیز هیچ اشاره‌‌ای به ایجاد یا نحوه فعالیت نهاد گشت ارشاد نشده، تبصره ماده 638 بخش تعزیرات و مجازات‌های بازدارنده قانون مجازات‌های اسلامی مصوب سال 1375 است که بر اساس آن، زنانی که بدون حجاب شرعی در معابر یا انظار عمومی ظاهر شوند، به حبس از 10 روز تا دو ماه یا پرداخت جزای نقدی از 50 هزار تا 500 هزار ریال محکوم خواهند شد که البته بر اساس مصوبه‌های اخیر، مبلغ جزای نقدی افزایش یافته است. هرچند در معنای کلمه حجاب شرعی و نحوه رعایت آن در قانون ابهام بسیاری وجود دارد و راه را برای اعمال سلیقه باز می‌گذارد، اما از این مطلب نمی‌توان به آسانی گذشت که آیا تعیین مصادیق و تشخیص رعایت‌کردن یا رعایت‌نکردن حجاب شرعی بر عهده نیروی انتظامی یا مجموعه تحت امر آن است؟ همچنین نیک می‌دانیم بر طبق مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی یا در قالب بخش‌نامه، نظام‌نامه و... در ادارات دولتی، رعایت‌نکردن شئون و حجاب یک تخلف است. به بیان ساده‌تر، مواردی در‌خصوص رعایت حجاب وجود دارد که نه‌تنها قانون نیستند بلکه بعضا و حتی در بسیاری از موارد مخالف صراحت قانون اساسی و نظم عمومی و کرامت انسانی و حقوق شهروندی هستند اما اعمال آنها از سوی برخی نهادها مصرانه‌تر از اعمال قانون انجام می‌شود و این جای شگفتی است. مصوبه 413 شورای عالی انقلاب فرهنگی با عنوان اصول و مبانی و روش‌های اجرائی گسترش فرهنگ عفاف مصوب سال 1376، مصوبه 566 شورای عالی انقلاب فرهنگی با عنوان راهبردهای گسترش فرهنگ عفاف مصوب سال 1384 و مصوبه 427 شورای فرهنگ عمومی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مورخ سال 1384 و همچنین مصوبه شماره 820 تکمیلی که در سال 1398 به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسید، از این جمله هستند. در مصوبه 427 مواردی وجود دارد که خلاف صراحت اصول قانون اساسی و قوانین جاری است. در بخش مربوط به نیروی انتظامی مصوبه اخیر آمده است:
الف- اعلام حدود و ضوابط قانونی عفاف و ملاک‌های بدحجابی در جامعه به‌منظور تشخیص مصادیق آن ب- الزام اتحادیه‌ها، سندیکاها و صنوف در مقابله با بدحجابی 
ج- کنترل و نظارت جدی بر رعایت حدود و ضوابط قانونی عفاف در مجتمع‌های مسکونی، برج‌ها و شهرک‌ها از طریق مدیریت بر این‌گونه اماکن د- اولویت در به‌کارگیری زنان مجرب در دستگیری زنان متخلف و تحویل‌دادن آنان به مراکز امنیتی و جلوگیری از بازتاب منفی آن در بین مردم و- الزام برگزار‌کنندگان جشن‌ها و مراسم عروسی به رعایت شئونات اسلامی و کنترل افراد شرکت‌کننده در آن و برخورد جدی با مراکز غیرقانونی و فاقد مجوز ه- الزام آرایشگاه‌ها به رعایت ضوابط شرعی و قانونی عفاف و کنترل نحوه ورود و خروج عروس و همراهان وی ی- توقیف خودروهای دولتی‌ای که سرنشینان آن شئونات اسلامی را رعایت نمی‌کنند.
با تدقیق در موارد یادشده می‌بینیم جایگاه قانون‌گذار، دستگاه قضا و مجری قانون تغییر فاحشی داشته و عملا مقام تشخیص، تعیین و اجرا را یک نهاد فراقانونی بر عهده دارد! گشت ارشاد به‌عنوان بخشی از نیروی انتظامی فعالیت می‌کند و مصوبه 427 شورای فرهنگ عمومی سنگ‌بنای تشکیل این نهاد است که در قالب یک مصوبه در عمل تأسیس قانونی کرده و اختیاراتی را فراتر از قانون مصوب مجلس و حتی مغایر با اصل 71 قانون اساسی برای پلیس تعیین کرده و ‌این در حالی است که قانون باید شفاف، پویا و کارآمد بوده و سیر قانون‌گذاری را به نحو کامل طی کند و به تصویب مجلس و تأیید شورای نگهبان قانون اساسی برسد. به‌‌جز ماده 638 قانون مجازات اسلامی، هیچ ماده قانونی دیگری درخصوص حجاب و عفاف وجود نداشته و مقررات موجود صرفا مصوبات دولت‌هاست. یکی از ویژگی‌های مصوبات و مقررات دولتی این است که نباید خلاف قانون بوده یا قانون‌گذاری کند و به طریق اولی نباید مخالف با شریعت باشد. مصوبه‌هایی که منجر به تشکیل نهاد گشت ارشاد شده‌اند، در قانون مجری جایی ندارند. در بند یک مصوبه 427 شورای فرهنگ عمومی به‌صراحت تعیین مصادیق، حدود و ضوابط قانونی رعایت حجاب به پلیس واگذار شده است. این موضوع مخالف صریح اصل 71 قانون اساسی است. همیشه برای گریز از اعمال سلیقه، تعیین مصادیق قانونی هر جرم عملا بر عهده قانون‌گذار است و هیچ‌گاه ضابط‌ها و نیروهای اجرائی از‌جمله نیروی انتظامی نمی‌توانند مصداقی برای یک قانون تعیین کنند. نیروی انتظامی صرفا مجری کشف مصادیق جرائم یا جنایاتی است که قانون تعیین کرده و نمی‌تواند خود تعیین‌کننده مصداق باشد. سپردن تعیین مصداق یک جرم به ضابط، منجر به اعمال سلیقه خواهد شد و نارضایتی ایجاد می‌کند. مصادیق عفاف و حجاب نه‌تنها بین افراد مختلف متفاوت است و فارغ از ایرادهای قانونی و ابهام در آن، گشت ارشادهای مختلف نیز با شیوه‌های گوناگونی از‌جمله تذکر زبانی، جریمه نقدی آنی یا اعمال فیزیکی و بعضا دیده شده همراه با خشونت و به دور از کرامت انسانی در این خصوص عمل می‌کنند، بلکه فارغ از تذکر لسانی، مابقی در صلاحیت مقام قضائی است و با این نوع عملکرد ما عملا دا‌دگاه را به خیابان آورده‌ایم!
این چندگانگی در رفتار به دلیل اعمال سلیقه رخ می‌دهد. اینکه ضابط به‌عنوان ممیزی برای تعیین مصادیق و برخورد با فرد به‌اصطلاح بی‌حجاب تعیین شود، خود یک عمل فراقانونی است. تصاویری را که پیش‌ از این از برخورد خودروهای گشت ارشاد با افراد در سطح جامعه یا نحوه سوارکردن آنها به این اتومبیل‌ها منتشر شده، ملاحظه کنید؛ از نظر دور نداریم که علاوه بر مصوباتی که به آن اشاره شد، رعایت قانون احترام به آزادی‌های مشروع و حفظ حقوق شهروندی و از‌جمله مصادیق آن حفظ شأن و کرامت انسانی در شرع ما و در قانون ما مصوب شده که با چنین رفتارهایی مغایرت دارد و در مقام تشکیک میان برخورد با بی‌حجاب یا حفظ کرامت انسانی و شأن شهروند، بدون شک حفظ این شئون انسانی و احترام به آزادی‌های اجتماعی و اصل برائت در مقام بالاتری قرار دارد، چه رسد به اینکه بی‌شک از منظر حقوقی، مصوبات هم‌شأن قانون حاکم نیستند. راهکار برون‌‌رفت از این مسئله و مسائل مشابه آن، تحدید قانونی آن است؛ به نحوی که حدود اجرا و اعمال رفتار پلیس در هر درجه و مرتبه‌ای کاملا مشخص باشد. انتقال افراد با اتومبیل گشت ارشاد به محلی برای آموزش، در‌حال‌حاضر کاملا مغایر با قانون است. همچنین هیچ قانونی برای انتقال افراد حتی به نحو مؤدبانه و در کمال آرامش به مکان دیگری برای آموزش عفاف و حجاب وجود ندارد و در این بخش عملا سلیقه‌ای برخورد می‌شود. مستحضر باشید که در صورت دعوت افراد به مکان‌های آموزشی به نحو اجباری، هرگونه رخداد فیزیکی و روانی که برای دعوت‌شدگان به اجبار رخ دهد، مسئولیت مستقیم آن قانونا، شرعا و عرفا به سبب اقوی با نهاد اجبارکننده است. حضور افراد در محل‌های آموزشی برای عاملان ایجاد مسئولیت می‌کند و قابل پیگیری قانون است. اخیرا با وجود فضای مجازی این معضل پررنگ‌تر به نظر می‌رسد و واکنش به آن جدی‌تر شده است. مردم از مجریان و ضابطان قانون از‌جمله پلیس انتظار ایجاد امنیت دارند و نباید رفتار پلیس تشنج ایجاد کند. این یک خواست عمومی است و اصلاحاتی در این خصوص باید صورت گیرد. لازم به ذکر است مصوباتی که با قانون مغایرت دارد، در دیوان عدالت اداری باید مورد درخواست ابطال واقع شود و این وظیفه آحاد مردم و به‌ویژه حقوق‌خواندگان و وکلای دادگستری است که تاکنون مغفول مانده است. در شگفتانه‌ای کم‌نظیر می‌بینیم تعدادی از نمایندگان مجلس به واقعه اخیر منجر به فوت مرحومه مهسا امینی واکنش نشان داده‌اند؛ هرچند ابراز تأسف و همراهی زبانی درخور تحسین است اما قانونا یادآور می‌شویم که وظیفه نمایندگان مجلس در قالب قانون صرفا ابراز نگرانی و واکنش‌های این‌چنینی نیست بلکه تک‌تک نمایندگان محترم می‌توانند طرحی در این خصوص در مجلس ارائه کنند و برای برون‌رفت از این معضل که خواست عمومی است، مجلس بررسی‌هایی انجام دهد و با در‌نظر‌گرفتن شئون انسانی و اسلامی، قانونی مصوب کند که لازم‌الاجرا و به نفع آحاد مردم باشد و با انجام این کار لااقل اعمال سلیقه در‌این‌خصوص را کاهش دهد.

لینک کوتاه:
https://www.akhbaremahramaneh.ir/Fa/News/729095/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

مصوبات دور اول سفر رییس جمهور در حوزه بنیاد شهید ایلام به صورت 100 درصد اجرایی شد

قیمت نفت اندکی بالا رفت

گذشت 200 روز از جنگ غزه؛ تعداد شهدا به 34183 نفر رسید

واقعا ماجراجویی شگرفی بود

قیمت خودرو 4 اردیبهشت 1403

لوکیشن سریال «متهم گریخت» 20 سال پس از پخش آن

مرگ حقه، میکروب بهانه است

فلاحت پیشه: دیپلمات‌های خانه نشین و دیپلماسی حاشیه نشین شده دوباره به متن بازگردد

رئیس بانک مرکزی اروپا: اقتصاد جهانی در نقطه عطف قرار دارد

تداوم بازدید مقامات ژاپنی از معبد جنگ سوال برانگیز شد

دعوت پوتین از همه کشورها برای گسترش کریدور شمال-جنوب

تولیدات صداوسیما را از شبکه‌های اجتماعی می‌بینند نه تلویزیون/ یک‌ونیم میلیارد بازدید نشان از عدم موفقیت تلویزیون است، نه موفقیت!

سریال‌های جدید تلویزیون را بشناسید

«هفت سر اژدها» روایتی تلفیقی از چند آقازاده

توضیح وزیر کشور درباره علت تغییر استاندار مازندران

1500کیلو زعفران فردا در بورس کالا عرضه می‌شود

قیمت طلای جهانی اندکی صعود کرد

استقبال استاندار ایالت پنجاب از رئیسی

بازدارندگی متعارف ایران

تصویب لایحه جنجالی اخراج پناهجویان از بریتانیا

قبلا کلاس زبان رفته؟

نشست سخنگوی دولت؛ از واردات خودرو تا افزایش تعطیلات

هیچ جنگی برنده نداره

انتصاب مدیرکل توسعه منابع انسانی بنیاد شهید و امور ایثارگران

راحتی خیال از مرز شرقی؟

سرلشکر باقری: همه سناریوها را در سطح عملیاتی دقیقا بررسی می‌کنیم

زیباکلام: هزینه‌ای که اسرائیل برای رهگیری موشک‌های ایران داد خیلی بیشتر از هزینه‌ای بود که ایران متحمل شد

انتقادها به «گناه فرشته» و ماجرای سخنان جنجالی یک مدیر!

افعی تهران دقیقا چندتا قتل انجام داده؟

میرسلیم: رئیسی در فرصت باقی‌مانده تدبیر مناسبی بیندیشد وگرنه همه ضرر می‌بینیم

کارگران به دیدار رهبر انقلاب می‌روند ‌

حکم 2 رهبر پای متمم قانون اساسی ایران

ماجرای جت شخصی؛ 21 سال دیر فهمیدیم!

سقف برداشت از حساب‌های بانکی کاهش یافت؟

افزایش قیمت کارخانه ای خودرو‌ را کسی گردن نمی‌گیرد

گوشت با سبزی در صدر منوی تورم

تعرض مجدد شهرک‌نشینان با همراهی نظامیان صهیونیست به مسجدالاقصی

حمله وحشیانه جنگنده های رژیم صهیونیستی به خانه‌ای در بیت لاهیا

50 سال قبل؛ خط تولید مرسدس بنز در آلمان/ عکس

قالیباف بازنده مشارکت حداقلی

تسهیل خدمات سرمایه‌گذاری از مسیر پنجره واحد الکترونیک در قشم/حجم صادرات و صادرات مجدد قشم به 505 میلیون دلار رسید

تماس تلفنی ماکرون با نتانیاهو با درخواست آتش‌بس

افشای ابعاد تازه از جنایات صهیونیست‌ها در گورهای جمعی غزه

چی در ذهن آرمان میگذره

انتصاب جدید در سازمان صدا و سیما

تصاویری که عبدالرضا داوری از تفاوت استقبال از روحانی و رئیسی در فرودگاه پاکستان منتشر کرد

افزایش احتمال افسردگی در میان سالی با ساعات‌کار طولانی در جوانی

جلوی لرزش و سروصدای لباسشویی تو بگیر !!!

معاریو: جنگ با حماس سال‌ها طول می‌کشد

مادر فلسطینی پیکر فرزند شهیدش را گل‌باران و معطر کرد

© - www.akhbaremahramaneh.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی